Decyzja 2000/819/WE w sprawie wieloletniego programu na rzecz przedsiębiorstw i przedsiębiorczości, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)

DECYZJA RADY
z dnia 20 grudnia 2000 r.
w sprawie wieloletniego programu na rzecz przedsiębiorstw i przedsiębiorczości, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) (2001-2005)

(2000/819/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 29 grudnia 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 157 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(3),

uwzględniając opinię Komitetu Regionów(4),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Znaczenie przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości dla osiągnięcia celów wspólnotowych oraz trudności, na jakie napotykają przedsiębiorstwa i przedsiębiorcy, były tematem wielu komunikatów, decyzji i sprawozdań, a ostatnio komunikatu Komisji z dnia 26 kwietnia 2000 r. dotyczącego "polityki wobec przedsiębiorstw w gospodarce opartej na wiedzy". Zidentyfikowały one główne obszary działania na poziomie wspólnotowym.

(2) Małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP) wnoszą znaczny wkład w zakresie konkurencyjności, badań, innowacji, umiejętności i zatrudnienia oraz napotykają na szczególne problemy.

(3) Konieczne są działania w celu pomocy w przezwyciężaniu tych trudności. Szereg programów, szczególnie Trzeci wieloletni program dla małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) w Unii Europejskiej (1997-2000), przyjęty decyzją Rady 97/15/WE(5), który wygasa dnia 31 grudnia 2000 r., przewidziały ramy dla takich działań.

(4) Dnia 29 czerwca 1999 r. Komisja złożyła w swoim komunikacie sprawozdanie Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komitetowi Ekonomiczno-Społecznemu i Komitetowi Regionów z zewnętrznej oceny wspomnianego programu.

(5) Konieczne jest przyjęcie kolejnego programu na okres rozpoczynający się dnia 1 stycznia 2001 r. oraz zapewnienie, że na politykę wobec przedsiębiorstw przeznaczono środki wystarczające dla osiągnięcia celów.

(6) Dnia 9 listopada 1999 r. Rada zatwierdziła sprawozdanie z włączenia trwałego rozwoju do polityki Unii Europejskiej wobec przedsiębiorstw. Trwały rozwój należy uwzględnić przy definiowaniu i wprowadzaniu w życie środków przyjmowanych w ramach tego programu.

(7) Dnia 20 czerwca 2000 r. Rada Europejska zatwierdziła w Santa Maria da Feira Europejską Kartę Małych Przedsiębiorstw i zażądała jej pełnej realizacji, w szczególności jako części wniosków do Wieloletniego Programu dla Przedsiębiorców i Przedsiębiorczości. Środki podejmowane przez Unię w celu wspierania MSP powinny uwzględniać cele wymienione w Karcie.

(8) Podobne działania podejmowano w ramach OECD, w szczególności w ramach Karty polityki wobec MSP przyjętej przez ministrów przemysłu państw OECD w Bolonii dnia 15 czerwca 2000 r.

(9) Dnia 7 listopada 2000 r. Rada podkreśliła konieczność znacznej poprawy finansowania firm innowacyjnych oraz zmiany kierunków działania instrumentów finansowych, aby wspierały nowo zakładane firmy, firmy wykorzystujące nowoczesne technologie oraz mikroprzedsiębiorstwa.

(10) Środki niezbędne do realizacji niniejszej decyzji powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/486/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(11) Niniejsza decyzja stanowi podstawę prawną dla konkretnych uzupełniających środków, które nie stanowią części innej polityki wspólnotowej i które nie mogą być lepiej realizowane na poziomie Państw Członkowskich.

(12) Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG) zawarte z państwami należącymi do EFTA/EOG oraz protokoły dodatkowe do układów o stowarzyszeniu zawartych z państwami Europy Środkowej i Wschodniej przewidują uczestnictwo tych państw w programach wspólnotowych. Należy również ustanowić przepisy przewidujące udział Cypru, Malty i Turcji w ramach układów o stowarzyszeniu zawartych z tymi państwami. Można byłoby rozważyć uczestnictwo innych państw, jeśli pozwalają na to umowy i procedury.

