Dyrektywa 2001/39/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

DYREKTYWA KOMISJI 2001/39/WE
z dnia 23 maja 2001 r.
zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2000/82/WE(2), w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/82/WE, w szczególności jej art. 10,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(4), ostatnio zmienioną dyrektywą 2000/82/WE, w szczególności jej art. 7,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 2001/21/WE(6), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. f),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Nowe substancje czynne, azimsulfuron oraz proheksadion wapnia, zostały włączone do załącznika I dyrektywy 91/414/EWG dyrektywą Komisji 1999/80/WE(7) oraz 2000/50/WE(8) odpowiednio do stosowania jako przedwschodowy herbicyd w uprawie ryżu i jako regulator wzrostu roślin.

(2) Substancje zostały włączone do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG w oparciu o szacunki przedłożonych informacji dotyczących proponowanego użycia.

(3) Przed włączeniem substancji do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG w niektórych Państwach Członkowskich wydano tymczasowe zezwolenia na używanie tych substancji, zgodnie z art. 8 ust. 1 dyrektywy. Po włączeniu substancji do załącznika I dane Państwa Członkowskie udzieliły zezwolenia, zgodnie z art. 4 dyrektywy, na pewną liczbę środków ochrony roślin zawierających te substancje i ustanowiły, zgodnie z wymaganiami art. 4 ust. 1 lit. f), tymczasowe maksymalne limity pozostałości pestycydów. Zgodnie z wymaganiami niniejszej dyrektywy limity te oraz informacje, na których zostały oparte, zostały zgłoszone Komisji. Informacje wraz z danymi dostępnymi z innych źródeł zostały skontrolowane i są wystarczające do ustalenia niektórych maksymalnych limitów pozostałości (MLP). W przypadku gdy we Wspólnocie nie ma ustalonego maksymalnego limitu pozostałości lub tymczasowego MLP, Państwa Członkowskie ustanawiają krajowy, tymczasowy maksymalny limit pozostałości zgodnie z dyrektywą 91/414/EWG art. 4 ust. 1 lit. f). przed terminem, w którym może zostać przyznane zezwolenie. W związku z art. 5 dyrektywy 86/363/EWG powyższe stosuje się również do tymczasowych MRL w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego, w przypadku gdy można spodziewać się używania artykułów zawierających pozostałości substancji czynnej jako paszy dla zwierząt.

(4) W momencie włączenia do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG, dnia 2 lipca 1999 r. oraz dnia 16 lipca 2000 r., odpowiednio azimsulfuronu i proheksadionu wapnia, techniczna i naukowa ocena została zakończona w formie sprawozdania z kontroli Komisji w odniesieniu do azimsulfuronu i proheksadionu wapnia. Zgodnie z tymi sprawozdaniami z kontroli, dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) azimsulfuronu zostało ustalone na poziomie 0,1 mg/kg wagi ciała na dzień oraz dopuszczalne dzienne spożycie (ADI) proheksadionu wapnia zostało ustalone na poziomie 0,2 mg/kg wagi ciała na dzień. Długotrwałe narażenie konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano azimsulfuron oraz proheksadion wapnia, zostało oszacowane i ocenione zgodnie z procedurami i praktykami stosowanymi we Wspólnocie Europejskiej, z uwzględnieniem wytycznych opublikowanych przez Światową Organizację Zdrowia(9) oraz opinii Komitetu Naukowego ds. Roślin(10) w sprawie tej metodologii. Oszacowano, że maksymalne limity pozostałości przewidziane w niniejszej dyrektywie nie skutkują przekroczeniem norm dopuszczalnego dziennego spożycia (ADI).

(5) Podczas oceny i dyskusji, które poprzedzały włączenie azimsulfuronu i proheksadionu wapnia do załącznika I do dyrektywy nr 91/414/EWG, nie stwierdzono ostrych skutków toksycznych wymagających ustalenia zaostrzonej dawki odniesienia.

(6) W celu zapewnienia odpowiedniej ochrony konsumenta przed narażeniem na działanie pozostałości znajdujących się w produktach lub na ich powierzchni, w odniesieniu do których nie udzielono zezwolenia, rozsądne jest ustalenie tymczasowych maksymalnych limitów pozostałości na niższym poziomie oznaczenia analitycznego dla wszystkich produktów objętych dyrektywami 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG. Ustalenie na poziomie wspólnotowym takich tymczasowych maksymalnych limitów pozostałości nie uniemożliwia Państwom Członkowskim ustalania tymczasowych maksymalnych limitów pozostałości dla azimsulfuronu i proheksadionu wapnia zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG i załącznikiem VI do tej dyrektywy. Uznaje się, że okres czterech lat jest wystarczający do ustanowienia dalszych zastosowań azimsulfuronu i proheksadionu wapnia. Po upływie tego okresu tymczasowe maksymalne limity pozostałości powinny stać się ostateczne.

