(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2003 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133 w powiązaniu z art. 300 ust. 2 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Konwencja Rady Europy nr 180 o informacji oraz współpracy prawnej w zakresie usług społeczeństwa informacyjnego (Konwencja) ustanawia międzynarodowy system uprzedniego informowania oraz współpracy administracyjnej w zakresie usług społeczeństwa informacyjnego.
(2) Usługi społeczeństwa informacyjnego dostarczane są na odległość środkami elektronicznymi oraz na indywidualne żądanie usługobiorcy (zgodnie z definicją określoną w art. 2 Konwencji nr 180) są one dostarczane są bez konieczności fizycznego przemieszczania się usługodawcy bądź usługobiorcy. Z tego powodu objęte są one wspólną polityką handlową i wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Wspólnoty Europejskiej, w zastosowaniu opinii 1/94 Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich, dotyczącej Światowej Organizacji Handlu(1).
(3) Dyrektywa 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiająca procedurę udzielania informacji w zakresie norm i przepisów technicznych oraz zasady dotyczące usług społeczeństwa informacyjnego(2), funkcjonująca od 1999 r., stanowi niezwykle pozytywne doświadczenie jako mechanizm uprzedniego informowania i dialogu administracyjnego w zakresie usług internetowych.
(4) Podobny międzynarodowy mechanizm, w którym udział leży w bezpośrednim interesie Wspólnoty, należy jak najszybciej ustanowić w ramach Rady Europy. Mechanizm taki pozwoliłby jej regularnie otrzymywać informacje w zakresie inicjatyw prawnych przygotowywanych w innych państwach oraz, stosownie do potrzeb, wyrażać swoje uwagi na temat projektów, co mogłoby mieć poważne prawne i gospodarcze implikacje w kontekście działalności internetowej.
(5) W praktyce, udział taki oparty byłby na mechanizmie działania ustanowionym w 1983 r. przez dyrektywę 83/189/EWG, następnie uchyloną i zastąpioną dyrektywą 98/34/WE, i pozwoliłby uniknąć wszelkich obciążeń Państw Członkowskich innych niż te, które ciążą na nich na mocy dyrektywy 98/34/WE.
(6) Konwencja powinna zostać przyjęta,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 listopada 2003 r.
| W imieniu Rady | |
| G. ALEMANNO | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia Trybunału z dnia 15 listopada 1994 r., Zb. Orz., str. 1-5267.
(2) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, str. 37. Dyrektywa zmieniona dyrektywą 98/48/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 217 z 5.8.1998, str. 18).
(3) Tekst Konwencji w formie, w której została zawarta, istnieje w językach angielskim i francuskim, obie wersje są na równi autentyczne.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.321.41 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2003/840/WE odnosząca się do zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Konwencji Rady Europy nr 180 w sprawie informacji oraz współpracy prawnej w zakresie usług społeczeństwa informacyjnego |
| Data aktu: | 17/11/2003 |
| Data ogłoszenia: | 06/12/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 17/11/2003 |