Wspólne działanie 2002/210/WPZiB w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej

WSPÓLNE DZIAŁANIE RADY
z dnia 11 marca 2002 r.
w sprawie Misji Policyjnej Unii Europejskiej

(2002/210/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 13 marca 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dnia 18 lutego 2002 r. Rada wydała oświadczenie o gotowości Unii Europejskiej do zapewnienia, w terminie do dnia 1 stycznia 2003 r., kontynuacji działalności Międzynarodowych Sił Policyjnych Organizacji Narodów Zjednoczonych (IPTF) w Bośni i Hercegowinie (BiH).

(2) Zgodnie z ogólnymi celami zapisanymi w załączniku 11 do układu z Dayton/Paryża, Misja Policyjna Unii Europejskiej (EUPM) powinna stworzyć na obszarach należących do BiH trwałe, możliwe do stosowania w praktyce rozwiązania policyjne zgodne z najlepszą europejską i międzynarodową praktyką, podnosząc w ten sposób obecne normy działania policji w BiH. EUPM, wyposażona w niezbędne uprawnienia w zakresie monitorowania, doradztwa i kontroli, powinna zrealizować swe cele do końca 2005 r.

(3) W konkluzjach z dnia 18 lutego 2002 r. Rada postanowiła także, że dla zapewnienia skutecznej kontynuacji działalności Międzynarodowych Sił Policyjnych ONZ (UN IPTF) Unia powinna zmierzać do szerokiego podejścia, obejmującego działania w zakresie wszystkich aspektów zasad państwa prawa, łącznie z wzajemnie wspierającymi się programami rozwoju instytucjonalnego i działalności policji. EUPM, wspierana wspólnotowymi programami rozwoju instytucjonalnego przewidzianymi w rozporządzeniu CARDS, powinna przyczyniać się do ogólnego procesu wprowadzania w życie pokoju w Bośni i Hercegowinie oraz do realizacji ogólnej polityki Unii w regionie, w szczególności procesu stabilizacji i stowarzyszenia.

(4) Unia powinna nadal koordynować swe działania z ONZ i zasięgać opinii z właściwymi organizacjami, w szczególności z NATO i Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie.

(5) W ślad za przyjęciem przez Komitet Sterujący Rady Zaprowadzania Pokoju, w dniu 28 lutego 2002 r., oferty Unii dotyczącej EUPM, Rada Bezpieczeństwa ONZ w rezolucji 1396 (2002) z dnia 5 marca 2002 r. z zadowoleniem przyjęła gotowość Unii do zapewnienia kontynuacji działalności IPTF.

(6) Dnia 4 marca 2002 r. władze Bośni i Hercegowiny wystąpiły do Unii o przejęcie odpowiedzialności za kontynuację misji policyjnej Organizacji Narodów Zjednoczonych. W związku z tym konieczne będzie zawarcie porozumienia między władzami Bośni i Hercegowiny a Unią.

(7) W celu przygotowania EUPM należy powołać Zespół Planowania.

(8) Dnia 18 lutego 2002 r. Rada wyraziła gotowość wyznaczenia kolejnego Wysokiego Przedstawiciela w BiH jako Specjalnego Przedstawiciela UE w BiH (SPUE).

(9) Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa powinien sprawować polityczną kontrolę i strategiczne kierownictwo nad EUPM oraz regularnie otrzymywać informacje na temat wszystkich aspektów misji, miedzy innymi w formie sprawozdań składanych przez SPUE i szefa misji/komisarza policji, w zależności od przypadku.

(10) W uznaniu cennego wkładu innych państw w IPTF, zaprasza się państwa niebędące członkami UE do udziału w EUPM w BiH. Zaproszenie do udziału w EUPM kieruje się w pierwszym rzędzie do europejskich Państw Członkowskich NATO niebędących członkami UE i pozostałych krajów kandydujących do przystąpienia do Unii, oraz tych Państw Członkowskich Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie niebędących członkami UE, które obecnie zasilają kadrowo IPTF.

(11) Dnia 18 lutego 2002 r. Rada uzgodniła finansowanie EUPM zgodnie z załącznikiem IV do konkluzji Rady.

