Decyzja 2002/813/WE ustanawiająca, zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, formularz syntezy zgłoszenia dotyczącego zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych do celów innych niż ich wprowadzanie do obrotu

DECYZJA RADY
z dnia 3 października 2002 r.
ustanawiająca, zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, formularz syntezy zgłoszenia dotyczącego zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych do celów innych niż ich wprowadzanie do obrotu

(2002/813/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 października 2002 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 marca 2001 r. w sprawie zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów zmodyfikowanych genetycznie i uchylającą dyrektywę Rady 90/220/EWG(1), w szczególności jej art. 11 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z częścią B dyrektywy 2001/18/WE, należy przedłożyć właściwemu organowi krajowemu wcześniejsze zgłoszenie o planowanym uwolnieniu organizmu genetycznie zmodyfikowanego (zwanego dalej GMO), lub kombinacji takich organizmów do celów innych niż wprowadzanie do obrotu.

(2) W ramach ustalonych dyrektywą 2001/18/WE w celu wymiany informacji między właściwymi organami a Komisją, organ musi przesłać syntezę, zgodne ze szczególnym formularzem, tego zgłoszenia do Komisji, która następnie musi przesłać kopie do innych Państw Członkowskich.

(3) Formularz ten powinien stanowić odbicie potrzeby umożliwienia możliwie najpełniejszej wymiany istotnych informacji, przedstawionych w znormalizowany i łatwo zrozumiały sposób, bez uszczerbku dla faktu, że tak przedstawione informacje nie mogą służyć za podstawę do oceny ryzyka dla środowiska.

(4) Komitet ustanowiony na mocy art. 30 ust. 2 dyrektywy 2001/18/WE był konsultowany w dniu 12 czerwca 2002 r. i nie wydał opinii dotyczącej propozycji Komisji do decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Do celów syntezy, w celu przekazania do Komisji zgłoszeń otrzymanych na podstawie art. 6 dyrektywy 2001/18/WE, właściwy organ krajowy wyznaczony przez Państwo Członkowskie na podstawie tej dyrektywy stosuje formularz syntezy zgłoszenia ustanowiony w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 3 października 2002 r.

W imieniu Rady
F. HANSEN
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 106 z 17.4.2001, str. 1.

ZAŁĄCZNIK 1

FORMULARZ SYNTEZY ZGŁOSZENIA DO CELÓW ZAMIERZONEGO UWOLNIENIA GMO LUB KOMBINACJI GMO DO CELÓW INNYCH NIŻ WPROWADZANIE DO OBROTU

WPROWADZENIE

Formularz syntezy zgłoszenia do celów zamierzonego uwolnienia GMO lub kombinacji GMO został ustalony do celów i zgodnie z procedurami przewidzianymi w art. 11 dyrektywy 2001/18/WE.

Należy uwzględnić fakt, że formularz ten nie jest zaprojektowany dla umieszczenia wszystkich informacji wymaganych do celów przeprowadzania oceny ryzyka dla środowiska naturalnego.

Miejsce przewidziane po każdym pytaniu nie stanowi wskazań co do długości informacji wymaganych do celów formularza syntezy zgłoszenia.

Formularz syntezy zgłoszenia składa się z części 1 i części 2.

Część 1 stosuje się do produktów składających się z lub zawierających organizmy genetycznie zmodyfikowane inne niż rośliny wyższe i zawiera następujące sekcje:

A Informacje ogólne

B Informacje odnoszące się do organizmów biorcy lub rodzicielskich, z których GMO zostało pozyskane

C Informacje odnoszące się do modyfikacji genetycznej

D Informacje dotyczące organizmu(-ów), z których został pozyskany insert

E Informacje odnoszące się do organizmu genetycznie zmodyfikowanego

F Informacje odnoszące się do uwolnienia

G Wzajemne oddziaływania GMO ze środowiskiem i potencjalny wpływ na środowisko

H Informacje odnoszące się do monitorowania

I Informacje dotyczące postępowania po uwolnieniu i z odpadami

J Informacje o planach reakcji na zagrożenie

Jednakże informacje zamieszczone w części 1 powinny odzwierciedlać (w skróconej formie) informacje przedłożone do właściwego organu zgodnie z art. 6 i 7 dyrektywy 2001/18/WE zgodnie z warunkami określonymi we wstępie do załącznika IIIA.

Część 2 stosuje się do produktów składających się z lub zawierających genetycznie zmodyfikowane rośliny wyższe. Termin "rośliny wyższe" oznacza rośliny należące do grup taksonomicznych nagonasiennych (Gymnospermae) i okrytonasiennych (Angiospermae). Część 2 zawiera następujące sekcje:

A Informacje ogólne

B Informacje dotyczące genetycznie zmodyfikowanej rośliny wyższej

C Informacje odnoszące się do uwolnienia doświadczalnego

D Podsumowanie potencjalnego wpływu na środowisko naturalne uwolnienia roślin zmodyfikowanych genetycznie (GMP)

E Krótki opis wszystkich środków podjętych dla zarządzania ryzykiem

F Podsumowanie odnoszące się do planowanych prób polowych mających na celu zdobycie nowych danych o wpływie uwolnienia na środowisko i zdrowie ludzkie.

Jednakże informacje zamieszczone w części 2 powinny odpowiednio odzwierciedlać (w skróconej formie) informacje przedłożone do właściwego organu zgodnie z art. 6 i 7 dyrektywy 2001/18/WE zgodnie warunkami określonymi we wstępie do załącznika IIIB.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

CZĘŚĆ  1

CZĘŚĆ  2

1 Załącznik:

-zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 1791/2006 z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.1) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2007 r.

Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.280.62

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2002/813/WE ustanawiająca, zgodnie z dyrektywą 2001/18/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, formularz syntezy zgłoszenia dotyczącego zamierzonego uwalniania do środowiska organizmów genetycznie zmodyfikowanych do celów innych niż ich wprowadzanie do obrotu
Data aktu: 03/10/2002
Data ogłoszenia: 18/10/2002
Data wejścia w życie: 10/10/2002, 01/05/2004