(13) Finansowa kwota referencyjna, w rozumieniu pkt 34 porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 6 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą a Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i usprawnienia procedury budżetowej(7), jest włączona do niniejszej decyzji na czas trwania programu bez naruszania kompetencji władzy budżetowej, zdefiniowanych w Traktacie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się program wspólnotowy dla przedsiębiorstw i przedsiębiorczości, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) na okres pięciu lat, od dnia 1 stycznia 2001 r.

Artykuł 2
1.
Program ten ma następujące cele:

a) wspieranie wzrostu i konkurencyjności przedsiębiorstw w umiędzynarodowionej gospodarce opartej na wiedzy;

b) wspieranie przedsiębiorczości;

c) upraszczanie i poprawa ram administracyjnych i legislacyjnych przedsiębiorczości w celu umożliwienia rozkwitu badań, innowacji i tworzenia przedsiębiorstw;

d) poprawa finansowych warunków dla przedsiębiorstw, w szczególności dla MSP;

e) zapewnianie przedsiębiorstwom łatwiejszego dostępu do wsparcia ze strony Wspólnoty, programów i sieci oraz poprawa koordynacji tych ułatwień.

2.
Cele te są realizowane głównie poprzez obszary działań opisane w załączniku I.
3.
Ponadto, z uwagi na jego charakter, program ten jest wykorzystywany jako środek postępu w kierunku celów ustalonych w Europejskiej Karcie Małych Przedsiębiorstw.
Artykuł  3
1.
Komisję wspiera Komitet Zarządzający Programem Przedsiębiorstw (dalej zwany "Komitetem").
2.
W przypadku dokonania odniesienia do niniejszego ustępu, stosuje się art. 4 i 7 decyzji 1999/468/WE.

Okres określony w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3.
Komitet uchwala swój regulamin wewnętrzny.
Artykuł  4
1.
Środki i działania konieczne do realizacji tego programu, odnoszące się do spraw określonych poniżej, są przyjmowane zgodnie z procedurą zarządzania określoną w art. 3 ust. 2:

– roczny program roboczy i odpowiednie środki budżetowe;

– kryteria i treść zaproszeń do przetargów, których wartość przekracza 100.000 EUR;

– wskaźniki działalności służące do oceny działań potrzebnych do osiągnięcia celów ustalonych w art. 2.

2.
Komitet jest ponadto regularnie informowany o wszelkich innych kwestiach dotyczących tego programu, w szczególności o rocznym sprawozdaniu z realizacji i sprawozdaniach oceniających wymienionych w art. 5 ust. 1.
Artykuł  5
1. 1
Komisja przedłoży Parlamentowi Europejskiemu i Radzie roczne sprawozdanie w sprawie wdrażania instrumentów finansowych tego programu za rok 2004, jak również podobne sprawozdanie końcowe za rok 2005 (ostatni rok).
2.
Sprawozdania te badają, czy osiągnięte zostały cele niniejszego programu. Podejmują analizę kosztów i korzyści wprowadzonych w życie środków i działań, w szczególności na podstawie wskaźników działalności określonych w art. 4 ust. 1 tiret trzecie.
Artykuł  6 2

Uczestnictwo w programie jest otwarte dla:

– państw EFTA/EOG, zgodnie z warunkami ustanowionymi w Porozumieniu EOG;

– państw stowarzyszonych Europy Środkowej i Wschodniej, zgodnie z warunkami ustalonymi w Układach Europejskich, w protokołach dodatkowych i decyzjach odpowiednich Rad Stowarzyszenia;

– Turcji, finansowanych z dodatkowych środków zgodnie z postanowieniami Traktatu;

– innych państw, jeśli pozwalają na to umowy i procedury.

Artykuł  7
1. 3
Finansowa kwota referencyjna dla realizacji tego programu wynosi 538.500.000 EUR.
2.
Wartość rocznych środków przyznanych jest zatwierdzana przez władze budżetowe w ramach limitów perspektywy finansowej.
Artykuł  8 4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r. i dotyczy okresu do dnia 31 grudnia 2006 r.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja jest skierowana do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 grudnia 2000 r.

W imieniu Rady
J.-C. GAYSSOT
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 311 z 31.10.2000, str. 180.

(2) Opinia wydana dnia 26 października 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Opinia wydana dnia 29 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(4) Opinia wydana dnia 21 września 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(5) Dz.U. L 6 z 10.1.1997, str. 25.

