Decyzja 2003/631/WE przyjmująca środki dotyczące Liberii na mocy art. 96 Umowy o Partnerstwie AKP - WE w szczególnie nagłym pilnym przypadku

DECYZJA RADY
z dnia 25 sierpnia 2003 r.
przyjmująca środki dotyczące Liberii na mocy art. 96 Umowy o Partnerstwie AKP - WE w szczególnie nagłym pilnym przypadku

(2003/631/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 3 września 2003 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności art. 300 ust. 2 akapit drugi tego Traktatu,

uwzględniając umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów Państw Członkowskich, zebranymi w Radzie, w sprawie środków oraz procedur niezbędnych do wykonania Umowy o Partnerstwie AKP - WE(1), w szczególności jej art. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzję Rady 2002/274/WE z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie zakończenia konsultacji z Liberią na mocy art. 96 i 97 Umowy AKP - WE o Partnerstwie(2) przewidującą przyjęcie odpowiednich środków w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. c) oraz art. 97 ust. 3 Umowy o Partnerstwie AKP - WE.

(2) Elementy podstawowe określone w art. 9 Umowy o Partnerstwie AKP - WE są nadal naruszane przez Rząd Liberii, a obecne warunki w Liberii nie zapewniają poszanowania praw człowieka, zasad demokracji oraz zasady państwa prawa.

(3) Sytuacja polityczna i bezpieczeństwo w Liberii uległy dramatycznemu pogorszeniu od dnia przyjęcia decyzji 2002/274/WE. Dlatego też zaistniały stan rzeczy stanowi wyjątkowo pilny przypadek w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. b) Umowy o Partnerstwie AKP - WE.

(4) Dlatego też należy poddać przeglądowi warunki, na których fundusze przeznaczone dla Liberii mogą zostać udostępnione w celu wsparcia procesu pokojowego w Liberii, w szczególności przez wsparcie działań mających na celu utrzymanie pokoju, programu demobilizacji i reintegracji, rozwoju instytucjonalnego oraz przywrócenia struktur demokratycznych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 1

Niniejszym środki określone w załączonym projekcie listu skierowanym do Ministra Spraw Zagranicznych Liberii zostają przyjęte jako właściwe środki w szczególnie pilnym przypadku w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. b) i c) Umowy o Partnerstwie AKP - WE. Środki te wygasają dnia 30 czerwca 2006 r. Data ta nie stanowi przeszkody dla stosowania właściwych dat wygaśnięcia wyznaczonych przez instrumenty finansowe, których dotyczy niniejsza decyzja.

Artykuł  2

Środki podjęte przez Wspólnotę, określone w art. 2 decyzji 2002/274/WE od dnia wejścia w życie niniejszej decyzji, nie mają dłużej zastosowania.

Wyniki konsultacji określone w projekcie listu załączonego do decyzji 2002/274/WE pozostają bez zmian.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 sierpnia 2003 r.

W imieniu Rady
F. FRATTINI
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 317 z 15.12.2000, str. 376.

(2) Dz.U. L 96 z 13.4.2002, str. 23.

ZAŁĄCZNIK

PROJEKT LISTU DO MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH LIBERII

Pan Monie Captan

Minister Spraw Zagranicznych

Liberia

Szanowny Panie Ministrze,

Unia Europejska jest mocno zaniepokojona sytuacją przejściową związaną z bezpieczeństwem w Pana kraju i chciałaby uczestniczyć w przywracaniu pokoju i równowagi. Dlatego też pragnęłaby zapewnić wsparcie finansowe działaniom mającym na celu utrzymanie pokoju w Liberii. Unia Europejska chciałaby również udostępnić fundusze na inne środki towarzyszące procesowi pokojowemu, jak tylko zostanie osiągnięte i podpisane całościowe porozumienie pokojowe.

Wspólnota niniejszym postanowiła zastąpić środki wymienione w liście nr SGS 272745 z dnia 27 marca 2002 r. następującymi nowymi środkami, powodowana wystąpieniem szczególnie nagłego przypadku w rozumieniu art. 96 ust. 2 lit. b) Umowy o Partnerstwie AKP - WE, w zakresie realizacji pomocy przez nią udzielonej:

– regularna kontynuacja zostanie zapewniona poprzez ścisły dialog polityczny między Prezydencją Unii Europejskiej a Komisją Europejską oraz przeglądy polityki co sześć miesięcy,

– wykonanie bieżących projektów finansowanych na mocy art. 72 Umowy o Partnerstwie AKP - WE, które obecnie sięgają 25 milionów EUR, a które mają sprostać potrzebom wysiedleńców,

– wkład w projekty regionalne, działania o charakterze humanitarnym, współpraca handlowa oraz preferencje handlowe nie ulegają zmianie,

– zapewnienie wsparcia instytucji w celu wykonania środków mających na celu wykonanie zobowiązań podjętych w ramach konsultacji,

– stosowanie rozdziału 1 załącznika 4 do Umowy o Partnerstwie AKP - WE zostaje zawieszone. Pozostałe fundusze dla Liberii z ósmego Europejskiego Funduszu Rozwoju będą niezwłocznie dostępne w celu ich wprowadzenia. Fundusze zapewnią wsparcie procesu pokojowego w Liberii, włączając wsparcie działań mających na celu utrzymania pokoju w Liberii, programu demobilizacji i reintegracji, rozwoju instytucjonalnego oraz przywrócenia sprawnych struktur demokratycznych,

– notyfikacja o przydziale dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju zostanie dokonana, jak tylko nabierze mocy całościowe porozumienie pokojowe, a strony sygnatariusze tego porozumienia wykażą zaangażowanie przy wykonywaniu postanowień porozumienia zgodnie z założeniami. Decyzja o notyfikacji zapadnie po wydaniu opinii politycznej po sześciu miesiącach, jak określa tiret pierwsze. Zawieszenie stosowania rozdziału 1 załącznika 4 do Umowy o Partnerstwie AKP - WE, zgodnie z tiret poprzednim, nie będzie miało zastosowania w odniesieniu do dokonania przydziału dziewiątego Europejskiego Funduszu Rozwoju,

– Komisja będzie nadal sprawować funkcję krajowego urzędnika zatwierdzającego w imieniu tego drugiego w odniesieniu do wprowadzenia pozostałych funduszy z ósmego Europejskiego Funduszu Rozwoju, jak przewidziano powyżej.

Unia Europejska będzie nadal śledzić sytuację w Liberii. Proponujemy, aby nasz intensywny dialog polityczny był kontynuowany na podstawie art. 8 Umowy AKP - WE o Partnerstwie oraz na podstawie wyników konsultacji określonych w liście nr SGS 272745 z dnia 27 marca 2002 r.

Z poważaniem,

W imieniu Komisji W imieniu Rady
1 Art. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2005/16/WE z dnia 22 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.05.8.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem 22 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.220.3

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/631/WE przyjmująca środki dotyczące Liberii na mocy art. 96 Umowy o Partnerstwie AKP - WE w szczególnie nagłym pilnym przypadku
Data aktu: 25/08/2003
Data ogłoszenia: 03/09/2003
Data wejścia w życie: 25/08/2003, 01/05/2004