Dyrektywa 2003/81/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia molinatu, tiuramu i ziramu jako substancji czynnych

DYREKTYWA KOMISJI 2003/81/WE
z dnia 5 września 2003 r.
zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia molinatu, tiuramu i ziramu jako substancji czynnych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/WE z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2003/79/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (EWG) nr 3600/92 z dnia 11 grudnia 1992 r. ustanawiające szczegółowe zasady realizacji pierwszego etapu programu pracy, określonego w art. 8 ust. 2 dyrektywy Rady 91/414/EWG dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2266/2000(4) ustanawia wykaz substancji czynnych, które mają zostać poddane ocenie w celu ich możliwego włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG. Ten wykaz zawiera molinat, tiuram i ziram.

(2) Wpływ tych substancji czynnych na zdrowie ludzi i środowisko został poddany ocenie zgodnie z przepisami ustanowionymi w rozporządzeniu (EWG) nr 3600/92, w odniesieniu do zakresu zastosowań proponowanych przez powiadamiających. Na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 933/94 z dnia 27 kwietnia 1994 r. określającego substancje czynne wchodzące w skład środków ochrony roślin i wyznaczającego Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przy wykonywaniu rozporządzenia Komisji (EWG) nr 3600/92(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2230/95(6), zostały wyznaczone następujące Państwa Członkowskie pełniące rolę sprawozdawców, które następnie przedłożyły Komisji stosowne sprawozdania z oceny oraz zalecenia zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (EWG) nr 3600/92. W odniesieniu do molinatu Państwem Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy była Portugalia, a wszystkie istotne informacje zostały przedłożone dnia 30 listopada 1998 r. W odniesieniu do tiuramu Państwem Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy była Belgia, a wszystkie istotne informacje zostały przedłożone dnia 15 stycznia 1998 r. W odniesieniu do ziramu Państwem Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawcy była Belgia, a wszystkie istotne informacje zostały przedłożone dnia 9 czerwca 1998 r.

(3) Te sprawozdania z oceny zostały poddane przeglądowi przez Państwa Członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt.

(4) Przeglądy wszystkich substancji czynnych zostały zakończone dnia 4 lipca 2003 r. w formie sprawozdań kontrolnych opracowanych przez Komisję w odniesieniu do molinatu, tiuramu i ziramu.

(5) Przeglądy dotyczące molinatu, tiuramu i ziramu nie ujawniły żadnych otwartych kwestii czy obaw, które wymagałyby konsultacji Komitetu Naukowego ds. Roślin.

(6) Na podstawie różnych przeprowadzonych badań okazało się, że można oczekiwać, iż środki ochrony roślin zawierające molinat, tiuram i ziram zasadniczo spełniają wymogi ustanowione w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane i wyszczególnione w sprawozdaniu kontrolnym Komisji. Dlatego właściwe jest włączenie tych substancji czynnych do załącznika I, w celu zapewnienia możliwości udzielania zezwoleń w odniesieniu do środków ochrony roślin, zawierających te substancje czynne we wszystkich Państwach Członkowskich, zgodnie z przepisami wspomnianej dyrektywy.

(7) Należy przewidzieć rozsądny okres, zanim substancja czynna zostanie włączona do załącznika I, żeby umożliwić Państwom Członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów wynikających z włączenia.

(8) Po włączeniu, należy przyznać Państwom Członkowskim rozsądny termin przeznaczony na wprowadzenie w życie przepisów dyrektywy 91/414/EWG w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających molinat, tiuram i ziram oraz w szczególności, dokonanie przeglądu istniejących zezwoleń, aby zapewnić, że spełnione są warunki dotyczące tych substancji czynnych, określone w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. Należy przyznać dłuższy okres na przedłożenie i ocenę pełnej dokumentacji każdego środka ochrony roślin, zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie 91/414/EWG.

(9) Dlatego też właściwe jest dokonanie odpowiednio zmian do dyrektywy 91/414/EWG.

(10) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikująprzepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy, najpóźniej do dnia 31 stycznia 2005 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie zastosują wspomniane przepisy od dnia 1 lutego 2005 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie dokonają przeglądu zezwoleń na każdy środek ochrony roślin zawierający molinat, tiuram i ziram, w celu zapewnienia, że są spełnione warunki odnoszące się do substancji czynnych, wymienione w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. W miarę potrzeby i najpóźniej do dnia 31 stycznia 2005 r. Państwa Członkowskie zmienią lub cofną zezwolenie.
2.
Państwa Członkowskie, najpóźniej w terminie do dnia 31 lipca 2004 r., zgodnie z jednolitymi zasadami określonymi w załączniku VI do dyrektywy 91/414/EWG, na podstawie dokumentacji spełniającej wymogi załącznika III do tej dyrektywy, poddają ponownej ocenie poszczególne dopuszczone środki ochrony roślin zawierające molinat, tiuram lub ziram jako jedyną substancję czynną albo jako jedną z wielu substancji czynnych, z których wszystkie zostały wymienione w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG. Na podstawie tej oceny Państwa Członkowskie określają, czy dany środek spełnia warunki ustanowione w art. 4 ust. 1 lit. b), c) d) i e) dyrektywy 91/414/EWG. W miarę potrzeby i najpóźniej do dnia 31 lipca 2008 r. Państwa Członkowskie zmienią lub cofną zezwolenie.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem 1 sierpnia 2004 r.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 5 września 2003 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 205 z 14.8.2003, str. 16.