(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(7) Dz.U. L 172 z 18.6.1999, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI 

ZAŁĄCZNIK  I 5

OPIS OBSZARÓW DZIAŁAŃ

Obszary działań będą zasadniczo oparte na zidentyfikowaniu i wymianie najlepszej praktyki zgodnie z nowymi najlepszymi procedurami określonymi w komunikacie Komisji z dnia 26 kwietnia 2000 r. z uwzględnianiem potrzeb MSP i będą zmierzały do:

1. Wspierania wzrostu i konkurencyjności przedsiębiorstw w umiędzynarodowionej gospodarce opartej na wiedzy:

Program ten będzie sprzyjał, w szczególności, środkom mającym na celu:

– poprawę konkurencyjności i innowacji;

– wspieranie swobodnego przepływu towarów i dostępu do rynku;

– przygotowanie przedsiębiorstw do stawienia czoła globalizacji, w szczególności, promowanie udziału MSP w procesie standaryzacji i jego wprowadzania w życie;

– zapewnienie odpowiedniego zestawu umiejętności dostosowanych do potrzeb małych przedsiębiorstw;

– rozwój wykorzystania nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych;

– sprzyjanie praktykom innowacyjnym;

– sprzyjanie integracji trwałego rozwoju.

2. Promowania przedsiębiorczości:

Celem tego programu będzie, w szczególności:

– wspieranie tworzenia i transferu przedsiębiorstw;

– opracowywanie szkoleń w dziedzinie przedsiębiorczości;

– sprzyjanie kulturze przedsiębiorczości w społeczeństwie;

– identyfikowanie i promowanie konkretnej polityki na rzecz MSP.

3. Upraszczania i poprawy administracyjnej i regulacyjnej sytuacji przedsiębiorstw, szczególnie w celu promocji badań, innowacji i tworzenia przedsiębiorstw:

Dążenia będą miały na celu, w szczególności:

– dalszy rozwój systemu oceny wpływu proponowanego prawodawstwa wspólnotowego na przedsiębiorczość;

– poprawę przepisów i ogólnie uproszczoną sytuację administracyjną.

4. Poprawy finansowej sytuacji przedsiębiorstw, w szczególności MSP.

W odpowiedzi na wnioski lizbońskiej Rady Europejskiej z dnia 23 i 24 marca 2000 r. program ten będzie sprzyjał w szczególności:

a) środkom zmierzającym do poprawy sytuacji finansowej przedsiębiorstw, szczególnie MSP. Środki te, których funkcjonowanie określone jest w ustaleniach na podstawie wykazu w załączniku II, są następujące:

i) plan uruchamiania Europejskiego Systemu Technologii (ETF) obsługiwany przez Europejski Fundusz Inwestycyjny (EFI).

Plan uruchamiania Europejskiego Systemu Technologii (ETF) wspierać będzie ustanowienie i finansowanie MSP w fazie rozpoczęcia działalności:

– poprzez inwestowanie w odpowiednie, wyspecjalizowane fundusze kapitału ryzyka, w szczególności w fundusze zalążkowe, mniejsze fundusze, fundusze funkcjonujące na poziomie regionalnym lub fundusze koncentrujące się na konkretnych sektorach lub technologiach lub w fundusze kapitału ryzyka finansujące badania i rozwój, np. fundusze powiązane z ośrodkami badawczymi i parkami nauki, które z kolei zapewniają kapitał wysokiego ryzyka dla MSP. Plan ten ze swej strony wzmocni ETF ustanowiony przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) we współpracy z EFI poprzez przyjęcie polityki inwestycyjnej obejmującej wyższy profil ryzyka zarówno w odniesieniu do funduszy pośredniczących jak i ich polityki inwestycyjnej.

EFI będzie wybierał inwestycje w fundusze kapitału ryzyka, przeprowadzał je i zarządzał nimi, tam gdzie stosowne działając w oparciu o wewnętrzne systemy. Szczegółowe warunki realizacji planu uruchamiania ETF, w tym nadzór i kontrola, będą określone w umowie o współpracy między Komisją a EFI, która uwzględnia ramowy wykaz w załączniku II.

