Wspólne działanie 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY
z dnia 11 marca 2002 r.
w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej

(2002/210/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 13 marca 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 18 lutego 2002 r. Rada wydała oświadczenie o gotowości Unii Europejskiej do zapewnienia, w terminie do dnia 1 stycznia 2003 r., kontynuacji działalności Międzynarodowych Sił Policyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych (IPTF) w Bośni i Hercegowinie (BiH).

(2) Zgodnie z ogólnymi celami zapisanymi w załączniku 11 do układu z Dayton/Paryża, Misja Policyjna Unii Europejskiej (EUPM) powinna stworzyć na obszarach należących do BiH trwałe, możliwe do stosowania w praktyce rozwiązania policyjne zgodne z najlepszą europejską i międzynarodową praktyką, podnosząc w ten sposób obecne normy działania policji w BiH. EUPM, wyposażona w niezbędne uprawnienia w zakresie monitorowania, doradztwa i kontroli, powinna zrealizować swe cele do końca 2005 r.

(3) W konkluzjach z dnia 18 lutego 2002 r. Rada postanowiła także, że dla zapewnienia skutecznej kontynuacji działalności Międzynarodowych Sił Policyjnych ONZ (UN IPTF) Unia powinna zmierzać do szerokiego podejścia, obejmującego działania w zakresie wszystkich aspektów zasad państwa prawa, łącznie z wzajemnie wspierającymi się programami rozwoju instytucjonalnego i działalności policji. EUPM, wspierana wspólnotowymi programami rozwoju instytucjonalnego przewidzianymi w rozporządzeniu CARDS, powinna przyczyniać się do ogólnego procesu wprowadzania w życie pokoju w Bośni i Hercegowinie oraz do realizacji ogólnej polityki Unii w regionie, w szczególności procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(4) Unia powinna nadal koordynować swe działania z ONZ i zasięgać opinii z właściwymi organizacjami, w szczególności z NATO i Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

(5) W ślad za przyjęciem przez Komitet Sterujący Rady Zaprowadzania Pokoju, w dniu 28 lutego 2002 r., oferty Unii dotyczącej EUPM, Rada Bezpieczeństwa ONZ w rezolucji 1396 (2002) z dnia 5 marca 2002 r. z zadowoleniem przyjęła gotowość Unii do zapewnienia kontynuacji działalności IPTF.

(6) Dnia 4 marca 2002 r. władze Bośni i Hercegowiny wystąpiły do Unii o przejęcie odpowiedzialności za kontynuację misji policyjnej Organizacji Narodów Zjednoczonych. W związku z tym konieczne będzie zawarcie porozumienia między władzami Bośni i Hercegowiny a Unią.

(7) W celu przygotowania EUPM należy powołać Zespół Planowania.

(8) Dnia 18 lutego 2002 r. Rada wyraziła gotowość wyznaczenia kolejnego Wysokiego Przedstawiciela w BiH jako Specjalnego Przedstawiciela UE w BiH (SPUE).

(9) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa powinien sprawować polityczną kontrolę i strategiczne kierownictwo nad EUPM oraz regularnie otrzymywać informacje na temat wszystkich aspektów misji, miedzy innymi w formie sprawozdań składanych przez SPUE i szefa misji/komisarza policji, w zależności od przypadku.

(10) W uznaniu cennego wkładu innych państw w IPTF, zaprasza się państwa niebędące członkami UE do udziału w EUPM w BiH. Zaproszenie do udziału w EUPM kieruje się w pierwszym rzędzie do europejskich Państw Członkowskich NATO niebędących członkami UE i pozostałych krajów kandydujących do przystąpienia do Unii, oraz tych Państw Członkowskich Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie niebędących członkami UE, które obecnie zasilają kadrowo IPTF.

(11) Dnia 18 lutego 2002 r. Rada uzgodniła finansowanie EUPM zgodnie z załącznikiem IV do konkluzji Rady.

