Rozporządzenie 530/1999 dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 530/1999
z dnia 9 marca 1999 r.
dotyczące statystyk strukturalnych odnoszących się do zarobków i kosztów pracy

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 213,

uwzględniając projekt rozporządzenia przedstawiony przez Komisję, a także mając na uwadze, co następuje:

w celu realizacji powierzonych jej zadań Komisja powinna być informowana o poziomie i elementach składowych kosztów pracy oraz o strukturze i rozdziale zarobków w Państwach Członkowskich;

rozwój Wspólnoty i funkcjonowanie rynku wewnętrznego zwiększają zapotrzebowanie na dane porównywalne dotyczące poziomu i elementów składowych kosztów pracy oraz struktury i rozdziału zarobków, w szczególności jako środka służącego do analizy wzrostu w zakresie spójności gospodarczej i społecznej oraz w celu sporządzania wiarygodnych i właściwych porównań pomiędzy Państwami Członkowskimi i regionami Wspólnoty;

najlepszą metodą oceny sytuacji odnośnie do kosztów pracy i zarobków jest opracowywanie danych statystycznych Wspólnoty przy użyciu zharmonizowanych metod i definicji, jak było to przeprowadzane uprzednio, ostatnio za rok 1996 w przypadku poziomu i struktury kosztów pracy zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 23/97 (1) oraz za rok 1995 w przypadku struktury i rozdziału zarobków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2744/95 (2);

aby odzwierciedlić zmiany zachodzące w strukturze siły roboczej, rozdziale zarobków oraz w elementach składowych wydatków ponoszonych przez przedsiębiorstwa na wynagrodzenia pracowników i związanych z nimi składek opłacanych przez pracodawców, dane statystyczne muszą być stale uaktualniane;

zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2223/96 (3) europejski system rachunków krajowych i regionalnych we Wspólnocie Europejskiej (ESA-95) stanowi odniesienie dla standardów, definicji i praktyk księgowych w Państwach Członkowskich w celu sprostania potrzebom Wspólnoty; wymaga to utworzenia całościowych, wiarygodnych i porównywalnych źródeł statystycznych na poziomie krajowym i regionalnym; poziomy odchylenia, które mają być stosowane w odniesieniu do zmiennych, są ograniczone do tego, co jest konieczne, aby zapewnić porównywalność z wcześniejszymi danymi statystycznymi oraz zgodność z wymogami w zakresie rachunkowości;

Europejski Bank Centralny (EBC) potrzebuje informacji na temat poziomu i elementów składowych kosztów pracy oraz struktury i rozdziału zarobków w celu oceny rozwoju gospodarczego w Państwach Członkowskich w kontekście wspólnej europejskiej polityki walutowej;

informacje statystyczne w tej dziedzinie są dostępne tylko w niektórych Państwach Członkowskich i dlatego nie ma możliwości sporządzania aktualnych porównań; statystyki wspólnotowe powinny być zatem tworzone, a wyniki opracowywane, na podstawie wspólnych definicji i zharmonizowanej metodologii przy uwzględnieniu standardów zatwierdzonych przez właściwe organizacje międzynarodowe;

obecnie nie wszystkie Państwa Członkowskie zbierają pełne dane w działach M (Edukacja), N (Zdrowie i opieka społeczna) oraz O (Inne działania Wspólnoty, działalność w zakresie usług społecznych i osobistych); a zatem za właściwe uważa się podjęcie decyzji o ewentualnym włączeniu tych dziedzin do zakresu niniejszego rozporządzenia w świetle raportu, który ma być przedstawiony przez Komisję na podstawie badań pilotażowych w sprawie możliwości zbierania pełnych danych w tych sektorach;

