Decyzja 2000/436/WE ustanawiająca Komitet Ochrony Socjalnej

DECYZJA RADY
z dnia 29 czerwca 2000 r.
ustanawiająca Komitet Ochrony Socjalnej

(2000/436/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 12 lipca 2000 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 202,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W swoim komunikacie "Spójna Strategia Unowocześniania Ochrony Socjalnej" z dnia 14 lipca 1999 r. Komisja przedstawiła sugestie co do udoskonalenia współpracy w dziedzinie ochrony socjalnej poprzez, między innymi, ustanowienie grupy urzędników wysokiego szczebla.

(2) W swojej rezolucji z dnia 16 lutego 2000 r. w sprawie komunikatu Komisji dotyczącego uzgodnionej strategii unowocześniania ochrony socjalnej Parlament Europejski pozytywnie ocenił komunikat Komisji oraz fakt utworzenia takiej grupy.

(3) W swoich wnioskach z dnia 17 grudnia 1999 r. w sprawie wzmocnienia współpracy w unowocześnianiu i poprawianiu ochrony socjalnej (1) Rada podkreśliła potrzebę współpracy w celu unowocześniania ochrony socjalnej w oparciu o stały i zasadniczy dialog, śledzenie rezultatów oraz wymianę informacji, doświadczeń i dobrej praktyki między Państwami Członkowskimi.

(4) Rada, w tych samych wnioskach:

- poparła sugestię Komisji co do stworzenia mechanizmu wzmocnionej współpracy, określonej przez grupę urzędników wysokiego szczebla, utworzoną w celu podjęcia niniejszego działania,

- podkreśliła, że ten rodzaj współpracy powinien obejmować wszystkie formy ochrony socjalnej i pomóc Państwom Członkowskim w miarę potrzeby w poprawie i wzmacnianiu ich systemów ochrony socjalnej, zgodnie z ich krajowymi priorytetami, oraz przypomniała, że do kompetencji Państw Członkowskich należy organizacja i finansowanie ochrony socjalnej,

- uznała za szczególnie ważne, żeby ta nowa współpraca, której celem jest ulepszanie i unowocześnianie ochrony socjalnej, była działaniem konsekwentnym, równoległym do i wzajemnie oddziałującym na realizację Europejskiej Strategii na rzecz Zatrudnienia, jak również do prowadzonego dialogu makroekonomicznego,

- zaaprobowała cztery ogólne cele określone przez Komisję, czyli: uczynienie pracy opłacaną i zapewniającą pewne dochody; uczynienie emerytur pewnymi, a systemy emerytalne trwałymi, wspieranie włączenia społecznego oraz zapewnienie wysokiej jakości i pewności opieki zdrowotnej, oraz uznała, że aspekty finansowe są wspólne dla wszystkich celów,

- podkreśliła, że zasada mówiąca o równości kobiet i mężczyzn musi być włączona do zakresu wszystkich działań podejmowanych w ramach tych czterech celów,

- podkreśliła rolę partnerów społecznych w procesie unowocześniania ochrony socjalnej.

(5) Wnioski Rady ze szczytu Rady Europejskiej w Lizbonie w dniach 23 i 24 marca 2000 r. potwierdziły znaczenie ochrony socjalnej w dalszym rozwijaniu i unowocześnianiu aktywnego i dynamicznego państwa dobrobytu w Europie i zaprosiły Radę do podjęcia działania na rzecz wzmocnienia współpracy między Państwami Członkowskimi poprzez wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk, na podstawie unowocześnionych sieci informacyjnych, które są podstawowymi narzędziami w tym obszarze.

(6) W celu wspierania tej współpracy Rada Europejska w Lizbonie wyznaczyła grupie urzędników wysokiego szczebla pewne kluczowe zadania, w szczególności, traktując jako priorytet:

- przygotowanie badania dotyczącego przyszłych przemian ochrony socjalnej, z długoterminowego punktu widzenia, zwracając szczególną uwagę na trwałość systemów emerytalnych, oraz

- zaangażowanie w wyznaczanie odpowiednich celów oraz w ustanawianie wskaźników, w celu wspierania wdrażania wysiłków Państw Członkowskich i Unii Europejskiej w promowaniu włączenia społecznego.