(7) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie zostały przekazane Światowej Organizacji Handlu, a otrzymane wnioski zostały wzięte pod uwagę. Możliwość ustalenia tolerancji w przywozie w odniesieniu do maksymalnych limitów pozostałości dla szczególnych kombinacji pestycydów i upraw zostanie zbadana przez Komisję na podstawie przedłożonych i możliwych do przyjęcia danych.

(8) Uwzględnione zostały opinie Komitetu Naukowego ds. Roślin, w szczególności Rady, i zalecenia dotyczące ochrony konsumentów produktów spożywczych, wobec których zastosowano pestycydy.

(9) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku II do dyrektywy 86/362/EWG część A dodaje się wiersze w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Maksymalny limit (w mg/kg)

Azimsulfuron

0,2 (*)(p) Zboża

Proheksadion (proheksadion i jego sole wyrażone jako proheksadion)

0,2(p) Pszenica i

jęczmień

0,05(p)(*) Inne zboża

(*) Wskazuje niższe granice oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy maksymalny limit pozostałości ustanowiony zgodnie z

art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: wszystkie tymczasowe

maksymalne limity pozostałości dla tych pestycydów będą traktowane jako

ostateczne zgodnie z art. 10 dyrektywy z mocą od dnia upływu czterech

lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2

W załączniku II do dyrektywy 86/363/EWG część B dodaje się wiersz w brzmieniu:

Pozostałości pestycydów

Maksymalny limit (w mg/kg)

W mięsie, włączając tłuszcz, w wyrobach mięsnych, podrobach oraz w tłuszczach zwierzęcych, wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN 0201, 0202, 0203, 0204, 0205 00 00, 0206, 0207, ex 0208, 0209 00, 0210, 1601 00 oraz 1602

Dla mleka i przetworów mlecznych, wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN 0401, 0402, 0405 00 oraz 0406

W świeżych jajach w skorupkach, w jajach ptasich oraz w żółtku jaj, wymienionych w załączniku I w ramach kodów CN 0407 00 oraz 0408

Proheksadion (proheksadion i jego sole wyrażone jako proheksadion)

0,05(p)(*)

0,01(p)(*)

0,05(p)(*)

(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego.

(p) Wskazuje tymczasowy maksymalny limit pozostałości ustanowiony zgodnie z

art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: wszystkie tymczasowe

maksymalne limity pozostałości dla tych pestycydów będą traktowane jako

ostateczne zgodnie z art. 10 dyrektywy z mocą od dnia upływu czterech

lat od wejścia w życie niniejszej dyrektywy.

Artykuł  3

W załączniku II do dyrektywy 90/642/EWG dodaje się kolumny zatytułowane "Azimsulfuron", oraz "Proheksadion (proheksadion i jego sole wyrażone jako proheksadion)" zawarte w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  4

Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przed dniem 31 grudnia 2001 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie stosują wspomniane przepisy od dnia 1 stycznia 2002 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  6

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 maja 2001 r.
W imieniu Komisji
David BYRNE
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 3 z 6.1.2001, str. 18.

(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 43.

(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, str. 1.

(6) Dz.U. L 69 z 10.3.2001, str. 17.

(7) Dz.U. L 210 z 10.8.1999, str. 13.

(8) Dz.U. L 198 z 4.8.2000, str. 39.

(9) Wytyczne dotyczące przewidywania spożycia w żywności pozostałości pestycydów (poprawione) opracowane przez GEMS/Program Żywnościowy we współpracy z Komitetem ds. Pozostałości Pestycydów Komisji Kodeksu Żywnościowego, opublikowane przez Światową Organizację Zdrowia w 1997 r. (WHO/FSF/FOS/97.7).

(10) Opinia Komitetu Naukowego ds. Roślin dotycząca pytań odnoszących się do zmian załączników do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG (Opinia wyrażona przez Komitet Naukowy ds. Roślin, dnia 14 lipca 1998 r.). (http://europa.eu.int/comm/dg24/health/sc/scp/out21_en.html).

ZAŁĄCZNIK 

Grupy i przykłady pojedynczych produktów, dla których stosuje się maksymalne limity pozostałości pestycydów (MLP) Pozostałości pestycydów oraz maksymalne limity pozostałości (w mg/kg)
Azimsulfuron Proheksadion (proheksadion i jego sole wyrażone jako proheksadion)
1. Owoce, świeże, suszone lub niegotowane,

konserwowane przez mrożenie, niezawierające

dodanego cukru; orzechy

0,02(p)(*) 0,05(p)(*)
(i) OWOCE CYTRUSOWE
Grejpfruty
Cytryny
Limonki
Mandarynki (włączając klementynki i inne

mieszańce)

Pomarańcze
Pomelo
Inne
(ii) ORZECHY ROSNĄCE NA DRZEWACH (w łupinach

lub bez)

Migdały
Orzechy brazylijskie
Nerkowce
Kasztany jadalne
Orzechy kokosowe
Orzechy laskowe
Makadamia
Pekany
Orzeszki sosnowe
Pistacje
Orzechy włoskie
Inne
(iii) OWOCE ZIARNKOWE
Jabłka
Gruszki
Pigwy
Inne
(iv) OWOCE PESTKOWE
Morele
Wiśnie albo czereśnie
Brzoskiwinie (włączając nektarynki i

podobne mieszańce)

