Rozporządzenie 2174/2002 zmieniające rozporządzenie EBC/2001/13 dotyczące skonsolidowanego bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych

ROZPORZĄDZENIE (WE) NR 2174/2002 EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 21 listopada 2002 r.
zmieniające rozporządzenie EBC/2001/13 dotyczące skonsolidowanego bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych

(EBC/2002/8)

(Dz.U.UE L z dnia 6 grudnia 2002 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) z dnia 22 listopada 2001 r. dotyczące skonsolidowanego bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych(2), sprostowane w rozporządzeniu (WE) nr 993/2002 (EBC/2002/4)(3) wymaga, aby dane statystyczne dotyczące bilansów monetarnych instytucji finansowych (MIF) były składane według miejsca zamieszkania lub siedziby kontrahenta, aby umożliwić obliczanie agregatów pieniężnych i innych wskaźników płynności i zadłużenia, które mogą wyłączać aktywa i pasywa MIF posiadane przez nierezydentów uczestniczących Państw Członkowskich.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) wymaga, aby dane dotyczące pozycji pasywów "jednostki/ akcje funduszu rynku pieniężnego" (jednostki/akcje FRP) były składane wyłącznie jako kwota całkowita zamiast zgodnie z miejscem zamieszkania lub siedziby kontrahenta.

(3) Jednakże aby obliczyć agregaty pieniężne, Europejski Bank Centralny potrzebuje danych o podziale właścicieli jednostek/akcji FRP według miejsca zamieszkania lub siedziby. Dlatego też niezbędnym jest ustanowienie procedury, zgodnie z którą podmioty składające sprawozdanie przekazują krajowym bankom centralnym właściwe informacje statystyczne. Nie jest konieczne zbieranie danych o rewaluacji cen jednostek/akcji FRP, ponieważ, do celów statystyk pieniężnych i bankowych, zmiany wartości tych instrumentów są uznawane za odsetki ponownie zainwestowane w ten sam instrument.

(4) W celu uzyskania pełnych informacji o bilansach MIF, konieczne jest nałożenie pewnych wymogów sprawozdawczych na innych pośredników finansowych, z wyjątkiem towarzystw ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych (zwanych dalej "IPF") (S. 123), w przypadku prowadzenia działalności finansowej obejmującej jednostki/akcje FRP. Aby ustanowić statystyczne wymogi sprawozdawcze w odniesieniu do tych podmiotów do celów niniejszego rozporządzenia może zostać sporządzony wykaz IPF składających sprawozdania,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2423/2001 (EBC/2001/13) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 2 wprowadza się następujące zmiany:

Dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

"3. Do celów części 1 sekcja III podsekcja vi) załącznika I, rzeczywisty zbiór sprawozdawczy składa się również z innych pośredników finansowych, z wyjątkiem towarzystw ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych (zwanych dalej »IPF«), jak określono w art. 2 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 2533/98. KBC mogą przyznać odstępstwa tym jednostkom pod warunkiem że wymagane informacje statystyczne zostaną zebrane z innych dostępnych źródeł zgodnie z częścią 1 sekcja III podsekcja vi) załącznika I. KBC sprawdzają spełnienie tego warunku w odpowiednim czasie, aby przyznać lub wycofać, o ile to konieczne, jakiekolwiek odstępstwa z mocą od początku każdego roku w porozumieniu z EBC. Do celów niniejszego rozporządzenia, KBC mogą ustanowić i prowadzić wykaz IPF objętych sprawozdaniem zgodnie z zasadami wymienionymi w części 1 sekcja III podsekcja vi) załącznika I."

2) w części 1 załącznika I we wstępie, wprowadza się następujące zmiany:

a) następujący ustęp dodaje się przed ustępem ostatnim:

"W celu uzyskania pełnych informacji o bilansach MIF, konieczne jest nałożenie pewnych wymogów sprawozdawczych na innych pośredników finansowych z wyjątkiem towarzystw ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych (zwanych dalej »IPF«), w przypadku prowadzenia działalności finansowej obejmującej jednostki/akcje FRP.";

b) ustęp ostatni otrzymuje brzmienie:

"Te informacje statystyczne zbierane są przez krajowe banki centralne (KBC) od MIF i od IPF, w granicach określonych w sekcji I pkt 6, zgodnie z krajowymi ustaleniami opartymi na zharmonizowanych definicjach i klasyfikacjach określonych w niniejszym Załączniku.";

