Rumunia-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Rumunii w siłach pod dowództwem Unii Europejskiej (EUF) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii. Bruksela.2003.11.07.

UMOWA
między Unią Europejską a Rumunią w sprawie udziału Rumunii w siłach pod dowództwem Unii Europejskiej (EUF) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii

UNIA EUROPEJSKA,

z jednej strony, oraz

RUMUNIA,

z drugiej strony,

zwane dalej "Stronami";

UWZGLĘDNIAJĄC:

- przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej wspólnego działania 2003/92/WPZiB z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii,

- zaproszenie Rumunii do wzięcia udziału w operacji pod dowództwem Unii Europejskiej,

- pomyślne zakończenie procesu tworzenia sił i wyznaczenie dowódcy operacji oraz Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej w celu wyrażenia zgody na udział sił Rumunii w operacji pod dowództwem Unii Europejskiej,

- decyzję Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa z dnia 11 marca 2003 r. wyrażającą zgodę na udział Rumunii w operacji pod dowództwem Unii Europejskiej,

- wymianę listów między Rządem Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii a Sekretarzem Generalnym/Wysokim Przedstawicielem w sprawie przeprowadzenia tej operacji,

- umowę zawartą dnia 21 marca 2003 r. między Unią Europejską a Rządem Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii w sprawie statusu sił Unii Europejskiej (EUF) i ich personelu,

UZGODNIŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Zakres i definicje

1.
Rumunia przyłącza się do przepisów wspólnego działania 2003/92/WPZiB w sprawie operacji wojskowej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, przyjętego przez Radę Unii Europejskiej w dniu 27 stycznia 2003 r. zgodnie z postanowieniami uzgodnionymi w następnych artykułach.
2.
Do celów niniejszej Umowy następujące definicje oznaczają:

a) "Operacja Concordia" oznacza operację wojskową Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii, ustanowioną we wspólnym działaniu 2003/92/WPZiB;

b) "siły pod dowództwem Unii Europejskiej" (EUF) oznaczają wojskową Kwaterę Główną UE, krajowe jednostki/oddziały składające się na Operację Concordia i przyczyniające się do niej, ich zasoby oraz środki transportu;

c) "personel EUF" oznacza personel cywilny i wojskowy w służbie EUF;

d) "mechanizm" oznacza operacyjny mechanizm finansowania ustanowiony decyzją Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w celu zapewnienia finansowania wspólnych kosztów operacji wojskowej Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii;

e) "państwa uczestniczące" oznaczają Państwa Członkowskie stosujące wspólne działanie, o którym mowa powyżej w ust. 1, i państwa trzecie biorące udział w Operacji Concordia przekazujące do dyspozycji siły, personel lub środki;

f) "Wspólna Komisja Roszczeń" oznacza Wspólną Komisję Roszczeń ustanowioną na podstawie art. 13 Umowy między Unią Europejską a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu sił pod dowództwem Unii Europejskiej (EUF) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii.

Artykuł  2

Udział w operacji

1.
Rumunia bierze udział w Operacji Concordia z kontyngentem ustalonym podczas Konferencji w sprawie Tworzenia Sił. Jeżeli jest to konieczne, zapewnia się rotację oddelegowanego personelu.
2.
Rumunia zapewnia, że jej siły i personel pełnią swoją misję zgodnie z przepisami wspólnego działania 2003/92/WPZiB, planem operacji i środkami wykonawczymi.
3.
Rumunia informuje dowódcę operacji UE, dowódcę sił UE oraz sztab wojskowy UE o każdej zmianie dotyczącej jej udziału w Operacji Concordia.
Artykuł  3

Status

1.
Siły i personel uczestniczące w Operacji Concordia podlegają umowie między Unią Europejską a Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii w sprawie statusu sił pod dowództwem Unii Europejskiej w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii oraz jej uzgodnieniom wykonawczym.
2.
Status personelu przydzielonego do Kwatery Głównej lub jednostek dowodzenia zlokalizowanych poza Byłą Jugosłowiańską Republiką Macedonii jest regulowany uzgodnieniami między Kwaterą Główną i odpowiednimi jednostkami dowodzenia a Rumunią.
Artykuł  4

