Decyzja 2002/256/WE korygująca decyzję 2000/275/WE w sprawie równoważności niektórych kategorii praw jazdy

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2002 r.
korygująca decyzję 2000/275/WE w sprawie równoważności niektórych kategorii praw jazdy

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 1175)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/256/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 kwietnia 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/439/EWG z dnia 29 lipca 1991 r. w sprawie praw jazdy(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/56/WE(2), w szczególności jej art. 1 ust. 2 i art. 10 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

w Załączniku do decyzji Komisji 2000/275/WE(3) popełniono błędy. W związku z tym należy zmienić tę decyzję,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do decyzji 2000/275/WE zostaje niniejszym skorygowany na stronach ujętych w nawiasach:

1) w opisie wzoru Belgia 1 (str. 3) wyrazy "Najczęściej jest to wzór na różowym" zastępuje się wyrazami "Różowy wzór";

2) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Niemcy 2 (str. 8), w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w trzeciej linii wyrazy "mniej niż 25 miejsc dla pasażerów" zastępuje się wyrazami "25 miejsc dla pasażerów lub mniej";

3) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Grecja 1 (str. 14), w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w trzeciej linii "B*" zastąpione zostaje przez "B dla użytku zawodowego";

4) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Hiszpania 1 (str. 15), w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w wierszach szóstym i siódmym "C1" i "C1E" zastępuje się odpowiednio przez "C1 (patrz: 1)" i "C1E (patrz: 1)"; w wierszu ósmym "C, CE (patrz: 1)" zastępuje się przez "C, CE (patrz: 2)";

5) sekcję "Informacje dodatkowe" wzoru Hiszpania 1 (str. 15) zastępuje się:

"Informacje dodatkowe:

1. jeśli na stronie 6 prawa jazdy nie występuje ograniczenie co do maksymalnej dopuszczalnej masy 7.500 kg, kategoria C1 obejmuje prawo kierowania pojazdami kategorii C. Jeśli ograniczenie nie jest wskazane i posiadacz jest uprawniony do kierowania pojazdami kategorii C1E lub C2E, kategorie te obejmują prawo kierowania pojazdami kategorii CE;

2. posiadacz prawa jazdy C2 jest dodatkowo uprawniony do kierowania pojazdami kategorii DE, jeśli posiada również prawo jazdy D";

6) dotyczy tylko wersji francuskiej;

7) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Austria 3 (str. 29) w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w wierszu piątym "(patrz: 1)" zastępuje się przez "(patrz: 2)";

8) w tabeli ekwiwalencyjnej dla wzoru Austria 4 (str. 30) w kolumnie "Odpowiadające kategorie" w wierszu drugim "A1, B" zastępuje się przez "B";

9) sekcja zatytułowana "Wzory wydawane w Norwegii" (str. 47-50) zastępuje się tekstem znajdującym się w Załączniku do niniejszej decyzji;

10) dodaje się cyfrę "1." po "Informacje dodatkowe" dla każdego z następujących wzorów:

Francja 1 (Dz.U. L 91 z 12.4.2000, str. 16), Francja 2 (str. 17), Francja 4 (str. 18), Francja 5 (str. 19), Portugalia 1 (str. 31), Szwecja 2 (str. 37), Zjednoczone Królestwo 3 (str. 39), Islandia 1 (str. 44), Islandia 2 (str. 44), Islandia 3 (str. 45), Islandia 4 (str. 45) i Liechtenstein 2 (str. 47).

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2002 r.

W imieniu Komisji
Loyola DE PALACIO
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 237 z 24.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 45.

(3) Dz.U. L 91 z 12.4.2000, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

WZORY WYDAWANE W NORWEGII

Uwaga ogólna dla wszystkich wzorów: wszystkie norweskie prawa jazdy mają tekst wstępnie wydrukowany w językach "bokmål" lub "nynorsk". Obie te formy języka mają równorzędny status. Słowa "førerkort" i "Norge" wskazują, że tekst jest w języku "bokmål"; "førarkort" i "Noreg" oznaczają formę "nynorsk".

Wzór Norwegia 1 (N1)

Wydawany w Norwegii od dnia 23.4.1967 r. do dnia 31.3.1979 r.

Opis: ciemnozielona okładka, wzór złożony w formacie A7, sześć stron. Słowo "Førerkort" lub "Førarkort" wydrukowane jest na pierwszej stronie okładki.