(12) Artykuł 14 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej wymaga określenia finansowej kwoty referencyjnej na cały okres wykonywania wspólnego działania. Określenie kwoty finansowanej z budżetu Wspólnoty jest wyrazem woli władzy ustawodawczej i zależy od przyznania środków na realizacje zobowiązań w danym roku budżetowym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:

Artykuł  1

Misja

1.
Niniejszym Unia Europejska tworzy Misję Policyjną Unii Europejskiej (EUPM) w celu zapewnienia, od dnia 1 stycznia 2003 r., kontynuacji działalności Międzynarodowych Sił Policyjnych Narodów Zjednoczonych (IPTF) w Bośni i Hercegowinie (BiH). Do tego czasu, w celu przygotowania EUPM, w terminie do dnia 1 kwietnia 2002 r. zostanie powołany Zespół Planowania, który będzie gotowy do działania do dnia 31 grudnia 2002 r.
2.
EUPM działa zgodnie z zadaniami i pozostałymi postanowieniami deklaracji celów, zawartej w Załączniku do niniejszego wspólnego działania.
Artykuł  2

Planowanie

1.
W skład Zespołu Planowania wchodzą: szef misji policyjnej/szef zespołu planowania i personel niezbędny do pełnienia funkcji wynikających z potrzeb misji.
2.
Sekretariat Generalny Rady opracowuje, przy pomocy szefa misji policyjnej/szefa zespołu planowania, koncepcję operacji (CONOPS). Następnie Zespół Planowania opracowuje plan operacyjny (OPLAN) i przygotowuje techniczne instrumenty niezbędne do realizacji celów EUPM. CONOPS i OPLAN podlegają zatwierdzeniu przez Radę.
3.
Zespół Planowania działa w ścisłej współpracy z IPTF.
4.
Poczynając od dnia 1 stycznia 2003 r., szef misji policyjnej/szef zespołu planowania obejmuje stanowisko szefa misji/komisarza policji określone w art. 4.
Artykuł  3

Struktury

Ustala się następującą zasadniczą strukturę EUPM:

a) Kwatera Główna w Sarajewie, w skład której wchodzą szef misji/komisarz policji i personel przewidziany w OPLAN. Część pracowników stanowią oficerowie łącznikowi współpracujący z innymi organizacjami międzynarodowymi na miejscu. Liczba oficerów łącznikowych podlega zmianom. Szef EUPM rozmieszcza oficerów łącznikowych według potrzeb;

b) jednostki monitorowania, których liczbę ustala się wstępnie na 24, przydzielone do poszczególnych struktur policyjnych średniego i wysokiego szczebla w Bośni i Hercegowinie, miedzy innymi w jednostkach, ośrodkach bezpieczeństwa publicznego, kantonach, Agencji Ochrony Informacji Państwowej, służbach granicznych, oraz w okręgu Brcko.

Artykuł  4

Szef misji/komisarz policji

1.
Szefa misji/komisarza policji mianuje Rada na wniosek sekretarza generalnego, wysokiego przedstawiciela ds. wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (SG/WP.). Szef misji/komisarz policji sprawuje operacyjne dowodzenie EUPM i odpowiada za bieżące zarządzanie operacjami EUPM.
2.
Szef misji/komisarz policji jest zatrudniony na podstawie umowy.
3.
Funkcjonariusze policji podlegają w pełni właściwemu organowi krajowemu. Organy krajowe przekażą dowodzenie operacyjne (OPCOM) Szefowi EUPM.
4.
Szef misji/komisarz policji odpowiada za utrzymanie dyscypliny wśród pracowników. Postępowanie dyscyplinarne wobec oddelegowanych pracowników prowadzi właściwy organ krajowy lub organ Unii.
Artykuł  5

