Rozporządzenie 1249/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek na lata gospodarcze 1998/1999, 1999/2000, 2000/2001, 2001/2002, 2002/2003 i 2003/2004

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1249/2002
z dnia 11 lipca 2002 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek na lata gospodarcze 1998/1999, 1999/2000, 2000/2001, 2001/2002, 2002/2003 i 2003/2004

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady nr 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynków w sektorze olejów i tłuszczów(1), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001(2), w szczególności jego art. 5,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2261/84 z dnia 17 lipca 1984 r. ustanawiające ogólne zasady przyznawania pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek oraz pomocy dla organizacji producentów oliwy z oliwek(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1639/98(4), w szczególności jego art. 19,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1638/98 z dnia 20 lipca 1998 r. zmieniające rozporządzenie nr 136/66/EWG w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku w sektorze olejów i tłuszczów(5), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1513/2001(6), w szczególności jego art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na podstawie art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1638/98 pomocy nie udziela się żadnemu plantatorowi oliwek w odniesieniu do dodatkowych drzew oliwnych posadzonych po dniu 1 maja 1998 r. lub takich, dla których nie sporządzono deklaracji zbiorów przed upływem ustalonej daty. Artykuł 5 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2366/98(7), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 2070/2001(8), przewiduje, że wyłączenie z pomocy odnosi się do uprawy dodatkowych drzew oliwnych posadzonych po dniu 1 maja 1998 r. lub posadzonych po dniu 1 listopada 1995 r., dla których nie sporządzono deklaracji zbiorów przed upływem dnia 1 kwietnia 1999 r. Jednakże dodatkowe drzewa oliwne posadzone w związku z przekształceniem starej plantacji oliwek lub objęte programem zatwierdzonym przez Komisję mogą kwalifikować się do przydzielenia pomocy.

(2) Zbiory z dodatkowych drzew oliwnych, określonych w art. 4 akapicie pierwszym rozporządzenia (WE) nr 1638/98, nie są znaczne w ciągu pierwszych trzech lat po zasadzeniu. Jednakże od roku gospodarczego 2002/03 zbiory te będą większe i muszą zostać uwzględnione w celach wyłączenia z systemu pomocy. Dlatego niezbędne jest ustanowienie systemu obliczeniowego uwzględniającego wyprodukowaną ilość oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, ilość uprawianych drzew oliwnych posadzonych przed i po 1 maja 1998 r. oraz współczynniki pozwalające na odjęcie oliwy wyprodukowanej z dodatkowych drzew oliwnych niekwalifikujących się do pomocy od całkowitej produkcji. Powyższe współczynniki ustala się na podstawie przewidywanego wzrostu plonów w stosunku do wieku drzew.

(3) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Olejów i Tłuszczów,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 2366/98 wprowadza się następujące zmiany:

1) 1 Dodaje się następujący art. 12a:

"Artykuł 12a

Na podstawie deklaracji określonych w art. 2 i 5 oraz wniosków o pomoc, określonych w art. 12, producent Państw Członkowskich prognozuje produkcję oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia na rok 2002/03 z dodatkowych drzewek oliwnych, określonych w art. 4 akapicie pierwszym rozporządzenia (WE) nr 1638/98, mnożąc średnie zbiory z dojrzałego drzewka oliwnego przez sumę:

- liczby dodatkowych drzew oliwnych posadzonych pomiędzy dniem 1 maja i dniem 31 października 1998 r. pomnożonej przez 0,70, oraz

- liczby dodatkowych drzew oliwnych posadzonych pomiędzy dniem 1 listopada 1998 r. i dniem 31 października 1999 r. pomnożonej przez 0,35.

Średni zbiór z dojrzałego drzewka oliwnego oblicza się, dzieląc wyprodukowaną ilość oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia, określoną w art. 12 ust. 1 lit. b), przez sumę:

- liczby owocujących drzew oliwnych posadzonych przed dniem 1 maja 1998 r., oraz

- liczby owocujących drzew oliwnych posadzonych między dniem 1 maja a dniem 31 października 1998 r. pomnożonej przez 0,70, oraz

- liczby owocujących drzew oliwnych posadzonych między dniem 1 listopada 1998 r. a dniem 31 października 1999 r. pomnożonej przez 0,35".

2) 2 Artykuł 14 ust. 1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

Hodowcy oliwek mogą ubiegać się o pomoc w odniesieniu do ilości oliwy z oliwek pierwszego tłoczenia, jaką faktycznie produkują, minus produkcja dodatkowych drzewek określona w art. 12a, plus stawka ryczałtowa ilości oliwy z wytłoczyn, przewidziana w ust. 2 niniejszego artykułu.

3) Artykuł 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Ilość oliwy z wytłoczyn, dla której może być wypłacana pomoc, wynosi 8 % ilości oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia, po odjęciu produkcji z dodatkowych drzew oliwnych określonej w art. 12a, produkowanej z oliwek, z których pochodzą wytłoczyny oraz w stosunku do których uznano uprawnienie do uzyskania pomocy z art. 2 ust. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2261/84".

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 listopada 2002 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 11 lipca 2002 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. 172 z 30.9.1966, str. 3025/66.

(2) Dz.U. L 201 z 26.7.2001, str. 4.

(3) Dz.U. L 208 z 3.8.1984, str. 3.

(4) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 38.

(5) Dz.U. L 210 z 28.7.1998, str. 32.

(6) Dz.U. L 201 z 26.7.2001, str. 4.

(7) Dz.U. L 293 z 31.10.1998, str. 50.

(8) Dz.U. L 280 z 24.10.2001, str. 3.

1 Art. 1 pkt 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1794/2002 z dnia 9 października 2002 r. zawierającego sprostowanie nin. rozporządzenia (Dz.U.UE.L.02.272.13).
2 Art. 1 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1794/2002 z dnia 9 października 2002 r. zawierającego sprostowanie nin. rozporządzenia (Dz.U.UE.L.02.272.13).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.183.5

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1249/2002 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2366/98 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania systemu pomocy produkcyjnej w odniesieniu do oliwy z oliwek na lata gospodarcze 1998/1999, 1999/2000, 2000/2001, 2001/2002, 2002/2003 i 2003/2004
Data aktu: 11/07/2002
Data ogłoszenia: 12/07/2002
Data wejścia w życie: 19/07/2002, 01/05/2004, 01/11/2002