(12) Artykuł 14 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej wymaga określenia finansowej kwoty referencyjnej na cały okres wykonywania wspólnego działania. Określenie kwoty finansowanej z budżetu Wspólnoty jest wyrazem woli władzy ustawodawczej i zależy od przyznania środków na realizacje zobowiązań w danym roku budżetowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1.
Niniejszym Unia Europejska tworzy Misję Policyjną Unii Europejskiej (EUPM) w celu zapewnienia, od dnia 1 stycznia 2003 r., kontynuacji działalności Międzynarodowych Sił Policyjnych Narodów Zjednoczonych (IPTF) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Do tego czasu, w celu przygotowania EUPM, w terminie do dnia 1 kwietnia 2002 r. zostanie powołany Zespół Planowania, który będzie gotowy do działania do dnia 31 grudnia 2002 r.
2.
EUPM działa zgodnie z zadaniami i pozostałymi postanowieniami deklaracji celów, zawartej w Załączniku do niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  2

Planowanie

1.
W skład Zespołu Planowania wchodzą: szef misji policyjnej/szef zespołu planowania i personel niezbędny do pełnienia funkcji wynikających z potrzeb misji.
2.
Sekretariat Generalny Rady opracowuje, przy pomocy szefa misji policyjnej/szefa zespołu planowania, koncepcję operacji (CONOPS). Następnie Zespół Planowania opracowuje plan operacyjny (OPLAN) i przygotowuje techniczne instrumenty niezbędne do realizacji celów EUPM. CONOPS i OPLAN podlegają zatwierdzeniu przez Radę.
3.
Zespół Planowania działa w ścisłej współpracy z IPTF.
4.
Poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r., szef misji policyjnej/szef zespołu planowania obejmuje stanowisko szefa misji/komisarza policji określone w art. 4.
Artykuł  3

Struktury

Ustala się następującą zasadniczą strukturę EUPM:

a) Kwatera Główna w Sarajewie, w skład której wchodzą szef misji/komisarz policji i personel przewidziany w OPLAN. Część pracowników stanowią oficerowie łącznikowi współpracujący z innymi organizacjami międzynarodowymi na miejscu. Liczba oficerów łącznikowych podlega zmianom. Szef EUPM rozmieszcza oficerów łącznikowych według potrzeb;

b) jednostki monitorowania, których liczbę ustala się wstępnie na 24, przydzielone do poszczególnych struktur policyjnych średniego i wysokiego szczebla w Bośni i Hercegowinie, miedzy innymi w jednostkach, ośrodkach bezpieczeństwa publicznego, kantonach, Agencji Ochrony Informacji Państwowej, służbach granicznych, oraz w okręgu Brcko.

Artykuł  4

Szef misji/komisarz policji

1.
Szefa misji/komisarza policji mianuje Rada na wniosek sekretarza generalnego, wysokiego przedstawiciela ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (SG/WP.). Szef misji/komisarz policji sprawuje operacyjne dowodzenie EUPM i odpowiada za bieżące zarządzanie operacjami EUPM.
2.
Szef misji/komisarz policji jest zatrudniony na podstawie umowy.
3.
Funkcjonariusze policji podlegają w pełni właściwemu organowi krajowemu. Organy krajowe przekażą dowodzenie operacyjne (OPCOM) Szefowi EUPM.
4.
Szef misji/komisarz policji odpowiada za utrzymanie dyscypliny wśród pracowników. Postępowanie dyscyplinarne wobec oddelegowanych pracowników prowadzi właściwy organ krajowy lub organ Unii.
Artykuł  5

