Rozporządzenie 153/2003 zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 153/2003
z dnia 27 stycznia 2003 r.
zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) (podstawowe rozporządzenie), w szczególności jego art. 11 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji, przedstawiony po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

1. Obowiązujące środki

(1) W lipcu 2000 r., Rada, rozporządzeniem (WE) nr 1603/2000(2), nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA). Cło przyjęło postać cła specyficznego.

2. Rozpoczęcie przeglądu

(2) W dniu 13 czerwca 2002 r., Komisja, w zawiadomieniu (zawiadomienie o rozpoczęciu przeglądu) opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich(3), podała informację o rozpoczęciu częściowego przeglądu tymczasowego środków antydumpingowych stosowanych w odniesieniu do przywozu do Wspólnoty etanoloamin pochodzących z USA.

(3) Przegląd został rozpoczęty z inicjatywy Komisji i jego celem było zbadanie, czy obowiązujące środki są odpowiednie. Obecnie stosowane środki, tj. cło w postaci cła specyficznego, nie odnoszą się do sytuacji, w których przywożone towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem ich do swobodnego obrotu.

3. Dochodzenie

(4) Komisja oficjalnie zawiadomiła producentów eksportujących, importerów i użytkowników uznanych za zainteresowanych oraz ich stowarzyszenia, a także przedstawicieli zainteresowanego kraju wywozu i producentów ze Wspólnoty o wszczęciu postępowania. Zainteresowane strony otrzymały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie i wnioskowania o wysłuchanie w czasie określonym w zawiadomieniu o rozpoczęciu przeglądu.

(5) Wielu producentów eksportujących w zainteresowanym kraju i producenci Wspólnoty oraz importerzy/przedsiębiorstwa handlowe Wspólnoty przedstawili swoje opinie w formie pisemnej. Wszystkim Stronom, które wystąpiły z takim wnioskiem we wspomnianym czasie i wykazały, że istnieją szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane, przyznano taką możliwość.

(6) Komisja uzyskała i sprawdziła wszystkie informacje uważane za niezbędne do celów stwierdzenia, czy obowiązujące środki są odpowiednie.

B. WYNIKI DOCHODZENIA

(7) Artykuł 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r.(4) ustanawiającego przepisy wykonawcze w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny przewiduje, że do celów określenia wartości celnej, dokonuje się proporcjonalnego przeliczenia ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej w sytuacjach, w których towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu.

(8) W celu uniknięcia pobierania cła antydumpingowe w nadmiernej wysokości, cło specyficzne powinno, w przypadku uszkodzonych towarów, zostać obniżone o procent, który odpowiada części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej.

(9) Producenci Wspólnoty twierdzili, że określenie "uszkodzony" jest niejasne i może być różnie interpretowane, co może doprowadzić do uchylania się od ceł lub nawet do tego, że cła antydumpingowe staną się nieskuteczne. W celu niedopuszczenia do takich sytuacji, zgłoszono wniosek, by w każdym przypadku, gdy organy celne uznają towar za uszkodzony, należało dostarczyć drugą opinię od niezależnego eksperta, stwierdzającą, czy towary są uszkodzone czy nie.

(10) Należy podkreślić, że wycena towarów uszkodzonych lub nieuszkodzonych, jest dokonywana przez organy celne zgodnie z ustalonymi zasadami, określonymi we Wspólnotowym Kodeksie Celnym, które nie dopuszczają możliwości szerokiej interpretacji która mogłaby doprowadzić do tego, że cła antydumpingowe staną się nieskuteczne. W związku z tymi ustalonymi zasadami, nie ma potrzeby ustanawiania szczególnych przepisów dla towarów podlegających środkom antydumpingowym. Wniosek o wprowadzenie obowiązku przedstawiania opinii drugiego eksperta zostaje więc odrzucony.

(11) Powiązany importer stwierdził, że nie należy nakładać cła antydumpingowego jeżeli towar jest uszkodzony ponieważ nie może on być uznany za towar podobny.

(12) W tym względzie należy stwierdzić, że towar nie przestaje automatycznie być towarem podobnym z chwilą, gdy zostaje uszkodzony. Może on nadal posiadać te same właściwości fizyczne i chemiczne i być wykorzystywany w tym samym celu, w ten sposób przyczyniając się do wyrządzenia szkody przemysłowi Wspólnoty. Wobec powyższego, to zastrzeżenie zostaje odrzucone.

(13) Dlatego uznaje się, że wobec braku uzasadnionych argumentów zainteresowanych stron, w przypadku gdy towary zostały uszkodzone przez wprowadzeniem do swobodnego obrotu i z tego powodu cena faktycznie zapłacona bądź należna do celów określenia wartości celnej jest proporcjonalnie przeliczana, cło specyficzne pomniejsza się o procent odpowiadający części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1603/2000 dodaje się następujący ustęp:

"4. W przypadku, gdy towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem ich do swobodnego obrotu, i z tego powodu, do celów ustalenia wartości celnej, cena faktycznie zapłacona bądź należna jest proporcjonalnie przeliczana, zgodnie z art. 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/914, cło antydumpingowe obliczone na podstawie powyżej ustalonych wartości, zostanie zmniejszone o procent odpowiadający części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 stycznia 2003 r.

W imieniu Rady
G. PAPANDREOU
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1972/2002 (Dz.U. L 305 z 7.11.2002, str. 1).

(2) Dz.U. L 185 z 25.7.2000, str. 1.

(3) Dz.U. C 140 z 13.6.2002, str. 17.

(4) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 444/2002 (Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.25.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 153/2003 zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 27/01/2003
Data ogłoszenia: 30/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2003