Rozporządzenie 72/2002 wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 w zakresie oceny jakości statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 72/2002
z dnia 16 stycznia 2002 r.
wykonujące rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 w zakresie oceny jakości statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 17 stycznia 2002 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 530/1999 z dnia 9 marca 1999 r. dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy(1), w szczególności jego art. 11, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Środki wykonawcze do rozporządzenia (WE) nr 530/1999 są niezbędne z uwagi na treść i kryteria oceny sprawozdania w sprawie jakości, które składa się Komisji Europejskiej (Eurostat) po upływie każdego kolejnego okresu odniesienia.

(2) Informacja dostarczona w tym sprawozdaniu powinna odnosić się do zmiennych określonych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1916/2000 z dnia 8 września 2000 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 530/1999 dotyczącego statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy w odniesieniu do definicji i przekazywania informacji o strukturze zarobków(2).

(3) Eurostat i krajowe instytuty statystyki powinny dokonać analizy wykonalności i znaczenia niektórych nieobowiązkowych pozycji, które mają wejść w zakres pierwszego sprawozdania w sprawie jakości w świetle informacji przekazanych przez Państwa Członkowskie.

(4) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Programu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Treść i kryteria oceny, jakie mają być zawarte w sprawozdaniu w sprawie jakości, określonym w art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 530/1999, są ustanowione w Załączniku do niniejszego rozporządzenia, części A i B.

Określone zmienne są tymi określonymi w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 1916/2000.

2.
Informacje i nieobowiązkowe cechy lub podziały ustanowione w Załączniku są wymagane w zakresie, w jakim jest to możliwe w świetle odstępstw od legislacji wspólnotowej dotyczącej strukturalnej statystyki kosztów pracy i zarobków, badań siły roboczej, strukturalnej statystyki przedsiębiorstw i rachunków narodowych.
Artykuł  2

Pierwsze sprawozdanie w sprawie jakości dotyczy badania struktury zarobków w referencyjnym roku 2002.

Sprawozdanie przesyła się do Eurostat łącznie z przekazaniem danych, a w każdym razie nie później niż 24 miesiące po zakończeniu okresu referencyjnego, dla którego zebrano dane.

Artykuł  3

Wykonalność i znaczenie nieobowiązkowych pozycji ustanowionych w części B Załącznika, są poddawane analizie w świetle informacji faktycznie dostarczonej przez Państwa Członkowskie.

Przeglądu tego dokonuje Eurostat i krajowe instytuty statystyki.

Artykuł  4

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 16 stycznia 2002 r.

W imieniu Komisji
Pedro SOLBES MIRA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 63 z 12.3.1999, str. 6.

(2) Dz.U. L 229 z 9.9.2000, str. 3.

ZAŁĄCZNIK

TREŚĆ I KRYTERIA OCENY SPRAWOZDANIA W SPRAWIE JAKOŚCI STATYSTYK STRUKTURALNYCH DOTYCZĄCYCH ZAROBKÓW

CZĘŚĆ  A

Struktura badania zarobków: ubruttowione wyniki: analizy tabelaryczne

Należy przedstawić rozkłady częstotliwości i związane z nimi średnie arytmetyczne i mediany(1) co najmniej dla:

a) liczby pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy; oraz

b) liczby pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy,

w podziale na grupy według następujących zmiennych:

– podział godzinowych zarobków brutto i według płci,

– podział miesięcznych zarobków brutto i według płci,

– podział rocznych zarobków brutto i według płci,

– podział rocznego urlopu (< 10, 10-19, 20-24, 25-29, 30-34, ≥ 35 dni) i według płci,

– podział opłaconych lub przepracowanych godzin w miesiącu (< 130, 130-139, 140-149, 150-159, 160-169, 170-179, ≥ 180 godz.) i według płci,

– NACE Rev.1 sekcja oraz według NUTS poziom 1,

– NACE Rev.1 sekcja oraz według płci,

– zawód (Międzynarodowy Standard Klasyfikacji Zawodów ISCO-88 na poziomie jednocyfrowym) oraz według płci,

– wykształcenie (Międzynarodowa Klasyfikacja Standardów Edukacyjnych ISCED 0 do 6) i według płci,

– podział wieku (15-24, 25-54, 55-64, ≥ 65 lat) i według płci,

– staż pracy (< 10 lat, 10-19, 20-29, 30-39, ≥ 40 lat) i według płci,

– wielkość przedsiębiorstwa wyrażona liczbą pracowników(2).

