uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(3),
stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywą 96/53/WE(5) ustalone zostały, w ramach wspólnej polityki transportowej, zharmonizowane maksymalne wymiary pojazdów drogowych transportujących towary.
(2) Istnieje potrzeba harmonizacji maksymalnych dopuszczalnych wymiarów pojazdów dla poruszania się pojazdów drogowych transportujących osoby. Różnice między obowiązującymi w Państwach Członkowskich normami w odniesieniu do wymiarów drogowych pojazdów pasażerskich mogą negatywnie wpływać na warunki konkurencji i stanowić przeszkodę w ruchu między Państwami Członkowskimi.
(3) Ponieważ Państwa Członkowskie nie mogą w dostatecznym stopniu osiągnąć celu harmonizacji maksymalnych dopuszczalnych wymiarów pojazdów drogowych transportujących osoby, ze względu na skalę lub skutki proponowanego działania cel ten można lepiej osiągnąć na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z określoną w tym artykule zasadą proporcjonalności niniejsza dyrektywa nie wychodzi poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tego celu.
(4) W ramach urzeczywistniania rynku wewnętrznego zakres dyrektywy 96/53/WE wymaga rozszerzenia na transport krajowy w zakresie takim, w jakim dotyczy parametrów w znacznym stopniu wpływających na warunki konkurencji w sektorze transportu, w szczególności wielkości odnoszących się do maksymalnej dopuszczalnej długości i szerokości pojazdów przeznaczonych do przewozu osób.
(5) Zharmonizowane reguły w sprawie maksymalnych obciążeń i wymiarów pojazdów powinny być długoterminowo stałe. Zmiany ustanowione niniejszą dyrektywą nie powinny więc stanowić precedensu dla maksymalnych dopuszczalnych obciążeń i wymiarów autobusów oraz innych kategorii pojazdów silnikowych.
(6) Ze względu na bezpieczeństwo drogowe autobusy powinny spełniać kryteria osiągów w odniesieniu do zdolności manewrowej.
(7) Ze względu na bezpieczeństwo drogowe związane ze stanem ich infrastruktury Portugalia i Zjednoczone Królestwo są w okresie przejściowym uprawnione do odmowy użytkowania na swych terytoriach autobusów niespełniających niektórych kryteriów zdolności manewrowej.
(8) Autobusy zarejestrowane lub dopuszczone do ruchu przed datą wejścia w życie niniejszej dyrektywy i w wyniku różniących się uprzednio przepisów prawa krajowego lub metod pomiaru niespełniające ustanowionych w niniejszej dyrektywie parametrów wymiarów mogą w okresie przejściowym być dalej wykorzystywane do świadczenia usług transportowych w Państwie Członkowskim, w którym pojazd jest zarejestrowany lub dopuszczony do ruchu.
(9) W związku z tym dyrektywę 96/53/WE należy odpowiednio zmienić,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
| P. COX | J. PIQUÉ I CAMPS |
| Przewodniczący | Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 274 E z 26.9.2000, str. 32.
(2) Dz.U. C 123 z 25.4.2001, str. 76.
(3) Dz.U. C 144 z 16.5.2001, str. 15.
(4) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U. C 178 z 22.6.2001, str. 60), wspólne stanowisko Rady z dnia 27 września 2001 r. (Dz.U. C 360 z 15.12.2001, str. 7) oraz decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 stycznia 2002 r.
(5) Dz.U. L 235 z 17.9.1996, str. 59.
(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE (Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9).
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2002.67.47 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 2002/7/WE zmieniająca dyrektywę Rady 96/53/WE ustanawiającą dla niektórych pojazdów drogowych poruszających się na terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymiary w ruchu krajowym i międzynarodowym oraz maksymalne dopuszczalne obciążenia w ruchu międzynarodowym |
| Data aktu: | 18/02/2002 |
| Data ogłoszenia: | 09/03/2002 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 09/03/2002 |