Decyzja 2002/255/WE ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2002 r.
ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego odbiornikom telewizyjnym

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 1142)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/255/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 4 kwietnia 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 4 i 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1980/2000 wspólnotowe oznakowania ekologiczne mogą być przyznane produktowi posiadającemu cechy, które umożliwiają mu istotne przyczynienie się do usprawnień w odniesieniu do kluczowych aspektów ochrony środowiska.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 przewiduje ustanowienie szczególnych kryteriów dla oznakowań ekologicznych odpowiednio do grup produktów.

(3) Środki przewidziane w niniejszej decyzji oparte są na projekcie kryteriów opracowanym przez Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego, ustanowiony na podstawie art. 13 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W celu uzyskania wspólnotowego oznakowania ekologicznego zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1980/2000 odbiornik telewizyjny musi być objęty grupą produktów określonych w art. 2 niniejszej decyzji i musi spełniać wymogi określone w Załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Grupa produktów "odbiorniki telewizyjne" obejmuje:

"Sprzęt elektroniczny z zasilaniem sieciowym, który jest zaprojektowany do odbioru, dekodowania i wyświetlania sygnałów przekazu TV, analogowego lub cyfrowego, rozpowszechnianych poprzez satelitę, drogą kablową lub anteną naziemną i posiadający ekran o przekątnej dziesięć cali (25 cm) lub większej."

Artykuł  3

Do celów administracyjnych odbiornikom telewizyjnym przydziela się numer kodu "022".

Artykuł  4 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "odbiorniki telewizyjne" oraz związane z nimi wymagania dotyczące oceny i weryfikacji są ważne do dnia 31 października 2009 r.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2002 r.

W imieniu Komisji
Margot WALLSTRÖM
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, str. 1.

ZAŁĄCZNIK

RAMY

Cele kryteriów

Niniejsze kryteria mają w szczególności na celu wspieranie:

– zmniejszania szkód wyrządzonych w środowisku naturalnym lub zagrożeń związanych z użyciem energii (globalne ocieplenie, zakwaszenie, wyczerpywanie się nieodnawialnych zasobów) przez zmniejszenie zużycia energii,

– zmniejszania szkód wyrządzonych w środowisku naturalnym, związanych z użyciem zasobów naturalnych poprzez zachęcanie do ponownego użycia, odzysku surowców i naprawiania odbiorników TV,

– zmniejszania szkód wyrządzonych w środowisku naturalnym lub zagrożeń związanych z użyciem substancji niebezpiecznych przez zmniejszanie użycia takich substancji.

Kryteria zachęcają do stosowania najlepszych praktyk (użycie optymalne dla środowiska) i podnoszą świadomość środowiskową konsumentów. Ponadto oznakowanie elementów z tworzyw sztucznych zachęca do recyklingu.

Kryteria ustanawia się na poziomach, które wspierają oznakowanie ekologiczne odbiorników TV, wyprodukowanych z niskim wpływem na środowisko naturalne.

Wymogi oceny i weryfikacji

Szczególne wymogi oceny i weryfikacji wskazano w każdym kryterium.

Gdzie właściwe, można posługiwać się metodami badania innymi niż wskazane dla każdego kryterium, jeżeli równoważność metod badania została zatwierdzona przez właściwy organ do oceny zastosowania.

Gdzie możliwe, badania powinno przeprowadzać należycie akredytowane jedno lub więcej laboratoriów, które spełniają wymogi określone w normie EN ISO 17025 i które są kompetentne do przeprowadzania stosownych badań.

Gdzie stosowne, właściwe organy mogą żądać dokumentacji uzupełniającej i mogą przeprowadzać niezależne weryfikacje.

Zaleca się właściwym organom, by przy ocenie wniosków i monitorowaniu zgodności uwzględniały uznane plany zarządzania ochroną środowiska, takie jak EMAS lub ISO 14001 (uwaga: wykonanie takich planów zarządzania nie jest wymagane).

KRYTERIA

1. Oszczędność energii

a) Odbiornik telewizyjny (dalej zwany "produktem") musi mieć dobrze widoczny wyłącznik zasilania umieszczony z przodu odbiornika.

b) Pobór mocy w stanie biernego(1) czuwania powinien być ≤ 1,0 W.

c) Dla odbiorników telewizyjnych posiadających wbudowany, cyfrowy odbiornik/dekoder (IRD) pobór mocy w stanie aktywnego czuwania(2) wynosi ≤ 9,0 W.

d) Wskaźnik efektywności energetycznej w stanie włączonym (EEIon) odbiornika TV powinien być niższy od 65 % bazowego poboru mocy dla odbiornika TV tego formatu. Wskaźnik efektywności energetycznej w stanie włączonym EEIon oblicza się według poniższego wzoru:

