uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,
uwzględniając projekt rozporządzenia przedstawiony przez Komisję, a także mając na uwadze, co następuje:
w celu realizacji powierzonych jej zadań Komisja powinna być informowana o poziomie i elementach składowych kosztów pracy oraz o strukturze i rozdziale zarobków w Państwach Członkowskich;
rozwój Wspólnoty i funkcjonowanie rynku wewnętrznego zwiększają zapotrzebowanie na dane porównywalne dotyczące poziomu i elementów składowych kosztów pracy oraz struktury i rozdziału zarobków, w szczególności jako środka służącego do analizy wzrostu w zakresie spójności gospodarczej i społecznej oraz w celu sporządzania wiarygodnych i właściwych porównań pomiędzy Państwami Członkowskimi i regionami Wspólnoty;
najlepszą metodą oceny sytuacji odnośnie do kosztów pracy i zarobków jest opracowywanie danych statystycznych Wspólnoty przy użyciu zharmonizowanych metod i definicji, jak było to przeprowadzane uprzednio, ostatnio za rok 1996 w przypadku poziomu i struktury kosztów pracy zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 23/97 (1) oraz za rok 1995 w przypadku struktury i rozdziału zarobków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2744/95 (2);
aby odzwierciedlić zmiany zachodzące w strukturze siły roboczej, rozdziale zarobków oraz w elementach składowych wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwa na wynagrodzenia pracowników i związanych z nimi składek opłacanych przez pracodawców, dane statystyczne muszą być stale uaktualniane;
zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2223/96 (3) europejski system rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie Europejskiej (ESA-95) stanowi odniesienie dla standardów, definicji i praktyk księgowych w Państwach Członkowskich w celu sprostania potrzebom Wspólnoty; wymaga to utworzenia całościowych, wiarygodnych i porównywalnych źródeł statystycznych na poziomie krajowym i regionalnym; poziomy odchylenia, które mają być stosowane w odniesieniu do zmiennych, są ograniczone do tego, co jest konieczne, aby zapewnić porównywalność z wcześniejszymi danymi statystycznymi oraz zgodność z wymogami w zakresie rachunkowości;
Europejski Bank Centralny (EBC) potrzebuje informacji na temat poziomu i elementów składowych kosztów pracy oraz struktury i rozdziału zarobków w celu oceny rozwoju gospodarczego w Państwach Członkowskich w kontekście wspólnej europejskiej polityki walutowej;
informacje statystyczne w tej dziedzinie są dostępne tylko w niektórych Państwach Członkowskich i dlatego nie ma możliwości sporządzania aktualnych porównań; statystyki wspólnotowe powinny być zatem tworzone, a wyniki opracowywane, na podstawie wspólnych definicji i zharmonizowanej metodologii przy uwzględnieniu standardów zatwierdzonych przez właściwe organizacje międzynarodowe;
obecnie nie wszystkie Państwa Członkowskie zbierają pełne dane w działach M (Edukacja), N (Zdrowie i opieka społeczna) oraz O (Inne działania Wspólnoty, działalność w zakresie usług społecznych i osobistych); a zatem za właściwe uważa się podjęcie decyzji o ewentualnym włączeniu tych dziedzin do zakresu niniejszego rozporządzenia w świetle raportu, który ma być przedstawiony przez Komisję na podstawie badań pilotażowych w sprawie możliwości zbierania pełnych danych w tych sektorach;
chociaż należy w pełni uznać konieczność zbierania pełnych danych we wszystkich działach gospodarki, należy tę kwestię dokładnie rozważyć pod kątem możliwości sprawozdawczych i obciążenia respondentów w pewnych obszarach, w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw (MSP); a zatem za właściwe uważa się przeprowadzenie przez Komisję badań pilotażowych w sprawie możliwości zbierania pełnych danych od jednostek statystycznych liczących mniej niż dziesięciu pracowników oraz podjęcie przez Radę decyzji w tej sprawie w świetle raportu przedstawionego przez Komisję w ciągu czterech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia; w tym czasie pomocne może być korzystanie z rejestrów administracyjnych i należy zachęcać do ich wykorzystywania;
zgodnie z zasadą pomocniczości proponowane stworzenie wspólnych standardów statystycznych umożliwiających opracowywanie zharmonizowanych informacji jest działaniem, którego cele, z racji jego skali lub wyników, mogą być lepiej osiągnięte na poziomie Wspólnoty; standardy te będą wdrażane w każdym Państwie Członkowskim przez agencje i instytucje wyznaczone do opracowywania statystyk wspólnotowych;
za właściwe uważa się dopuszczenie wyjątków w odniesieniu do niektórych Państw Członkowskich uwzględniające szczególne trudności techniczne, które Państwa te napotkały przy zbieraniu niektórych rodzajów informacji, pod warunkiem że nie wpłynie to w znaczący sposób na jakość informacji statystycznych;
tworzenie poszczególnych statystyk wspólnotowych regulują zasady określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk wspólnotowych (4);
przeprowadzona została konsultacja z Komitetem ds. Programu Statystycznego ustanowionego na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom (5), zgodnie z art. 3 wymienionej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 9 marca 1999 r.
| W imieniu Rady | |
| W. RIESTER | |
| Przewodniczący |
_______
(1) Dz.U. L 6 z 10.1.1997, str. 1.
(2) Dz.U. L 287 z 30.11.1995, str. 3.
(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98 (Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1).
(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.
(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.
(6) Dz.U. L 76 z 30.3.1993, str. 1.
(7) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/84/EWG (Dz.U. L 254 z 12.10.1993, str. 16).
(8) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.
(9) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.63.6 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 530/1999 dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy |
| Data aktu: | 09/03/1999 |
| Data ogłoszenia: | 12/03/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/1999, 01/05/2004 |