uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/79/WE(2), w szczególności jej art. 7,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2002/81/WE(4), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Nowa substancja czynna, azoksystrobina, została ujęta w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG na mocy dyrektywy Komisji 98/47/WE(5), w celu stosowania wyłącznie jako fungicyd, bez określenia szczególnych warunków mających wpływ na uprawy, wobec których można stosować środki ochrony roślin, zawierające azoksystrobinę.
(2) Dopuszczalne poziomy pozostałości azoksystrobiny w towarach - i na ich powierzchni - objętych dyrektywą 90/642/EWG zostają ustanowione we wspomianych dyrektywach, zmienionych w szczególności dyrektywami Komisji 1999/71/WE(6), 2000/48/WE(7), 2001/48/WE(8) i 2002/23/WE(9).
(3) Dopuszczalne poziomy pozostałości ustanowione w tej dyrektywie odzwierciedlają dozwolone użycie azoksystrobiny wobec niektórych zbóż. Dla zbóż, w stosunku do których jej użycie jest niedozwolone, dopuszczalne poziomy pozostałości ustalono na dolnej granicy oznaczania analitycznego. W szczególności, stosowanie azoksystrobiny może prowadzić do gromadzenia się pozostałości powyżej dolnej granicy oznaczania analitycznego. Tak więc, gdy wnioskowany jest nowy sposób wykorzystania tej substancji, Państwa Członkowskie są zobowiązane do ustanowienia tymczasowo nowych dopuszczalnych poziomów pozostałości na szczeblu krajowym zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG przed wydaniem pozwolenia na takie nowe zastosowanie środka ochrony roślin, zawierającego tę substancję aktywną. Niektóre Państwa Członkowskie przedłożyły odpowiednio informacje odnoszące się do dodatkowego jej wykorzystania. Dostępne informacje oceniono jako wystarczające do zmiany na szczeblu Wspólnoty tymczasowych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla zbóż, w odniesieniu do których Państwa Członkowskie wystąpiły o zezwolenie na stosowanie środków ochrony roślin zawierających azoksystrobinę.
(4) W związku z włączeniem azoksystrobiny do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, dnia 22 kwietnia 1998 r. zakończono ocenę naukowo-techniczną w formie sprawozdania przeglądowego Komisji. Ustalono dopuszczalne dzienne spożycie substancji w wysokości 0,1 mg/kg wagi ciała. Uwzględniając wytyczne opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia(10) oraz opinię Komitetu Naukowego ds. Roślin(11) na temat wykorzystanej metodyki, a także postępując zgodnie z procedurami i praktykami wspólnotowymi oceniono długotrwałe narażanie konsumentów na konsumpcję produktów żywnościowych potraktowanych azoksystrobiną i obliczono, że nowe dopuszczalne poziomy pozostałości, obecnie wnioskowane, nie prowadzą do przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia.
(5) Wspólnota notyfikowała projekt dyrektywy Komisji Światowej Organizacji Handlu i otrzymane uwagi zostały uwzględnione w ostatniej fazie opracowywania dyrektywy.
(6) Wzięto pod uwagę opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów przed spożywaniem produktów żywnościowych potraktowanych pestycydami.
(7) W związku z powyższym dyrektywa 90/642/EWG powinna zostać odpowiednio zmieniona.
(8) Niniejsza dyrektywa jest zgodna z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(2) Dz.U. L 291 z 28.10.2002, str. 1.
(3) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.
(4) Dz.U. L 276 z 12.10.2002, str. 28.
(5) Dz.U. L 191 z 7.7.1998, str. 50.
(6) Dz.U. L 194 z 27.7.1999, str. 36.
(7) Dz.U. L 197 z 3.8.2000, str. 26.
(8) Dz.U. L 180 z 3.7.2001, str. 26.
(9) Dz.U. L 64 z 7.3.2002, str. 13.
(10) Wytyczne dotyczące przewidywania dziennego spożycia wraz z pokarmami pozostałości pestycydów (zmienione), przygotowane przez Program żywienia/Światowy System Monitorowania Środowiska we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizacja Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
(11) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca kwestii zmian załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG (Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 7), 86/363/EWG (Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43) oraz 90/642/EWG (Opinia wydana przez Komitet Naukowy ds. Roślin, dnia 14 lipca 1998 r.) (http://europa.eu.int/comm/dg24/health/sc/scp/out21_en.html).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.2.33 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2002/100/WE zmieniająca dyrektywę Rady 90/642/EWG w odniesieniu do dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny |
| Data aktu: | 20/12/2002 |
| Data ogłoszenia: | 07/01/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/01/2003 |