Na przykład dla zarobków brutto na godzinę oraz według płci:

a) liczba pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy

Podział zarobków na godzinę mężczyźni + kobiety tylko mężczyźni tylko kobiety
częstotliwość (%)
poniżej 5 EUR

5 do poniżej 10 EUR

10 do poniżej 15 EUR

15 do poniżej 20 EUR

20 do poniżej 30 EUR

30 do poniżej 40 EUR

40 do poniżej 50 EUR

i powyżej 50 EUR

Podane tu grupy zarobków na godzinę są przykładowe. Każdy kraj powinien stosować grupy, które równo rozkładają częstotliwości w całym przedziale godzinowych, miesięcznych i rocznych zarobków. W razie potrzeby należy stosować także pasma tu niewymienione dla dni wolnych od pracy w roku i opłaconych lub przepracowanych godzin w miesiącu.
Ogólna częstotliwość 100 % 100 % 100 %
Łączna liczba pracowników
Ogólna średnia (EUR)
Wartość mediany (EUR)

CZĘŚĆ  B

1. Przydatność (pozycja nieobowiązkowa)

Podsumowanie obejmujące opis użytkowników, opis potrzeb użytkowników (według głównych grup użytkowników) i ocenę stopnia zaspokojenia potrzeb użytkowników.

2. Dokładność

2.1. Błędy pobierania próbek

2.1.1. Pobieranie próbek na podstawie prawdopodobieństwa

2.1.1.1. Odchylenia (pozycja nieobowiązkowa)

Szacowanie ewentualnych odchyleń wynikających z metody szacowania.

2.1.1.2. Wariancja

- Współczynniki wariancji(3) dla łącznych zarobków brutto, z podaniem osobno danych dotyczących co najmniej miesięcznych zarobków (dane dotyczące godzinowych i rocznych zarobków - nieobowiązkowo) dla:

a) pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy; oraz

b) pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy,

w podziale według:

- NACE Rev.1 sekcja oraz według płci,

- zawód (ISCO-88 na jednocyfrowym poziomie podziału) oraz według płci,

- podział wieku (15-24, 25-54, 55-64, ≥ 65 lat) oraz według płci,

- NACE Rev.1 sekcja oraz według NUTS na poziomie 1 (pozycja nieobowiązkowa),

- wykształcenie (ISCED 0-6) oraz według płci (pozycja nieobowiązkowa).

- Współczynniki wariancji, z podaniem danych dla godzin w miesiącu, dla:

pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, w podziale według:

- NACE Rev.1 sekcja oraz według płci,

- zawodu (ISCO-88 na poziomie jednocyfrowym) oraz według płci,

- podziału wieku (15-24, 25-54, 55-64, ≥ 65 lat) oraz według płci,

- NACE Rev.1 sekcja oraz według NUTS poziom 1 (pozycja nieobowiązkowa),

- wykształcenia (ISCED 0-6) oraz według płci (pozycja nieobowiązkowa).

2.1.2. Pobieranie próbek metodą inną, niż w oparciu o prawdopodobieństwo

W przypadku pobierania próbek inaczej, niż w oparciu o rachunek prawdopodobieństwa, należy opisać źródła ewentualnych niedokładności.

2.2. Błędy inne niż błędy badania wyrywkowego

2.2.1. Błędy pokrycia

- Opis głównych błędów klasyfikacji, problemy nadmiernego i niedostatecznego pokrycia(4), które wystąpiły przy zbieraniu danych.

- Opis metod, stosowanych przy przetwarzaniu tych błędów.

- Współczynniki błędu klasyfikacji, nadmierne i niedostateczne pokrycie (pozycja nieobowiązkowa).

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych należy podać podobną analizę w oparciu o administracyjną dokumentację referencyjną.

2.2.2. Błędy pomiaru

- Opis metod stosowanych dla oceny błędów pomiaru(5).

- Ocena odchylenia i opis estymatorów stosowanych dla skorygowania odchylenia w odniesieniu do głównej zmiennej, na przykład miesięcznych zarobków.