Personel

1.
Liczebność i kompetencje pracowników EUPM są zgodne z celami i strukturą określonymi w art. 3 i w deklaracji celów, zawartej w Załączniku.
2.
Funkcjonariuszy policji oddelegowują Państwa Członkowskie. Okres oddelegowania powinien wynosić co najmniej jeden rok. Koszty związane z oddelegowaniem funkcjonariuszy policji, łącznie z wynagrodzeniem, dietami i kosztami podróży do BiH i z powrotem, ponosi oddelegowujące Państwo Członkowskie.
3.
EUPM zatrudnia według potrzeb międzynarodowy personel cywilny i personel miejscowy, na podstawie umowy.
4.
Państwa Członkowskie lub wspólnotowe instytucje mogą ponadto oddelegować personel cywilny, w miarę potrzeb, na okres co najmniej jednego roku. Koszty związane z oddelegowaniem pracownika, łącznie z wynagrodzeniem, dietami i kosztami podróży do BiH i z powrotem, ponosi dokonujące oddelegowania Państwo Członkowskie lub instytucja wspólnotowa.
Artykuł  6

Usytuowanie specjalnego przedstawiciela w jednolitym układzie podporządkowania

Usytuowanie specjalnego przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE), mianowanego na mocy odrębnego wspólnego działania Rady, w jednolitym układzie podporządkowania, określa art. 7.

Artykuł  7

Układ podporządkowania

Ustala się dla EUPM, jako części szerszego unijnego przedsięwzięcia kontynuacji procesu przywracania zasad państwa prawa w BiH, strukturę o jednolitym układzie podporządkowania właściwemu organowi antykryzysowemu.

Bez uszczerbku dla odnośnych postanowień układu z Dayton/Paryża i jego załączników:

– SPUE składa sprawozdanie Radzie za pośrednictwem SG/WP,

– Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zapewnia polityczną kontrolę i strategiczne kierownictwo,

– szef misji/komisarz policji dowodzi EUPM i sprawuje bieżący zarząd nad EUPM,

– szef misji/komisarz policji składa sprawozdanie SG/WP za pośrednictwem SPUE,

– SG/WP udziela wytycznych szefowi misji/komisarzowi policji za pośrednictwem SPUE.

Artykuł  8

Udział państw trzecich

1.
Bez uszczerbku dla decyzyjnej autonomii Unii i jednolitych ram instytucjonalnych Unii, zaprasza się europejskie Państwa Członkowskie NATO niebędące członkami Unii oraz inne państwa kandydujące do Unii Europejskiej, a także te Państwa Członkowskie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie niebędące członkami Unii, które obecnie zasilają kadrowo IPTF, do uczestniczenia w EUPM według zasady, że państwo oddelegowujące funkcjonariuszy policji i/lub międzynarodowych pracowników cywilnych pokrywa ich koszty, łącznie z wynagrodzeniem, dietami i kosztami podróży do BiH i z powrotem oraz, odpowiednio, uczestniczy w pokrywaniu bieżących kosztów EUPM.
2.
Państwa trzecie, wnoszące istotny wkład do EUPM, mają te same prawa i obowiązki w zakresie bieżącego zarządzania tą operacją, co uczestniczące w niej Państwa Członkowskie UE.
3.
Szczegółowe rozwiązania dotyczące uczestnictwa państw trzecich zostaną określone w porozumieniach zgodnie z art. 24 Traktatu o Unii Europejskiej.
4. 1
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa podejmuje odpowiednie decyzje dotyczące ustanowienia Komitetu Uczestników.
Artykuł  8a 2

Udostępnianie informacji niejawnych

1.
Sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel jest upoważniony do udostępniania NATO/SFOR oraz stronom trzecim stowarzyszonym z niniejszym wspólnym działaniem UE informacji i dokumentów niejawnych, powstałych do celów operacyjnych, objętych klauzulą tajności do poziomu "CONFIDENTIEL UE" włącznie, zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa.
2.
Sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel jest również upoważniony, zgodnie z potrzebami operacyjnymi misji, do udostępniania dla biura wysokiego przedstawiciela, Organizacji Narodów Zjednoczonych i Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, informacji i dokumentów niejawnych powstałych do celów operacyjnych, objętych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE" włącznie, zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. W tym celu zostaną sporządzone lokalne uzgodnienia.
3.
W przypadku szczególnej i natychmiastowej potrzeby operacyjnej, sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel jest również upoważniony do udostępnienia państwu przyjmującemu informacji i dokumentów niejawnych, powstałych do celów operacyjnych, objętych klauzulą tajności do poziomu "CONFIDENTIEL UE" włącznie, zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. We wszystkich innych przypadkach takie informacje i dokumenty są udostępniane państwu przyjmującemu zgodnie z procedurami właściwymi dla poziomu współpracy państwa przyjmującego z Unią Europejską.
Artykuł  9