Zasady dowodzenia

1.
Udział Rumunii w Operacji Concordia pozostaje bez uszczerbku dla niezależności Unii Europejskiej w podejmowaniu decyzji.
2.
Wszystkie siły i personel pozostają pod całkowitym dowództwem ich władz krajowych.
3.
Krajowe władze przekazują dowódcy operacji UE kontrolę operacyjną. Dowódca operacji jest uprawniony do delegowania swego pełnomocnictwa.
4.
Rumunia ma takie same prawa i obowiązki w odniesieniu do bieżącego zarządzania Operacją Concordia, jak uczestniczące Państwa Członkowskie, zgodnie z art. 8 ust. 4 wspólnego działania 2003/92/WPZiB oraz decyzji Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa FYROM/1/03 w sprawie ustanowienia Komitetu Uczestników.
5.
Rumunia wykonuje jurysdykcję w stosunku do swojego personelu. Dowódca operacji i dowódca sił mogą w każdym czasie złożyć wniosek o wycofanie personelu Rumunii.
6.
Rumunia mianuje wysokiego przedstawiciela wojskowego (SMR) w celu reprezentowania jej kontyngentu krajowego w EUF. SMR konsultuje się z dowódcą sił EU we wszystkich sprawach dotyczących Operacji Concordia i jest odpowiedzialny za bieżącą dyscyplinę kontyngentu.
Artykuł  5

Informacje niejawne

Rumunia podejmuje właściwe środki w celu zapewnienia, że jej personel podczas obchodzenia się z informacjami niejawnymi UE przestrzega przepisów bezpieczeństwa Rady Unii Europejskiej, zawartych w decyzji Rady 2001/264/WE(1) oraz w dalszych wytycznych, które mogą zostać wydane przez dowódcę operacji.

Artykuł  6

Aspekty finansowe

1.
Bez uszczerbku dla art. 7, Rumunia ponosi wszystkie koszty związane z jej udziałem w Operacji Concordia, o ile, zgodnie z regulacją przewidzianą w budżecie operacyjnym, dla tej operacji nie przewiduje wspólnego finansowania kosztów.
2.
W przypadkach gdy Wspólna Komisja Roszczeń podejmuje decyzję o przyznaniu odszkodowania na rzecz osób fizycznych lub prawnych z Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, Rumunia przejmuje wypłatę tych odszkodowań, jeśli śmierć, uszkodzenia ciała, szkody lub straty zostaną spowodowane przez jej personel lub jej środki, o ile mechanizm, zgodnie z art. 9 ust. 3 decyzji Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. ustanawiającej mechanizm, nie zadecyduje o wypłacie tych odszkodowań.
Artykuł  7

Udział we wspólnych kosztach

1.
Rumunia bierze udział we wspólnych kosztach tej Operacji w kwocie 36 603,50 EUR za okres sześciu miesięcy.
2.
Między powołanym decyzją Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w celu finansowania wspólnych kosztów tej operacji zarządcą mechanizmu a właściwymi organami administracyjnymi Rumunii zostaje zawarte porozumienie. Porozumienie to zawiera postanowienia w sprawie:

a) uzgodnień dotyczących płatności i zarządzania wkładem finansowym;

b) uzgodnień obejmujących kontrole i audyt wkładu finansowego, gdzie sytuacja tego wymaga.

3.
Wkład Rumunii we wspólnych kosztach Operacji Concordia jest wpłacany przez Rumunię na rachunek bankowy, który zostaje wskazany temu Państwu przez zarządcę mechanizmu.
Artykuł  8

Niewypełnienie zobowiązań

W przypadku gdy jedna ze Stron uczestniczących nie wypełni zobowiązań ustanowionych w poprzednich artykułach, wówczas druga Strona ma prawo wypowiedzieć niniejszą Umowę z zachowaniem jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsza Umowa wchodzi w życie wraz z jej podpisaniem.

Pozostaje ona w mocy przez okres trwania udziału Rumunii w tej Operacji.

Brukseli, Sporządzono w dnia 7 listopada 2003 r., w języku angielskim w czterech egzemplarzach.
W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Rumuni
(podpis pominięto) (podpis pominięto)

______

(1) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.120.62

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rumunia-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Rumunii w siłach pod dowództwem Unii Europejskiej (EUF) w Byłej Jugosłowiańskiej Republice Macedonii. Bruksela.2003.11.07.
Data aktu: 07/11/2003
Data ogłoszenia: 24/04/2004
Data wejścia w życie: 07/11/2003, 01/05/2004