Decyzja 2000/641/WSiSW ustanawiająca sekretariat dla wspólnych organów nadzoru ochrony danych utworzony na podstawie Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencja o Europolu), Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznych dla potrzeb celnych oraz Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Konwencja z Schengen)

DECYZJA RADY
z dnia 17 października 2000 r.
ustanawiająca sekretariat dla wspólnych organów nadzoru ochrony danych utworzony na podstawie Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencja o Europolu), Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznych dla potrzeb celnych oraz Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Konwencja z Schengen)

(2000/641/WSiSW)

(Dz.U.UE L z dnia 24 października 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając art. 30 i art. 34 ust. 2 lit. c) Traktatu o Unii Europejskiej,

uwzględniając art. 2 protokołu włączającego dorobek Schengen w ramy Unii Europejskiej,

uwzględniając inicjatywę Republiki Portugalskiej 1 ,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego 2 ,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencja o Europolu) 3 , Konwencja w sprawie wykorzystania technologii informatycznych dla potrzeb celnych 4  oraz Konwencja wykonawcza do Układu z Schengen w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Konwencja z Schengen) 5  stworzyły wspólne organy nadzoru mające na celu kontrolę poprawnego stosowania przepisów o ochronie danych w odnośnych instrumentach.

(2) W celu zwiększenia efektywności działania i zmniejszenia kosztów, organy nadzoru powinny być obsługiwane przez jeden, niezależny sekretariat ochrony danych, który, wykonując swoje zadania, związany jest tylko instrukcjami tych organów.

(3) Do celów praktycznych administracja sekretariatu ochrony danych powinna być ściśle związana z Sekretariatem Generalnym Rady, zachowując przy tym niezależność w wykonywaniu swoich zadań.

(4) W celu zapewnienia niezależności, decyzje o mianowaniu i przymusowej dymisji szefa sekretariatu ochrony danych podejmowane są przez zastępcę sekretarza generalnego Rady, działającego na wniosek wspólnych organów nadzoru, a pozostali urzędnicy przydzieleni do sekretariatu ochrony danych podlegają wyłącznie instrukcjom szefa sekretariatu ochrony danych.

(5) Wydatki administracyjne Sekretariatu ochrony danych powinny być ponoszone przez ogólny budżet Unii Europejskiej. Europol przyczynia się do finansowania wydatków w związku ze spotkaniami odnoszącymi się do spraw wprowadzania w życie Konwencji o Europolu.

(6) Ponieważ decyzja Rady 1999/438/UE z dnia 20 maja 1999 r. dotycząca wspólnego organu nadzoru ustanowionego na mocy artykułu 115 Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen z dnia 14 czerwca 1985 r. w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach, podpisanego w dniu 19 czerwca 1990 r. 6 , zostaje zastąpiona niniejszą decyzją, zostaje ona uchylona w dniu, w którym niniejsza decyzja wchodzi w życie.

(7) Istniejące wspólne organy nadzoru zaaprobowały zasady wymienione w niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Ustanowienie i zadania sekretariatu ochrony danych

1. 
Niniejszym ustanowiony zostaje sekretariat (dalej zwany "sekretariatem ochrony danych") dla wspólnych organów nadzoru na podstawie Konwencji w sprawie ustanawienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencja o Europolu), Konwencji w sprawie stosowania technologii informatycznych dla potrzeb celnych oraz Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Konwencja z Schengen).
2. 
Sekretariat ochrony danych spełnia zadania przeznaczone dla sekretariatów wspólnych organów nadzoru, ustanowionych w odpowiednich regulaminach tych organów.
Artykuł  2

Sekretarz ochrony danych

1. 
Sekretariat ochrony danych działa pod kierownictwem sekretarza ochrony danych, którego niezależność w wykonywaniu zadań jest chroniona w przedmiocie instrukcji tylko od wspólnych organów nadzoru i ich przewodniczących. Zastępca sekretarza generalnego Rady na propozycję wspólnych organów nadzoru mianuje sekretarza ochrony danych na okres trzech lat. Sekretarz ochrony danych może być mianowany ponownie.
2. 
Sekretarz. ochrony danych wybierany jest spośród osób będących obywatelami krajów Unii Europejskiej, mających pełne prawa obywatelskie i polityczne, właściwie wykorzystujących swoje doświadczenie i umiejetności w wykonywania swoich obowiązków i zapewniających wszelkie gwarancje niezależności. Powstrzymuje się on od wszelkich czynności sprzecznych ze swymi obowiązkami i nie wykonuje żadnej innej zarobkowej lub niezarobkowej działalności zawodowej podczas swojej kadencji. Po zakończeniu kadencji postępuje uczciwie i roztropnie w zakresie przyjmowania stanowisk i korzyści.
3. 
Sekretarz ochrony danych zostaje odwołany ze stanowiska przez zastępcę sekretarza generalnego Rady na propozycję wspólnych organów nadzoru, jeśli przestaje spełniać warunki niezbędne do wykonywania swych funkcji lub jeśli winny jest poważnego uchybienia.
4. 
Poza przypadkami normalnej rotacji po zakończeniu swojej kadencji lub w przypadku jego śmierci lub przymusowej dymisji na mocy ust. 3 kadencja sekretarza ochrony danych kończy się wraz z jego rezygnacją. W przypadku zakończenia kadencji oraz w przypadku rezygnacji, na żądanie wspólnych organów nadzoru sekretarz pełni swoją funkcję do czasu jego zastąpienia.
5. 
Sekretarz. ochrony danych podczas trwania i po zakończeniu swojej kadencji objęty jest obowiązkiem zachowania tajemnicy zawodowej w odniesieniu do informacji poufnych, w których posiadanie wchodzi podczas wykonywania swoich obowiązków.
6. 
Podczas swojej kadencji sekretarz ochrony danych, jeśli nie zostanie to stwierdzone inaczej w niniejszej decyzji, objęty jest zasadami mającymi zastosowanie do osób o statusie przedstawiciela tymczasowego w rozumieniu art. 2 lit. a) warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich 7 , uwzględniając art. 12-15 i art. 18 Protokółu o przywilejach i immunitetach Wspólnot Europejskich. Sekretarz ochrony danych zaliczany jest do szczebla A, zaś poziom i stopień, na którym jest zatrudniony ustalane są na podstawie kryteriów stosowanych wobec urzędników i innych przedstawicieli Wspólnot. Jeśli mianowana osoba jest już urzędnikiem Wspólnot, zostaje oddelegowana na czas trwania kadencji w interesie służby na mocy art. 37 lit. a) tiret pierwsze regulaminu pracowniczego urzędników Wspólnot Europejskich (regulamin pracowniczy) 8 . Pierwsze zdanie ostatniego akapitu art. 37 regulaminu pracowniczego stosuje się, nie naruszając ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  3

