Porozumienie w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji.

POROZUMIENIE MIĘDZY PARLAMENTEM EUROPEJSKIM A KOMISJĄ
w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji

1.
Stosownie do art. 7 ust. 3 decyzji 1999/468/WE(1) Parlament Europejski ma być regularnie informowany przez Komisję o działaniach komitetów działających w ramach procedur komitetów. W tym celu ma on otrzymywać, w tym samym czasie co członkowie komitetów oraz na tych samych warunkach, projekty porządków obrad komitetów, propozycje środków wykonawczych przedłożone komitetom na podstawie podstawowego aktu prawnego przyjętego zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu WE, a także wyniki głosowań i wnioski z posiedzeń oraz wykazy organów, do których należą osoby wyznaczone przez Państwa Członkowskie do ich reprezentowania.
2.
Ponadto Komisja wyraża zgodę na przesyłanie do informacji Parlamentu Europejskiego, na wniosek właściwego Komitetu Parlamentarnego, propozycji szczególnych środków w celu wykonania aktów podstawowych, które pomimo tego, że nie zostały przyjęte w ramach procedury kodecyzji, mają szczególne znaczenie dla Parlamentu Europejskiego. Stosownie do wyroku Sądu Pierwszej Instancji Wspólnoty Europejskiej z dnia 19 lipca 1999 r. (Sprawa T-188/97, Rothmans przeciwko Komisji)(2), Parlament Europejski może żądać dostępu do Protokołów posiedzeń komitetów.
3.
Parlament Europejski oraz Komisja uważają następujące porozumienia za nieważne i z tego powodu nieposiadające mocy prawnej, o ile dotyczy to ich samych: porozumienie Plumb/Delors z 1988 r., porozumienie Samland/Williamson z 1996 r. oraz modus vivendi(3) z 1994 r.
4.
Gdy tylko zostaną dokonane właściwe uzgodnienia techniczne, dokumenty określone w art. 7 ust. 3 decyzji 1999/486/WE, zostaną przekazane w formie elektronicznej. Z dokumentami poufnymi będzie się postępować zgodnie z wewnętrznymi procedurami administracyjnymi opracowanymi przez każdą instytucję w celu zapewnienia wszystkich wymaganych gwarancji.
5.
Stosownie do art. 8 decyzji 1999/468/WE, Parlament Europejski może określić, w uzasadnionej rezolucji, że projekt środków w celu wykonania aktu podstawowego, przyjętego zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 251 Traktatu, przekracza uprawnienia wykonawcze przewidziane w tym akcie podstawowym.
6.
Parlament Europejski ma przyjąć takie rezolucje na sesjach plenarnych; ma on na to okres jednego miesiąca, rozpoczynając od dnia otrzymania ostatecznego projektu środków wykonawczych w wersjach językowych przedłożonych Komisji.
7.
W sprawach pilnych oraz w przypadku środków odnoszących się do codziennych spraw administracyjnych lub posiadających ograniczony okres ważności, termin będzie krótszy. Taki termin może być bardzo krótki w nadzwyczajnie pilnych sprawach, w szczególności z przyczyn zdrowia publicznego. Właściwy członek Komisji ma wyznaczyć odpowiedni termin oraz podać powód dla tego terminu. Parlament Europejski może następnie zastosować procedurę, na mocy której stosowanie art. 8 decyzji 1999/468/EWG może zostać przekazane właściwemu Komitetowi Parlamentarnemu w odpowiednim terminie.
8.
Bezpośrednio po przyjęciu przez Parlament Europejski uzasadnionej rezolucji, właściwy członek Komisji ma poinformować Parlament Europejski lub, w odpowiednim przypadku, właściwy Komitet Parlamentarny o działaniach, jakie Komisja zamierza podjąć w związku z nią.
9.
Parlament Europejski wspiera cel oraz procedury przedstawione w deklaracji nr 2 Rady i Komisji(4). Ta deklaracja ma na celu uproszczenie wspólnotowych uzgodnień wykonawczych przez dostosowanie obowiązujących procedur komitetu do tych, które są zawarte w decyzji 1999/468/WE.

______

(1) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

(2) (1999) Zbiór Orzeczeń II-2463.

(3) Dz.U. C 102 z 4.4.1996, str. 1.

(4) Dz.U. C 203 z 17.7.1999, str. 1.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.256.19

Rodzaj: Porozumienie
Tytuł: Porozumienie w sprawie procedur wprowadzenia w życie decyzji Rady 1999/468/WE ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji.
Data aktu: 10/10/2000
Data ogłoszenia: 10/10/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/10/2000