EEIon = Pon/Pon,bc

gdzie:

Pon jest zmierzonym poborem mocy odbiornika TV w stanie włączonym;

Pon, bc jest bazowym poborem mocy dla odbiornika TV w stanie włączonym, który oblicza się według poniższego wzoru:

gdzie:

digit równa się 1 dla odbiornika TV z cyfrowym przetwarzaniem dla skanowania obrazu, 0 dla odbiornika TV bez takiego przetwarzania,

format równa się 0,80 dla ekranu standardowego (format obrazu 4:3) i 0,87 dla ekranu panoramicznego (format obrazu 16:9),

scrnsize jest przekątną ekranu w cm,

scrnarea jest powierzchnią ekranu w dm2, tzn. równa jest scrnsize × scrnsize × 0,48/100 dla ekranu standardowego (format obrazu 4:3) i scrnsize × scrnsize × 0,427/100 dla ekranu panoramicznego (format obrazu 16:9),

idd równa się 1 dla odbiornika TV z wbudowanym, cyfrowym dekoderem do odbioru sygnałów telewizji cyfrowej, w przeciwnym razie równa się 0.

Ocena i weryfikacja : wnioskodawca dostarcza sprawozdanie z badań stwierdzające, że dokonano pomiaru poboru mocy dla każdego z tych stanów zgodnie z procedurami przedstawionymi w normie EN 50301 (metody pomiaru odbiorników do odbioru przekazu telewizyjnego). Sprawozdanie podaje pobór mocy w każdym z tych stanów, obliczony bazowy pobór mocy dla odbiornika telewizyjnego w stanie włączonym i obliczony, wyrażony w procentach bazowego poboru mocy, pobór mocy w stanie włączonym.

2. Gwarancja żywotności

Producent oferuje gwarancję handlową zapewniającą, że odbiornik telewizyjny będzie funkcjonował przez przynajmniej dwa lata. Termin gwarancji rozpoczyna bieg od daty dostawy do klienta.

Należy zagwarantować dostępność zgodnych, elektronicznych części zamiennych przez 7 lat od czasu zaprzestania produkcji.

Ocena i weryfikacja : wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z tymi wymogami.

3. Zwrot zużytego urządzenia i odzysk surowców

Producent oferuje bezpłatne przyjęcie zużytego urządzenia w celu odzysku surowców z produktu, a także z każdego wymienianego podzespołu, z wyłączeniem tych skażonych przez użytkowników.

Ponadto produkt powinien spełniać następujące wymogi:

a) producent powinien sprawdzić demontaż jednostki systemu i sporządzić sprawozdanie objaśniające sposób demontażu, sprawozdanie to należy na żądanie udostępnić stronom trzecim. Między innymi sprawozdanie to powinno potwierdzać, że połączenia są:

– łatwe do znalezienia i dostępne,

– znormalizowane w możliwym zakresie,

– dostępne przy użyciu powszechnie dostępnych narzędzi;

b) materiały niezgodne i niebezpieczne dają się oddzielić;

c) technicznie możliwy jest odzysk 90 % (objętościowo) tworzyw sztucznych i metali z obudowy i płyty głównej;

d) technicznie możliwy jest odzysk 90 % (wagowo) szkła użytego w kineskopie;

e) jeżeli wymagane są nalepki, to dają się łatwo oddzielić lub stanowią jedność z elementem;

f) części z tworzywa sztucznego:

– nie zawierają zamierzonych dodatków ołowiu ani kadmu;

– są z jednego polimeru lub zgodnych polimerów, z wyjątkiem pokrywy, która zawiera nie więcej niż dwa typy polimerów, przy czym możliwe jest ich rozdzielenie;

– nie mają metalowych inkrustacji, których nie można oddzielić;

g) elementy z tworzywa sztucznego o wadze powyżej 25 g:

– nie mogą zawierać następujących środków opóźniających palenie:

Nazwa Nr CAS

dekabromodwufenyl 13654-09-6

eter monobromodwufenylowy 101-55-3

eter dibromodwufenylowy 2050-47-7

eter tribromodwufenylowy 49690-94-0

eter tetrabromodwufenylowy 40088-47-9

eter pentabromodwufenylowy 32534-81-9

eter heksabromodwufenylowy 36483-60-0

eter heptabromodwufenylowy 68928-80-3

eter oktabromodwufenylowy 32536-52-0

eter nonabromodwufenylowy 63936-56-1

eter dekabromodwufenylowy 1163-19-5

chloroparafiny z łańcuchem o długości 10-13 atomów C

i zawartości chloru > 50 % wagowo, 85535-84-8

– nie mogą zawierać środków opóźniających palenie ani preparatów zawierających substancje, które są przypisane lub mogą być przypisane, w czasie zgłoszenia do którejkolwiek z następujących klas zagrożeń R45 (mogą powodować raka), R46 (może powodować dziedziczne zmiany genetyczne), R50 (silnie toksyczne dla organizmów wodnych), R51 (toksyczne dla organizmów wodnych), R52 (szkodliwe dla środowiska wodnego), R53 (może powodować długotrwałe szkodliwe skutki w środowisku wodnym), R60 (mogą zaszkodzić płodności) lub R61 (może być szkodliwe dla nienarodzonych dzieci), jak określono w dyrektywie Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżania przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych, odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(3) z późniejszymi zmianami,