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N1 Odpowiadające kategorie
Class 1 A1, BE
Class 2 A1, BE
Class 3 A
(Class 4) -

Informacje dodatkowe:

wzór ten jest ważny do setnych urodzin posiadacza, pod warunkiem że prawo jazdy miało co najmniej dziesięcioletni okres ważności i było ważne w dniu 2 kwietnia 1982 r. Prawo krajowe wymaga od posiadacza jadącego z tym wzorem za granicę, aby posiadał on dodatkowo ze sobą tłumaczenie uwierzytelnione lub pozwolenie międzynarodowe, zgodnie z Konwencją wiedeńską o ruchu drogowym.

Wzór Norwegia 2 (N2)

Wydawany w Norwegii od dnia 1.4.1979 do dnia 1.3.1989 r.

Opis: jasnoróżowy wzór papierowy, obłożony przezroczystym plastikiem, dwie strony. Prawa jazdy wydane po lipcu 1985 r. zawierają datę wydania posiadaczowi pierwszego jego prawa jazdy dowolnego rodzaju ("Første førerkort").

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N2 Odpowiadające kategorie
A A
A + "Klasse A gjelder bare lett motorsykkel" A1 (patrz: 1)
B B
BE BE (patrz: 2)
C C
CE CE
D C1, D (patrz: 3)
DE C1E, DE (patrz: 3)
(A + "Klasse A gjelder bare beltemotorsykkel") -
(T) -

Informacje dodatkowe:

1. pieczęć znajduje się na tylnej stronie prawa jazdy;

2. posiadacze prawa jazdy kategorii BE wydanego przed dniem 1 kwietnia 1979 r. i wymienionego następnie na wzór N2 są dodatkowo uprawnieni do kierowania pojazdami kategorii A1;

3. aby zachować uprawnienia C1 lub C1E, posiadacz musi wymienić swoje prawo jazdy na wzór N4 podczas odnawiania swoich uprawnień D lub DE.

Wzór Norwegia 3 (N3)

Wydawany w Norwegii od dnia 1.3.1989 r. do dnia 31.12.1997 r.

Opis: jasnoróżowy wzór papierowy, obłożony przezroczystym plastikiem, dwie strony.

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N3 Odpowiadające kategorie
A A
A + "Klasse A gjelder bare lett motorsykkel" A1 (patrz: 1)
A1 A1
B B
BE BE (patrz: 2)
B1 B1
C C
CE CE
C1 C1 (patrz: 3)
C1E C1E (patrz: 3)
D D
DE C1E, DE (patrz: 4)
D1 D1 (partz: 5)
D1E D1E (patrz: 5)
D2 C1, D1 (patrz: 4)
D2E C1E, D1E (patrz: 4)
(A + "Gjelder beltemotorsykkel") -
(S) -
(T) -

Informacje dodatkowe:

1. pieczęć znajduje się na tylnej stronie prawa jazdy;

2. prawa jazdy kategorii BE wydane po raz pierwszy przed dniem 1 kwietnia 1979 r. i następnie wymienione na wzór N3 uprawniają posiadacza dodatkowo do kierowania pojazdami kategorii A1;

3. kategorie C1 i C1E zostały wprowadzone dnia 1 stycznia 1997 r.;

4. uprawnienie do kierowania C1 i C1E może zostać zachowane jedynie, jeśli posiadacz wymieni swoje prawo na wzór N4 podczas odnawiania swych uprawnień DE, D2 lub D2E;

5. kategorie D1 i D1E zostały wprowadzone dnia 1 stycznia 1997 r. i zastąpiły kategorie D2 i D2E.

Wzór Norwegia 4 (N4)

Wydawany w Norwegii od dnia 1.1.1998 r.

Opis: Wzór w postaci karty plastikowej, zgodnie z załącznikiem Ia do dyrektywy 91/439/EWG.

Tabela ekwiwalencyjna

Kategorie wzoru N4 Odpowiadające kategorie
A1 A1
A A
B1 B1
B B
BE BE
C1 C1
C1E C1E
C C
CE CE
D1 D1
D1E D1E
D D
DE DE
(S, T) -

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.87.57

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/256/WE korygująca decyzję 2000/275/WE w sprawie równoważności niektórych kategorii praw jazdy
Data aktu: 25/03/2002
Data ogłoszenia: 04/04/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 04/04/2002