Rozporządzenie 1980/2003 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC), w odniesieniu do definicji i uaktualnionych definicji

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) nr 1980/2003
z dnia 21 października 2003 r.
wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC), w odniesieniu do definicji i uaktualnionych definicji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003 r. dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC)(1), a w szczególności jego art. 15 ust. 2 lit. c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 ustanowiło wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk Wspólnoty w zakresie dochodów i warunków życia, zawierających porównywalne i aktualne dane przekrojowe oraz dane dotyczące zmian w czasie dotyczące dochodu oraz poziomu i rozmieszczenia ubóstwa oraz społecznego wykluczenia na poziomie krajowym i Unii Europejskiej.

(2) Zgodnie z art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia nr 1171/2003 środki wykonujące są niezbędne do zharmonizowania definicji, w szczególności wprowadzenia do użytku definicji dochodu, definicji członków gospodarstwa domowego i byłych członków gospodarstwa domowego oraz harmonogramu włączenia różnych zmiennych dochodu.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje wymagane art. 15 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1177/2003 dotyczącego statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia, w szczególności w celu wprowadzenia do użytku definicji dochodu ustalonych w jego art. 2 lit. l) i m), ustanawia się jak w załączniku I.

Warunki dostarczania danych dotyczących dochodu brutto na poziomie składników oraz włączenia różnych składników dochodu ustanawia się jak w załączniku II.

Artykuł  2

Definicje przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, z wyjątkiem byłych członków gospodarstwa rolnego i dostarczania danych o dochodzie, stosuje się do składników przekrojowych i dotyczących zmian w czasie statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC).

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 21 października 2003 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 165 z 3.7.2003, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

DEFINICJE CZŁONKÓW GOSPODARSTWA DOMOWEGO I BYŁYCH CZŁONKÓW GOSPODARSTWA DOMOWEGO, EMERYTUR Z INDYWIDUALNYCH SYSTEMÓW PRYWATNYCH, SKŁADEK DO INDYWIDUALNYCH PRYWATNYCH SYSTEMÓW EMERYTALNYCH, CAŁKOWITEGO DOCHODU BRUTTO I ROZPORZĄDZALNEGO DOCHODU GOSPODARSTWA DOMOWEGO, CAŁKOWITEGO ROZPORZĄDZALNEGO DOCHODU GOSPODARSTWA DOMOWEGO PRZED PRZELEWAMI SOCJALNYMI (Z WYJĄTKIEM ZASIŁKU DLA OSÓB W PODESZŁYM WIEKU I OSÓB POZOSTAŁYCH PRZY ŻYCIU) I SKŁADNIKÓW DOCHODU BRUTTO/NETTO

ZAŁĄCZNIK  II 1

DOSTARCZANIE DANYCH DOTYCZĄCYCH DOCHODU

1. Kluczowym celem EU-SILC jest dostarczenie solidnych i porównywalnych danych na temat całkowitego rozporządzalnego dochodu gospodarstwa domowego, całkowitego rozporządzalnego dochodu gospodarstwa domowego przed przelewami (innymi niż zasiłki dla osób w podeszłym wieku i osób pozostałych przy życiu oraz z uwzględnieniem zasiłków wieku podeszłego i świadczeń w razie śmierci żywiciela), całkowitego dochodu brutto i dochodu brutto na poziomie składnika.

2. Cel ten ma zostać osiągnięty w dwu krokach, tak by Państwa Członkowskie mogły opóźnić dostarczanie niektórych z powyższych danych, aż upłynie pierwszy rok działania systemu. Jedyne dane, których dostarczanie nie będzie obowiązkowe poczynając od pierwszego roku działania systemu są następujące:

– niepieniężne składniki dochodu pracownika (z wyjątkiem samochodów służbowych, które należy obliczać poczynając od pierwszego roku działania systemu) i dochód z pracy na własny rachunek, imputowany czynsz i płatności odsetkowe. Te pozycje będą opcjonalne od pierwszego roku działania systemu, ale obowiązkowe poczynając od roku 2007,

– składki brutto na ubezpieczenia społeczne płacone przez pracodawcę zostaną włączone począwszy od roku 2007, jeżeli wyniki studium wykonalności okażą się pozytywne.

3. W drodze odstępstwa od wymagań pkt 2, Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy, Portugalia, Polska i Łotwa mogą nie dostarczać żadnych danych dotyczących dochodu brutto, począwszy od pierwszego roku działania systemu. Jednakże kraje te dostarczą wymienione dane tak szybko, jak to tylko możliwe i w każdym razie nie później niż w 2007 r.

W międzyczasie Komisja wykona dokładne studia wykonalności dotyczące tego tematu we współpracy z krajami i zapewni początkowo pomoc techniczną, aby pomóc krajom spełnić wymagania odnośnie do danych brutto.

Kraje powiadamiają każdego roku w swoich sprawozdaniach dotyczących jakości o postępie prac w zakresie konwersji między wartościami i netto/brutto.

4. Jeżeli Grecja, Hiszpania, Francja, Włochy lub Portugalia nie będą mogły dostarczyć składnika danych dotyczącego dochodu brutto począwszy od pierwszego roku działania systemu, będzie wymagany odpowiadający mu składnik dochodu netto.

W ten sposób składnik dochodu będzie zawsze rejestrowany w tej samej formie (brutto, bez podatku dochodowego u źródła i składek na ubezpieczenia społeczne, bez podatku płaconego u źródła, bez składek na ubezpieczenia społeczne) zgodnie ze zwykłą specyfikacją dotyczącą tego składnika dochodu w danym kraju.

1 Załącznik II zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 676/2006 z dnia 2 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.118.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 maja 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.298.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1980/2003 wykonujące rozporządzenie (WE) nr 1177/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady, dotyczące statystyk Wspólnoty w sprawie dochodów i warunków życia (EU-SILC), w odniesieniu do definicji i uaktualnionych definicji
Data aktu: 21/10/2003
Data ogłoszenia: 17/11/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/12/2003