chociaż należy w pełni uznać konieczność zbierania pełnych danych we wszystkich działach gospodarki, należy tę kwestię dokładnie rozważyć pod kątem możliwości sprawozdawczych i obciążenia respondentów w pewnych obszarach, w szczególności w odniesieniu do małych i średnich przedsiębiorstw (MSP); a zatem za właściwe uważa się przeprowadzenie przez Komisję badań pilotażowych w sprawie możliwości zbierania pełnych danych od jednostek statystycznych liczących mniej niż dziesięciu pracowników oraz podjęcie przez Radę decyzji w tej sprawie w świetle raportu przedstawionego przez Komisję w ciągu czterech lat od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia; w tym czasie pomocne może być korzystanie z rejestrów administracyjnych i należy zachęcać do ich wykorzystywania;

zgodnie z zasadą pomocniczości proponowane stworzenie wspólnych standardów statystycznych umożliwiających opracowywanie zharmonizowanych informacji jest działaniem, którego cele, z racji jego skali lub wyników, mogą być lepiej osiągnięte na poziomie Wspólnoty; standardy te będą wdrażane w każdym Państwie Członkowskim przez agencje i instytucje wyznaczone do opracowywania statystyk wspólnotowych;

za właściwe uważa się dopuszczenie wyjątków w odniesieniu do niektórych Państw Członkowskich uwzględniające szczególne trudności techniczne, które Państwa te napotkały przy zbieraniu niektórych rodzajów informacji, pod warunkiem że nie wpłynie to w znaczący sposób na jakość informacji statystycznych;

tworzenie poszczególnych statystyk wspólnotowych regulują zasady określone w rozporządzeniu Rady (WE) nr 322/97 z dnia 17 lutego 1997 r. w sprawie statystyk wspólnotowych (4);

przeprowadzona została konsultacja z Komitetem ds. Programu Statystycznego ustanowionego na mocy decyzji 89/382/EWG, Euratom (5), zgodnie z art. 3 wymienionej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy ogólne

Władze krajowe i Eurostat opracowują statystyki wspólnotowe dotyczące poziomu i elementów składowych kosztów pracy oraz struktury i rozdziału zarobków pracowników, w odniesieniu do rodzajów działalności gospodarczej określonych w art. 3.

Artykuł  2

Okres odniesienia

1.
Statystyki dotyczące poziomu i elementów składowych kosztów pracy sporządzane są w odniesieniu do roku kalendarzowego 2000, a następnie co cztery lata.
2.
Dane statystyczne dotyczące struktury i rozdziału zarobków sporządzane są w odniesieniu do roku kalendarzowego 2002 oraz dla miesiąca reprezentatywnego w tym roku, a następnie co cztery lata.
Artykuł  3

Zakres

1. 1
Statystyka obejmuje wszystkie dziedziny gospodarki określone w sekcjach: B (Górnictwo i wydobywanie), C (Przetwórstwo przemysłowe), D (Wytwarzanie i zaopatrywanie w energię elektryczną, gaz, parę wodną i powietrze do układów klimatyzacyjnych), E (Dostawa wody; gospodarowanie ściekami i odpadami oraz działalność związana z rekultywacją) F (Budownictwo), G (Handel hurtowy i detaliczny; naprawa pojazdów samochodowych i motocykli), H (Transport i gospodarka magazynowa), I (Działalność związana z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi), J (Informacja i komunikacja), K (Działalność finansowa i ubezpieczeniowa), L (Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości), M (Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna), N (Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca), P (Edukacja), Q (Opieka zdrowotna i pomoc społeczna), R (Działalność związana z kulturą, rozrywką i rekreacją) oraz S (Pozostała działalność usługowa) statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (NACE Rev.2)
2. 2
(skreślony).
Artykuł  4

Biorąc pod uwagę opinie Komitetu ds. Programu Statystycznego, Komisja, w ciągu czterech lat od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, sporządzi raport uwzględniający wyniki badań pilotażowych, w szczególności w oparciu o istniejące źródła w zakresie jednostek statystycznych zatrudniających mniej niż dziesięciu pracowników, oraz przedstawi go Radzie. Raport ocenia stosowanie przepisów niniejszego rozporządzenia w stosunku do jednostek zatrudniających mniej niż dziesięciu pracowników. Raport ocenia znaczenie pełnych danych w stosunku do możliwości sprawozdawczych i obciążenia respondentów. Po przedstawieniu raportu Komisja może, w razie konieczności, przedstawić Radzie właściwe sugestie dotyczące zmiany niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Jednostki statystyczne

Opracowywanie danych statystycznych odbywa się w oparciu o jednostki lokalne i przedsiębiorstwa zgodnie z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 696/93 z dnia 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do obserwacji i analizy systemu produkcji we Wspólnocie (6).

