uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną rozporządzeniem Rady (WE) nr 2003/806(2), w szczególności jej art. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W przypadku produktów pochodzenia roślinnego, w tym owoców i warzyw, poziomy pozostałości odzwierciedlają użycie minimalnych ilości pestycydów niezbędnych do osiągnięcia skutecznej ochrony roślin, stosowanych w taki sposób, aby ilości pozostałości były jak najmniejsze z praktycznego i z toksykologicznego punktu widzenia, uwzględniając w szczególności ochronę środowiska i przewidywane dawki spożycia przez konsumentów. Wspólnotowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (MRL) stanowią górne granice ilości takich pozostałości, które mogą znajdować się w towarach przy przestrzeganiu dobrych praktyk rolniczych.
(2) MRL w odniesieniu do pestycydów są poddawane przeglądowi oraz zmieniane w celu uwzględnienia nowych informacji i danych. MRL ustala się na niższym poziomie oznaczenia analitycznego w przypadku gdy dozwolone stosowanie środków ochrony roślin nie powoduje powstania wykrywalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, lub gdy nie występują dozwolone przypadki stosowania, lub gdy stosowanie dozwolone przez Państwa Członkowskie nie zostało poparte niezbędnymi danymi, lub gdy stosowanie w państwach trzecich powodujące obecność pozostałości w produktach spożywczych lub na ich powierzchni, które mogą zostać wprowadzone do obrotu we Wspólnocie, nie zostało poparte niezbędnymi danymi.
(3) W przypadku chlormekwatu, Państwa Członkowskie i zainteresowane podmioty poinformowały Komisję, że utrzymuje się znaczące zanieczyszczenie gruszek, wynikające z poziomu chlormekwatu w środowisku, pochodzące z wcześniejszego użycia. Dane z monitorowania wykazują, że zmniejszanie się pozostałości następuje tak powolnie, że tymczasowy MRL przewidziany w dyrektywie 90/642/EWG musi być zachowany jeszcze przez okres trzech lat.
(4) W przypadku lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny i mankozebu wnioski w sprawie nowego lub zmienionego zastosowania zostały przedłożone Państwom Członkowskim pełniącym rolę sprawozdawców. Te zastosowania zostały poddane ocenie oraz stwierdzono, że nie powodują one niedopuszczalnego narażenia konsumentów.
(5) W odniesieniu do mankozebu nie jest możliwe, z zastosowaniem obecnej metody rutynowej analizy, odróżnienie go od innych ditiokarbaminianów [maneb, mankozeb, metiram, propineb i zineb (suma wyrażona jako CS2)], dlatego definicja pozostałości obejmuje całą grupę ditiokarbaminianów.
(6) Komisja stanęła na stanowisku, że właściwa jest zmiana niektórych MRL z uwagi na potencjalne ryzyko dla konsumentów. Istotne jest, aby dodatkowe środki zarządzania ryzykiem były podejmowane przez Państwa Członkowskie w celu odpowiedniej ochrony konsumentów.
(7) Trwałe i krótkookresowe narażenie konsumentów na działanie tych pestycydów wymienionych w niniejszej dyrektywie za pośrednictwem produktów spożywczych, zostało ponownie ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(3). Obliczono, że MRL ustalone w niniejszej dyrektywie nie będą prowadzić do niedopuszczalnego narażenia konsumentów.
(8) Gdzie jest to właściwe, ostre narażenie konsumentów na działanie pestycydów za pośrednictwem każdego z produktów spożywczych, które mogą zawierać pozostałości tych pestycydów, zostało ocenione zgodnie z procedurami wspólnotowymi i praktykami, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia. Stwierdzono, że obecność pozostałości pestycydów na poziomie lub poniżej MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie, nie spowoduje ostrych skutków toksycznych.
(9) W ramach Światowej Organizacji Handlu przeprowadzono konsultacje ze wspólnotowymi partnerami handlowymi w sprawie MRL zaproponowanych w niniejszej dyrektywie oraz ich uwagi na temat tych poziomów zostały uwzględnione.
(10) Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności jego rady i zalecenia dotyczące metodologii, jaka ma być stosowana dla ochrony konsumentów produktów rolnych, wobec których stosowane są pestycydy.
(11) Dlatego załącznik do dyrektywy 90/642/EWG powinien zostać odpowiednio zmieniony.
(12) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| David BYRNE | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
(2) Dz.U. L 122 z 16.5.2003, str. 1.
(3) Wytyczne dotyczące przewidywanego spożycia dziennego pozostałości pestycydów (poprawione), przygotowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2003.175.37 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2003/69/WE zmieniająca Załącznik do dyrektywy Rady 90/642/EWG w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości dla chlormekwatu, lambda-cyhalotryny, krezoksymu metylowego, azoksystrobiny oraz niektórych ditiokarbaminianów |
| Data aktu: | 11/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 15/07/2003 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 22/07/2003 |