uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wspólnota zapewnia pomoc dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Federalnej Republiki Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii.
(2) Większa część pomocy Wspólnoty jest obecnie zapewniana na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1628/96 z dnia 25 lipca 1996 r. odnoszącego się do pomocy dla Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Federalnej Republiki Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii (OBNOVA)(2) oraz na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej(3). Oznacza to, że pomoc Wspólnoty podlega różnym zbiorom procedur, co utrudnia zarządzanie. W interesie skuteczności pożądane jest zatem ustanowienie jednolitych ram prawnych w odniesieniu do tej pomocy, zgodnie z żądaniem wyrażonym przez Radę Europejską na szczycie w Helsinkach w dniach 10 i 11 grudnia 1999 r. Właściwe jest zatem uchylenie rozporządzenia (WE) nr 1628/96 oraz zmiana rozporządzenia (EWG) nr 3906/89. Jednak, w celu zapewnienia ciągłości działań Europejskiej Agencji Odbudowy, przepisy rozporządzenia (WE) nr 1628/96, które dotyczą ustanowienia i działania tej Agencji należy włączyć do nowego rozporządzenia, które powinno wejść w życie w dniu uchylenia.
(3) Rada Europejska na szczycie w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. potwierdziła, że jej ogólnym celem pozostaje najpełniejsza możliwa integracja państw regionu w głównym nurcie politycznym i gospodarczym Europy oraz że proces stabilizacji i stowarzyszania stanowi rdzeń jej polityki na Bałkanach.
(4) Rada Europejska na szczycie w Feirze w dniach 19 i 20 czerwca 2000 r. uznała państwa objęte procesem stabilizacji i stowarzyszania za potencjalnych kandydatów do członkostwa w UE.
(5) Istniejąca pomoc Wspólnoty powinna zostać rozszerzona i przekierowana tak, by odpowiadała celom politycznym Unii Europejskiej wobec tego regionu, w szczególności, aby przyczyniała się do procesu stabilizacji i stowarzyszania i zwiększała odpowiedzialność krajów otrzymujących pomoc oraz podmiotów związanych z tym procesem.
(6) W tym celu pomoc Wspólnoty będzie się koncentrować przede wszystkim na rozbudowie ram instytucjonalnych, ustawodawczych, gospodarczych i społecznych ukierunkowanych na wartości i modele stosowane przez Unię Europejską oraz na promowaniu gospodarki rynkowej, z uwzględnieniem priorytetów uzgodnionych z danymi partnerami.
(7) Warunkiem wstępnym otrzymania pomocy jest przestrzeganie przez jej beneficjentów zasad demokratycznych, państwa prawnego, praw człowieka i praw mniejszości, podstawowych wolności oraz zasad prawa międzynarodowego.
(8) Szczególną uwagę należy poświęcić regionalnemu wymiarowi pomocy Wspólnoty, w szczególności przyspieszeniu współpracy regionalnej i wspieraniu roli Unii Europejskiej jako głównej siły w ramach Paktu Stabilizacji.
(9) Ze względu na sytuację polityczną na niektórych obszarach oraz charakter różnych podmiotów, które ponoszą odpowiedzialność za wdrażanie tam pomocy, wydaje się pożądane zapewnienie, że pomoc ta w niektórych przypadkach może być świadczona bezpośrednio biorcom innym niż państwo.
(10) W celu zwiększenia skuteczności pomocy Wspólnoty i zapewnienia jej odpowiedniej realizacji, Komisja powinna przyjąć ogólne wytyczne zgodne z procedurą zarządzania ustanowioną w niniejszym rozporządzeniu, biorąc pod uwagę cele reformy pomocy zewnętrznej.
(11) W celu promowania współpracy w regionie należy ustanowić przepisy dla krajów kandydujących oraz, w oparciu o zasadę indywidualnego podejścia, dla krajów objętych programami Tacis i MEDA aby uczestniczyć w procedurach przetargowych i umowach.
(12) Należy wprowadzić przepisy dla kontroli oraz ochrony interesów finansowych Wspólnoty, między innymi poprzez umożliwienie Komisji, w tym Europejskiemu Urzędowi ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz Trybunałowi Obrachunkowemu wykonywania swoich uprawnień zgodnie z rozporządzeniem Rady (Euratom, WE) nr 2185/96 z dnia 11 listopada 1996 r. w sprawie kontroli na miejscu oraz inspekcji przeprowadzanych przez Komisję w celu ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich przed nadużyciami finansowymi i innymi nieprawidłowościami(4) oraz rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(5).