3) w części 1 sekcja I załącznika I wprowadza się następujące zmiany:

a) na końcu ust. 6 dodaje się następujące zdanie:

"FRP samodzielnie lub osoby prawnie go reprezentujące zapewniają dostarczanie wszelkich informacji wymaganych do spełnienia wymogów sprawozdawczości statystycznej FRP. W miarę potrzeby z powodów praktycznych, dane mogą być w rzeczywistości przedłożone przez jakikolwiek z podmiotów, które prowadzą działalność finansową obejmującą jednostki/akcje FRP, takie jak depozytariusze.";

b) dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

"9. Do celów niniejszego rozporządzenia:

- »jednostki/akcje imienne FRP« oznaczają jednostki/akcje FRP, w stosunku do których, zgodnie z ustawodawstwem krajowym, prowadzony jest rejestr identyfikujący właścicieli jednostek/akcji tego funduszu, włączając informacje o miejscu zamieszkania lub siedziby właściciela,

- »jednostki/akcje FRP na okaziciela« oznaczają jednostki/akcje FRP w stosunku, do których, zgodnie z ustawodawstwem krajowym, nie jest prowadzony rejestr identyfikujący właścicieli jednostek/akcji tego funduszu lub w stosunku, do których prowadzony jest rejestr, który nie zawiera informacji o miejscu zamieszkania lub siedziby właściciela.".

4) w części 1 sekcja III załącznika I wprowadza się następujące zmiany:

Dodaje się następujący pod. vi):

"vi) miejsce zamieszkania lub siedziby właścicieli jednostek/akcji FRP

13a. Podmioty sprawozdawcze składają sprawozdania miesięcznie, zawierające, co najmniej dane o miejscu zamieszkania lub siedziby właścicieli jednostek/ akcji FRP wyemitowanych przez MIF uczestniczących Państw Członkowskich w podziale na krajowe/inne uczestniczące Państwa Członkowskie/resztę świata. Umożliwi to KBC dostarczenie EBC danych o miejscu zamieszkania lub siedziby właścicieli tego instrumentu i pozwoli na wyłączenie własności nierezydentów uczestniczących Państw Członkowskich do celów obliczania agregatów pieniężnych.

13b. Zgodnie z art. 4 ust. 4, KBC mogą wymagać danych według dodatkowych podziałów nieobjętych wymaganiami niniejszego rozporządzenia, włączając podział według kontrahentów, sektora, waluty lub terminu wykupu.

13c. W zakresie jednostek/akcji imiennych, emitujące je FRP lub osoby prawnie je reprezentujące lub podmioty określone w części 1 sekcja I pkt 6 załącznika I przekazują dane w podziale według miejsca zamieszkania lub siedziby właścicieli ich wyemitowanych jednostek/akcji w bilansie miesięcznym.

13d. W odniesieniu do jednostek/akcji na okaziciela, podmioty składające sprawozdanie przekazują dane w podziale według miejsca zamieszkania lub siedziby właścicieli jednostek/akcji FRP zgodnie z podejściem ustalonym przez właściwy KBC w porozumieniu z EBC. Niniejszy wymóg jest ograniczony do jednej lub do kombinacji następujących opcji, które należy przyjąć uwzględniając organizację właściwych rynków oraz krajowe ustalenia prawne w danym(-ch) Państwie(-ach) Członkowskim(-ch). Będzie on okresowo monitorowany przez KBC oraz EBC.

a) Emitujące FRP

Emitujące FRP lub osoby prawnie je reprezentujące lub podmioty określone w części 1 sekcja I pkt 6 załącznika I przekazują dane w podziale według miejsca zamieszkania lub siedziby właścicieli wyemitowanych jednostek/akcji. Jeżeli emitujący FRP nie jest w stanie bezpośrednio zidentyfikować miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela, przekazuje właściwe dane na podstawie dostępnych informacji. Takie informacje mogą pochodzić od agenta dystrybuującego jednostki/akcje lub od jakiegokolwiek innego podmiotu uczestniczącego w emisji, odkupie lub transferze własności jednostek/akcji.