– muszą mieć trwałe oznakowanie identyfikujące materiał, zgodnie z normą ISO 11469. Z wymogu tego zwolnione są materiały z tworzywa wytłaczanego i światłowody w monitorach ekranowych o płaskim ekranie.

Ocena i weryfikacja : wnioskodawca i/lub jego dostawca(-y) deklarują zgodność produktu z wymogami. Wnioskodawca dostarcza właściwemu organowi oceniającemu wniosek kopię sprawozdania objaśniającego sposób demontażu.

4. Instrukcje dla użytkownika

Produkt powinien być sprzedawany z odpowiednią informacją dla użytkownika; użytkownik powinien tam znaleźć porady w odniesieniu do prawidłowego użycia z punktu widzenia ochrony środowiska, w szczególności:

a) informację, że odbiornik TV powinien być wyłączany przy pomocy wyłącznika zasilania w odbiorniku, jeżeli przez pewien czas nie będzie używany, ponieważ w ten sposób zmniejsza się zużycie energii;

b) informację, że produkt zużywa energię elektryczną w czasie stanu czuwania i jak można to zużycie zminimalizować;

c) informację, że ilość energii zużywaną w czasie pracy można istotnie zmniejszyć, zmniejszając jasność obrazu oraz że w ten sposób zmniejszy się całkowite koszty bieżące;

d) informację o gwarancji i dostępności części zamiennych;

e) informację o tym, że produkt jest tak zaprojektowany, w celu umożliwienia prawidłowego recyklingu i że nie należy go wyrzucać;

f) informację o tym, jak konsument może skorzystać z oferty producenta dotyczącej zwrotu zużytego produktu;

g) informację, że produktowi przyznano kwiatek (oznakowanie ekologiczne EU) z krótkim wyjaśnieniem, co to znaczy, wraz ze wskazaniem, że więcej informacji o oznakowaniu ekologicznym można znaleźć na stronie internetowej: http://europa.eu.int/comm/environment/ecolabel.

Ocena i weryfikacja : wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z tymi wymogami i dostarcza właściwemu organowi oceniającemu wniosek kopię instrukcji obsługi.

5. Deklaracja o ochronie środowiska

Do produktu dołączona jest dostępna dla użytkownika deklaracja o ochronie środowiska. Dokument ten powinien być zgodny z zaleceniami sprawozdania technicznego ECMA 70 "Właściwości w zakresie ochrony środowiska związane z produktem".

Ocena i weryfikacja : wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z tym wymogiem i dostarcza właściwemu organowi oceniającemu wniosek kopię deklaracji o ochronie środowiska.

6. Informacje na oznakowaniach ekologicznych

W polu 2 oznakowania ekologicznego znajduje się następujący tekst:

– wysoka sprawność energetyczna,

– zaprojektowany na ułatwienie odzysku surowców.

Ocena i weryfikacja : wnioskodawca deklaruje zgodność produktu z tym wymogiem i dostarcza właściwemu organowi oceniającemu wniosek kopię oznakowania ekologicznego, jaka znajduje się na opakowaniu i/lub produkcie, i/lub dołączonej dokumentacji.

______

(1) Bierne czuwanie: odbiornik TV jest podłączony do zasilania, wizja i dźwięk wyłączone, a odbiornik oczekuje na przełączenie do stanu "wyłączony", "aktywne czuwanie" lub "włączony" po odebraniu bezpośredniego lub pośrednego sygnału, np. z pilota zdalnego sterowania.

(2) Aktywne czuwanie: odbiornik TV jest podłączony do zasilania, wizja i dźwięk wyłączone, a odbiornik wymienia/odbiera dane z zewnętrznym źródłem.

(3) Dz.U. L 196 z 16.8.1967, str. 1.

1 Art. 4:

- zmieniony przez art. 4 decyzji nr 2005/384/WE z dnia 12 maja 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.127.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2007/207/WE z dnia 29 marca 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.92.16) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2008/63/WE z dnia 20 grudnia 2007 r. (Dz.U.UE.L.08.16.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

- zmieniony przez art. 2 decyzji nr 2008/962/WE z dnia 15 grudnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.340.115) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024