Uzgodnienia finansowe

1. 3
Koszt wprowadzenia w życie niniejszego wspólnego działania ustala się na:

a) 14 milionów EUR jako koszty rozpoczęcia działalności w 2002 r. (łącznie z kosztami wyposażenia i kosztami zespołu planowania), finansowane z budżetu Wspólnoty;

b) 1,7 milionów EUR jako koszty rozpoczęcia działalności w 2003 r. (łącznie z kosztami wyposażenia), finansowane z budżetu Wspólnoty;

c) nie więcej niż 38 milionów EUR z tytułu rocznych kosztów bieżących w latach 2003-2005, rozdysponowane następująco:

i) nie więcej niż 17 milionów EUR, zależnie od obowiązującego w danym dniu kursu wymiany, na koszty diet oraz 1 milion EUR na pokrycie kosztów podróży; ponoszonych zgodnie z art. 5 ust. 2, "przez tego, który je powoduje";

ii) pozostała kwota 20 milionów EUR (11 milionów EUR na pokrycie bieżących kosztów operacyjnych, 4 miliony EUR na koszty personelu miejscowego, 5 milionów EUR na koszty międzynarodowego personelu cywilnego) jest finansowana wspólnie z budżetu Wspólnoty.

Rada określa ostateczny budżet na lata 2003-2005 na zasadzie rocznej.

2. 4
Jeżeli finansowanie kosztów określonych w ust. 1 lit. c) pkt ii), w oparciu o budżet Wspólnoty, okaże się niewystarczające, Rada podejmuje decyzję, zgodnie z postanowieniami Traktatu o Unii Europejskiej, o sposobie pokrycia deficytu w zakresie wspólnych kosztów.
3.
Do wydatków finansowanych z budżetu Wspólnoty mają zastosowanie następujące przepisy:

a) zarządzanie wydatkami podlega wspólnotowym zasadom i procedurom mającym zastosowanie do budżetu. Zamówień dokonuje się zgodnie z właściwymi procedurami koniecznymi dla realizacji EUPM, w szczególności w zakresie ograniczeń czasowych, w sposób umożliwiający obywatelom z państw trzecich uczestniczenie w przetargach;

b) szef zespołu planowania/komisarz policji składa pełne sprawozdanie Komisji i jest przez nią nadzorowany w zakresie czynności dokonywanych w ramach zawartej z nim umowy.

4.
Uzgodnienia finansowe są zgodne z operacyjnymi wymaganiami EUPM, w tym w zakresie kompatybilności sprzętu i współdziałania zespołów EUPM.
Artykuł  10

Działanie Wspólnoty

1.
Rada zwraca uwagę, że Komisja zamierza dążyć do osiągnięcia celów niniejszego wspólnego działania przy użyciu, w miarę potrzeby, odpowiednich środków wspólnotowych.
2.
Rada zwraca także uwagę na konieczność dokonania ustaleń koordynacyjnych w Brukseli i Sarajewie.
Artykuł  11

Status personelu EUPM

1.
Status personelu EUPM w BiH, łącznie z przywilejami, immunitetem i dalszymi gwarancjami, tam, gdzie sytuacja tego wymaga, niezbędnymi dla zakończenia procesu tworzenia EUPM i zapewnienia jej sprawnego funkcjonowania, jest przedmiotem uzgodnień zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 Traktatu o Unii Europejskiej.
2.
Instytucja państwowa lub wspólnotowa, która oddelegowała pracownika, jest obowiązana reagować na wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem, czy to wniesionymi przez pracownika, czy przeciw niemu. Instytucja państwowa lub wspólnotowa odpowiada za wniesienie powództwa przeciw oddelegowanemu.
Artykuł  12

Wejście w życie i okres obowiązywania

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie stosuje się do dnia 31 grudnia 2005 r.

