Decyzja nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 roku w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki

DECYZJA NR 1608/2003/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 22 lipca 2003 roku
w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 16 września 2003 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 285,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zachodzi potrzeba porównywalnej statystyki w zakresie badań i rozwoju, innowacji technologicznych oraz nauki i techniki w ogólności, w celu wspierania polityk Wspólnoty.

(2) Decyzja Rady 94/78/WE, Euratom z dnia 24 stycznia 1994 r. ustalająca wieloletni program rozwoju statystyk Wspólnoty w zakresie badań, rozwoju i innowacji(3), naświetliła cele określające Wspólnotowe ramy odniesienia dla statystyk i ustanowienia zharmonizowanego Wspólnotowego systemu informacyjnego w tej dziedzinie.

(3) Końcowe sprawozdanie programu za lata 1994-1997 podkreśla, że prace powinny być kontynuowane, dane powinny być szybciej udostępniane, że badania w układzie regionalnym powinny być rozszerzane oraz że porównywalność danych winna być zwiększona.

(4) Zgodnie z decyzją Rady 1999/126/WE z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie Wspólnotowego programu statystycznego na okres 1998-2002(4) system informacji statystycznych ma wspierać zarządzanie polityką nauki i techniki we Wspólnocie oraz ocenę możliwości regionów w zakresie badań i rozwoju, i innowacyjności dla celów administracji funduszami strukturalnymi.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk Wspólnoty(5) statystyka ta powinna opierać się na zasadach bezstronności, wiarygodności, przydatności, efektywności pod względem kosztów, poufności informacji statystycznych i przejrzystości.

(6) W celu zapewnienia przydatności i porównywalności danych oraz uniknięcia pokrywania się pracy, Wspólnota powinna uwzględnić prace prowadzone we współpracy oraz przez OECD i inne organizacje międzynarodowe dotyczące statystyk nauki i techniki, zwłaszcza w odniesieniu do szczegółowych danych, jakie mają dostarczać Państwa Członkowskie.

(7) Polityka Wspólnoty w zakresie nauki, techniki i innowacji przykłada szczególną wagę do umocnienia podstaw naukowych i technicznych przedsiębiorstw europejskich, tak aby umożliwić im większą innowacyjność i konkurencyjność na poziomie międzynarodowym i regionalnym, realizowania korzyści płynących z rozwoju społeczeństwa informacyjnego i promowania transferu technologii, ulepszania działania w zakresie praw własności intelektualnej oraz rozwoju mobilności zasobów ludzkich, jak też promowania równości pomiędzy mężczyznami i kobietami w nauce.

(8) Zasady relacji kosztu i skuteczności oraz przydatności powinny mieć zastosowanie do procedur zbierania danych dla przemysłu i administracji, uwzględniając niezbędną jakość danych i obciążenie respondentów.

(9) Istotne jest, aby rozwój oficjalnych statystyk w zakresie nauki i techniki był koordynowany w celu zaspokojenia również podstawowych potrzeb administracji krajowej, regionalnej i lokalnej, organizacji międzynarodowych, jednostek gospodarczych, stowarzyszeń zawodowych i opinii publicznej.

(10) Decyzja Rady 1999/173/WE z dnia 25 stycznia 1999 r. przyjmująca specjalny program w sprawie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji dotyczący udoskonalenia ludzkiego potencjału oraz podstaw wiedzy socjoekonomicznej (w latach 1998 do 2002(6) oraz decyzja 1513/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. dotycząca szóstego programu ramowego Wspólnoty Europejskiej w dziedzinie badań, rozwoju technicznego i demonstracji przyczyniającego się do utworzenia Europejskiej Przestrzeni Badawczej i innowacji (2002-2006)(7) powinna zostać uwzględniona w celu uniknięcia pokrywania się prac.

(11) Należy uwzględnić rezolucję Rady z dnia 26 czerwca 2001 r. w sprawie nauki i społeczeństwa oraz kobiet w nauce(8), aprobujące prace Grupy Helsińskiej i zapraszające Państwa Członkowskie i Komisję do dokładania starań w celu promowania kobiet w dziedzinie nauki na poziomie krajowym, w szczególności w odniesieniu do zbierania danych statystycznych w podziale według płci wśród pracowników zatrudnionych w dziedzinie nauki i techniki oraz rozwój wskaźników w celu monitorowania postępu w kierunku zrównania kobiet i mężczyzn w dziedzinie badań prowadzonych w krajach europejskich.

(12) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(9).

(13) Komitet ds. Programu Statystycznego, ustanowiony na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(10), był konsultowany zgodnie z art. 3 wspomnianej wyżej decyzji.