2.2.3. Błędy przetwarzania (pozycje nieobowiązkowe)

Błędami przetwarzania są błędy powstałe w procesach następujących po etapie gromadzenia danych, takich jak wprowadzanie danych, kodowanie, wprowadzanie tekstu, redakcja, przypisywanie wag i tabulacja.

- Współczynniki błędu wprowadzania danych lub kodowania dla głównych zmiennych, na przykład takich, jak:

- łączne zarobki brutto w roku referencyjnym,

- łączne zarobki brutto w reprezentatywnym miesiącu,

- liczba godzin opłaconych lub przepracowanych w reprezentatywnym miesiącu.

- Metodologiczne uwagi do oszacowania tych współczynników(6).

- Ocena odchylenia i wariancji spowodowanych przetwarzaniem błędów.

2.2.4. Błędy braku odpowiedzi

- Stopa odpowiedzi jednostek(7).

- Stopy odpowiedzi na poszczególne pozycje dla głównych zmiennych (na przykład miesięcznych i rocznych zarobków i przepracowanych godzin). Stopa wyraża stosunek odpowiedzi na poszczególne pozycje do liczby respondentów mieszczących się w przedziale.

- Opis metod stosowanych przy przypisywaniu i/lub zmianie wag przypisanych brakowi odpowiedzi.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych, niedostępność administracyjnej ewidencji lub pozycji danych wprowadza się w miejsce braku odpowiedzi.

- Opis przyczyn braku odpowiedzi i ocena odchyleń powodujących brak odpowiedzi w odniesieniu do jednego z głównych pytań formularza, na przykład dotyczącego miesięcznych lub rocznych zarobków albo przepracowanych godzin.

2.2.5. Błędy założeń modelowych

Sprawozdanie(8) z wykorzystania następujących modeli:

- w celu zapewnienia wyboru reprezentatywnego modelu,

- w celu dostosowania roku obrachunkowego lub finansowego do roku kalendarzowego,

- w celu zapewnienia pełnego pokrycia NACE Rev.1, sekcje C do K, dla wszystkich przedsiębiorstw (co najmniej dla przedsiębiorstw zatrudniających 10 lub więcej pracowników),

- w celu połączenia danych ze źródeł administracyjnych i badań.

Uwaga: W przypadku korzystania z indywidualnych danych administracyjnych należy zaznaczyć, w jakim stopniu pojęcia administracyjne i teoretyczne pojęcia statystyczne są ze sobą zgodne.

3. Dotrzymanie właściwych terminów

- Kluczowe terminy zbierania danych, np. nieprzekraczalny termin wyznaczony respondentom w Państwie Członkowskim w czasie rozsyłania formularzy, przypomnień i dalszych opracowań oraz prowadzenia prac w terenie.

- Kluczowe terminy dla etapu po gromadzeniu danych, np. terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli kompletności, kodowania i wiarygodności, data kontroli jakości (kongruencja wyników) i środki zapobiegania ujawnianiu informacji.

- Kluczowe terminy ogłoszenia: np. kiedy obliczono i rozpowszechniono wstępne i szczegółowe wyniki.

Uwaga: Punktualność przesyłania danych do Eurostat ocenia się zgodnie z rozporządzeniem określającym cykliczność i opóźnienia w przesyłaniu danych.

4. Dostępność i jasność

- Kopia publikacji lub odniesienie, gdzie publikacja może być umieszczona.

- Informacja o tym, czy i które wyniki wysyła się do jednostek sprawozdawczych wchodzących w skład pró by.

- Informacja na temat systemu rozpowszechniania wyników (np. do kogo wyniki są wysyłane).

- Kopia wszelkich metodologicznych dokumentów związanych z dostarczanymi danymi statystycznymi lub odniesienie do takich dokumentów.

5. Porównywalność

5.1. Porównywalność geograficzna

W przekazywanych wynikach należy przedstawić porównanie krajowych i europejskich pojęć, w przypadku gdy są między nimi różnice, w szczególności odnośnie do definicji jednostek statystycznych, referencyjnej zbiorowości generalnej, klasyfikacji i definicji zmiennych. Wymagana jest kwantyfikacja tych różnic.