Artykuł  13

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 marca 2002 r.

W imieniu Rady
J. PIQUÉ I CAMPS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

DEKLARACJA CELÓW EUPM

Wytyczne deklaracji celów EUPM przejmującej zadanie kontynuowania działalności UN IPTF w ramach ogólnego wsparcia przez Unię zasad państwa prawa w BiH.

I. Na poziomie politycznym/strategicznym

1. Deklaracja celów EUPM obejmuje:

2. EUPM, wspierana przyjętymi przez Komisję programami rozwoju instytucjonalnego, powinna, w ramach szerszego podejścia do kwestii zasad państwa prawa, dążyć, zgodnie z ogólnymi celami przedstawionymi w załączniku 11 do układu z Dayton, do ustanowienia trwałych uzgodnień policyjnych na obszarach należących do BiH, zgodnie z najlepszą europejską i międzynarodową praktyką, podnosząc w ten sposób obecne normy policyjne BiH. W tym celu niniejsza trzyletnia EUPM powinna zostać wyposażona w konieczne uprawnienia i skoncentrować się na osiągnięciu następujących celów:

– utrzymanie, przez zachowanie ciągłości dorobku misji IPTF, aktualnych poziomów instytucjonalnej i osobistej kompetencji,

– wzmocnienie, przez monitorowanie, doradztwo i kontrolę, zdolności zarządzania i zdolności operacyjnej policji; w tym celu należy położyć szczególny nacisk na delegowanie uprawnień, zorientowane na jakość zasady zarządzania oraz poprawę zdolności planowania operacyjnego na bazie analiz,

– podnoszenie profesjonalizmu na wysokim szczeblu w ministerstwach oraz na szczeblu wysokich funkcjonariuszy policji, przez realizowanie funkcji doradczych i kontrolnych, oraz

– monitorowanie właściwej politycznej kontroli nad policją.

3. W zakres Misji nie wchodzą uprawnienia wykonawcze ani rozmieszczenie sił zbrojnych.

II. Cele na poziomie operacyjnym

4. EUPM, wyposażona w niezbędne uprawnienia w zakresie monitorowania, doradztwa i kontroli, prowadząc działania stanowiące integralną część szerszego podejścia do kwestii zasad państwa prawa, powinna osiągnąć określone powyżej cele do końca 2005 r., przez zapewnienie, że służby policyjne BiH:

– będą działały w sposób profesjonalny i zgodnie z odnośnymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi,

– będą wolne od ingerencji politycznej i kierowane przez apolityczną, wykwalifikowaną i odpowiedzialną kadrę,

– będą posiadały integralność, wiedzę i środki umożliwiające pełnienie obowiązków w przejrzysty i obiektywny sposób,

– przyjmą, na szczeblu ministerstw i wysokich funkcjonariuszy policji, etykę zawodową opartą na sprawiedliwym, przejrzystym i odpowiedzialnym wewnętrznym systemie zarządzania, którego częścią jest stosowanie najwyższej jakości wewnętrznych środków kontroli i procedur dyscyplinarnych,

– będą zapewniały stosowanie praktyk zarządzania poprzez sprawiedliwą i bezstronną politykę personalną w zakresie naboru, szkolenia, specjalizacji, awansu i dyscypliny,

– będą opierały się na przejrzystej strukturze uwzględniającej wielonarodowy etniczny skład społeczeństwa i będą w stanie działać w sposób zadowalający w sprawach związanych z odmiennym traktowaniem ze względu na płeć,

