Decyzja SCH/Com-ex(97)24 w sprawie rozwoju SIS

DECYZJA KOMITETU WYKONAWCZEGO
z dnia 7 października 1997 r.
w sprawie rozwoju SIS *

(SCH/Com-ex (97) 24)

(Dz.U. UE L z dnia 22 września 2000 r.)

KOMITET WYKONAWCZY,

uwzględniając art. 132 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen,

uwzględniając art. 92 ust. 3 tej Konwencji,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komitet Sterujący SIS przeprowadził analizy [dok. SCH/OR.SIS (97) 146, rev. 2],

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Prace nad SIS II będą przebiegały równolegle z środkami mającymi na celu odnowienie obecnego C.SIS do eksploatacji przez 10 państw. System ten zostanie jednakże przygotowany do eksploatacji przez 15 państw, by integracja państw nordyckich na nowej platformie mogła nastąpić niezwłocznie po ustabilizowaniu się SIS dla 10 państw.

Państwa nordyckie powinny zostać zintegrowane możliwie jak najszybciej w ciągu 2000 r.

W trakcie realizacji należy przestrzegać następujących wytycznych:

1. Równoległy rozwój SIS I oraz SIS II w żaden sposób nie narusza rozwoju SIS II jako celu strategicznego. Niektóre istotne specjalistyczne wymogi stawiane SIS mogą być zrealizowane tylko w oparciu o SIS II.

2. Cel ten powinien zostać zrealizowany przez Francję, jako zamawiającego, w oparciu o procedurę przetargu ograniczonego.

3. Równoległy rozwój SIS I z SIS II zakłada gotowość i wolę wszystkich państw do udostępnienia koniecznych środków finansowych i osobowych.

Wiedeń, dnia 7 października 1997 r.

Karl SCHLÖGL
Przewodniczący

SCH/OR.SIS (97) 146, rev. 2

Temat: Rozwój SIS

1. Na posiedzeniu Grupy Centralnej dnia 23 czerwca 1997 r. przedłożono opracowaną przez PWP i Komitet Sterujący notatkę w sprawie dalszego rozwoju SIS (SCH/OR.SIS (97) 105, rev.). W trakcie tego posiedzenia nie osiągnięto porozumienia co do dalszego sposobu postępowania.

2. Na posiedzeniu dnia 8 lipca 1997 r. Komitet Sterujący udzielił PWP mandatu do ponownego przeanalizowania preferowanych scenariuszy pod względem technicznym i sporządzenia zestawienia w odniesieniu do wymogów i kosztów.

3. Intensywne prac PWP w okresie miesięcy letnich doprowadziły do sporządzenia zamieszczonej w załączniku notatki w sprawie możliwości dalszego rozwoju technicznego istniejącego systemu, przy uwzględnieniu udziału państw nordyckich w SIS (SCH/OR.SIS-SIS (97) 425 rev.).

W trakcie prac, a w szczególności w trakcie dyskusji z konsorcjum okazało się, że decyzja w sprawie dalszego rozwoju SIS musi zapaść szybko. Bez odnowienia systemu z wymianą sprzętu i oprogramowania komputerowego zachodzi obawa, iż system nie podoła problemowi zmiany daty na przełomie tysiącleci.

Według oficjalnych deklaracji konsorcjum, nie można udzielić gwarancji możliwości rozwiązania problemów aktualnego systemu. Zdaniem konsorcjum zmiany wykraczałyby ponadto poza ramy istniejących umów o utrzymaniu systemu.

4. W związku z uwarunkowaniami technicznymi nie jest możliwe dokonanie integracji państw nordyckich do SIS przed przełomem tysiącleci.

W wyniku analizy badań przeprowadzonych przez PWP Komitet Sterujący zaleca Grupie Centralnej następujący sposób postępowania:

Niezwłoczne podjęcie decyzji w sprawie opisanej poniżej procedury - oraz z uwzględnieniem obowiązujących decyzji Komitetu Wykonawczego - przedłożenie tematyki Komitetowi Wykonawczemu w celu ponownego wydania decyzji:

Prace nad SIS II będą przebiegały równolegle z środkami mającymi na celu odnowienie obecnego C.SIS do eksploatacji przez 10 państw. System zostanie jednakże przygotowany do eksploatacji przez 15 państw, by integracja państw nordyckich na nowej platformie mogła nastąpić niezwłocznie po ustabilizowaniu się SIS dla 10 państwami.

Państwa nordyckie powinny zostać zintegrowane możliwie jak najszybciej w ciągu 2000 r. Dlatego projekt odnowienia i rozszerzenia SIS składać się będzie z dwóch faz. W fazie pierwszej sprzęt komputerowy i specyfikacje techniczne przygotowane zostaną do eksploatacji przez 15 państw, nastąpi także wdrożenie dla 10 państw. Druga faza obejmuje integrację państw nordyckich.

W trakcie realizacji należy przestrzegać następujących wytycznych:

1. Równoległy rozwój SIS I oraz SIS II w żaden sposób nie narusza rozwoju SIS II jako celu strategicznego. Istniejące istotne specjalistyczne wymogi stawiane SIS mogą być zrealizowane tylko w oparciu o SIS II (zakres funkcji SIS I również i po odnowieniu pozostanie bez zmian).

2. Gwarancję urzeczywistnienia tego scenariusza Komitet Sterujący dostrzega tylko w procedurze przetargu ograniczonego. Procedura ta musi być podjęta przez Francję zgodnie z art. 92, ust. 3 Konwencji wykonawczej.

3. Rozwój równoległy SIS I z SIS II zakłada gotowość i wolę wszystkich państw do udostępnienia potrzebnych środków finansowych i osobowych. Koszty odnowienia SIS I są szacowane na kwotę około 16 milionów FRF (nie wliczono kosztów związanych z dostosowaniem krajowych Systemów Informacyjnych Schengen).

Komitet Sterujący podkreśla, iż zwłoka w podjęciu tej decyzji stanowi zagrożenie dla dalszej eksploatacji systemu po dniu 1 stycznia 2000 r.

* Z dniem 9 kwietnia 2013 r. niniejsza decyzja traci moc w kwestiach objętych zakresem stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską na podstawie art. 52 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1987/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.2006.381.4).

Z dniem 9 kwietnia 2013 r. niniejsza decyzja traci moc w kwestiach objętych zakresem stosowania Traktatu o Unii Europejskiej na podstawie art. 68 ust. 2 lit. b) decyzji Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.2007.205.63).

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.239.442

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja SCH/Com-ex(97)24 w sprawie rozwoju SIS
Data aktu: 07/10/1997
Data ogłoszenia: 22/09/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 07/10/1997