– poprzez wspieranie tworzenia i rozwoju inkubatorów przedsiębiorczości i tym podobnych programów ("systemy mentorskie").

zazwyczaj przyjmuje się, że faza rozpoczęcia działalności obejmuje okres do 5 lat. Jednakże w przypadku spółek w sektorach wykorzystujących szczególnie wysokie technologie, zwłaszcza w naukach przyrodniczych, faza rozpoczęcia działalności może trwać aż do 10 lat, w związku z wydłużonym okresem tworzenia produktu przed wprowadzeniem go do obrotu oraz fazami testowania charakterystycznymi dla tych sektorów.

ii) System Gwarancyjny dla MSP, obsługiwany przez EFI

System Gwarancyjny dla MSP będzie zapewniał wzajemne gwarancje lub, gdzie sytuacja tego wymaga, współgwarancje dla systemów gwarancyjnych działających w Państwach Członkowskich oraz gwarancje bezpośrednie w przypadku EBI lub innego odpowiedniego pośrednika finansowego, przy czym jego straty wynikające z odpowiednich gwarancji będą pokrywane z budżetu ogólnego Unii Europejskiej.

Umożliwi to rozwiązanie niepowodzeń rynkowych w następujących obszarach:

– pożyczki dla MSP z potencjałem wzrostu w celu zmniejszenia konkretnych trudności, jakim stawiają czoła z powodu wysokiego ryzyka, które sobą przedstawiają (np. małe lub nowo utworzone firmy);

– mikro-kredyt w celu wspierania instytucji finansowych w większym zaangażowaniu się w tym obszarze poprzez oferowanie pożyczek mniejszych kwot, które niosą za sobą proporcjonalnie wyższe koszty obsługi dla kredytobiorców o niewystarczających zabezpieczeniach;

– własne inwestycje kapitałowe w MSP z potencjałem wzrostu, w tym inwestycje funduszy regionalnych lub lokalnych, które zapewniają kapitał zalążkowy i/lub kapitał w fazie uruchamiania w celu zmniejszenia konkretnych trudności, którym MSP stawiają czoła z powodu ich słabej struktury finansowej;

– wykorzystywanie przez małe przedsiębiorstwa nowych możliwości oferowanych przez internet i e-handel, gwarantowane kredyty mogłyby obejmować sprzęt komputerowy, oprogramowanie i szkolenie w celu pomocy tym przedsiębiorstwom w modernizacji w tym zakresie i zwiększaniu konkurencyjności.

Podobnie jak w przypadku gwarancji lub wzajemnych gwarancji, możliwa byłaby do przewidzenia dodatkowa pomoc dla pośredników finansowych, w szczególności w odniesieniu do mikrokredytów. Pomoc taka ma na celu częściowe zrównoważenie wysokich kosztów administracyjnych łączących się z takimi działaniami.

Budżetowe środki finansowe pokryją pełny koszt systemu, w tym straty wynikające z gwarancji EFI, oraz wszelkie inne stosowne koszty czy wydatki systemu. Koszt systemu w stosunku do ogólnego budżetu Unii Europejskiej będzie ograniczony tak, aby w żadnym przypadku, nie przekroczył budżetowych środków finansowych udostępnionych EFI w ramach systemu; na budżecie nie ciąży żadne zobowiązanie warunkowe.

Szczegółowe warunki realizacji systemu gwarancyjnego dla MSP, w tym jego nadzór i kontrola, będą ustanowione w umowie o współpracy między Komisją a EFI, która uwzględnia wykaz ramowy w załączniku II.

iii) Działanie w zakresie kapitału zalążkowego obsługiwane przez EFI

Działanie w zakresie kapitału zalążkowego ma na celu stymulowanie dostarczania kapitału dla tworzenia innowacyjnych, nowych przedsiębiorstw z potencjałem wzrostu i tworzenia nowych miejsc pracy, w tym w tradycyjnej gospodarce, poprzez wspieranie funduszy zalążkowych, inkubatorów i podobnych organizacji, w których uczestniczy EFI, ze środków własnych bądź na jego zlecenie, od samego początku istnienia takich firm.

iv) Wspólne Europejskie Przedsiębiorstwo

Program ten ma na celu wykorzystanie zobowiązań podejmowanych do dnia 31 grudnia 2000 r. na rzecz przedsiębiorstw zamierzających przystąpić do współpracy ponadgranicznej. Maksymalny wkład w jeden projekt wynosi 100.000 EUR

Program dotyczący Wspólnego Europejskiego Przedsięwzięcia zostaje stopniowo wycofany.

