Dyrektywa 2003/69/WE zmieniająca Załącznik do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla chlormekwatu, lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny oraz niektórych ditiokarbaminianów

DYREKTYWA KOMISJI 2003/69/WE
z dnia 11 lipca 2003 r.
zmieniająca Załącznik do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla chlormekwatu, lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny oraz niektórych ditiokarbaminianów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 2003/806(2), w szczególności jej art. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W przypadku produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, uwzględniając w szczególności ochronę środowiska i przewidywane dawki spożycia przez konsumentów. Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL) stanowią górne granice ilości takich pozostałości, które mogą znajdować się w towarach przy przestrzeganiu dobrych praktyk rolniczych.

(2) MRL w odniesieniu do pestycydów są poddawane przeglądowi oraz zmieniane w celu uwzględnienia nowych informacji i danych. MRL ustala się na niższym poziomie oznaczenia analitycznego w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.

(3) W przypadku chlormekwatu, Państwa Członkowskie i zainteresowane podmioty poinformowały Komisję, że utrzymuje się znaczące zanieczyszczenie gruszek, wynikające z poziomu chlormekwatu w środowisku, pochodzące z wcześniejszego użycia. Dane z monitorowania wykazują, że zmniejszanie się pozostałości następuje tak powolnie, że tymczasowy MRL przewidziany w dyrektywie 90/642/EWG musi być zachowany jeszcze przez okres trzech lat.

(4) W przypadku lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny i mankozebu wnioski w sprawie nowego lub zmienionego zastosowania zostały przedłożone Państwom Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawców. Te zastosowania zostały poddane ocenie oraz stwierdzono, że nie powodują one niedopuszczalnego narażenia konsumentów.

(5) W odniesieniu do mankozebu nie jest możliwe, z zastosowaniem obecnej metody rutynowej analizy, odróżnienie go od innych ditiokarbaminianów [maneb, mankozeb, metiram, propineb i zineb (suma wyrażona jako CS2)], dlatego definicja pozostałości obejmuje całą grupę ditiokarbaminianów.

(6) Komisja stanęła na stanowisku, że właściwa jest zmiana niektórych MRL z uwagi na potencjalne ryzyko dla konsumentów. Istotne jest, aby dodatkowe środki zarządzania ryzykiem były podejmowane przez Państwa Członkowskie w celu odpowiedniej ochrony konsumentów.

(7) Trwałe i krótkookresowe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów wymienionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem produktów spożywczych, zostało ponownie ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(3). Obliczono, że MRL ustalone w niniejszej dyrektywie nie będą prowadzić do niedopuszczalnego narażenia konsumentów.

(8) Gdzie jest to właściwe, ostre narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, które mogą zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Stwierdzono, że obecność pozostałości pestycydów na poziomie lub poniżej MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie, nie spowoduje ostrych skutków toksycznych.

(9) W ramach Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje ze wspólnotowymi partnerami handlowymi w sprawie MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie oraz ich uwagi na temat tych poziomów zostały uwzględnione.

(10) Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące metodologii, jaka ma być stosowana dla ochrony konsumentów produktów rolnych, wobec których stosowane są pestycydy.

(11) Dlatego załącznik do dyrektywy 90/642/EWG powinien zostać odpowiednio zmieniony.

(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w pozycji przewidzianej dla krezoksymu metylowego na powierzchni truskawek "0,2 (p) mg/kg" zostaje zastąpiony przez "1 p) mg/kg";

2) w pozycji przewidzianej dla ditiokarbaminianów: "maneb, mankozeb, metiram, propineb i zineb (suma wyrażona jako CS2)" na powierzchni rzodkiewki "0,2 mg/kg" zostaje zastąpiony przez "2 mg/kg", na powierzchni cebuli dymki "0,05*mg/kg" zostaje zastąpiony przez "1 mg/kg";

3) w pozycji przewidzianej dla chlormekwatu na powierzchni gruszek przypis t) otrzymuje brzmienie:

"(t) Tymczasowy MRL wynoszący 0,3 mg/kg stosuje się do dnia 31 lipca 2006 r.";

4) pozycje przewidziane dla azoksystrobiny oraz lambda-cyhalotryny zastępuje się pozycjami znajdującymi się w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do dnia 31 lipca 2003 r., przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują wspomniane przepisy od dnia 1 sierpnia 2003 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie siódmego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2003 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.