(3) Dz.U. L 366 z 15.12.1992, str. 10.

(4) Dz.U. L 259 z 13.10.2000, str. 27.

(5) Dz.U. L 107 z 28.4.1994, str. 8.

(6) Dz.U. L 225 z 22.9.1995, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

Na końcu tabeli w załączniku I do dyrektywy 91/414/WE dodaje się następujące pozycje

Nr Nazwa zwyczajowa, numery identyfikacyjne Nazwa IUPAC Czystość(1) Data wejścia w życie Data wygaśnięcia włączenia Przepisy szczególne
"72 Molinat S-etylu azepano-1-karbotioan 950 g/kg 1 sierpnia 2004 r. 31 lipca 2014 r. Zezwala się wyłączenie na stosowanie jako herbicyd.
Nr CAS 2212-67-1

Nr CIPAC 235

S-etylu perhydroazepino-1- karbotioan

S-etylu perhydroazepino-1- tiokarboksylan

W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI, należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego molinatu, w szczególności jego dodatki I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt dnia 4 lipca 2003 r. W tej ogólnej ocenie:
- Państwa Członkowskie

powinny zwrócić

szczególną uwagę na

potencjalne skażenie

wód gruntowych, w

sytuacji gdy substancja

czynna jest stosowana w

regionach, w których

występują podatne gleby

i/lub warunki

klimatyczne. W miarę

potrzeby warunki

zezwolenia, powinny

obejmować środki

ograniczające

zagrożenie,

- Państwa Członkowskie

powinny zwrócić

szczególną uwagę na

ewentualne przenoszenie

substancji czynnej w

powietrzu na niewielkie

odległości.

73 Tiurams disiarczek tetrametylotiuramu; 960 g/kg 1 sierpnia 2004 r. 31 lipca 2014 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd lub repelent.
Nr CAS 137-26-8 Nr CIPAC 24 disiarczek bis(dimetylotiokarbamoilu) W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI, należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego tiuramu, w szczególności jego dodatki I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 4 lipca 2003 r. W tej ogólnej ocenie:
- Państwa Członkowskie

powinny zwrócić

szczególną uwagę na

ochronę organizmów

wodnych. W miarę

potrzeby powinny być

stosowane środki

ograniczające

zagrożenie,

- Państwa Członkowskie

powinny zwrócić

szczególną uwagę na

ochronę małych ssaków i

ptaków, w przypadku gdy

substancja jest

wykorzystywana do

zaprawiania nasion do

zastosowania w okresie

wiosennym. W miarę

potrzeby powinny być

stosowane środki

ograniczające

zagrożenie.

74 Ziram bis(dimetyloditiokarbaminian) cynku 950 g/kg (specyfikacja FAO) 1 sierpnia 2004 r. 31 lipca 2014 r. Zezwala się wyłącznie na stosowanie jako fungicyd lub repelent.
Nr CAS 137-30-4 Nr CIPAC 31 Arsen: maksymalnie W celu wprowadzenia w życie jednolitych zasad załącznika VI, należy uwzględnić wnioski ze sprawozdania kontrolnego dotyczącego ziramu, w szczególności jego dodatki I i II, ukończonego przez Stały Komitet ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt w dniu 4 lipca 2003 r. W tej ogólnej ocenie:
- Państwa Członkowskie

powinny zwrócić

szczególną uwagę na

ochronę stawonogów oraz

organizmów wodnych

niebędących przedmiotem

zwalczania. W miarę

potrzeby powinny być

stosowane środki

ograniczające

zagrożenie

- Państwa Członkowskie

powinny prowadzić

obserwację sytuacji

ostrego narażenia

pokarmowego konsumentów

w celu dokonania

przyszłego przeglądu

najwyższych

dopuszczalnych poziomów

pozostałości.

(1) Dalsze szczegółowe informacje dotyczące identyfikacji i specyfikacji substancji czynnej są podane w

sprawozdaniu kontrolnym."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.224.29

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/81/WE zmieniająca dyrektywę Rady 91/414/EWG w celu włączenia molinatu, tiuramu i ziramu jako substancji czynnych
Data aktu: 05/09/2003
Data ogłoszenia: 06/09/2003
Data wejścia w życie: 01/08/2004