Decyzja 2002/949/WE dotycząca niewłączenia azafenidyny do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 grudnia 2002 r.
dotycząca niewłączenia azafenidyny do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG

(notyfikowana jako dokument nr C(2002) 4781)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2002/949/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 5 grudnia 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2002/81/WE(2), w szczególności jej art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 6 ust. 2 dyrektywy 91/414/EWG (zwanej dalej "dyrektywą") Hiszpania otrzymała w dniu 25 czerwca 1997 r. wniosek od Du Pont de Nemours ("wnioskodawca") o włączenie substancji czynnej azafenidyny (DPX R 6447) do załącznika I do dyrektywy.

(2) Zgodnie z przepisami art. 6 ust. 3 dyrektywy Komisja potwierdziła w swojej decyzji 98/242/WE(3), że przedłożona dokumentacja dotycząca azafenidyny może być uważana za spełniającą zasadniczo wymogi załącznika II dotyczące danych i informacji i załącznika III do dyrektywy w odniesieniu do środków ochrony roślin zawierających tę substancję czynną.

(3) Zgodnie z art. 5 ust. 1 dyrektywy, substancja czynna powinna zostać włączona do załącznika I na okres nieprzekraczający 10 lat, jeżeli można oczekiwać, że ani stosowanie, ani pozostałości środka ochrony roślin zawierającego tę substancję czynną nie będą miały żadnego szkodliwego wpływu na zdrowie ludzi lub zwierząt lub na wody gruntowe ani żadnego niedopuszczalnego wpływu na środowisko.

(4) W odniesieniu do azafenidyny wpływ na zdrowie ludzi i środowisko został poddany ocenie, zgodnie z przepisami art. 6 ust. 2 i 4 dyrektywy, w zakresie zastosowań proponowanych przez wnioskodawcę. Hiszpania działająca jako wyznaczone Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przedłożyła Komisji w dniu 23 lutego 2001 r. projekt sprawozdania z oceny dotyczącego substancji.

(5) Po otrzymaniu sprawozdania Państwa Członkowskiego pełniącego rolę sprawozdawcy, Komisja podjęła konsultacje z ekspertami z Państw Członkowskich, jak również z wnioskodawcą Du Pont de Nemours, jak to przewiduje art. 6 ust. 4 dyrektywy.

(6) Wnioskodawca poinformował Komisję i Państwo Członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy o tym, że nie zamierza dłużej uczestniczyć w programie pracy w odniesieniu do tej substancji czynnej.

(7) Dlatego, nie jest możliwe włączenie tej substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG.

(8) Okres karencji na zbycie, składowanie, wprowadzenie do obrotu i zużycie istniejących zapasów środków ochrony roślin zawierających azafenidynę przyznany przez Państwo Członkowskie zgodnie z przepisami art. 8 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG, powinien zostać ograniczony do okresu nieprzekraczającego 12 miesięcy w celu umożliwienia zużycia istniejących zapasów w ciągu nie więcej niż jednego dodatkowego sezonu wegetacyjnego.

(9) Niniejsza decyzja nie ogranicza jakiegokolwiek działania, które Komisja może podjąć na późniejszym etapie w odniesieniu do tej substancji czynnej w ramach dyrektywy Rady 79/117/EWG(4).

(10) Właściwe jest zapewnienie dostępu do ukończonego sprawozdania kontrolnego, z wyjątkiem informacji poufnych lub udostępnianie go przez Państwa Członkowskie do konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi stronami.

(11) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Pokarmowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Azafenidyny nie włącza się jako substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie zapewnią, aby:

1) tymczasowe zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające azafenidynę zostały cofnięte w ciągu 6 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji;

2) od daty przyjęcia niniejszej decyzji żadne tymczasowe zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające azafenidynę nie zostały udzielone na mocy odstępstwa przewidzianego w art. 8 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG.

Artykuł  3

Okres karencji przyznany przez Państwa Członkowskie zgodnie z przepisami art. 4 ust. 6 dyrektywy 91/414/EWG jest możliwie najkrótszy i nie dłuższy niż 18 miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie udostępnią sprawozdanie kontrolne dotyczące azafenidyny, z wyjątkiem informacji poufnych w rozumieniu art. 14 dyrektywy 91/414/EWG do konsultacji dla wszystkich zainteresowanych stron albo udostępniają to sprawozdanie na specjalne żądanie.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 2002 r.

W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(2) Dz.U. L 276 z 12.10.2002, str. 28.

(3) Dz.U. L 96 z 28.3.1998, str. 45.

(4) Dz.U. L 33 z 8.2.1979, str. 36.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024