uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw (1), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 911/2001 (2), w szczególności jego art. 31 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2001/104/WE z dnia 28 maja 2001 r. w sprawie zawarcia Umowy w formie wymiany listów między Wspólnotą Europejską a Argentyną na mocy art. XXVIII Układu Ogólnego w sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT) z 1994 r. o zmianie koncesji w odniesieniu do czosnku, przewidzianych w harmonogramie CXL załączonym do GATT (3), w szczególności jej art. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W następstwie negocjacji prowadzonych na podstawie art. XXVIII GATT z 1994 r., Wspólnota zmieniła warunki przywozu czosnku. Od 1 czerwca 2001 r. normalne cło na przywóz czosnku objętego kodem CN 0703 20 00 składa się ze stawki celnej ad valorem w wysokości 9,6 % oraz szczególnej kwoty równej 1.200 EUR za tonę netto. Jednakże Umowa zawarta z Argentyną otworzyła kontyngent 38.370 ton wolny od szczególnej stawki celnej, zatwierdzony decyzją 2001/404/WE, zwany dalej "kontyngentem GATT". Umowa stanowi, że kontyngent ma być podzielony na 19.147 ton na przywóz z Argentyny (numer seryjny 09.4104), 13.200 ton na przywóz z Chin (numer seryjny 09.4105) i 6.023 ton na przywóz z innych krajów (numer seryjny 09.4106).
(2) Przywóz czosnku może być również dokonywany poza kontyngentem GATT lub poza normalną stawką celną, na preferencyjnych warunkach, na mocy porozumień zawartych między Wspólnotą a niektórymi państwami trzecimi.
(3) Metoda zarządzania kontyngentem GATT została ustanowiona rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1047/2001 (4), ostatnio zmienionym rozporządzeniem. (WE) nr 1865/2001 (5). Doświadczenie pokazuje jednakże, że zarządzanie to mogłoby być usprawnione i uproszczone. W szczególności, należy znieść pozwolenia na przywóz dokonywany poza kontyngentem GATT, a warunki przystąpienia importerów do tego kontyngentu należy dostosować tak, aby lepiej uwzględniały tradycyjny obrót handlowy.
(4) Przywóz czosnku może być monitorowany zgodnie z art. 308d rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (6), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 444/2002 (7).
(5) Z uwagi na istnienie szczególnej stawki celnej na niepreferencyjny przywóz poza kontyngentem GATT, zarządzanie tym kontyngentem wymaga wprowadzenia systemu pozwoleń na przywóz. Szczegółowe zasady tego systemu muszą uzupełniać lub odstępować od zasad ustanowionych rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1291/2000 z dnia 9 czerwca 2000 r. ustanawiającym wspólne szczegółowe zasady stosowania systemu pozwoleń na wywóz i przywóz oraz świadectw o wcześniejszym ustaleniu refundacji dla produktów rolnych (8), ostatnio zmienionym rozporządzeniem (WE) nr 2299/2001 (9).
(6) Potrzebne są środki w celu utrzymania na możliwie jak najniższym poziomie spekulacyjnych wniosków o wydanie pozwoleń na przywóz, które nie są związane z prawdziwą działalnością handlową na rynku owoców i warzyw. W tym celu, należy ustanowić szczegółowe zasady w sprawie wniosków o wydanie pozwoleń i ich ważności.
(7) Przyjmując, że Umowa zawarta z Argentyną przewiduje zarządzanie kontyngentem GATT w oparciu o system tradycyjnych i nowych importerów, należy określić pojęcie tradycyjnych importerów oraz podzielić kontyngent między te dwie kategorie importerów, pozwalając przy tym na jego optymalne wykorzystanie.
(8) W celu zagwarantowania poprawnego zarządzania kontyngentem GATT, należy przyjąć środki, które mają być zastosowane przez Komisję w przypadku, gdy wnioski o wydanie pozwolenia obejmują, dla ściśle określonego pochodzenia lub w ściśle określonym kwartale, ilości przewyższające ilości ustalone decyzją 2001/404/WE, powiększone o ilości niewykorzystane w ramach pozwoleń wydanych wcześniej. W przypadku, gdy środki te wiążą się z zastosowaniem współczynnika obniżki w czasie wydawania pozwolenia, należy przewidzieć możliwość wycofania wniosków o wydanie pozwolenia z natychmiastowym zwolnieniem zabezpieczenia.
(9) W celu poprawy kontroli i zapobiegania ewentualnemu zakłóceniu w handlu, wynikającemu z niedokładnej dokumentacji, dla czosnku przywożonego z niektórych państw trzecich należy utrzymać istniejący system świadectw pochodzenia i wymóg transportu tego czosnku do Wspólnoty bezpośrednio z państwa trzeciego będącego krajem pochodzenia. To świadectwo pochodzenia ma być wydawane przez właściwe władze krajowe zgodnie z art. 56-62 rozporządzenia (EWG) nr 2454/93.
(10) Rozporządzenie (WE) nr 1047/2001 niniejszym traci moc.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 2 kwietnia 2002 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
_______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.
(2) Dz.U. L 129 z 11.5.2001, str. 3.
(3) Dz.U. L 142 z 29.5.2001, str. 7.
(4) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 35.
(5) Dz.U. L 254 z 22.9.2001, str. 3.
(6) Dz.U. L 253 z 11.10.1993, str. 1.
(7) Dz.U. L 68 z 12.3.2002, str. 11.
(8) Dz.U. L 152 z 24.6.2000, str. 1.
(9) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 19.
(10) Dla Iranu, patrz komunikat 98/C 12/04 (Dz.U. C 12 z 16.1.1998, str. 13).
Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 4 pkt 2 rozporządzenia nr 537/2004 z dnia 23 marca 2004 r. dostosowującego rozporządzenia dotyczące rynku świeżych owoców i warzyw w związku z przystąpieniem Republiki Czeskiej, Estonii, Cypru, Łotwy, Litwy, Węgier, Malty, Polski, Słowenii i Słowacji do Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.04.86.9) z dniem 1 maja 2004 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.86.11 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 565/2002 ustanawiające metodę zarządzania kontyngentami taryfowymi i wprowadzające system świadectw pochodzenia czosnku przywożonego z państw trzecich |
| Data aktu: | 02/04/2002 |
| Data ogłoszenia: | 03/04/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 06/04/2002 |