Pośrednicy finansowi mogą składać Komisji wnioski o wkłady finansowe MSP do 29 grudnia 2004 r.

Wnioski i projekty są rozpatrywane zgodnie z art. 4 i załącznikiem II do decyzji Rady 98/347/WE z dnia 19 maja 1998 w sprawie środków pomocy finansowej dla nowatorskich i tworzących nowe miejsca pracy małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) - inicjatywa dotycząca wzrostu i zatrudnienia(1).

Te środki finansowe mogą być odpowiednio zmieniane w świetle przyszłych decyzji Rady. Te instrumenty finansowe będą musiały być realizowane w ścisłej współpracy z Państwami Członkowskimi.

b) stosowanie euro przez przedsiębiorstwa;

c) środki w celu wspierania finansowania przez pokrewne instytucje, w szczególności w celu rozwinięcia sieci "business angels",

d) promowanie obejmującej całą Wspólnotę sieci funduszy kapitału zalążkowego i ich menedżerów oraz ożywianie wymiany najlepszych praktyk i szkolenia;

e) organizacja Okrągłych Stołów przedstawicieli bankowości i MSP.

5. Zapewnienia przedsiębiorstwom łatwiejszego dostępu do pomocy wspólnotowej, programów i sieci oraz poprawy koordynacji tych instrumentów:

Program ten będzie w szczególności rozwijał działania mające na celu:

– sprzyjanie dostępowi przedsiębiorstw do programów wspólnotowych oraz zapewnienie lepszej koordynacji, w szczególności w ramach programu ramowego na rzecz badań, rozwoju technologicznego i działań pokazowych (FPRD);

– poprawę działania, współpracy i koordynacji sieci wspólnotowych, w szczególności placówek Euro Info Center i Euro Info Correspondence Center. Przy realizacji tych działań Komisja może odwołać się do pomocy technicznej organizacji lub ekspertów, której finansowanie może być przewidziane w ramach całościowych ram finansowych dla tego programu;

– wspieranie organizacji imprez poświęconych współpracy między przedsiębiorstwami w ramach partnerstwa europejskiego,

– wykorzystanie sprawozdania zatytułowanego "Europejskie Obserwatorium MSP".

_______

(1) Dz.U. L 155 z 29.5.1988, str. 43.

ZAŁĄCZNIK  II 6

WSPÓLNOTOWE INSTRUMENTY FINANSOWE

I. Ogólny zarys realizacji planu uruchamiania ETF

A. Wstęp

Plan uruchamiania ETF będzie obsługiwany przez ETF na zasadzie powiernictwa.

B. Pośrednicy

W odniesieniu do działań w zakresie kapitału ryzyka pośrednicy będą wybierani zgodnie z najlepszą praktyką handlową i rynkową w sposób uczciwy i przejrzysty, aby uniknąć zakłócenia konkurencji, uwzględniając cel funkcjonowania poprzez szeroki zakres wyspecjalizowanych funduszy.

W odniesieniu do realizacji dodatkowej działalności promującej inkubatory przedsiębiorczości EFI będzie polegał na doświadczeniu nabytym w tym obszarze przez Państwa Członkowskie.

C. Maksymalny poziom inwestycji

Maksymalna łączna inwestycja w pośredniczący fundusz kapitału ryzyka wyniesie 25 % całkowitego kapitału akcyjnego posiadanego przez dany fundusz lub 50 % w przypadkach wyjątkowych, jak np. nowe fundusze, które prawdopodobnie odegrają wyjątkowo silną rolę w rozwoju rynków kapitału ryzyka dla konkretnej technologii lub w konkretnym regionie. Zaangażowanie w pojedynczy fundusz kapitału ryzyka nie przekroczy 10 milionów EUR, poza wyjątkowymi i odpowiednio uzasadnionymi przypadkami; zaangażowanie nie przekroczy w żadnym przypadku 15 milionów EUR. Pośredniczące fundusze kapitału ryzyka będą musiały spełniać ustanowione praktyki rynkowe w odniesieniu do dywersyfikacji portfela.

D. Inwestycje pari passu

Inwestycje dokonywane przez plan uruchamiania ETF w fundusze pośredniczące będą traktowane równorzędnie z innymi inwestorami kapitałowymi. Wszelkie wyjątki od tej zasady muszą podlegać opinii Komitetu określonego w art. 3.

