Rozporządzenie 642/2004 w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 642/2004
z dnia 6 kwietnia 2004 r.
w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1172/98 z dnia 25 maja 1998 r. w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady(2), w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) 1172/98 Komisja zapewni, by wyniki statystyczne przekazywane przez Państwa Członkowskie spełniały minimalne wymagania precyzji, uwzględniając strukturalne cechy charakterystyczne transportu drogowego w Państwach Członkowskich.

(2) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) 1172/98 Państwa Członkowskie przekazują do Eurostatu w każdym roku informacje na temat wielkości próby, wskaźników braku odpowiedzi oraz niezawodności najważniejszych wyników w postaci błędu standardowego lub przedziałów ufności.

(3) Konieczne jest określenie struktury i zawartości minimalnych wymagań precyzji w odniesieniu do wyników statystycznych przekazywanych przez Państwa Członkowskie.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią przedstawioną przez Komitet ds. Programu Statystycznego, utworzony na podstawie decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(3),

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Okresy, które mają być objęte badaniem

1.
Jeżeli przy zbieraniu danych stosowana przez Państwa Członkowskie jest metoda reprezentacyjna, wówczas wszystkie okresy są objęte badaniem.
2.
Jeżeli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych w Państwie Członkowskim, która może być objęta badaniem, wynosi poniżej 25.000 pojazdów lub jeśli łączna liczba pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym wynosi poniżej 3.000 pojazdów, badaniem zostaje objęte minimum siedem tygodni w kwartale.
Artykuł  2

Procentowy błąd standardowy

1.
Jeżeli przy zbieraniu danych stosowana jest przez Państwa Członkowskie metoda reprezentacyjna, procentowy błąd standardowy (przedział ufności 95 %) rocznych oszacowań odnośnie do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach oraz przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego i dla krajowego towarowego transportu drogowego nie powinien przekraczać ± 5 %.
2.
Jeżeli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych dotyczących badania w Państwie Członkowskim wynosi poniżej 25.000 pojazdów lub jeśli łączna liczba pojazdów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym wynosi poniżej 3.000 pojazdów, procentowy błąd standardowy (przedział ufności 95 %) rocznych oszacowań odnośnie do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach oraz przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego i dla krajowego towarowego transportu drogowego nie powinien przekraczać ± 7 %.
Artykuł  3

Informacje, które mają być przekazywane do Eurostatu

1.
Państwa Członkowskie przekazują co kwartał do Eurostatu informacje pozwalające wyliczyć wielkość próby, wskaźniki odpowiedzi i wskaźnik jakości rejestru. Jeżeli pierwotną jednostką statystyczną jest drogowy ciężarowy pojazd silnikowy, informacje są dostarczane w formacie Tabeli B1 zawartej w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Jeżeli pierwotną jednostką statystyczną nie jest drogowy ciężarowy pojazd silnikowy, informacje są dostarczane w formacie Tabeli B2 zawartej w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Tabela jest dostarczana w tym samym terminie, co przekazywane dane określone w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1172/98.

Do celów niniejszego artykułu stosuje się następujące definicje:

a) "wskaźnik odpowiedzi" oznacza wartość, w której w mianowniku jest liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze jako wybranym respondentom, a w liczniku liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze pomniejszona o sumę liczby jednostek odmawiających udzielenia informacji i liczby jednostek, od których nie uzyskano żadnej informacji;

b) "wskaźnik jakości rejestru" oznacza wartość, w której w mianowniku jest liczba jednostek w próbie, do których wysłano kwestionariusze, pomniejszona o sumę liczby jednostek odmawiających udzielenia informacji i liczby jednostek, od których nie uzyskano żadnej informacji, a w liczniku liczba jednostek w próbie, gdzie pojazdy pracowały aktywnie podczas okresu badawczego, powiększona o liczbę jednostek, których pojazdy nie pracowały podczas okresu badawczego, ale mogły być uznane jako część pojazdów gotowych do działania.

2.
Jeżeli procentowe błędy standardowe danych dostarczanych przez Państwo Członkowskie zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1172/98 wyliczone były dla okresów rocznych, a Eurostat stwierdził, że te błędy standardowe mieszczą się w granicach limitów ustanowionych w art. 2 niniejszego rozporządzenia, Eurostat może zwolnić to Państwo Członkowskie z obowiązku kwartalnego dostarczania Tabeli B1 lub Tabeli B2.
3.
W przypadkach, w których zastosowanie ma ust. 2, Państwo Członkowskie może dostarczyć Eurostatowi informacje za każdy rok, umożliwiające wyliczenie wskaźnika odpowiedzi i wskaźnika jakości rejestru. Informacje mogą być dostarczane w formacie Tabeli B3 lub B4 (odpowiednio) zawartych w Załączniku do niniejszego rozporządzenia. Tabela jest dostarczana w ciągu pięciu miesięcy od daty zakończenia ostatniego kwartalnego okresu obserwacyjnego w odpowiednim roku. Dodatkowo, w tym samym terminie, Państwo Członkowskie dostarcza Eurostatowi wyliczone wartości procentowego błędu standardowego (przedział ufności 95 %) oszacowań w odniesieniu do przewożonych wielkości w tonach, pracy przewozowej w tono-kilometrach i przebiegu ładownego ogółem w kilometrach dla ogólnego towarowego transportu drogowego, krajowego towarowego transportu drogowego i dla ogólnego międzynarodowego towarowego transportu drogowego.
Artykuł  4

Jeśli łączna liczba drogowych ciężarowych pojazdów silnikowych w Państwie Członkowskim, które uczestniczą w transporcie międzynarodowym i mogą być włączone do badania, wynosi poniżej 1.000 pojazdów, dane Państwo Członkowskie jest zwolnione ze stosowania niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł 1 stosuje się od dnia 1 stycznia 2006 r.