(14) Komitet Badań Naukowych i Technicznych (Crest) wydał swoją opinię,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejsza decyzja ma na celu stworzenie statystycznego sytemu informacyjnego Wspólnoty w zakresie nauki, techniki i innowacji w celu wspierania i monitorowania polityk Wspólnoty.

Artykuł  2

Cel opisany w artykule 1 zostanie osiągnięty poprzez następujące indywidualne działania statystyczne:

– Dostarczanie danych statystycznych przez Państwa Członkowskie regularnie i w określonych nieprzekraczalnych terminach, w szczególności danych statystycznych w zakresie nauki i techniki we wszystkich sektorach wykonawczych oraz w zakresie finansowania nauki i techniki, łącznie ze środkami asygnowanymi przez rząd na naukę i technikę, uwzględniając wymiar regionalny, poprzez zbieranie, gdy tylko jest to możliwe, danych statystycznych z zakresu nauki i techniki w oparciu o klasyfikację NUTS.

– Rozwój nowych zmiennych statystycznych, które mają być opracowywane w sposób ciągły, mogących zapewnić bardziej wyczerpujące informacje na temat nauki i techniki, w szczególności w celu mierzenia wyników działalności naukowej i technicznej, rozpowszechniania wiedzy oraz bardziej ogólnie efektów działalności innowacyjnej. Informacje te są potrzebne do formułowania i oceny polityk naukowej i technicznej w gospodarkach w coraz większym stopniu opierających się na wiedzy. W szczególności Wspólnota potraktuje jako priorytetowe następujące dziedziny:

– innowacje (technologiczne i nietechnologiczne),

– zasoby ludzkie dla nauki i techniki,

– patenty (dane statystyczne dotyczące patentów będą pozyskiwane z baz danych krajowych urzędów patentowych i Europejskiego Urzędu Patentowego (EPO)),

– statystyka wysokiej techniki (identyfikacja i klasyfikacja produktów i usług, pomiar wyników ekonomicznych i wkładu do rozwoju gospodarczego),

– zbieranie danych z zakresu nauki i techniki w podziale według płci.

– ulepszenie i aktualizacja istniejących norm i podręczników na temat pojęć i metod, ze szczególnym uwzględnieniem pojęć w sektorze usług i skoordynowanych metod do pomiaru działalności w zakresie badań i rozwoju. Ponadto Wspólnota wzmocni współpracę z OECD i innymi międzynarodowymi organizacjami w celu zapewnienia porównywalności danych i uniknięcia pokrywania się wysiłków,

– ulepszenie jakości danych, a zwłaszcza porównywalności, dokładności i terminowości,

– ulepszenie rozpowszechniania, dostępności i dokumentowania informacji statystycznych.

Zostaną uwzględnione dostępne możliwości w poszczególnych Państwach Członkowskich w odniesieniu do zbierania i przetwarzania danych oraz rozwoju metod i zmiennych.

Artykuł  3

Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji zostaną przyjęte zgodnie z procedurą określoną w art. 4 ust. 2.

Artykuł  4
1.
Komisja jest wspomagana przez Komitet ds. Programu Statystycznego ustanowiony na podstawie art. 1 decyzji 89/382/EWG, Euratom.
2.
Kiedy powoływany jest ten ustęp, zastosowane zostaną art. 5 i 7 decyzji 1999/468/WE, uwzględniając jej art. 8.

Czas określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  5

Komisja przedstawi Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie raport w terminie czterech lat od opublikowania niniejszej decyzji, a następnie co trzy lata, w celu oceny wykonania środków przewidzianych w art. 2.

Powyższy raport uwzględni między innymi koszty działań i obciążenie respondentów w stosunku do korzyści z dostępności danych i zadowolenia użytkowników.

W następstwie tego raportu Komisja może zaproponować środki w celu poprawy działania niniejszej decyzji.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie 20. dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  7

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 lipca 2003 r.

W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX G. ALEMANNO
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 332 E z 27.2.2001, str. 238.

(2) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 2 lipca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym), wspólne stanowisko Rady z dnia 17 marca 2003 r. (Dz.U. C 125 E z 27.5.2003, str. 58) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 19 czerwca 2003 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 38 z 9.2.1994, str. 30.

(4) Dz.U. L 42 z 16.6.1999, str. 1

(5) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1

(6) Dz.U. L 64 z 12.3.1999, str. 105

(7) Dz.U. L 232 z 29.8.2002, str. 1

(8) Dz.U. L 199 z 14.7.2001, str. 1

(9) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23

(10) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.230.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 1608/2003/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2003 roku w sprawie sporządzania i rozwoju statystyk Wspólnoty z zakresu nauki i techniki
Data aktu: 22/07/2003
Data ogłoszenia: 16/09/2003
Data wejścia w życie: 06/10/2003, 01/05/2004