Decyzja 2003/502/WE zawieszająca procedurę kontrolną dotyczącą przeszkody w handlu polegającą na praktykach stosowanych przez Kanadę w odniesieniu do niektórych oznaczeń geograficznych dla win

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 czerwca 2003 r.
zawieszająca procedurę kontrolną dotyczącą przeszkody w handlu polegającą na praktykach stosowanych przez Kanadę w odniesieniu do niektórych oznaczeń geograficznych dla win

(2003/502/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 9 lipca 2003 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94 z dnia 22 grudnia 1994 r. ustanawiające procedury wspólnotowe w zakresie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności tymi ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 356/95(2), w szczególności jego art. 11 i 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 6 grudnia 2001 r. CIVB (Conseil Interprofessionel du Vin de Bordeaux) wniosła skargę na podstawie art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 3286/94 (zwanego dalej "rozporządzeniem").

(2) CIVB utrzymywała, że wspólnotowa sprzedaż Bordeaux i Médoc w Kanadzie jest utrudniana przez liczne przeszkody w handlu w rozumieniu art. 2 ust. 1 rozporządzenia, tj. "praktykę przyjętą lub stosowaną przez państwo trzecie, w stosunku do której zasady handlu międzynarodowego ustanawiają prawo skargi".

(3) Rzekoma przeszkoda wynika z poprawki C-57 do kanadyjskiej ustawy o znakach towarowych, który pozbawia oznaczenia geograficzne Bordeaux i Médoc zwyczajnej ochrony zgodnie z wymogami ochrony przewidzianymi w Porozumieniu WTO w sprawie handlowych aspektów praw własności intelektualnej (TRIPS) dla oznaczeń geograficznych dla win.

(4) Komisja zdecydowała, iż skarga zawierała wystarczające dowody uzasadniające wszczęcie procedury kontrolnej. Właściwe zawiadomienie zostało opublikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich(3).

(5) Dochodzenie potwierdziło roszczenie prawne strony skarżącej, że poprawka C-57 do kanadyjskiej ustawy o znakach towarowych narusza postanowienia art. 23.1 i 2, a także art. 24.3 (tak zwana klauzula "standstill") TRIPS oraz że takie naruszenia nie mogą być uzasadnione na podstawie wyjątku na mocy art. 24.6 TRIPS.

(6) Procedura kontrolna potwierdziła również, że wina Bordeaux mają znaczący udział rynkowy w Kanadzie, co jest bezpośrednio związane z nazwą produktu Bordeaux/Médoc. Jeżeli taki atut nie jest należycie chroniony, to pozycja rynkowa w Kanadzie posiadaczy oznaczeń geograficznych "Bordeaux" i "Médoc" może zostać poważnie ograniczona. Szkoda ta mogłaby wywołać negatywne skutki w handlu dla producentów wina "Bordeaux" i "Médoc". Można zatem wnioskować, że poprawka C-57 grozi wywołaniem negatywnych skutków handlowych dla strony skarżącej, w rozumieniu art. 2 ust. 4 i art. 10 ust. 4 rozporządzenia.

(7) W dniu 12 lutego 2003 r., Komitet Doradczy ustanowiony w rozporządzeniu rozważył sprawozdanie końcowe z procedury kontrolnej.

(8) W dniu 24 kwietnia 2003 r., Komisja parafowała umowę dwustronną z Kanadą w sprawie handlu winem i wyrobami spirytusowymi, która po wejściu w życie, przyczyni się do ochrony interesów Wspólnoty w tym zakresie. W szczególności, wspomniana umowa zapewni definitywne zniesienie nazw wymienionych jako "rodzajowe" w Kanadzie, włączając "Bordeaux", "Médoc" i "Medoc" poprzez wejście w życie umowy.

(9) Jednakże procedura nie może zostać zakończona do chwili, gdy oznaczenia "Bordeaux", "Médoc" i "Medoc" zostaną faktycznie usunięte z wykazu nazw rodzajowych poprawki C-57.

(10) Komisja uznaje zatem, że właściwe jest zawieszenie procedury.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu Doradczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Procedura kontrolna dotycząca przeszkód w handlu, polegających na praktykach stosowanych przez Kanadę w odniesieniu do niektórych oznaczeń geograficznych dla win, zostaje niniejszym zawieszona.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 2003 r.

W imieniu Komisji
Pascal LAMY
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, str. 71.

(2) Dz.U. L 41 z 23.2.1995, str. 3.

(3) Dz.U. C 124 z 25.5.2002, str. 6.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2003.170.29

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2003/502/WE zawieszająca procedurę kontrolną dotyczącą przeszkody w handlu polegającą na praktykach stosowanych przez Kanadę w odniesieniu do niektórych oznaczeń geograficznych dla win
Data aktu: 23/06/2003
Data ogłoszenia: 09/07/2003