(7) Właściwe jest kontynuowanie pracy już rozpoczętej przez tymczasowo powstałą grupę urzędników wysokiego szczebla, utworzoną zgodnie z wyżej wspomnianymi wnioskami Rady, poprzez zastąpienie jej Komitetem doradczym, stosownie do przepisów niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Ustanawia się Komitet Doradczy ds. Ochrony Socjalnej (zwany dalej "Komitetem") w celu wzmocnienia współpracy między Państwami Członkowskimi w zakresie polityki ochrony socjalnej w pełnej zgodności z postanowieniami Traktatu oraz w należytym poszanowaniu kompetencji instytucji i organów wspólnotowych.
2.
Zadania Komitetu to:

– monitorowanie rozwoju polityki ochrony socjalnej w Państwach Członkowskich oraz we Wspólnocie,

– wspieranie wymiany informacji, doświadczeń i dobrej praktyki między Państwami Członkowskimi i Komisją,

– bez uszczerbku dla postanowień art. 207 Traktatu przygotowywanie rocznego sprawozdania w sprawie ochrony socjalnej, przedkładanego Radzie, informującego o rozwoju działań podjętych dla osiągnięcia celów wyznaczonych przez Radę.

Komitet może, na wniosek Rady lub Komisji albo z własnej inicjatywy, przygotowywać inne sprawozdania lub opinie bądź podejmować inne prace w zakresie swoich kompetencji.

3.
Komitet, tam gdzie jest to właściwe, pracuje we współpracy z innymi odpowiednimi organami oraz komitetami zajmującymi się sprawami polityki społecznej i gospodarczej, takimi jak Komitet ds. Zatrudnienia oraz Komitet ds. Polityki Gospodarczej.
4.
Wypełniając swój mandat, Komitet ustanowi właściwe kontakty z partnerami społecznymi.
Artykuł  2
1.
Komitet składa się z dwóch przedstawicieli wyznaczonych przez każde Państwo Członkowskie oraz z dwóch przedstawicieli Komisji. Przedstawiciele mogą być wspomagani przez dwóch zastępców.
2.
Komitet może zapraszać ekspertów spoza swego grona, stosownie do porządku dziennego.
Artykuł  3
1.
Komitet wybiera swojego przewodniczącego spośród przedstawicieli Państw Członkowskich na nieodnawialną dwuletnią kadencję.
2.
Przewodniczący jest wspomagany przez czterech wiceprzewodniczących, z których dwóch zostanie wybranych przez Komitet spośród swoich członków na dwuletnią kadencję; trzeci jest przedstawicielem Państwa Członkowskiego, które w danym okresie sprawuje prezydencję w Radzie, a czwarty jest przedstawicielem Państwa Członkowskiego, które jako następne będzie sprawować prezydencję w Radzie.
3.
Komisja zapewnia analityczne i organizacyjne wsparcie dla Komitetu. Wyznacza ona swojego pracownika jako sekretarza Komitetu, który wykonywać będzie instrukcje Komitetu w toku wspomagania Komitetu w wypełnianiu jego zadań. Komisja współpracuje z Sekretariatem Generalnym Rady w odniesieniu do kwestii odbywania posiedzeń.
4.
Komitet ustanawia własne zasady działania.
5.
Posiedzenia Komitetu zwoływane są przez przewodniczącego z jego inicjatywy albo na wniosek co najmniej połowy członków Komitetu.
Artykuł  4

Komitet może powierzyć badanie poszczególnych spraw zastępcom członków lub może w tym celu utworzyć grupy robocze. W takich przypadkach przewodnictwo powierzane jest członkowi albo zastępcy członka Komitetu lub urzędnikowi Komisji, wyznaczonemu przez Komitet. Grupy robocze mogą korzystać z pomocy ekspertów.

Artykuł  5

Tymczasowa grupa robocza urzędników wysokiego szczebla, utworzona zgodnie z wnioskami Rady z dnia 17 grudnia 1999 r., zakończy swoją działalność w dniu pierwszego posiedzenia Komitetu, utworzonego na podstawie niniejszej decyzji. Pierwsze posiedzenie Komitetu odbędzie się nie później niż sześć miesięcy od daty przyjęcia niniejszej decyzji.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 29 czerwca 2000 r.

W imieniu Rady
M. ARCANJO
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. C 8 z 12.1.2000, str. 7.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.172.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2000/436/WE ustanawiająca Komitet Ochrony Socjalnej
Data aktu: 29/06/2000
Data ogłoszenia: 12/07/2000
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/06/2000