Rozporządzenie 153/2003 zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 153/2003
z dnia 27 stycznia 2003 r.
zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 384/96 z dnia 22 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony przed dumpingowym przywozem z krajów nie będących członkami Wspólnoty Europejskiej(1) (podstawowe rozporządzenie), w szczególności jego art. 11 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji, przedstawiony po konsultacji z Komitetem Doradczym,

a także mając na uwadze, co następuje:

A. PROCEDURA

1. Obowiązujące środki

(1) W lipcu 2000 r., Rada, rozporządzeniem (WE) nr 1603/2000(2), nałożyła ostateczne cło antydumpingowe na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki (USA). Cło przyjęło postać cła specyficznego.

2. Rozpoczęcie przeglądu

(2) W dniu 13 czerwca 2002 r., Komisja, w zawiadomieniu (zawiadomienie o rozpoczęciu przeglądu) opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich(3), podała informację o rozpoczęciu częściowego przeglądu tymczasowego środków antydumpingowych stosowanych w odniesieniu do przywozu do Wspólnoty etanoloamin pochodzących z USA.

(3) Przegląd został rozpoczęty z inicjatywy Komisji i jego celem było zbadanie, czy obowiązujące środki są odpowiednie. Obecnie stosowane środki, tj. cło w postaci cła specyficznego, nie odnoszą się do sytuacji, w których przywożone towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem ich do swobodnego obrotu.

3. Dochodzenie

(4) Komisja oficjalnie zawiadomiła producentów eksportujących, importerów i użytkowników uznanych za zainteresowanych oraz ich stowarzyszenia, a także przedstawicieli zainteresowanego kraju wywozu i producentów ze Wspólnoty o wszczęciu postępowania. Zainteresowane strony otrzymały możliwość przedstawienia swoich opinii na piśmie i wnioskowania o wysłuchanie w czasie określonym w zawiadomieniu o rozpoczęciu przeglądu.

(5) Wielu producentów eksportujących w zainteresowanym kraju i producenci Wspólnoty oraz importerzy/przedsiębiorstwa handlowe Wspólnoty przedstawili swoje opinie w formie pisemnej. Wszystkim Stronom, które wystąpiły z takim wnioskiem we wspomnianym czasie i wykazały, że istnieją szczególne powody, dla których powinny zostać wysłuchane, przyznano taką możliwość.

(6) Komisja uzyskała i sprawdziła wszystkie informacje uważane za niezbędne do celów stwierdzenia, czy obowiązujące środki są odpowiednie.

B. WYNIKI DOCHODZENIA

(7) Artykuł 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r.(4) ustanawiającego przepisy wykonawcze w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny przewiduje, że do celów określenia wartości celnej, dokonuje się proporcjonalnego przeliczenia ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej w sytuacjach, w których towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem do swobodnego obrotu.

(8) W celu uniknięcia pobierania cła antydumpingowe w nadmiernej wysokości, cło specyficzne powinno, w przypadku uszkodzonych towarów, zostać obniżone o procent, który odpowiada części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej.

(9) Producenci Wspólnoty twierdzili, że określenie "uszkodzony" jest niejasne i może być różnie interpretowane, co może doprowadzić do uchylania się od ceł lub nawet do tego, że cła antydumpingowe staną się nieskuteczne. W celu niedopuszczenia do takich sytuacji, zgłoszono wniosek, by w każdym przypadku, gdy organy celne uznają towar za uszkodzony, należało dostarczyć drugą opinię od niezależnego eksperta, stwierdzającą, czy towary są uszkodzone czy nie.

(10) Należy podkreślić, że wycena towarów uszkodzonych lub nieuszkodzonych, jest dokonywana przez organy celne zgodnie z ustalonymi zasadami, określonymi we Wspólnotowym Kodeksie Celnym, które nie dopuszczają możliwości szerokiej interpretacji która mogłaby doprowadzić do tego, że cła antydumpingowe staną się nieskuteczne. W związku z tymi ustalonymi zasadami, nie ma potrzeby ustanawiania szczególnych przepisów dla towarów podlegających środkom antydumpingowym. Wniosek o wprowadzenie obowiązku przedstawiania opinii drugiego eksperta zostaje więc odrzucony.

(11) Powiązany importer stwierdził, że nie należy nakładać cła antydumpingowego jeżeli towar jest uszkodzony ponieważ nie może on być uznany za towar podobny.

(12) W tym względzie należy stwierdzić, że towar nie przestaje automatycznie być towarem podobnym z chwilą, gdy zostaje uszkodzony. Może on nadal posiadać te same właściwości fizyczne i chemiczne i być wykorzystywany w tym samym celu, w ten sposób przyczyniając się do wyrządzenia szkody przemysłowi Wspólnoty. Wobec powyższego, to zastrzeżenie zostaje odrzucone.

(13) Dlatego uznaje się, że wobec braku uzasadnionych argumentów zainteresowanych stron, w przypadku gdy towary zostały uszkodzone przez wprowadzeniem do swobodnego obrotu i z tego powodu cena faktycznie zapłacona bądź należna do celów określenia wartości celnej jest proporcjonalnie przeliczana, cło specyficzne pomniejsza się o procent odpowiadający części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W art. 1 rozporządzenia (WE) nr 1603/2000 dodaje się następujący ustęp:

"4. W przypadku, gdy towary zostały uszkodzone przed wprowadzeniem ich do swobodnego obrotu, i z tego powodu, do celów ustalenia wartości celnej, cena faktycznie zapłacona bądź należna jest proporcjonalnie przeliczana, zgodnie z art. 145 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/914, cło antydumpingowe obliczone na podstawie powyżej ustalonych wartości, zostanie zmniejszone o procent odpowiadający części ceny faktycznie zapłaconej bądź należnej."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 27 stycznia 2003 r.

W imieniu Rady
G. PAPANDREOU
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 56 z 6.3.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1972/2002 (Dz.U. L 305 z 7.11.2002, str. 1).

(2) Dz.U. L 185 z 25.7.2000, str. 1.

(3) Dz.U. C 140 z 13.6.2002, str. 17.

(4) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 444/2002 (Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11).

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.25.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 153/2003 zmieniające środki antydumpingowe nałożone rozporządzeniem Rady (WE) nr 1603/2000 na przywóz etanoloamin pochodzących ze Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 27/01/2003
Data ogłoszenia: 30/01/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 31/01/2003