Uwaga: W przypadku klasyfikacji i jednostek pochodzących z rejestru, jakość niniejszej informacji powinna pochodzić ze sprawozdania na temat jakości rejestru.

5.2. Porównywalność w czasie

Szczegóły zmian definicji, pokrycia i metod w porównaniu z poprzednią strukturą badania zarobków i ocena skutków zmian innych niż nieistotne.

6. Spójność

Uwaga: Ta pozycja służy dwóm celom. Pierwszym celem jest poinformowanie użytkowników o pojęciowych różnicach występujących w różnych źródłach w odniesieniu do zmiennych, które są bardzo podobne i zazwyczaj występują pod tą samą nazwą w statystycznych publikacjach, oraz poinformowanie o sposobie przechodzenia od jednego pojęcia do drugiego. Drugim celem jest upewnienie się, że zasadniczo spójne pojęciowo dane statystyczne dają porównywalne wyniki dla tego samego roku i referencyjnej zbiorowości generalnej. Mając te cele na uwadze, dane statystyczne dotyczące struktury zarobków należy porównać z innymi danymi statystycznymi nadsyłanymi do Eurostatu, uwzględniając na przykład fakt, że badanie struktury zarobków (SES) opiera się na lokalnych jednostkach należących do przedsiębiorstw zatrudniających 10 lub więcej pracowników.

6.1. Spójność ze strukturą pracowników w badaniach siły roboczej dla tego samego okresu referencyjnego

Strukturę SES należy porównać ze strukturą badania siły roboczej (LFS), ponieważ w obydwu badaniach występują pewne wspólne zmienne. W szczególności krzyżowe analizy rozkładu pracowników w SES i LFS należy wyrazić w procentach i sporządzać je osobno dla pracowników zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy. W krzyżowych tablicach należy stosować następujące zmienne:

- płeć, wiek i działalność gospodarcza (NACE Rev.1, na poziomie sekcji),

- płeć, wiek i poziom wykształcenia (ISCED 0-6),

- płeć, wiek i zawód (ISCO-88 na poziomie jednocyfrowym).

Stosuje się następujące grupy wiekowe (15-24, 25-54, 55-64, 65 lat i starsi).

6.2. Spójność z bezwzględnymi wielkościami danych z badania siły roboczej dla tego samego okresu referencyjnego (pozycja nieobowiązkowa w badaniu struktury zarobków w 2002 r.)

Podsumowanie elementów wspólnych dla obu źródeł przedstawia poniższa tabela.

Struktura badania zarobków (SES) Badanie siły roboczej (LFS)
Jednostka statystyczna Jednostka lokalna Gospodarstwo domowe
Zakres działalności NACE Rev. l części C-K, M-O NACE Rev. l części C-K, M-O
Podlegające porównaniu zmienne w obu źródłach Liczba pracowników, osobno dla zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy i według płci. Liczba pracowników, osobno dla zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy i według płci.
Liczba godzin przepracowanych w reprezentatywnym miesiącu (lub w standardowym miesiącu roboczym) Liczba zazwyczaj przepracowanych godzin w tygodniu w przeliczeniu na godziny w miesiącu.
Wymagany podział według zawodu ISCO-88 na poziomie jednocyfrowym ISCO-88 na poziomie jednocyfrowym
Wymagany podział według rodzaju działalności gospodarczej NACE Rev. l, na poziomie sekcji NACE Rev. l, na poziomie sekcji
Wymagany podział według regionów NUTS poziom 1 NUTS poziom 1

Zmienną "liczba pracowników" (osobno dla zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze czasu pracy i według płci) oraz zmienną "liczba przepracowanych godzin" należy podać w rozbiciu na zawody, regiony i rodzaje działalności wg NACE (uznaje się, że części NACE M-O są nieobowiązkowe dla SES na 2002 r.). Krzyżowe tablice zawodu, regionu i działalności gospodarczej nie są wymagane.

6.3. Spójność ze strukturalną statystyką przedsiębiorstw dla tego samego roku: dane regionalne (pozycja nieobowiązkowa w strukturalnym badaniu zarobków w 2002 r.)

