Rozporządzenie 1472/2003 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 2003/2004

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1472/2003
z dnia 20 sierpnia 2003 r.
otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 2003/2004

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 806/2003(2), w szczególności jego art. 62 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy zawartego Porozumienia będącego częścią wielostronnych negocjacji handlowych Światowej Organizacji Handlu, Wspólnota podjęła się otwarcia rocznego kontyngentu taryfowego na przywóz 14.000 ton soku winogronowego i moszczu gronowego.

(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2012/96 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 1996/97(3), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2499/97(4), ustaliło zarządzanie niniejszym kontyngentem na podstawie dostarczenia pozwolenia na przywóz.

(3) Zarządzanie niniejszym kontyngentem należy poprawić w celu uproszczenia procedur administracyjnych i efektywności. Doświadczenie w wykorzystaniu systemu zarządzania "kto pierwszy, ten lepszy" zostało ocenione pozytywnie w przypadku innych kontyngentów taryfowych w sektorze wina. Kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy należy zatem zarządzać zgodnie z art. 62 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, oraz na podstawie art. 308a, 308b i 308c rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) 1335/2003(6).

(4) Korzyść z kontyngentu taryfowego podlega specyficznemu przeznaczeniu towaru. Nadzorowanie zgodności z przepisami dotyczącymi przeznaczenia towaru powinno być przeprowadzone przez organy celne zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2700/2000(8) oraz rozporządzeniem nr 2454/93 w odniesieniu do towarów, które są dopuszczone do swobodnego obrotu po obniżonej stawce celnej ze względu na przeznaczenie towaru.

Zważywszy na znaczną obniżkę wymaganych należności celnych i związane ryzyko finansowe w przypadku niezgodności z tymi zasadami, właściwe jest dokonanie obowiązkowego wymogu wniesienia zabezpieczenia pokrywającego to ryzyko. Zgodnie z przepisami wspólnotowego ustawodawstwa celnego organy celne wymagają zabezpieczenia w celu pokrycia ryzyka finansowego związanego z potencjalnym długiem celnym w odniesieniu do danych towarów.

(5) Właściwe jest zatem uchylenie rozporządzenia (WE) nr 2012/96 i zastąpienie go nowym.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wina,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Otwarcie kontyngentu taryfowego

1. 1
Kontyngent taryfowy na przywóz 14 029 ton soku winogronowego i moszczu gronowego objętych kodami CN 2009 61 90, 2009 69 11, 2009 69 19, 2009 69 51 oraz 2009 69 90 (zwanego dalej "kontyngentem taryfowym") otwiera się każdego roku na okres trwający od 1 września do 31 sierpnia następnego roku.

Kontyngent taryfowy ma numer 09.0067.

2.
Sok winogronowy i moszcz gronowy określone w ust. 1 wykorzystuje się do produkcji soku winogronowego i/lub produktów nienależących do sektora wina, takich jak napoje bezalkoholowe, dżemy i sosy.

Przetwarzanie tego soku winogronowego i moszczu gronowego przeprowadzane jest w ciągu 6 miesięcy po dopuszczeniu danych produktów do swobodnego obrotu.

Artykuł  2

Zarządzanie kontyngentem taryfowym

Kontyngent taryfowy jest zarządzany przez Komisję na postawie zasady kto pierwszy, ten lepszy, zgodnie z art. 308a, 308b i 308c rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

Artykuł  3

Należności celne

Cła stosowane w ramach kontyngentu taryfowego są stawkami ad valorem wskazanymi dla każdego kodu CN oraz, w stosunku do produktów objętych kodem CN 2009 69 11, cłem specyficznym wyrażonym w EUR/kg określonym we Wspólnej Taryfie Celnej Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Nadzór nad przeznaczeniem towaru

W celu uzyskania korzyści z kontyngentu taryfowego, dane towary pozostają pod dozorem celnym określonym w art. 82 rozporządzenia (EWG) nr 2913/92 oraz w art. 291-300 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.

W drodze odstępstwa od przepisów art. 293 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (EWG) nr 2454/93, wniesienie zabezpieczenia jest obowiązkowe. Pokrywa ono różnicę należności między stawką celną państwa trzeciego erga omnes a stawką celną w ramach kontyngentu taryfowego, jak określono w art. 3 niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Uchylenie

Niniejszym rozporządzenie (WE) nr 2012/96 traci moc.

Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od 1 września 2003 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 sierpnia 2003 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 179 z 14.7.1999, str. 1.

(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.

(3) Dz.U. L 269 z 22.10.1996, str. 8.

(4) Dz.U. L 345 z 16.12.1997, str. 15.

(5) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.

(6) Dz.U. L 187 z 26.7.2003, str. 16.

(7) Dz.U. L 302 z 19.10.1992, str. 1.

(8) Dz.U. L 311 z 12.12.2000, str. 17.

1 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1017/2006 z dnia 4 lipca 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.183.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 czerwca 2006 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.211.10

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1472/2003 otwierające i ustalające zarządzanie wspólnotowym kontyngentem taryfowym na sok winogronowy i moszcz gronowy od roku gospodarczego 2003/2004
Data aktu: 20/08/2003
Data ogłoszenia: 21/08/2003
Data wejścia w życie: 24/08/2003, 01/05/2004, 01/09/2003