(Dz.U.UE L z dnia 29 grudnia 2000 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 157 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),
uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Znaczenie przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości dla osiągnięcia celów wspólnotowych oraz trudności, na jakie napotykają przedsiębiorstwa i przedsiębiorcy, były tematem wielu komunikatów, decyzji i sprawozdań, a ostatnio komunikatu Komisji z dnia 26 kwietnia 2000 r. dotyczącego "polityki wobec przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy". Zidentyfikowały one główne obszary działania na poziomie wspólnotowym.
(2) Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) wnoszą znaczny wkład w zakresie konkurencyjności, badań, innowacji, umiejętności i zatrudnienia oraz napotykają na szczególne problemy.
(3) Konieczne są działania w celu pomocy w przezwyciężaniu tych trudności. Szereg programów, szczególnie Trzeci wieloletni program dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Unii Europejskiej (1997-2000), przyjęty decyzją Rady 97/15/WE(5), który wygasa dnia 31 grudnia 2000 r., przewidziały ramy dla takich działań.
(4) Dnia 29 czerwca 1999 r. Komisja złożyła w swoim komunikacie sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów z zewnętrznej oceny wspomnianego programu.
(5) Konieczne jest przyjęcie kolejnego programu na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2001 r. oraz zapewnienie, że na politykę wobec przedsiębiorstw przeznaczono środki wystarczające dla osiągnięcia celów.
(6) Dnia 9 listopada 1999 r. Rada zatwierdziła sprawozdanie z włączenia trwałego rozwoju do polityki Unii Europejskiej wobec przedsiębiorstw. Trwały rozwój należy uwzględnić przy definiowaniu i wprowadzaniu w życie środków przyjmowanych w ramach tego programu.
(7) Dnia 20 czerwca 2000 r. Rada Europejska zatwierdziła w Santa Maria da Feira Europejską Kartę Małych Przedsiębiorstw i zażądała jej pełnej realizacji, w szczególności jako części wniosków do Wieloletniego Programu dla Przedsiębiorców i Przedsiębiorczości. Środki podejmowane przez Unię w celu wspierania MSP powinny uwzględniać cele wymienione w Karcie.
(8) Podobne działania podejmowano w ramach OECD, w szczególności w ramach Karty polityki wobec MSP przyjętej przez ministrów przemysłu państw OECD w Bolonii dnia 15 czerwca 2000 r.
(9) Dnia 7 listopada 2000 r. Rada podkreśliła konieczność znacznej poprawy finansowania firm innowacyjnych oraz zmiany kierunków działania instrumentów finansowych, aby wspierały nowo zakładane firmy, firmy wykorzystujące nowoczesne technologie oraz mikroprzedsiębiorstwa.
(10) Środki niezbędne do realizacji niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/486/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(11) Niniejsza decyzja stanowi podstawę prawną dla konkretnych uzupełniających środków, które nie stanowią części innej polityki wspólnotowej i które nie mogą być lepiej realizowane na poziomie Państw Członkowskich.
(12) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) zawarte z państwami należącymi do EFTA/EOG oraz protokoły dodatkowe do układów o stowarzyszeniu zawartych z państwami Europy Środkowej i Wschodniej przewidują uczestnictwo tych państw w programach wspólnotowych. Należy również ustanowić przepisy przewidujące udział Cypru, Malty i Turcji w ramach układów o stowarzyszeniu zawartych z tymi państwami. Można byłoby rozważyć uczestnictwo innych państw, jeśli pozwalają na to umowy i procedury.
(13) Finansowa kwota referencyjna, w rozumieniu pkt 34 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(7), jest włączona do niniejszej decyzji na czas trwania programu bez naruszania kompetencji władzy budżetowej, zdefiniowanych w Traktacie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| J.-C. GAYSSOT | |
| Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. C 311 z 31.10.2000, str. 180.
(2) Opinia wydana dnia 26 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana dnia 29 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Opinia wydana dnia 21 września 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(5) Dz.U. L 6 z 10.1.1997, str. 25.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(7) Dz.U. L 172 z 18.6.1999, str. 1.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.333.84 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja 2000/819/WE w sprawie wieloletniego programu na rzecz przedsiębiorstw i przedsiębiorczości, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) |
| Data aktu: | 20/12/2000 |
| Data ogłoszenia: | 29/12/2000 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/2001, 29/12/2000, 01/05/2004 |