Personel

1. 
Sekretariat ochrony danych posiada personel niezbędny do wykonywania swoich zadań. Członkowie personelu przydzieleni do sekretariatu ochrony danych zajmują etaty znajdujące się na wykazie etatów załączonym do sekcji budżetu ogólnego Unii Europejskiej dotyczącej Rady.
2. 
Wykonując swoje obowiązki, członkowie personelu określeni w ust. 1 wykonują wyłącznie polecenia sekretarza ochrony danych i wspólnych organów nadzoru i ich przewodniczących. W związku z tym nie mogą ani występować o polecenia, ani przyjmować ich od jakiegokolwiek rządu, jakichkolwiek władz, organizacji lub osób, poza sekretarzem ochrony danych i wspólnymi organami nadzoru oraz ich przewodniczącymi.
3. 
Nie naruszając ust. 2, personel wyznaczony do sekretariatu ochrony danych objęty jest przepisami i zasadami mającymi zastosowanie do urzędników i innych pracowników Wspólnot Europejskich. W zakresie kompetencji przyznanych im przez regulamin pracowniczy organu właściwego do powołania i kompetencji na mocy warunków zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich, personel podlega tym samym regułom co urzędnicy i inni przedstawiciele Wspólnot Europejskich.
Artykuł  4

Wsparcie administracyjne

1. 
Sekretariat Generalny Rady zapewnia przestrzeń biurową i wyposażenie niezbędne do wykonywania obowiązków sekretariatu ochrony danych. Zapewnia urządzenia do prowadzenia spotkań wspólnych organów nadzoru w lokalach Rady, w tym urządzenia do tłumaczenia.
2. 
Daty spotkań zwołanych w lokalach należących do Rady ustalają przewodniczący wspólnych organów nadzoru, uzgadniając je uprzednio z Prezydencją Rady.
Artykuł  5

Finansowanie

1. 
Ogólne koszty administracyjne sekretariatu ochrony danych (w szczególności wyposażenia, wynagrodzenia dodatki i inne koszty osobowe) ponoszone są przez sekcję ogólnego budżetu Unii Europejskiej dotyczącą Rady.
2. 
Koszty bezpośrednio związane ze spotkaniami ponoszone są
-
przez Radę za spotkania odbywające się w lokalach Rady i dotyczące spraw wprowadzenia w życie postanowień Konwencji z Schengen, jak również koszty podróży w celu przeprowadzenia kontroli w C.SIS oraz spotkania odnoszące się do spraw wprowadzania w życie postanowień Konwencji o wykorzystywaniu technologii informatycznych do celów celnych,
-
przez Europol - za spotkania dotyczące wprowadzania w życie postanowień Konwencji o Europolu.
Artykuł  6

Przepisy końcowe

1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie następnego dnia po jej przyjęciu przez Radę.

Niniejsza decyzję stosuje się od dnia 1 września 2001 r.

2. 
Od daty wejścia w życie niniejszej decyzji mogą być podejmowane decyzje i czynności niezbędne do wprowadzenia w życie jej przepisów. Nie mają one skutku przed dniem, w którym niniejsza decyzja wchodzi w życie.
3. 
W dniu, w którym niniejsza decyzja wchodzi w życie, decyzja 1999/438/WE traci moc. Pozostaje ona jednakże w mocy jeśli chodzi o wydatki powstałe w wyniku wydarzeń, które miały miejsce przed odnośną datą.
Sporządzono w Luksemburgu, dnia 17 października 2000 r.
W imieniu Rady
É. GUIGOU
Przewodniczący
1 Dz.U. C 141 z 19.5.2000, str. 20.
2 Opinia wydana dnia 21 września 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 2.
4 Dz.U. C 316 z 27.11.1995, str. 33.
5 Dz.U. L 239 z 22.9.2000, str. 19.
6 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, str. 34.
7 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. rozporządzenie ostatnio zmienione komunikatem Komisji (Dz.U. C 60 z 2.3.1999, str. 11).
8 Dz.U. L 56 z 4.3.1968, str. 1. rozporządzenie ostatnio zmienione komunikatem Komisji (Dz.U. C 60 z 2.3.1999, str. 11).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.271.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/641/WSiSW ustanawiająca sekretariat dla wspólnych organów nadzoru ochrony danych utworzony na podstawie Konwencji w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Policji (Konwencja o Europolu), Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznych dla potrzeb celnych oraz Konwencji wykonawczej do Układu z Schengen w sprawie stopniowego znoszenia kontroli na wspólnych granicach (Konwencja z Schengen)
Data aktu: 17/10/2000
Data ogłoszenia: 24/10/2000
Data wejścia w życie: 01/09/2001, 01/05/2004, 18/10/2000