Personel

1.
Liczebność i kompetencje pracowników EUPM są zgodne z celami i strukturą określonymi w art. 3 i w deklaracji celów, zawartej w Załączniku.
2.
Funkcjonariuszy policji oddelegowują Państwa Członkowskie. Okres oddelegowania powinien wynosić co najmniej jeden rok. Koszty związane z oddelegowaniem funkcjonariuszy policji, łącznie z wynagrodzeniem, dietami i kosztami podróży do BiH i z powrotem, ponosi oddelegowujące Państwo Członkowskie.
3.
EUPM zatrudnia według potrzeb międzynarodowy personel cywilny i personel miejscowy, na podstawie umowy.
4.
Państwa Członkowskie lub wspólnotowe instytucje mogą ponadto oddelegować personel cywilny, w miarę potrzeb, na okres co najmniej jednego roku. Koszty związane z oddelegowaniem pracownika, łącznie z wynagrodzeniem, dietami i kosztami podróży do BiH i z powrotem, ponosi dokonujące oddelegowania Państwo Członkowskie lub instytucja wspólnotowa.
Artykuł  6

Usytuowanie specjalnego przedstawiciela w jednolitym układzie podporządkowania

Usytuowanie specjalnego przedstawiciela Unii Europejskiej (SPUE), mianowanego na mocy odrębnego wspólnego działania Rady, w jednolitym układzie podporządkowania, określa art. 7.

Artykuł  7

Układ podporządkowania

Ustala się dla EUPM, jako części szerszego unijnego przedsięwzięcia kontynuacji procesu przywracania zasad państwa prawa w BiH, strukturę o jednolitym układzie podporządkowania właściwemu organowi antykryzysowemu.

Bez uszczerbku dla odnośnych postanowień układu z Dayton/Paryża i jego załączników:

– SPUE składa sprawozdanie Radzie za pośrednictwem SG/WP,

– Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa zapewnia polityczną kontrolę i strategiczne kierownictwo,

– szef misji/komisarz policji dowodzi EUPM i sprawuje bieżący zarząd nad EUPM,

– szef misji/komisarz policji składa sprawozdanie SG/WP za pośrednictwem SPUE,

– SG/WP udziela wytycznych szefowi misji/komisarzowi policji za pośrednictwem SPUE.

Artykuł  8

Udział państw trzecich

1.
Bez uszczerbku dla decyzyjnej autonomii Unii i jednolitych ram instytucjonalnych Unii, zaprasza się europejskie Państwa Członkowskie NATO niebędące członkami Unii oraz inne państwa kandydujące do Unii Europejskiej, a także te Państwa Członkowskie Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie niebędące członkami Unii, które obecnie zasilają kadrowo IPTF, do uczestniczenia w EUPM według zasady, że państwo oddelegowujące funkcjonariuszy policji i/lub międzynarodowych pracowników cywilnych pokrywa ich koszty, łącznie z wynagrodzeniem, dietami i kosztami podróży do BiH i z powrotem oraz, odpowiednio, uczestniczy w pokrywaniu bieżących kosztów EUPM.
2.
Państwa trzecie, wnoszące istotny wkład do EUPM, mają te same prawa i obowiązki w zakresie bieżącego zarządzania tą operacją, co uczestniczące w niej Państwa Członkowskie UE.
3.
Szczegółowe rozwiązania dotyczące uczestnictwa państw trzecich zostaną określone w porozumieniach zgodnie z art. 24 Traktatu o Unii Europejskiej.
4. 1
Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa podejmuje odpowiednie decyzje dotyczące ustanowienia Komitetu Uczestników.
Artykuł  8a 2