Niniejsze rozporządzenie obowiązuje w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 6 kwietnia 2004 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 163 z 6.6.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIK

TABELE B1, B2, B3, B4

Tabela B1: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie
Kraj sprawozdawczy: Warstwa
Kwartał_____ /Rok_____ 1. 2. 3. 4. itd. Łącznie
1. Liczba pojazdów w kraju w każdej warstwie.
2. Liczba pojazdów wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6)
3. Liczba przypadków zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania oraz przypadki, gdzie odpowiedź została udzielona, ale kwestionariusz został wypełniony z błędami uniemożliwiającymi jego wykorzystanie w analizie.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje o pojazdach z rejestru obejmują przypadki, w których wybrany pojazd został złomowany, sprzedany, wydzierżawiony, nie wchodzi w zakres objęty badaniem (tj. np. nie jest używany do przewozów towarów, ładowność jest zbyt niska, osoba wyznaczona do kontaktu nigdy nie była właścicielem pojazdu, pojazd nie jest zarejestrowany w momencie przeprowadzania badania, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza)
5. Liczba wykorzystanych kwestionariuszy w analizie [tj. liczba pojazdo-rekordów (w zestawie danych A1) wysłanych do Eurostatu z podaniem informacji na temat aktywności pojazdu].
6. Liczba przypadków, w których nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany jako część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
7. Współczynnik uogólnienia (waga)

Tabela B2: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej nie są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy: Warstwa
Kwartał _____/Rok_____ 1. 2. 3. 4. itd. Łącznie
1. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych w kraju w każdej warstwie.
2. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6)
3. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje z rejestru obejmują przypadki, w których wybrana jednostka została sprzedana, nie wchodzi w zakres objęty badaniem, jednostka zaprzestała działalności gospodarczej, pojazd nie jest zarejestrowany w momencie przeprowadzania badania, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych dostarczających informacji na temat pojazdów.
6. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, dla których zostały dostarczone informacje na temat podróży odbytych w okresie objętym badaniem.
7. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, gdzie nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany jako część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
8. Oszacowana liczba pojazdów w kraju w każdej warstwie (jeśli dane są dostępne)
9. Współczynnik uogólnienia (waga)

Tabela B3: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy:
Rok_______
1. Liczba pojazdów w kraju w połowie roku.
2. Liczba pojazdów wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz 2 = suma wierszy 3, 4, 5 i 6).
3. Liczba przypadków zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania oraz przypadki, gdy odpowiedź została udzielona, lecz kwestionariusz został wypełniony z błędami uniemożliwiającymi jego wykorzystanie w analizie.
4. Liczba przypadków, gdzie informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie może zostać wykorzystana. Błędne informacje o pojazdach z rejestru obejmują przypadki, w których wybrany pojazd został złomowany, sprzedany, wydzierżawiony, nie wchodzi w zakres objęty badaniem (tj. np. nie jest używany do przewozów towarów, ładowność jest zbyt niska), osoba wyznaczona do kontaktu nigdy nie była właścicielem pojazdu, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba kwestionariuszy wykorzystanych w analizie (tj. liczba pojazdorekordów (w zestawie danych A1) wysłanych do Eurostatu, z podaniem informacji na temat aktywności pojazdu).
6. Liczba przypadków, w których nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany za część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).

Tabela B4: Dla badań, w których jednostką obserwacji statystycznej nie są ciężarowe pojazdy silnikowe: informacje o próbie

Kraj sprawozdawczy:
Rok _____
1. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych w kraju w połowie roku.
2. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych wybranych do pierwotnej próby i kwestionariuszy wysłanych do właścicieli pojazdów (Uwaga: wiersz = suma wierszy 3, 4, 5 i 6).
3. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych zakwalifikowanych jako brak odpowiedzi. Brak odpowiedzi obejmuje następujące przypadki: odmowa, brak odpowiedzi lub jakichkolwiek informacji na temat jednostki wybranej do badania.
4. Liczba przypadków, w których informacje z rejestru dotyczące próby były błędne i odpowiedź nie mogła zostać wykorzystana. Błędne informacje z rejestru obejmują przypadki, w których wybrana jednostka została sprzedana, nie wchodzi w zakres objęty badaniem, jednostka zaprzestała działalności gospodarczej, adres jest niepoprawny lub nie powiodło się doręczenie kwestionariusza).
5. Liczba pierwotnych jednostek statystycznych dostarczających informacji na temat pojazdów.
6. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, dla których zostały dostarczone informacje na temat podróży odbytych w okresie objętym badaniem.
7. Spośród jednostek statystycznych podanych w wierszu 5, łączna liczba pojazdów, gdzie nie zarejestrowano aktywności pojazdu w okresie sprawozdawczym, ale mógł on być uznany za część stanu pojazdów aktywnych (pojazdy niewykorzystywane w okresie sprawozdawczym z powodu choroby, wakacji, braku kierowcy, braku zamówień, tymczasowych napraw itp.).
8. Oszacowana liczba pojazdów w kraju w połowie roku (jeśli jest dostępna)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2004.102.26

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 642/2004 w sprawie wymagań precyzji dla danych zbieranych zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1172/98 w sprawie sprawozdań statystycznych w odniesieniu do transportu drogowego rzeczy
Data aktu: 06/04/2004
Data ogłoszenia: 07/04/2004
Data wejścia w życie: 01/01/2006, 01/05/2004, 27/04/2004