Decyzja SCH/Com-ex(97)24 w sprawie rozwoju SIS

DECYZJA KOMITETU WYKONAWCZEGO
z dnia 7 października 1997 r.
w sprawie rozwoju SIS *

(SCH/Com-ex (97) 24)

(Dz.U. UE L z dnia 22 września 2000 r.)

KOMITET WYKONAWCZY,

uwzględniając art. 132 Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen,

uwzględniając art. 92 ust. 3 tej Konwencji,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komitet Sterujący SIS przeprowadził analizy [dok. SCH/OR.SIS (97) 146, rev. 2],

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Prace nad SIS II będą przebiegały równolegle z środkami mającymi na celu odnowienie obecnego C.SIS do eksploatacji przez 10 państw. System ten zostanie jednakże przygotowany do eksploatacji przez 15 państw, by integracja państw nordyckich na nowej platformie mogła nastąpić niezwłocznie po ustabilizowaniu się SIS dla 10 państw.

Państwa nordyckie powinny zostać zintegrowane możliwie jak najszybciej w ciągu 2000 r.

W trakcie realizacji należy przestrzegać następujących wytycznych:

1. Równoległy rozwój SIS I oraz SIS II w żaden sposób nie narusza rozwoju SIS II jako celu strategicznego. Niektóre istotne specjalistyczne wymogi stawiane SIS mogą być zrealizowane tylko w oparciu o SIS II.

2. Cel ten powinien zostać zrealizowany przez Francję, jako zamawiającego, w oparciu o procedurę przetargu ograniczonego.

3. Równoległy rozwój SIS I z SIS II zakłada gotowość i wolę wszystkich państw do udostępnienia koniecznych środków finansowych i osobowych.

Wiedeń, dnia 7 października 1997 r.

Karl SCHLÖGL
Przewodniczący

SCH/OR.SIS (97) 146, rev. 2

Temat: Rozwój SIS

1. Na posiedzeniu Grupy Centralnej dnia 23 czerwca 1997 r. przedłożono opracowaną przez PWP i Komitet Sterujący notatkę w sprawie dalszego rozwoju SIS (SCH/OR.SIS (97) 105, rev.). W trakcie tego posiedzenia nie osiągnięto porozumienia co do dalszego sposobu postępowania.

2. Na posiedzeniu dnia 8 lipca 1997 r. Komitet Sterujący udzielił PWP mandatu do ponownego przeanalizowania preferowanych scenariuszy pod względem technicznym i sporządzenia zestawienia w odniesieniu do wymogów i kosztów.

3. Intensywne prac PWP w okresie miesięcy letnich doprowadziły do sporządzenia zamieszczonej w załączniku notatki w sprawie możliwości dalszego rozwoju technicznego istniejącego systemu, przy uwzględnieniu udziału państw nordyckich w SIS (SCH/OR.SIS-SIS (97) 425 rev.).

W trakcie prac, a w szczególności w trakcie dyskusji z konsorcjum okazało się, że decyzja w sprawie dalszego rozwoju SIS musi zapaść szybko. Bez odnowienia systemu z wymianą sprzętu i oprogramowania komputerowego zachodzi obawa, iż system nie podoła problemowi zmiany daty na przełomie tysiącleci.

Według oficjalnych deklaracji konsorcjum, nie można udzielić gwarancji możliwości rozwiązania problemów aktualnego systemu. Zdaniem konsorcjum zmiany wykraczałyby ponadto poza ramy istniejących umów o utrzymaniu systemu.

4. W związku z uwarunkowaniami technicznymi nie jest możliwe dokonanie integracji państw nordyckich do SIS przed przełomem tysiącleci.

W wyniku analizy badań przeprowadzonych przez PWP Komitet Sterujący zaleca Grupie Centralnej następujący sposób postępowania:

Niezwłoczne podjęcie decyzji w sprawie opisanej poniżej procedury - oraz z uwzględnieniem obowiązujących decyzji Komitetu Wykonawczego - przedłożenie tematyki Komitetowi Wykonawczemu w celu ponownego wydania decyzji:

Prace nad SIS II będą przebiegały równolegle z środkami mającymi na celu odnowienie obecnego C.SIS do eksploatacji przez 10 państw. System zostanie jednakże przygotowany do eksploatacji przez 15 państw, by integracja państw nordyckich na nowej platformie mogła nastąpić niezwłocznie po ustabilizowaniu się SIS dla 10 państwami.

Państwa nordyckie powinny zostać zintegrowane możliwie jak najszybciej w ciągu 2000 r. Dlatego projekt odnowienia i rozszerzenia SIS składać się będzie z dwóch faz. W fazie pierwszej sprzęt komputerowy i specyfikacje techniczne przygotowane zostaną do eksploatacji przez 15 państw, nastąpi także wdrożenie dla 10 państw. Druga faza obejmuje integrację państw nordyckich.

W trakcie realizacji należy przestrzegać następujących wytycznych:

1. Równoległy rozwój SIS I oraz SIS II w żaden sposób nie narusza rozwoju SIS II jako celu strategicznego. Istniejące istotne specjalistyczne wymogi stawiane SIS mogą być zrealizowane tylko w oparciu o SIS II (zakres funkcji SIS I również i po odnowieniu pozostanie bez zmian).

2. Gwarancję urzeczywistnienia tego scenariusza Komitet Sterujący dostrzega tylko w procedurze przetargu ograniczonego. Procedura ta musi być podjęta przez Francję zgodnie z art. 92, ust. 3 Konwencji wykonawczej.

3. Rozwój równoległy SIS I z SIS II zakłada gotowość i wolę wszystkich państw do udostępnienia potrzebnych środków finansowych i osobowych. Koszty odnowienia SIS I są szacowane na kwotę około 16 milionów FRF (nie wliczono kosztów związanych z dostosowaniem krajowych Systemów Informacyjnych Schengen).

Komitet Sterujący podkreśla, iż zwłoka w podjęciu tej decyzji stanowi zagrożenie dla dalszej eksploatacji systemu po dniu 1 stycznia 2000 r.

* Z dniem 9 kwietnia 2013 r. niniejsza decyzja traci moc w kwestiach objętych zakresem stosowania Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską na podstawie art. 52 ust. 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1987/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.2006.381.4).

Z dniem 9 kwietnia 2013 r. niniejsza decyzja traci moc w kwestiach objętych zakresem stosowania Traktatu o Unii Europejskiej na podstawie art. 68 ust. 2 lit. b) decyzji Rady 2007/533/WSiSW z dnia 12 czerwca 2007 r. (Dz.U.UE.L.2007.205.63).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024