Porozumienie w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji.

POROZUMIENIE MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A KOMISJĄ
w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji

1.
Stosownie do art. 7 ust. 3 decyzji 1999/468/WE(1) Parlament Europejski ma być regularnie informowany przez Komisję o działaniach komitetów działających w ramach procedur komitetów. W tym celu ma on otrzymywać, w tym samym czasie co członkowie komitetów oraz na tych samych warunkach, projekty porządków obrad komitetów, propozycje środków wykonawczych przedłożone komitetom na podstawie podstawowego aktu prawnego przyjętego zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu WE, a także wyniki głosowań i wnioski z posiedzeń oraz wykazy organów, do których należą osoby wyznaczone przez Państwa Członkowskie do ich reprezentowania.
2.
Ponadto Komisja wyraża zgodę na przesyłanie do informacji Parlamentu Europejskiego, na wniosek właściwego Komitetu Parlamentarnego, propozycji szczególnych środków w celu wykonania aktów podstawowych, które pomimo tego, że nie zostały przyjęte w ramach procedury kodecyzji, mają szczególne znaczenie dla Parlamentu Europejskiego. Stosownie do wyroku Sądu Pierwszej Instancji Wspólnoty Europejskiej z dnia 19 lipca 1999 r. (Sprawa T-188/97, Rothmans przeciwko Komisji)(2), Parlament Europejski może żądać dostępu do Protokołów posiedzeń komitetów.
3.
Parlament Europejski oraz Komisja uważają następujące porozumienia za nieważne i z tego powodu nieposiadające mocy prawnej, o ile dotyczy to ich samych: porozumienie Plumb/Delors z 1988 r., porozumienie Samland/Williamson z 1996 r. oraz modus vivendi(3) z 1994 r.
4.
Gdy tylko zostaną dokonane właściwe uzgodnienia techniczne, dokumenty określone w art. 7 ust. 3 decyzji 1999/486/WE, zostaną przekazane w formie elektronicznej. Z dokumentami poufnymi będzie się postępować zgodnie z wewnętrznymi procedurami administracyjnymi opracowanymi przez każdą instytucję w celu zapewnienia wszystkich wymaganych gwarancji.
5.
Stosownie do art. 8 decyzji 1999/468/WE, Parlament Europejski może określić, w uzasadnionej rezolucji, że projekt środków w celu wykonania aktu podstawowego, przyjętego zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu, przekracza uprawnienia wykonawcze przewidziane w tym akcie podstawowym.
6.
Parlament Europejski ma przyjąć takie rezolucje na sesjach plenarnych; ma on na to okres jednego miesiąca, rozpoczynając od dnia otrzymania ostatecznego projektu środków wykonawczych w wersjach językowych przedłożonych Komisji.
7.
W sprawach pilnych oraz w przypadku środków odnoszących się do codziennych spraw administracyjnych lub posiadających ograniczony okres ważności, termin będzie krótszy. Taki termin może być bardzo krótki w nadzwyczajnie pilnych sprawach, w szczególności z przyczyn zdrowia publicznego. Właściwy członek Komisji ma wyznaczyć odpowiedni termin oraz podać powód dla tego terminu. Parlament Europejski może następnie zastosować procedurę, na mocy której stosowanie art. 8 decyzji 1999/468/EWG może zostać przekazane właściwemu Komitetowi Parlamentarnemu w odpowiednim terminie.
8.
Bezpośrednio po przyjęciu przez Parlament Europejski uzasadnionej rezolucji, właściwy członek Komisji ma poinformować Parlament Europejski lub, w odpowiednim przypadku, właściwy Komitet Parlamentarny o działaniach, jakie Komisja zamierza podjąć w związku z nią.
9.
Parlament Europejski wspiera cel oraz procedury przedstawione w deklaracji nr 2 Rady i Komisji(4). Ta deklaracja ma na celu uproszczenie wspólnotowych uzgodnień wykonawczych przez dostosowanie obowiązujących procedur komitetu do tych, które są zawarte w decyzji 1999/468/WE.

______

(1) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(2) (1999) Zbiór Orzeczeń II-2463.

(3) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 1.

(4) Dz.U. C 203 z 17.7.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024