(13) Zarządzanie pomocą Wspólnoty powinno następować w ramach strategii oraz poprzez roczne i wieloletnie programowanie, przedkładane komitetowi zarządzającemu powołanemu na mocy niniejszego rozporządzenia celem uzyskania opinii. W ten sposób zapewnianie pomocy wpisane zostanie w perspektywę średniookresową, dzięki czemu możliwe będzie zapewnienie, by pomoc Wspólnoty uzupełniała i była zgodna z pomocą zapewnianą przez Państwa Członkowskie.
(14) Środki niezbędne do realizacji niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/486/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).
(15) W przypadku Federalnej Republiki Jugosławii należy ustanowić przepisy umożliwiające Komisji delegowanie wdrożenia programów pomocy do Europejskiej Agencji Odbudowy.
(16) Z uwzględnieniem zakresu spraw regulowanych niniejszym rozporządzeniem, należy wprowadzić kolejne zmiany do rozporządzenia Rady (EWG) nr 3906/89 z dnia 18 grudnia 1989 r. w sprawie pomocy gospodarczej dla Republiki Węgierskiej i Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej(7), do decyzji Rady 97/256/WE z dnia 14 kwietnia 1997 r. o udzieleniu gwarancji wspólnotowej dla Europejskiego Banku Inwestycyjnego na pokrycie strat poniesionych w związku z pożyczkami udzielonymi na potrzeby projektów prowadzonych poza obszarem Wspólnoty (Europa Środkowa i Wschodnia, kraje basenu Morza Śródziemnego, Ameryka Łacińska i Azja oraz Afryka Południowa)(8), do decyzji Rady 1999/311/WE przyjmującej trzeci etap programu współpracy transeuropejskiej w dziedzinie szkolnictwa wyższego (program Tempus III) (2000-2006)(9) oraz do rozporządzenia Rady (EWG) nr 1360/90 z dnia 7 maja 1990 r. ustanawiającego Europejską Fundację Kształcenia(10).
(17) Działania objęte niniejszym rozporządzeniem są częścią polityki Wspólnoty wobec Bałkanów Zachodnich i są potrzebne do realizacji jednego z jej celów.
(18) Traktat nie przewiduje, dla przyjęcia niniejszego rozporządzenia, uprawnień innych niż uprawnienia przewidziane na mocy art. 308,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 5 grudnia 2000 r.
| W imieniu Rady | |
| C. PIERRET | |
| Przewodniczący |
______
(1) Opinia wydana dnia 15 listopada 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(2) Dz.U. L 204 z 14.8.1996, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2454/1999 (Dz.U. L 299 z 20.11.1999, str. 1).
(3) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1266/1999 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68).
(4) Dz.U. L 292 z 15.11.1996, str. 2.
(5) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.
(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.
(7) Dz.U. L 375 z 23.12.1989, str. 11. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1266/1999 (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68).
(8) Dz.U. L 102 z 19.4.1997, str. 33. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 98/729/WE (Dz.U. L 346 z 22.12.1998, str. 54).
(9) Dz.U. L 120 z 8.5.1999, str. 30. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2000/460/WE (Dz.U. L 183 z 22.7.2000, str. 1).
(10) Dz.U. L 131 z 23.5.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1572/98 (Dz.U. L 206 z 23.7.1998, str. 1).
(11) Dz.U. L 122 z 24.5.2000, str. 27.
(12) Dz.U. L 306 z 7.12.2000, str. 7.
(13) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1
(14) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2000.306.1 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2666/2000 w sprawie pomocy dla Albanii, Bośni i Hercegowiny, Chorwacji, Republiki Federalnej Jugosławii i Byłej Jugosłowiańskiej Republiki Macedonii, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1628/96 i zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 3906/89 i (EWG) nr 1360/90 oraz decyzje 97/256/WE i 1999/311/WE |
| Data aktu: | 05/12/2000 |
| Data ogłoszenia: | 07/12/2000 |
| Data wejścia w życie: | 31/12/2006, 01/05/2004, 07/12/2000 |