Udostępnianie informacji niejawnych

1.
Sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel jest upoważniony do udostępniania NATO/SFOR oraz stronom trzecim stowarzyszonym z niniejszym wspólnym działaniem UE informacji i dokumentów niejawnych, powstałych do celów operacyjnych, objętych klauzulą tajności do poziomu "CONFIDENTIEL UE" włącznie, zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa.
2.
Sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel jest również upoważniony, zgodnie z potrzebami operacyjnymi misji, do udostępniania dla biura wysokiego przedstawiciela, Organizacji Narodów Zjednoczonych i Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, informacji i dokumentów niejawnych powstałych do celów operacyjnych, objętych klauzulą tajności do poziomu "RESTREINT UE" włącznie, zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. W tym celu zostaną sporządzone lokalne uzgodnienia.
3.
W przypadku szczególnej i natychmiastowej potrzeby operacyjnej, sekretarz generalny/wysoki przedstawiciel jest również upoważniony do udostępnienia państwu przyjmującemu informacji i dokumentów niejawnych, powstałych do celów operacyjnych, objętych klauzulą tajności do poziomu "CONFIDENTIEL UE" włącznie, zgodnie z przepisami Rady dotyczącymi bezpieczeństwa. We wszystkich innych przypadkach takie informacje i dokumenty są udostępniane państwu przyjmującemu zgodnie z procedurami właściwymi dla poziomu współpracy państwa przyjmującego z Unią Europejską.
Artykuł  9

Uzgodnienia finansowe

1. 3
Koszt wprowadzenia w życie niniejszego wspólnego działania ustala się na:

a) 14 milionów EUR jako koszty rozpoczęcia działalności w 2002 r. (łącznie z kosztami wyposażenia i kosztami zespołu planowania), finansowane z budżetu Wspólnoty;

b) 1,7 milionów EUR jako koszty rozpoczęcia działalności w 2003 r. (łącznie z kosztami wyposażenia), finansowane z budżetu Wspólnoty;

c) nie więcej niż 38 milionów EUR z tytułu rocznych kosztów bieżących w latach 2003-2005, rozdysponowane następująco:

i) nie więcej niż 17 milionów EUR, zależnie od obowiązującego w danym dniu kursu wymiany, na koszty diet oraz 1 milion EUR na pokrycie kosztów podróży; ponoszonych zgodnie z art. 5 ust. 2, "przez tego, który je powoduje";

ii) pozostała kwota 20 milionów EUR (11 milionów EUR na pokrycie bieżących kosztów operacyjnych, 4 miliony EUR na koszty personelu miejscowego, 5 milionów EUR na koszty międzynarodowego personelu cywilnego) jest finansowana wspólnie z budżetu Wspólnoty.

Rada określa ostateczny budżet na lata 2003-2005 na zasadzie rocznej.

2. 4
Jeżeli finansowanie kosztów określonych w ust. 1 lit. c) pkt ii), w oparciu o budżet Wspólnoty, okaże się niewystarczające, Rada podejmuje decyzję, zgodnie z postanowieniami Traktatu o Unii Europejskiej, o sposobie pokrycia deficytu w zakresie wspólnych kosztów.
3.
Do wydatków finansowanych z budżetu Wspólnoty mają zastosowanie następujące przepisy:

a) zarządzanie wydatkami podlega wspólnotowym zasadom i procedurom mającym zastosowanie do budżetu. Zamówień dokonuje się zgodnie z właściwymi procedurami koniecznymi dla realizacji EUPM, w szczególności w zakresie ograniczeń czasowych, w sposób umożliwiający obywatelom z państw trzecich uczestniczenie w przetargach;

b) szef zespołu planowania/komisarz policji składa pełne sprawozdanie Komisji i jest przez nią nadzorowany w zakresie czynności dokonywanych w ramach zawartej z nim umowy.

4.
Uzgodnienia finansowe są zgodne z operacyjnymi wymaganiami EUPM, w tym w zakresie kompatybilności sprzętu i współdziałania zespołów EUPM.
Artykuł  10

Działanie Wspólnoty

1.
Rada zwraca uwagę, że Komisja zamierza dążyć do osiągnięcia celów niniejszego wspólnego działania przy użyciu, w miarę potrzeby, odpowiednich środków wspólnotowych.
2.
Rada zwraca także uwagę na konieczność dokonania ustaleń koordynacyjnych w Brukseli i Sarajewie.
Artykuł  11

Status personelu EUPM

1.
Status personelu EUPM w BiH, łącznie z przywilejami, immunitetem i dalszymi gwarancjami, tam, gdzie sytuacja tego wymaga, niezbędnymi dla zakończenia procesu tworzenia EUPM i zapewnienia jej sprawnego funkcjonowania, jest przedmiotem uzgodnień zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 Traktatu o Unii Europejskiej.
2.
Instytucja państwowa lub wspólnotowa, która oddelegowała pracownika, jest obowiązana reagować na wszelkie roszczenia związane z oddelegowaniem, czy to wniesionymi przez pracownika, czy przeciw niemu. Instytucja państwowa lub wspólnotowa odpowiada za wniesienie powództwa przeciw oddelegowanemu.
Artykuł  12

Wejście w życie i okres obowiązywania

Niniejsze wspólne działanie wchodzi w życie z dniem jego przyjęcia.