– będą skutecznie zarządzały zasobami ludzkimi i innymi środkami w dostosowanych do ekonomicznych możliwości, właściwych ramach instytucjonalnych,

– ujednolicą systemy ewidencji i analizy danych służące ułatwieniu wymiany informacji do celów planowania operacyjnego i czynności dochodzeniowych, w celu upowszechnienia ogólnokrajowego systemu statystyki przestępczości w BiH,

– rozwiną współpracę policyjną między wszystkimi siłami policyjnymi BiH, między innymi na szczeblu jednostek i na szczeblu kantonów (tworzenie i umacnianie struktur koordynacji, wymiany informacji i budowy zaufania),

– w przypadku podejrzenia o korupcje będą wszczynały postępowanie karne bez względu na polityczne implikacje,

– będą zdolne do prowadzenia działań dochodzeniowych i prewencyjnych w odniesieniu do wszelkiego rodzaju przestępczej działalności, w tym zorganizowanej przestępczości i terroryzmu, przy czym potencjał szczebla państwowego będzie stanowił skuteczną część systemu wymiaru sprawiedliwości; będą zdolne do ścisłej współpracy z prokuraturami i do działania w ramach zreformowanego systemu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych,

– rozwiną, w ścisłej współpracy z wielonarodowymi Siłami Stabilizacyjnymi (SFOR), specjalistyczny system udostępniania informacji służący wspieraniu potencjału szczebla państwowego i innych właściwych organów,

– będą posiadały zdolność reagowania na zakłócenia porządku publicznego zgodnie z nowoczesnymi standardami policyjnymi i w sposób wolny od politycznych i etnicznych uprzedzeń,

– nawiążą konstruktywną współpracę ze służbami policyjnymi sąsiednich państw, (państwa SAP) i Państw Członkowskich UE.

III. Metodologia

5. Należy zauważyć, że skuteczność realizacji przez EUPM podejścia zarządczego zależy bezpośrednio od kwalifikacji personelu i zdolności utrzymania ciągłości i pamięci instytucjonalnej. W związku z tym stanowczo zaleca się typowanie wykwalifikowanych pracowników i delegowanie ich na okres nie krótszy niż jeden rok.

6. W celu osiągnięcia wymienionych wyżej celów do końca 2005 r., EUPM powinna:

– rozmieścić międzynarodową policję przy komendantach policji w poszczególnych jednostkach, ośrodkach bezpieczeństwa publicznego (PSC), kantonach, okręgu Brcko, Agencji Ochrony Informacji Państwowej (SIPA) i służbach granicznych (SBS) na średnim i wysokim szczeblu policji BiH;

– dysponować możliwościami usuwania ze stanowiska funkcjonariuszy, niespełniających wymaganych warunków, w trybie zalecenia Komisarza Policji UE dla Wysokiego Przedstawiciela;

– dokonywać uzgodnień z Urzędem Wysokiego Przedstawiciela i, w miarę potrzeby, z innymi organizacjami społeczności międzynarodowej, w dążeniu do realizacji ogólnych celów społeczności międzynarodowej w sferze zasad państwa prawa;

– utrzymywać kontakt ze SFOR w sprawach bezpieczeństwa publicznego, między innymi dla zapewnienia wsparcia SFOR w sytuacjach nadzwyczajnego zagrożenia.

1 Art. 8 ust. 4 dodany przez art. 1 wspólnego działania nr 2005/143/WPZiB z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.48.46) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 17 lutego 2005 r.
2 Art. 8a dodany przez art. 1 wspólnego działania nr 2003/188/WPZiB z dnia 17 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.73.9) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 17 marca 2003 r.
3 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2003/141/WPZiB z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.53.63) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 27 lutego 2003 r.
4 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2003/141/WPZiB z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.53.63) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 27 lutego 2003 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.70.1

Rodzaj: Wspólne działanie
Tytuł: Wspólne działanie 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej
Data aktu: 11/03/2002
Data ogłoszenia: 13/03/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 11/03/2002