Rumunia-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Rumunii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Bruksela.2002.12.16.

UMOWA
między Unią Europejską a Rumunią w sprawie udziału Rumunii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH)

UNIA EUROPEJSKA,

z jednej strony, oraz

RUMUNIA

z drugiej strony,

zwane dalej "Uczestniczącymi Stronami",

UWZGLĘDNIAJĄC

- obecność Międzynarodowych Sił Policyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych (IPTF) w Bośni i Hercegowinie od 1996 roku oraz propozycję Unii Europejskiej do zapewnienia do 1 stycznia 2003 roku kontynuacji misji IPTF w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie przez Bośnię i Hercegowinę tej propozycji w drodze wymiany listów w dniu 2 i 4 marca 2002 roku, która przewiduje między innymi, że zespół planowania EUPM, ma uzyskać status obecnie przysługujący członkom Misji Obserwacyjnej Unii Europejskiej (EUMM) w Bośni i Hercegowinie,

- przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej dnia 11 marca 2002 roku wspólnego działania 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej(1), stanowiącego, że europejscy członkowie NATO spoza UE oraz inne państwa kandydujące do Unii Europejskiej jak również inne Państwa Członkowskie OBWE spoza UE, które obecnie zasilają kadrowo IPTF, są zaproszone do udziału w EUPM,

- umowę zawartą w dniu 4 października 2002 roku między UE a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie(2), włączając przepisy w sprawie statusu personelu EUPM,

UZGODNŁY, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Ramy

Rumunia związana jest przepisami wspólnego działania 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie, włączając jego Załącznik w sprawie deklaracji dla EUPM, przyjętego przez Radę Unii Europejskiej dnia 11 marca 2002 roku, zgodnie z postanowieniami uzgodnionymi w poniższych artykułach.

Artykuł  2

Personel delegowany do EUPM

1.
Rumunia uczestniczy się w EUPM delegując sześciu funkcjonariuszy policji. Personel ten powinien zostać delegowany na co najmniej jeden rok, biorąc pod uwagę, że zapewniona jest właściwa rotacja delegowanego personelu.
2.
Rumunia zapewnia, że jej personel delegowany do EUPM podejmuje się swojej misji zgodnie z przepisami wspólnego działania 2002/210/WPZiB.
3.
Rumunia powiadamia we właściwym czasie EUPM i Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o jakichkolwiek zmianach w odniesieniu do jej udziału w EUPM.
4.
Personel delegowany do EUPM przechodzi wszechstronne badanie lekarskie, podlega szczepieniom i otrzymuje zaświadczenie lekarskie właściwego organu Rumunii, że jest zdolny do pełnienia obowiązków. Personel oddelegowany do EUPM jest zaopatrzony w kopię takiego zaświadczenia.
5.
Rumunia ponosi koszty wysłania funkcjonariuszy policji i/lub międzynarodowego personelu cywilnego przez nią delegowanego, włączając wynagrodzenie, diety, koszty leczenia, ubezpieczenie, oraz koszty podróży obejmującej wyjazd do i przyjazd z Bośni i Hercegowiny.
Artykuł  3

Status personelu delegowanego do EUPM

1.
Personel delegowany do EUPM przez Rumunię objęty jest do dnia 31 grudnia 2002 roku Umową stosowaną do zespołu planowania EUPM, a od dnia 1 stycznia 2003 roku Umową zawartą dnia 4 października 2002 roku między Unią Europejską a Bośnią i Hercegowiną w sprawie działalności EUPM w Bośni i Hercegowinie.
2.
Rumunia jest obowiązana reagować na wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem, czy to wniesionymi przez pracownika, czy przeciw niemu. Instytucja państwowa lub wspólnotowa odpowiada za wniesienie powództwa przeciw oddelegowanemu.
3.
EUPM jest misją nieuzbrojoną i w związku z tym nie podlega żadnym zasadom zaangażowania.
4.
Delegowani funkcjonariusze Policji pracują w ich narodowych mundurach policyjnych. Berety i insygnia dostarczane są przez EUPM.
Artykuł  4