Rozporządzenie w sprawie strukturalnej statystyki przedsiębiorstw(9) obejmuje całość działalności rynkowej uwzględnionej w częściach C do K NACE Rev.1, z wyjątkiem części J. Poniższa tabela przedstawia podsumowanie elementów wspólnych dla obu źródeł:

Badanie struktury zarobków (SES) Strukturalne badanie przedsiębiorstw (SBS)
Jednostka statystyczna Lokalna jednostka Lokalna jednostka
Zakres działalności NACE Rev. l części C-K NACE Rev. l części C-K, oprócz J
Służące za porównanie zmienne w obydwu źródłach Łączna liczba lokalnych jednostek w zbiorowości generalnej 11 21 0: liczba lokalnych jednostek
Łączne roczne zarobki brutto w roku referencyjnym 13 32 0: Płace i wynagrodzenia
Wymagany podział według rodzaju działalności NACE Rev. l, na poziomie sekcji NACE Rev. l, na poziomie sekcji
Wymagany podział według regionu NUTS 1 NUTS 1

Zmienne "liczba lokalnych jednostek" i "łączne płace brutto/wynagrodzenia" należy przedstawić w rozbiciu na rodzaje działalności według NACE i na regiony. W wyjaśnieniach dotyczących głównych różnic między tymi zmiennymi należy uwzględnić różnice pojęć, definicji, dokładności i pokrycia dla poszczególnych źródeł. Należy przedstawić w formie tablic krzyżowych w rozbiciu na rodzaje działalności wg NACE i na regiony.

6.4. Spójność ze strukturalnymi statystykami przedsiębiorstw za ten sam rok: krajowe dane według klasy wielkości przedsiębiorstwa (pozycja nieobowiązkowa w strukturalnym badaniu zarobków za 2002 r.)

Badanie struktury zarobków (SES) Strukturalne badanie przedsiębiorstw (SBS) (roczne statystyki przedsiębiorstw według klasy wielkości)
Jednostka statystyczna Lokalna jednostka Przedsiębiorstwo
Zakres działalności NACE Rev. l części C-K NACE Rev. l części C-K
Podlegające porównaniu zmienne w obydwu źródłach Łączna liczba przedsiębiorstw w zbiorowości generalnej 11 11 0: liczba przedsiębiorstw
Łączna liczba pracowników w zbiorowości generalnej 16 13 0: liczba pracowników
Łączne roczne zarobki brutto w roku referencyjnym 13 32 0: Płace i wynagrodzenia
Wymagany podział według rodzaju działalności NACE Rev. l, na poziomie sekcji NACE Rev. l, na poziomie sekcji
Wymagany podział według wielkości przedsiębiorstwa Liczba pracowników: 1-9(*), 10-49, 50-249, 250-499, 500-999 i 1000 + Liczba osób zatrudnionych 1-9, 10-49, 50-249, 250-499, 500-999 i 1000 +
(*) Nieobowiązkowo w badaniu struktury zarobków (SES) w 2002 r.

Zmienne "liczba przedsiębiorstw", "liczba pracowników" i "łączne roczne zarobki brutto/płace" należy przedstawić równocześnie w rozbiciu na rodzaje działalności według NACE i według wielkości przedsiębiorstwa. W wyjaśnieniach dotyczących głównych różnic między tymi zmiennymi należy uwzględnić różnice pojęć, definicji, dokładności i zakresu w poszczególnych źródłach. Na przykład dla SBS nie dla wszystkich sekcji NACE C do K są dostępne zmienne liczba przedsiębiorstw (zmienna 11 11 0), liczba pracowników (zmienna 16 13 0) i płace (zmienna 13 32 0).

6.5. Spójność z rachunkami krajowymi za ten sam rok: krajowe dane (pozycja nieobowiązkowa dla strukturalnego badania zarobków w 2002 r.)

Poniższa tabela przedstawia podsumowanie elementów wspólnych dla obu źródeł:

Badanie struktury zarobków (SES) Rachunki krajowe (Tabela 3: Tablice według przemysłu - roczna sprawozdawczość)(*)
Zakres działalności NACE Rev. l części C-K, M-O NACE Rev l części C-K, M-O
Zmienne do porównania między obydwoma źródłami Łączna liczba pracowników Łączna liczba pracowników
Łączne roczne zarobki brutto w roku referencyjnym D11 Płace i wynagrodzenia
Wymagany podział według rodzaju działalności NACE Rev.l, na poziomie sekcji NACE Rev.l, na poziomie sekcji
(*) Europejski System Rachunków, ESA 95, program przekazywania danych,

Wspólnoty Europejskie 1997 (patrz także formularz ESA 95).

