Dyrektywa 2000/44/WE zmieniająca dyrektywę 92/12/EWG w zakresie tymczasowych ograniczeń ilościowych na produkty objęte podatkami akcyzowymi, wwożone do Szwecji z innych Państw Członkowskich

DYREKTYWA RADY 2000/44/WE
z dnia 30 czerwca 2000 r.
zmieniająca dyrektywę 92/12/EWG w zakresie tymczasowych ograniczeń ilościowych na produkty objęte podatkami akcyzowymi, wwożone do Szwecji z innych Państw Członkowskich

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 93,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego (1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 26 ust. 3 dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących produktów (2) objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania przyznaje Szwecji prawo kontynuacji stosowania, do dnia 30 czerwca 2000 r., takich samych ograniczeń, jak ustanowione w Akcie przystąpienia Szwecji z 1994 r., dotyczących ilości napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, które mogą być wwożone na terytorium Szwecji bez dalszych płatności podatku akcyzowego przez osoby fizyczne z przeznaczeniem do ich własnego użytku.

(2) Odstępstwo to zostało przyznane, ponieważ w Europie bez granic, gdzie stawki podatków akcyzowych różnią się znacznie, natychmiastowe i całkowite zniesienie ograniczeń akcyzowych spowodowałoby zajście takich zmian nie do przyjęcia w zakresie handlu i dochodów oraz zakłócenie konkurencji w Szwecji, która tradycyjnie stosowała wysokie podatki akcyzowe na określone produkty, zarówno traktując to jako znaczące źródło dochodów, jak i kierując się względami zdrowotnymi i społecznymi.

(3) Finlandia i Dania zostały upoważnione do stosowania podobnych ograniczeń w okresie do dnia 31 grudnia 2003 r.

(4) Szwecja wnioskowała o zezwolenie na kontynuację stosowania tych ograniczeń przez taki sam okres, jaki został przyznany Finlandii i Danii, argumentując, że potrzebuje więcej czasu na dostosowanie swojej polityki alkoholowej do sytuacji, w której nie występują żadne ograniczenia.

(5) Jednocześnie Szwecja zobowiązuje się zwiększyć, w kilku etapach, obecne limity ilościowe dotyczące napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych wwożonych na swoje terytorium, w celu stopniowego dostosowywania ich do przepisów wspólnotowych przewidzianych w art. 8 i 9 dyrektywy 92/12/EWG oraz w celu zagwarantowania całkowitego zniesienia istniejących wewnątrz Wspólnoty ograniczeń w zakresie tych produktów do dnia 31 grudnia 2003 r.

(6) Artykuł 26 dyrektywy 92/12/EWG stanowi odstępstwo od jednej z fundamentalnych zasad rynku wewnętrznego, to jest prawa obywateli do przewożenia towarów zakupionych do własnego użytku na całym obszarze Wspólnoty bez ponoszenia żadnych nowych opłat z tego tytułu, zatem niezbędne najdalej idące ograniczenie skutków tego odstępstwa.

(7) W związku z tym wskazane jest przyznanie dodatkowego okresu dostosowawczego w Szwecji w drodze odroczenia terminu przewidzianego w art. 26 ust. 3 dyrektywy 92/12/EWG o nowy, niepodlegający przedłużeniu okres, trwający do dnia 31 grudnia 2003 r. oraz ustalenie etapów stopniowej liberalizacji ograniczeń przed ich całkowitym zniesieniem, które ma nastąpić z tą datą.

(8) Uwzględniając gospodarcze znaczenie niniejszej dyrektywy konieczne jest powołanie się na przyczynę pilności określoną w pkt I ppkt 3 Protokołu do Traktatu amsterdamskiego w sprawie roli parlamentów krajowych w Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W dyrektywie 92/12/EWG wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 26 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Bez uszczerbku dla art. 8 Szwecja upoważniona jest do stosowania określonych w Załączniku ograniczeń ilości napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych.

Upoważnienie to dotyczy ilości napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, jakie mogą być wwożone na terytorium Szwecji przez osoby fizyczne do ich własnego użytku bez dalszych płatności podatku akcyzowego.

Upoważnienie to stosuje się do dnia 31 grudnia 2003 r.";

2) w niniejszej dyrektywie dodaje się Załącznik o treści podanej w Załączniku.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawodawcze, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 1 lipca 2000 r. Niezwłocznie informują o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie przekazują Komisji teksty głównych przepisów prawa krajowego, które przyjmują w obszarze objętym niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dnia 1 lipca 2000 r.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 30 czerwca 2000 r.
W imieniu Rady
J. GAMA
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 15 czerwca 2000 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 76 z 23.3.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/99/WE (Dz.U. L 8 z 11.1.1997, str. 12).

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK

Artykuł 26 ust. 3

Ilość napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych, które mogą zostać wwiezione na terytorium Szwecji przez osoby prywatne do własnego użytku bez konieczności dodatkowej płatności podatku akcyzowego

Napoje alkoholowe

Od dnia 1 lipca 2000 r. Od dnia 1 stycznia 2001 r. Od dnia 1 stycznia 2002 r. Od dnia 1 stycznia 2003 r.
Wyroby spirytusowe 1 l 1 l 2 l 5 l
Półprodukty 3 l 3 l 3 l 3 l
Wina (łącznie z winami musującymi) 20 l 26 l 26 l 52 l
Piwo 24 l 32 l 32 l 64 l

Wyroby tytoniowe

Od dnia 1 lipca 2000 r.
Papierosy lub 400
Cygaretki lub 200
Cygara lub 100
Tytoń luzem 550 g"

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2000.161.82

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 2000/44/WE zmieniająca dyrektywę 92/12/EWG w zakresie tymczasowych ograniczeń ilościowych na produkty objęte podatkami akcyzowymi, wwożone do Szwecji z innych Państw Członkowskich
Data aktu: 30/06/2000
Data ogłoszenia: 01/07/2000
Data wejścia w życie: 01/07/2000, 01/05/2004