Decyzja 2003/112/WE przedłużająca okres stosowania środków przewidzianych w decyzji 2002/148/WE w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE

DECYZJA RADY
z dnia 18 lutego 2003 r.
przedłużająca okres stosowania środków przewidzianych w decyzji 2002/148/WE w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE

(2003/112/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 20 lutego 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 300 ust. 2 akapit drugi,

uwzględniając Umowę wewnętrzną w sprawie środków, które należy podjąć i procedur, których należy przestrzegać przy wykonywaniu Umowy o partnerstwie AKP-WE(1) podpisanej w Kotonu dnia 23 czerwca 2000 r., stosowanej tymczasowo na mocy decyzji przedstawicieli rządów Państw Członkowskich z dnia 18 września 2000 r., w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2002/148/WE(2), zakończono konsultacje z Republiką Zimbabwe na mocy art. 96 ust. 2 lit. c) Umowy o partnerstwie AKP-WE(3) i podjęto właściwe środki, wymienione w Załączniku do tej decyzji.

(2) Zgodnie z art. 2 akapit trzeci tej decyzji, środki przestają być stosowane z dniem 21 lutego 2003 r.

(3) Rząd Zimbabwe wciąż narusza zasadnicze elementy wymienione w art. 9 Umowy o partnerstwie AKP-WE a obecne warunki życia w Zimbabwe nie zapewniają poszanowania praw człowieka, zasad demokratycznych i państwa prawnego.

(4) Dlatego też okres stosowania środków powinien zostać przedłużony,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stosowanie środków określonych w art. 2 decyzji 2002/148/WE należy przedłużyć na kolejny okres trwający 12 miesięcy do dnia 20 lutego 2004 r. Będą one poddawane regularnemu przeglądowi, który nastąpi najpóźniej w ciągu sześciu miesięcy.

List zamieszczony w Załączniku do niniejszej decyzji jest skierowany do Prezydenta Zimbabwe.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 18 lutego 2003 r.

W imieniu Rady
N. CHRISTODOULAKIS
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 376.

(2) Dz.U. L 50 z 21.2.2002, str. 64.

(3) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 3.

ZAŁĄCZNIK

Bruksela, ...

LIST DO PREZYDENTA ZIMBABWE

Unia Europejska przywiązuje ogromne znaczenie do przepisów art. 9 Umowy o partnerstwie AKP-WE. Poszanowanie zasadniczych elementów Umowy o partnerstwie, to znaczy praw człowieka, instytucji demokratycznych i państwa prawnego, stanowią podstawę naszych stosunków.

W liście z dnia 19 lutego 2002 r., Unia powiadomiła Pana o swojej decyzji zakończenia konsultacji prowadzonych na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE oraz podjęcia niektórych "właściwych środków" w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) tej Umowy.

Obecnie, po ponad 12 miesiącach i licznych próbach mediacji, Unia Europejska uważa, że zasady demokratyczne wciąż nie są przestrzegane w Zimbabwe a rząd Zimbabwe nie poczynił żadnego postępu w pięciu dziedzinach wymienionych w decyzji Rady z lutego (zakończenie przemocy politycznej, wolne i sprawiedliwe wybory, wolność środków masowego przekazu, niezawisłość sądownictwa, zakończenie nielegalnej okupacji).

W świetle powyższych stwierdzeń, Unia Europejska nie uważa, aby właściwe środki mogły zostać uchylone.

Środki zostaną uchylone wyłącznie wtedy, gdy warunki zapewniające poszanowanie praw człowieka, zasady demokratyczne i państwo prawne zostaną spełnione. Ponadto, Unia Europejska zastrzega sobie prawo podjęcia dodatkowych środków restrykcyjnych.

Unia Europejska będzie uważnie śledzić rozwój sytuacji w Zimbabwe oraz chciałaby jeszcze raz podkreślić, że nie zmierza do ukarania narodu Zimbabwe i nadal będzie przeznaczać środki na działania humanitarne i projekty niosące bezpośrednie wsparcie dla ludności, w szczególności w tych sektorach, których nie dotyczą wspomniane środki.

Unia Europejska pragnie kontynuować dialog z Zimbabwe w ramach Umowy o partnerstwie AKP-WE i wyraża nadzieję, że zrobi Pan wszystko, co w jego mocy, aby przywrócić przestrzeganie podstawowych zasad zawartych w Umowie o partnerstwie i umożliwić tym samym ponowne podjęcie wszystkich instrumentów współpracy w bliskiej przyszłości.

Z poważaniem,

W imieniu Rady W imieniu Komisji

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.46.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/112/WE przedłużająca okres stosowania środków przewidzianych w decyzji 2002/148/WE w sprawie zakończenia konsultacji z Zimbabwe na mocy art. 96 Umowy o partnerstwie AKP-WE
Data aktu: 18/02/2003
Data ogłoszenia: 20/02/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/02/2003