Śliwki
Inne
(v) OWOCE JAGODOWE I DROBNE OWOCE
(a) Winogrona deserowe i do produkcji

wina

Winogrona deserowe
Winogrona do produkcji wina
(b) Truskawki (inne niż dzikie)
(c) Owoce roślin z rodziny różowatych

(inne niż dzikie)

Jeżyny
Jeżyny popielice
Skrzyżowanie jeżyny z maliną
Maliny
Inne
(d) Inne drobne owoce i owoce jagodowe

(inne niż dzikie)

Czarne jagody
Żurawina błotna
Porzeczki (czerwone, czarne

i białe)

Agrest
Inne
(e) Dzikie owoce jagodowe i dzikie owoce
(vi) OWOCE RÓŻNE
Awokado
Banany
Daktyle
Figi
Kiwi
Kumkwaty
Liczi
Mango
Oliwki
Marakuja
Ananasy
Granaty
Inne
2. Warzywa, świeże lub niegotowane, mrożone lub

suszone

0,02(p)(*) 0,05(p)(*)
(i) WARZYWA KORZENIOWE I BULWIASTE
Burak ćwikłowy
Marchew
Seler - korzeń
Chrzan
Karczochy jerozolimskie
Pasternak
Pietruszka - korzeń
Rzodkiewka
Skorzonera
Słodkie ziemniaki
Brukiew
Rzepa
Pochrzyn
Inne
(ii) WARZYWA CEBULOWE
Czosnek
Cebula
Cebula szalotka
Cebula dymka
Inne
(iii) WARZYWA OWOCOWE
(a) Rośliny psiankowate
Pomidory
Papryki
Oberżyna
Inne
(b) Rośliny dyniowate - o jadalnej skórce
Ogórki
Korniszony
Cukinia
Inne
(c) Rośliny dyniowate - o skórce

niejadalnej

Melony
Dynie
Arbuzy
Inne
(d) Słodka kukurydza
(iv) WARZYWA KAPUSTNE
(a) Kwiaty kapustnych
Brokuły
Kalafior
Inne
(b) Kapusty głowiaste
Kapusta brukselska
Kapusta głowiasta
Inne
(c) Kapusty liściaste
Kapusta chińska
Jarmuż
Inne
(d) Kalarepa
(v) WARZYWA LIŚCIOWE I ŚWIEŻE ZIOŁA
(a) Sałata i podobne
Rzeżucha ogrodowa
Roszpunka warzywna
Sałata
Skarola
Inne
(b) Szpinak i podobne
Szpinak
Burak liściowy (boćwina)
Inne
(c) Rukiew wodna
(d) Endywia
(e) Zioła
Trybula
Szczypiorek
Pietruszka naciowa
Seler naciowy
Inne
(vi) WARZYWA STRĄCZKOWE (świeże)
Fasola (ze strąkami)
Fasola (bez strąków)
Groch (ze strąkami)
Groch (bez strąków)
Inne
(vii) WARZYWA ŁODYGOWE (świeże)
Szparagi
Karczochy hiszpańskie
Seler
Koper
Karczochy
Pory
Rabarbar
Inne
(viii) GRZYBY
(a) Grzyby hodowlane
(b) Grzyby dziko rosnące
3. Warzywa strączkowe 0,02(p)(*) 0,05(p)(*)
Fasola
Soczewica
Groch
Inne
4. Nasiona roślin oleistych 0,1(p)(*) 0,1(p)(*)
Siemię lniane
Orzeszki ziemne
Ziarna maku
Ziarna sezamu
Ziarna słonecznika
Ziarna rzepaku
Ziarna soi
Ziarna gorczycy
Nasiona bawełny
Inne
5. Ziemniaki 0,02(p)(*) 0,05(p)(*)
Ziemniaki wczesne
Ziemniaki towarowe
6. Herbata (liście i łodygi suszone,

fermentowane lub w inny sposób przetwarzane

z liści Camellia sinensis)

0,1(p)(*) 0,1(p)(*)
7. Chmiel (suszony), włączając szyszki chmielu

i nieskoncentrowany proszek

0,1(p)(*) 0,1(p)(*)
(*) Wskazuje niższy poziom oznaczenia analitycznego.
(p) Wskazuje tymczasowy maksymalny limit pozostałości pestycydów ustalony

zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. f) dyrektywy 91/414/EWG: wszystkie

tymczasowe maksymalne limity pozostałości pestycydów w odniesieniu do

tych pozostałości pestycydów będą traktowane jako ostateczne zgodnie z

art. 10 dyrektywy, z mocą od daty upływu czterech lat po wejściu w

życie niniejszej dyrektywy.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2001.148.70

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2001/39/WE zmieniająca załączniki do dyrektyw Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG oraz 90/642/EWG w sprawie ustalania maksymalnych limitów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach, w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni
Data aktu: 23/05/2001
Data ogłoszenia: 01/06/2001
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 21/06/2001