Zmienne "liczba pracowników" i "łączne roczne zarobki brutto/płace" należy przedstawić w podziale na rodzaje działalności według NACE. W wyjaśnieniach dotyczących głównych różnic między zmiennymi z obu źródeł należy uwzględnić różnice pojęć i pokrycia oraz, jeśli takie dane są dostępne, dokładności poszczególnych danych statystycznych. Dla SES za 2002 r. NACE Rev.1 części M do O są nieobowiązkowe.

7. Kompletność

Wykaz zmiennych i/lub podziałów wymaganych w niniejszym rozporządzeniu, które są niedostępne, oraz ulepszonych rozwiązań, przewidziane w celu usunięcia tych braków.

______

(1) Dla każdego podanego rozkładu należy podać: łączną liczbę pracowników, względne częstotliwości (%) dla poszczególnych przedziałów, ogólną wartość średniej i mediany. (Średnie arytmetyczne i mediany są nieistotne dla następujących zmiennych: NACE Rev. 1, NTS 1, działalność zawodowa lub poziom wykształcenia).

(2) Sześć grup wyodrębnionych według łącznej liczby pracowników: 1-9 z 10-49 z 50-249 z 250-499 z 500-999 z 1.000 i więcej. Pierwsze z ww. sześciu grup są nieobowiązkowe dla strukturalnych zarobków w 2002 r.

(3) Współczynnik wariancji jest stosunkiem pierwiastka kwadratowego wariancji estymatora do spodziewanej wartości. Ocenia się go przy pomocy stosunku pierwiastka kwadratowego szacowanej wariancji badania wyrywkowego do szacowanej wartości. Należy podać licznik i mianownik wraz z otrzymanym współczynnikiem wariancji. Szacunek wariancji badania wyrywkowego musi uwzględniać projekt badania wyrywkowego.

(4) "Błędy klasyfikacji" dotyczą nieprawidłowej klasyfikacji jednostek należących do docelowej zbiorowości statystycznej. "Niedostateczne pokrycie" odnosi się do jednostek (nowych) nieujętych w systemie w wyniku realnego powstania albo podziału oraz jednostek błędnie sklasyfikowanych. Nie uwzględnia się szarej strefy. "Nadmierne pokrycie" odnosi się albo do błędnie sklasyfikowanych jednostek, które faktycznie nie mieszczą się w przedziale (np. faktyczna działalność lokalnych jednostek nie ujęta w częściach C-K NACE Rev.1), albo do jednostek praktycznie nieistniejących.

(5) Błędami pomiaru są błędy, powstałe podczas zbierania danych. Istnieje wiele źródeł błędów pomiaru, w tym instrument badawczy (formularz), respondent, system informacji, sposób zbierania danych i ankieter.

(6) Stopy błędu mierzy się, stosując standardy techniki kontroli jakości, na przykład weryfikując jakość podpróbki przetwarzanych formularzy (w celu sprawdzenia poziomu błędów na etapie wpisywania tekstu lub w procesie przetwarzania zredagowanych wersji przez pracowników krajowych instytutów statystycznych).

(7) Ta stopa wyraża stosunek liczby respondentów mieszczących się w przedziale do liczby formularzy rozesłanych do wybranej zbiorowości generalnej.

(8) Uwagi powinny obejmować na przykład: procedurę wyboru modeli (tj. dlaczego wybrano dany model, a nie jeden z modeli alternatywnych); jeśli stosowne, powiązane błędy oceny korespondujących oszacowań; elementy dotyczące weryfikacji założeń, na których opiera się model; badanie mocy prognostycznej modelu przy wykorzystaniu historycznych danych; porównanie wyników pochodzących z modelu z innymi związanymi źródłami danych, wykorzystanie badań segregujących i sprawdzających krzyżowo; próby wrażliwości modelu na szacunki parametrów oraz potwierdzenie zgodności z normą danych, wprowadzanych do modelu.

(9) Dz.U. L 14 z 17.1.1997, str. 1.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024