E. Czas działania systemu

Plan uruchamiania ETF został założony jako system długoterminowy, który będzie dokonywał inwestycji w fundusze kapitału ryzyka zwykle na okres 5-12 lat. Inwestycje nie będą w żadnym wypadku przekraczać 16 lat od momentu podpisania umowy o współpracy między Komisją a EFI, określonej w załączniku I.

F. Realizacja inwestycji

Z uwagi na fakt, że większość inwestycji w ramach planu uruchamiania ETF będzie dokonywana w podmioty niepłynne, których akcje nie są notowane na giełdzie, realizacja tych inwestycji opierać się będzie na rozdziale zysków otrzymanych przez fundusze pośredniczące ze sprzedaży ich inwestycji dokonanych w MSP.

G. Reinwestowanie przychodów ze zrealizowanych inwestycji

Przychody z wypłat dokonywanych przez fundusze EFI mogą być ponownie inwestowane w ciągu pierwszych czterech lat po dniu 20 grudnia 2000 r. Okres ten może być przedłużony do trzech lat, z zastrzeżeniem zadowalającej oceny systemu, przeprowadzonej w czterdzieści osiem miesięcy po dniu 20 grudnia 2000 r.

H. Rachunek powierniczy

W ramach EFI zostanie utworzony odrębny rachunek powierniczy, na którym będą złożone środki budżetowe służące finansowaniu tego planu. Rachunek ten będzie oprocentowany, a uzyskane procenty będą dodawane do środków systemu. Inwestycje dokonywane przez EFI w ramach planu uruchamiania ETF i opłaty za zarządzenie EFI oraz inne stosowne wydatki będą odejmowane z rachunku powierniczego, a zyski ze zrealizowanych inwestycji będą do niego dopisywane. Pod koniec czwartego roku po dniu 20 grudnia 2000 r. lub, o ile okres reinwestowania będzie przedłużony, po zakończeniu przedłużonego okresu reinwestowania, saldo na rachunku powierniczym, inne niż środki zaangażowane i dotąd niepobrane i niezainwestowane oraz fundusze konieczne do pokrycia kwalifikujących się kosztów i wydatków, takich jak prowizja za zarządzanie EFI, będą zwrócone do ogólnego budżetu Unii Europejskiej.

I. Trybunał Obrachunkowy

Aby umożliwić Trybunałowi Obrachunkowemu wykonywanie misji i kontrolowanie prawidłowego wykorzystania funduszy będą dokonane odpowiednie ustalenia.

II. Ogólny zarys realizacji Systemu Gwarancyjnego MSP

A. Wstęp

System Gwarancyjny MSP będzie obsługiwany przez EFI na zasadzie powiernictwa.

B. Pośrednicy

Pośrednicy są wybierani spośród systemów gwarancyjnych działających w Państwach Członkowskich w sektorze publicznym lub prywatnym, w tym wzajemnych systemów gwarancyjnych, EBI lub innych odpowiednich instytucji finansowych. Pośrednicy będą wybierani zgodnie z najlepszą praktyką przedsiębiorstw i rynku, w sposób uczciwy i przejrzysty, uwzględniając:

a) wpływ na łączną wielkość finansowania (pożyczki, inwestycje) udostępnianego dla MSP, i/lub

b) wpływ na dostęp do finansowania dla MSP, i/lub

c) wpływ na podejmowanie ryzyka w finansowaniu MSP przez danego pośrednika.

C. Kwalifikujące się kredyty dla MSP

Kryteria finansowe regulujące kwalifikowanie finansowania MSP dla gwarancji w ramach Systemu Gwarancyjnego MSP będą ustalane indywidualnie dla każdego pośrednika w oparciu o jego działania w celu dotarcia do jak największej liczby MSP. Przepisy te będą odzwierciedlały warunki rynkowe oraz praktyki na danym terytorium.

Gwarancje i wzajemne gwarancje będą dostępne głównie w celu pokrycia finansowania MSP o liczbie pracowników nieprzekraczającej 100 (pierwszeństwo będzie przysługiwało MSP zatrudniającym do 50 pracowników w odniesieniu do konkretnych działań, w celu promowania wykorzystania Internetu i e-handlu przez małe przedsiębiorstwa). Finansowaniu przeznaczonemu na pozyskiwanie wartości niematerialnych i prawnych będzie poświęcona szczególna uwaga.