Zasady dowodzenia

1.
Udział Rumunii w EUPM pozostaje bez uszczerbku dla niezależności Unii w podejmowaniu decyzji. Personel delegowany przez Rumunię wykonuje swoje obowiązki i postępuje zgodnie z interesami EUPM.
2.
Cały personel EUPM podlega wyłącznie dowództwu swoich władz krajowych.
3.
Władze krajowe przekazują dowództwo operacyjne (OPCOM) szefowi misji/komisarzowi policji EUPM, który sprawuje to dowództwo poprzez hierarchiczną strukturę dowodzenia i kontroli.
4.
Szef misji/komisarz policji kieruje EUPM i zapewnia bieżące zarządzanie.
5.
Rumunia ma takie same prawa i obowiązki w zakresie bieżącego zarządzania operacją jak Państwa Członkowskie Unii Europejskiej biorące udział w operacji, zgodnie z art. 8 ust. 2 wspólnego działania 2002/210/WPZiB. Odbywa się to na miejscu w normalnym toku operacji, włączając w to Kwaterę Główną misji policyjnej.
6.
Szef misji/komisarz policji EUPM odpowiedzialny jest za sprawy dyscyplinarne dotyczące personelu misji. W stosownym przypadku, postępowanie dyscyplinarne jest prowadzone przez zainteresowany organ krajowy.
7.
Rumunia wyznacza punkt kontaktowy kontyngentu krajowego w celu reprezentowania krajowego kontyngentu w ramach misji. Punkt kontaktowy zdaje sprawozdanie szefowi misji/komisarzowi policji EUPM dotyczące spraw krajowych i jest odpowiedzialny za bieżącą dyscyplinę kontyngentu.
8.
Decyzja Unii Europejskiej o zakończeniu operacji podejmowana jest po konsultacji z Rumunią, pod warunkiem że Państwo to nadal uczestniczy w EUPM w dniu zakończenia misji.
Artykuł  5

Informacje niejawne

Rumunia przyjmuje właściwe środki w celu zapewnienia przestrzegania przepisów Rady dotyczących bezpieczeństwa, które są zawarte w decyzji Rady 2001/264/WE(3) w przypadku gdy jej personel delegowany do EUPM ma do czynienia z informacjami niejawnymi UE.

Artykuł  6

Składki na pokrycie kosztów bieżących

1.
Rumunia wpłaca kwotę w wysokości 25.000 EUR rocznie na pokrycie kosztów bieżących EUMP. Rumunia rozważa dokonanie dodatkowych, dobrowolnych wpłat na pokrycie tych bieżących kosztów, uwzględniając swoje środki i poziom uczestnictwa.
2.
Porozumienie zostanie podpisane między szefem misji/komisarzem policji EUPM a właściwymi służbami administracyjnymi Rumunii w sprawie składek Rumunii na pokrycie kosztów bieżących EUPM. Porozumienie to zawiera następujące postanowienia dotyczące:

a) danej kwoty, włączając ewentualne dodatkowe, dobrowolne składki, jeżeli takie są;

b) uzgodnień dotyczących płatności i zarządzania daną kwotą;

c) uzgodnień dotyczących weryfikacji obejmujących kontrolę i audyt danej kwoty, gdzie stosowne.

3.
Rumunia oficjalnie powiadamia EUPM i Sekretariat Generalny Rady Unii Europejskiej o całkowitej kwocie swojej składki na pokrycie kosztów bieżących przed dniem 15 listopada 2002 roku oraz od tego czasu przed dniem 1 listopada każdego roku i zawiera porozumienie finansowe przed dniem 15 grudnia każdego roku.
4.
Składki Rumunii na koszty bieżące EUPM zostaną złożone przed dniem 31 marca każdego roku na rachunku bankowym, który zostanie wskazany temu państwu.
Artykuł  7

Nieprzestrzeganie obowiązków

Jeżeli jedna z Uczestniczących Stron nie przestrzega obowiązków ustanowionych w poprzednich artykułach, druga Strona ma prawo wypowiedzieć niniejszą umowę z zachowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Artykuł  8

Wejście w życie

Niniejsza Umowa wchodzi w życie wraz z jej podpisaniem. Umowa zostaje zawarta na czas uczestnictwa Rumunii w EUPM.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2002 roku, w języku angielskim w czterech egzemplarzach.
W imieniu Unii Europejskiej W imieniu Rumunii
(podpis pominięto) (podpis pominięto)

______

(1) Dz.U. L 70 z 13.3.2002, str. 1.

(2) Dz.U. L 293 z 29.10.2002, str. 2.

(3) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.239.23

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rumunia-Unia Europejska. Umowa w sprawie udziału Rumunii w Misji Policyjnej Unii Europejskiej (EUPM) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Bruksela.2002.12.16.
Data aktu: 16/12/2002
Data ogłoszenia: 25/09/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 16/12/2002