Dyrektywa 2000/74/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/29/EWG w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych

DYREKTYWA KOMISJI 2000/74/WE
z dnia 22 listopada 2000 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/29/EWG w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 29 listopada 2000 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r. odnoszącą się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/7/WE(2), w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/29/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych(3), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 93/29/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie której prowadzi się procedurę homologacyjną Wspólnoty, wprowadzoną dyrektywą 92/61/EWG. Do dyrektywy tej stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG odnoszące się do systemów, części składowych oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów.

(2) Rozwój technologiczny pozwala obecnie dostosować dyrektywę 93/29/EWG do postępu technicznego. W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania pełnego systemu homologacyjnego, dlatego niezbędne jest wyjaśnienie oraz uzupełnienie niektórych przepisów danej dyrektywy.

(3) W tym celu wymagania dotyczące oznaczania i identyfikacji niektórymi symbolami powinny być ujednolicone z przepisami dyrektywy Rady 78/316/EWG z dnia 21 grudnia 1977 r. w sprawie zbliżania ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wyposażenia wnętrza pojazdów silnikowych (oznaczania urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników)(4), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 93/91/EWG(5), oraz niektóre informacje zawarte w dokumencie informacyjnym powinny być wyjaśnione.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego ustanowionego na podstawie art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG z dnia 6 lutego 1970 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do homologacji typu pojazdów silnikowych i ich przyczep(6), ostatnio zmienionej dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2000/40/WE(7),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W załączniku I i II do dyrektywy 93/29/EWG wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2002 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn związanych z identyfikacją urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników:

– odmówić przyznania homologacji typu WE pojazdów silnikowych, dwu- lub trzykołowych, lub

– zabronić rejestracji, sprzedaży lub wprowadzenia do używania dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych,

jeżeli identyfikacja urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników w tych pojazdach odpowiada wymogom dyrektywy 93/29/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2002 r. Państwa Członkowskie odmówią przyznania homologacji typu WE dla wszelkich nowych typów dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych z przyczyn odnoszących się do identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników, jeżeli wymogi dyrektywy 93/79/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą, nie są spełnione.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do dnia 31 grudnia 2001 r. przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Państwa Członkowskie rozpoczną stosowanie niniejszych przepisów od dnia 1 stycznia 2002 r.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierać będą odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to będzie towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, które zostaną przyjęte w odniesieniu do zagadnień, których dotyczy niniejsza dyrektywa.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 22 listopada 2000 r.

W imieniu Komisji
Erkki LIIKANEN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. L 106 z 3.5.2000, str. 1.

(3) Dz.U. L 188 z 29.7.1993, str. 1.

(4) Dz.U. L 81 z 28.3.1978, str. 3.

(5) Dz.U. L 284 z 19.11.1993, str. 25.

(6) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(7) Dz.U. L 203 z 10.8.2000, str. 9.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

I. W załączniku I wprowadza się następujące zmiany:

1. Podpunkt 2.1.1. otrzymuje brzmienie:

"2.1.1. Symbole te odróżniają się od tła w wyraźny sposób"

2. W ppkt. 2.1.5. wprowadza się następujące zmiany:

– do tytułu rysunku 3 dodaje się następujący tekst:

"Uwaga: jeżeli dla obu kierunkowskazów występują oddzielne lampki kontrolne, to obydwie strzałki mogą również zostać użyte oddzielnie.",

– rysunek 12 otrzymuje następującą postać:

"Rysunek 12

Tylne światło przeciwmgielne(3)

kolor lampki kontrolnej: żółty"

grafika

– tytuł rysunku 13 otrzymuje brzmienie:

"Rysunek 13

Włącznik zapłonu lub dodatkowy wyłącznik silnika w pozycji »wyłączony«",

– tytuł rysunku 14 otrzymuje brzmienie:

"Rysunek 14

Włącznik zapłonu lub dodatkowy wyłącznik silnika w pozycji »włączony«",

– rysunek 15 otrzymuje następującą postać:

"Rysunek 15

Wyłącznik oświetlenia

Kolor lampki kontrolnej: zielony"

grafika

– tytuł rysunku 16 otrzymuje brzmienie:

"Rysunek 16

Światła postojowe (boczne)

(jeżeli brak osobnego przełącznika, światła postojowe mogą być oznaczone symbolem przedstawionym na rysunku 15)

kolor lampki kontrolnej: zielony",

– skreśla się rysunek 17,

– rysunki 18 i 19 otrzymują odpowiednio numery 17 i 18,

– uwaga1 otrzymuje brzmienie:

"(1) Wnętrze symbolu może być wypełnione.".

II. W załączniku II wprowadza się następujące zmiany:

Dodatek 1 otrzymuje brzmienie:

"Dodatek 1

Dokument informacyjny w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych

(które są dołączane do wniosku o homologację części pojazdu, jeżeli jest on przedkładany oddzielnie od wniosku o homologację pojazdu)

Numer porządkowy (przypisuje go składający wniosek):

Wniosek o homologację dla danej części pojazdu w odniesieniu do identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników w dwu- lub trzykołowych pojazdach silnikowych zawiera informacje określone w następujących punktach załącznika II do dyrektywy Rady nr 92/61/EWG, część A:

- 0.1

- 0.2

- 0.4-0.6

- 9.2.1."

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.300.24

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/74/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/29/EWG w sprawie identyfikacji urządzeń do sterowania i kontroli, urządzeń ostrzegawczych oraz wskaźników pojazdów silnikowych dwu- lub trzykołowych
Data aktu: 22/11/2000
Data ogłoszenia: 29/11/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 19/12/2000