D. Gwarancje EFI

Gwarancje udzielone przez EFI będą się odnosić do finansowania konkretnych portfeli transakcji. Gwarancje udzielone przez EFI będą pokrywały część ryzyka podejmowanego przez pośrednika finansowego obsługującego dany portfel.

E. Maksymalna wysokość łącznych strat EFI

Zobowiązanie EFI dotyczące płatności jego udziału w stratach finansowych na rzecz pośrednika będzie trwało do chwili, gdy łączna, skumulowana wysokość płatności, jakich EFI miałby dokonać dla pokrycia strat z danego portfela, obniżonych tam gdzie stosowne o skumulowaną kwotę odzyskanych sum, wraz z innymi dochodami, osiągnie wcześniej ustaloną sumę. Po osiągnięciu tej kwoty, gwarancja EFI wygasa automatycznie.

F. Pari passu EFI z pośrednikiem

Gwarancje udzielane przez EFI będą zwykle stać na równym poziomie z gwarancjami lub, tam gdzie stosowne, z finansowaniem udzielanymi przez pośrednika.

G. Rachunek powierniczy

W ramach EFI zostanie utworzony rachunek powierniczy, na który wpłacane będą środki budżetowe wspierające ten plan. Rachunek ten będzie oprocentowany, a uzyskane procenty będą dodawane do środków systemu.

H. Prawo EFI do wycofania środków z rachunku powierniczego

EFI będzie miał prawo do pobierania z rachunku powierniczego kwot stanowiących pokrycie dla jego zobowiązań dotyczących maksymalnych skumulowanych strat związanych z systemem gwarancyjnym i, z zastrzeżeniem umowy z Komisją, wszelkich innych kwalifikujących się kosztów, np. prowizji za zarządzanie, kwalifikujących się opłat za usługi prawne oraz wydatków promocyjnych systemu.

I. Odzyskiwanie strat oraz inne dochody płatne na rzecz rachunku powierniczego

Wszelkie środki odzyskane ze strat kredytów, które zostały spłacone na mocy przywołanych gwarancji wraz z wszelkimi innymi przychodami, będą wpłacane na rachunek powierniczy.

J. Czas działania Planu

Przewiduje się, że poszczególne gwarancje udzielane MSP będą miały termin płatności do 10 lat. Wszelkie sumy zaległe na rachunku powierniczym w chwili wygaśnięcia zaległych gwarancji będą spłacone do ogólnego budżetu Unii Europejskiej.

K. Trybunał Obrachunkowy.

Aby umożliwić Trybunałowi Obrachunkowemu wykonywanie misji i kontrolowanie prawidłowego wykorzystania funduszy, będą dokonane odpowiednie ustalenia.

III. Ogólny zarys realizacji działań w zakresie kapitału zalążkowego

A. Wstęp

Działanie w zakresie kapitału zalążkowego będzie obsługiwane przez EFI.

B. Trybunał Obrachunkowy

Aby umożliwić Trybunałowi Obrachunkowemu wykonywanie misji i kontrolowanie prawidłowego wykorzystania funduszy, będą dokonane odpowiednie ustalenia.

IV. (skreślony).

1 Art. 5 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 593/2004/WE z dnia 21 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.268.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 września 2004 r.
2 Art. 6 zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia do Unii Europejskiej Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
3 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1776/2005/WE z dnia 28 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.289.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 listopada 2005 r.
4 Art. 8 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1776/2005/WE z dnia 28 września 2005 r. (Dz.U.UE.L.05.289.14) zmieniającej nin. decyzję z dniem 3 listopada 2005 r.
5 Załącznik I zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 593/2004/WE z dnia 21 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.268.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 września 2004 r.
6 Załącznik II zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady nr 593/2004/WE z dnia 21 lipca 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.268.3) zmieniającej nin. decyzję z dniem 5 września 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.333.84

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/819/WE w sprawie wieloletniego programu na rzecz przedsiębiorstw i przedsiębiorczości, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)
Data aktu: 20/12/2000
Data ogłoszenia: 29/12/2000
Data wejścia w życie: 01/01/1970, 01/05/2004, 01/01/2001