b) MIF i IPF powiernicy jednostek/akcji FRP

Jako podmioty składające sprawozdanie, MIF i IPF działające jako powiernicy jednostek/akcji FRP przekazują dane w podziale według miejsca zamieszkania lub siedziby właścicieli jednostek/akcji wyemitowanych przez miejscowe FRP i przechowywane w imieniu właściciela lub innego pośrednika również działającego jako powiernik. Opcja ta stosuje się, jeżeli spełnione są następujące warunki. Po pierwsze, powiernik rozróżnia jednostki/akcje FRP przechowywane w imieniu właścicieli od tych, które przechowywane są w imieniu innych powierników. Po drugie, większość jednostek/akcji FRP przechowywane są przez krajowe instytucje o statusie rezydenta, które są sklasyfikowane jako pośrednicy finansowi (MIF lub IPF).

c) MIF i IPF jako podmioty składające sprawozdania o transakcjach rezydentów z nierezydentami obejmujące jednostki/akcje FRP o statusie rezydenta

Jako podmioty składające sprawozdanie, MIF i IPF działające jako podmioty sprawozdające o transakcjach rezydentów z nierezydentami obejmujących jednostki/akcje FRP o statusie rezydenta przekazują dane w podziale według miejsca zamieszkania lub siedziby właścicieli jednostek/akcji wyemitowanych przez FRP o statusie rezydenta, którymi obracają w imieniu właściciela lub innego pośrednika również uczestniczącego w transakcji. Opcja ta stosuje się, jeżeli spełnione są następujące warunki. Po pierwsze, zakres sprawozdania jest wyczerpujący, tj. obejmuje rzeczywiście wszystkie transakcje przeprowadzone przez podmioty składające sprawozdanie. Po drugie, przekazane są dokładne dane o transakcjach kupna i sprzedaży z nierezydentami uczestniczących Państw Członkowskich. Po trzecie, różnice między wartością emisji a wartością umorzenia, wyłączając opłaty, tych samych jednostek/akcji są minimalne. Po czwarte, kwota jednostek/akcji posiadanych przez nierezydentów uczestniczących Państw Członkowskich wyemitowanych przez FRP o statusie rezydentów jest niska. Jeżeli podmiot sprawozdawczy nie jest w stanie bezpośrednio zidentyfikować miejsca zamieszkania lub siedziby właściciela, przekazuje właściwe dane na podstawie dostępnych informacji.

13e. Jeżeli jednostki/akcje imienne lub jednostki/akcje na okaziciela są emitowane po raz pierwszy lub, gdy rozwój sytuacji rynkowej wymaga zmiany opcji lub kombinacji opcji, KBC mogą przyznać odstępstwa na jeden rok w zakresie wymogów określonych w ust. 13c i d."

5) w załączniku I część 2 tabela 1 (Kapitały), wprowadza się następujące zmiany:

a) rząd 10 (jednostki/akcje FRP) zostaje zastąpiony rzędem wymienionym w Załączniku do niniejszego rozporządzenia;

b) dodaje się przypis 6, odnoszący się do rzędu 10 (jednostki/akcje FRP):

"Dane w tej pozycji mogą podlegać innym statystycznym procedurom zbierania, przyjętym decyzją KBC zgodnie z zasadami zawartymi w części 1sekcja III.";

6) w załączniku V wprowadza się następujące zmiany:

Dodaje się ust. 7 w brzmieniu:

"7. Od dnia 1 maja 2003 r. do dnia 31 grudnia 2003 r., dane miesięczne o miejscach zamieszkania lub siedziby właścicieli jednostek/akcji FRP wyemitowanych przez MIF uczestniczących Państw Członkowskich według podziału na krajowe/inne uczestniczące Państwa Członkowskie/resztę świata, mogą być składane do EBC z opóźnieniem o dodatkowy jeden miesiąc od zamknięcia transakcji 15 dnia roboczego następującego po miesiącu, do którego odnoszą się dane. KBC decydują, kiedy potrzebują otrzymać dane od podmiotów składających sprawozdanie, aby zachować ten nieprzekraczalny termin."

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2003 r.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem, dnia 21 listopada 2002 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Willem F. DUISENBERG
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, str. 8.

(2) Dz.U. L 333 z 17.12.2001, str. 1.

(3) Dz.U. L 151 z 11.6.2002, str. 11.

.................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

.................................................

ZAŁĄCZNIK

Tabela 1

(Kapitały)

grafika

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.330.29

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2174/2002 zmieniające rozporządzenie EBC/2001/13 dotyczące skonsolidowanego bilansu sektora monetarnych instytucji finansowych
Data aktu: 21/11/2002
Data ogłoszenia: 06/12/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 01/05/2003