Niniejsze wspólne działanie stosuje się do dnia 31 grudnia 2005 r.

Artykuł  13

Publikacja

Niniejsze wspólne działanie zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 marca 2002 r.

W imieniu Rady
J. PIQUÉ I CAMPS
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK 

DEKLARACJA CELÓW EUPM

Wytyczne deklaracji celów EUPM przejmującej zadanie kontynuowania działalności UN IPTF w ramach ogólnego wsparcia przez Unię zasad państwa prawa w BiH.

I. Na poziomie politycznym/strategicznym

1. Deklaracja celów EUPM obejmuje:

2. EUPM, wspierana przyjętymi przez Komisję programami rozwoju instytucjonalnego, powinna, w ramach szerszego podejścia do kwestii zasad państwa prawa, dążyć, zgodnie z ogólnymi celami przedstawionymi w załączniku 11 do układu z Dayton, do ustanowienia trwałych uzgodnień policyjnych na obszarach należących do BiH, zgodnie z najlepszą europejską i międzynarodową praktyką, podnosząc w ten sposób obecne normy policyjne BiH. W tym celu niniejsza trzyletnia EUPM powinna zostać wyposażona w konieczne uprawnienia i skoncentrować się na osiągnięciu następujących celów:

– utrzymanie, przez zachowanie ciągłości dorobku misji IPTF, aktualnych poziomów instytucjonalnej i osobistej kompetencji,

– wzmocnienie, przez monitorowanie, doradztwo i kontrolę, zdolności zarządzania i zdolności operacyjnej policji; w tym celu należy położyć szczególny nacisk na delegowanie uprawnień, zorientowane na jakość zasady zarządzania oraz poprawę zdolności planowania operacyjnego na bazie analiz,

– podnoszenie profesjonalizmu na wysokim szczeblu w ministerstwach oraz na szczeblu wysokich funkcjonariuszy policji, przez realizowanie funkcji doradczych i kontrolnych, oraz

– monitorowanie właściwej politycznej kontroli nad policją.

3. W zakres Misji nie wchodzą uprawnienia wykonawcze ani rozmieszczenie sił zbrojnych.

II. Cele na poziomie operacyjnym

4. EUPM, wyposażona w niezbędne uprawnienia w zakresie monitorowania, doradztwa i kontroli, prowadząc działania stanowiące integralną część szerszego podejścia do kwestii zasad państwa prawa, powinna osiągnąć określone powyżej cele do końca 2005 r., przez zapewnienie, że służby policyjne BiH:

– będą działały w sposób profesjonalny i zgodnie z odnośnymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi,

– będą wolne od ingerencji politycznej i kierowane przez apolityczną, wykwalifikowaną i odpowiedzialną kadrę,

– będą posiadały integralność, wiedzę i środki umożliwiające pełnienie obowiązków w przejrzysty i obiektywny sposób,

– przyjmą, na szczeblu ministerstw i wysokich funkcjonariuszy policji, etykę zawodową opartą na sprawiedliwym, przejrzystym i odpowiedzialnym wewnętrznym systemie zarządzania, którego częścią jest stosowanie najwyższej jakości wewnętrznych środków kontroli i procedur dyscyplinarnych,

– będą zapewniały stosowanie praktyk zarządzania poprzez sprawiedliwą i bezstronną politykę personalną w zakresie naboru, szkolenia, specjalizacji, awansu i dyscypliny,

– będą opierały się na przejrzystej strukturze uwzględniającej wielonarodowy etniczny skład społeczeństwa i będą w stanie działać w sposób zadowalający w sprawach związanych z odmiennym traktowaniem ze względu na płeć,