(3) Wytyczne dotyczące przewidywanego spożycia dziennego pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

ZAŁĄCZNIK

Grupy i przykłady poszczególnych produktów, dla których stosuje się MRL Pozostałości pestycydów i najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości (mg/kg)
Azoksystrobina Lambda-cyhalotryna
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane, zakonserwowane przez mrożenie, bez dodatku cukru; orzechy
i) OWOCE CYTRUSOWE 1
Grejpfrut 0,1
Cytryny 0,2
Limy 0,2
Mandarynki (włączając klementynki i inne mieszańce) 0,2
Pomarańcze 0,1
Pomelo 0,1
Pozostałe 0,02(*)
ii) ORZECHY (łuskane i niełuskane) 0,1(*) 0,05(*)
Migdały
Orzechy brazylijskie
Orzechy nerkowca
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Orzechy makadamia
Orzechy pekan
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Pozostałe
iii) OWOCE ZIARNKOWE 0,05(*) 0,1
Jabłka
Gruszki
Pigwa
Pozostałe
iv) OWOCE PESTKOWE 0,05(*)
Morele 0,2
Wiśnie
Brzoskiwinie (włączając nektarynki i podobne mieszańce) 0,2
Śliwki
Pozostałe 0,1
v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE
a) Winogrona deserowe i do produkcji wina 2 0,2
Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
b) Truskawki (z wyjątkiem dzikich) 2 0,5
c) Owoce roślin z rodziny różowatych (z wyjątkiem dzikich) 0,02(*)
Jeżyny 3
Jeżyny popielice
Owoce mieszańców jeżyn z malinami
Malina 3
Pozostałe 0,05(*)
d) Pozostałe drobne owoce i owoce jagodowe (z wyjątkiem dzikich) 0,05(*)
Borówka czarna
Żurawiny
Porzeczki (czerwone, czarne i białe) 0,1
Agrest 0,1
Pozostałe 0,02(*)
e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce 0,05(*) 0,2
vi) RÓŻNE 0,02(*)
Awokado
Banany 2
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwat
Liczi
Mango
Oliwki
Marakuja
Ananasy
Granaty
Pozostałe 0,05(*)
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub suszone
i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Burak
Marchew 0,2
Seler 0,3 0,1
Chrzan 0,2
Karczochy jerozolimskie
Pasternak 0,2
Korzeń pietruszki 0,2
Rzodkiewka 0,1
Salsefia 0,2
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
ii) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebula
Cebula szalotka
Cebula dymka 2 0,05
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
iii) WARZYWA OWOCOWE
a) Psiankowate
Pomidory 2 0,1
Papryka 2 0,1
Oberżyny 2 0,5
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
b) Dyniowate o jadalnej skórce 1 0,1
Ogórki
Korniszony
Cukinia
Pozostałe
c) Dyniowate - o skórce niejadalnej 0,5 0,05
Melony
Dynie
Arbuzy
Pozostałe
d) Kukurydza cukrowa 0,05(*) 0,05
iv) WARZYWA KAPUSTNE
a) Kwiatostanowe 0,1
Brokuły (włącznie z Calabrese)
Kalafior 0,5
Pozostałe 0,05(*)
b) Głowiaste
Kapusta brukselska 0,05
Kapusta głowiasta 0,3 0,2
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
c) Liściaste 0,05(*) 1
Kapusta pekińska
Jarmuż
Pozostałe
d) Kalarepa 0,2 0,02(*)
v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA
a) Sałata i podobne 3 1
Rzeżucha
Roszponka jadalna
Sałata
Skarolia
Pozostałe
b) Szpinak i podobne 0,05(*)
Szpinak 0,5
Boćwina
Pozostałe 0,02
c) Rukiew wodna 0,05(*) 0,02(*)
d) Cykoria 0,2 0,02(*)
e) Zioła 3
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka
Seler liściasty
Pozostałe
vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (ze strąkami) 1 0,2
Fasola (bez strąków) 0,2 0,02(*)
Groch (ze strąkami) 0,5 0,2
Groch (bez strąków) 0,2 0,2
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler zwyczajny 5 0,3
Koper włoski
Karczochy kuliste 1
Por 0,1 0,3
Rabarbar
Pozostałe 0,05(*) 0,02(*)
viii) GRZYBY 0,05(*)
a) Grzyby hodowlane 0,02(*)
b) Grzyby dziko rosnące 0,5
3. Rośliny strączkowe 0,1 0,02*
Fasola
Soczewica
Groszek
Pozostałe
4. Nasiona roślin oleistych 0,02(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Nasiona rzepaku 0,5
Ziarna soi 0,5
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Pozostałe 0,05(*)
5. Ziemniaki 0,05(*) 0,02(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki konsumpcyjne
6. Herbata (suszone liście i łodygi, sfermentowane lub w inny sposób przetwarzane, Camellia sinensis) 0,1 1
7. Chmiel (suszony), włącznie z granulatem chmielu i nieskoncentrowanym proszkiem 20 10
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.175.37

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2003/69/WE zmieniająca Załącznik do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla chlormekwatu, lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny oraz niektórych ditiokarbaminianów
Data aktu: 11/07/2003
Data ogłoszenia: 15/07/2003
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 22/07/2003