– będą skutecznie zarządzały zasobami ludzkimi i innymi środkami w dostosowanych do ekonomicznych możliwości, właściwych ramach instytucjonalnych,

– ujednolicą systemy ewidencji i analizy danych służące ułatwieniu wymiany informacji do celów planowania operacyjnego i czynności dochodzeniowych, w celu upowszechnienia ogólnokrajowego systemu statystyki przestępczości w BiH,

– rozwiną współpracę policyjną między wszystkimi siłami policyjnymi BiH, między innymi na szczeblu jednostek i na szczeblu kantonów (tworzenie i umacnianie struktur koordynacji, wymiany informacji i budowy zaufania),

– w przypadku podejrzenia o korupcje będą wszczynały postępowanie karne bez względu na polityczne implikacje,

– będą zdolne do prowadzenia działań dochodzeniowych i prewencyjnych w odniesieniu do wszelkiego rodzaju przestępczej działalności, w tym zorganizowanej przestępczości i terroryzmu, przy czym potencjał szczebla państwowego będzie stanowił skuteczną część systemu wymiaru sprawiedliwości; będą zdolne do ścisłej współpracy z prokuraturami i do działania w ramach zreformowanego systemu wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych,

– rozwiną, w ścisłej współpracy z wielonarodowymi Siłami Stabilizacyjnymi (SFOR), specjalistyczny system udostępniania informacji służący wspieraniu potencjału szczebla państwowego i innych właściwych organów,

– będą posiadały zdolność reagowania na zakłócenia porządku publicznego zgodnie z nowoczesnymi standardami policyjnymi i w sposób wolny od politycznych i etnicznych uprzedzeń,

– nawiążą konstruktywną współpracę ze służbami policyjnymi sąsiednich państw, (państwa SAP) i Państw Członkowskich UE.

III. Metodologia

5. Należy zauważyć, że skuteczność realizacji przez EUPM podejścia zarządczego zależy bezpośrednio od kwalifikacji personelu i zdolności utrzymania ciągłości i pamięci instytucjonalnej. W związku z tym stanowczo zaleca się typowanie wykwalifikowanych pracowników i delegowanie ich na okres nie krótszy niż jeden rok.

6. W celu osiągnięcia wymienionych wyżej celów do końca 2005 r., EUPM powinna:

– rozmieścić międzynarodową policję przy komendantach policji w poszczególnych jednostkach, ośrodkach bezpieczeństwa publicznego (PSC), kantonach, okręgu Brcko, Agencji Ochrony Informacji Państwowej (SIPA) i służbach granicznych (SBS) na średnim i wysokim szczeblu policji BiH;

– dysponować możliwościami usuwania ze stanowiska funkcjonariuszy, niespełniających wymaganych warunków, w trybie zalecenia Komisarza Policji UE dla Wysokiego Przedstawiciela;

– dokonywać uzgodnień z Urzędem Wysokiego Przedstawiciela i, w miarę potrzeby, z innymi organizacjami społeczności międzynarodowej, w dążeniu do realizacji ogólnych celów społeczności międzynarodowej w sferze zasad państwa prawa;

– utrzymywać kontakt ze SFOR w sprawach bezpieczeństwa publicznego, między innymi dla zapewnienia wsparcia SFOR w sytuacjach nadzwyczajnego zagrożenia.

1 Art. 8 ust. 4 dodany przez art. 1 wspólnego działania nr 2005/143/WPZiB z dnia 17 lutego 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.48.46) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 17 lutego 2005 r.
2 Art. 8a dodany przez art. 1 wspólnego działania nr 2003/188/WPZiB z dnia 17 marca 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.73.9) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 17 marca 2003 r.
3 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2003/141/WPZiB z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.53.63) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 27 lutego 2003 r.
4 Art. 9 ust. 2 zmieniony przez art. 1 wspólnego działania nr 2003/141/WPZiB z dnia 27 lutego 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.53.63) zmieniającego nin. wspólne działanie z dniem 27 lutego 2003 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024