Artykuł  6

Charakterystyka wymaganych informacji

1.
W wypadku statystyk dotyczących poziomu i elementów składowych kosztów pracy dostarczane informacje obejmują co najmniej:

a) 3 następujące informacje dotyczące jednostki lokalnej:

– region (na poziomie NUTS 1),

– wielkość przedsiębiorstwa, do którego należy jednostka lokalna (klasyfikowana jako jedna z następujących wielkości: 10-49, 50-249, 250-499, 500-999, 1000 lub więcej pracowników),

– działalność gospodarcza (na poziomie działu klasyfikacji NACE Rev. 2);

b) następujące zmienne:

– całkowite roczne koszty pracy z rozróżnieniem wynagrodzeń (z podziałem na wynagrodzenie podstawowe i premie, płatności na poczet pracowniczych programów oszczędnościowych, wynagrodzenie za dni nieprzepracowane oraz wynagrodzenie w naturze), składek na ubezpieczenie społeczne odprowadzanych przez pracodawców (z podziałem na rzeczywiście odprowadzone i naliczone składki na ubezpieczenia społeczne), kosztów kształcenia zawodowego, innych wydatków i podatków, jak również subsydiów bezpośrednio związanych z kosztami pracy,

– średnia liczba pracowników w ciągu roku z rozróżnieniem pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz praktykantów,

– średnia liczba godzin przepracowanych w ciągu roku oraz średnia liczba godzin opłaconych w ciągu roku, z rozróżnieniem w każdym przypadku na pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, pracowników zatrudnionych w niepełnym wymiarze czasu pracy oraz praktykantów.

2.
W wypadku danych statystycznych dotyczących struktury i rozdziału zarobków dostarczane informacje obejmują co najmniej:

a) 4 następujące informacje dotyczące jednostki lokalnej, z którą związana jest próba losowa pracowników:

– region (na poziomie NUTS 1),

– wielkość przedsiębiorstwa, do której należy jednostka lokalna (klasyfikowana jako jedna z następujących wielkości: 10-49, 50-249, 250-499, 500-999, 1000 lub więcej pracowników),

– dział gospodarki (na poziomie działu klasyfikacji NACE Rev. 2),

– forma kontroli ekonomicznej i finansowej w rozumieniu dyrektywy Komisji 80/723/EWG z dnia 25 czerwca 1980 r. w sprawie przejrzystości związków finansowych pomiędzy Państwami Członkowskimi a przedsiębiorstwami publicznymi(7),

– rodzaj obowiązującego układu zbiorowego w sprawie wynagrodzeń;

b) następujące informacje dotyczące każdego pracownika w próbie losowej:

– płeć,

– wiek,

– zawód sklasyfikowany według Międzynarodowego Standardu Klasyfikacji Zawodów,

– najwyższy ukończony poziom wykształcenia i szkolenia,

– staż pracy w przedsiębiorstwie,

– informacja, czy jest zatrudniony w pełnym czy niepełnym wymiarze czasu pracy,

– rodzaj umowy o pracę;

c) następujące szczegółowe informacje na temat zarobków:

– wynagrodzenie brutto w miesiącu reprezentatywnym (z odrębnym wyszczególnieniem wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych oraz specjalnego wynagrodzenia za pracę w systemie zmianowym),

– roczne wynagrodzenie brutto w roku referencyjnym (z odrębnym wyszczególnieniem nieregularnie wypłacanych premii),

– czas pracy (liczba opłaconych godzin w standardowym miesiącu pracy, liczba godzin nadliczbowych opłaconych w miesiącu i urlop przysługujący w ciągu roku).

Artykuł  7

Zbieranie danych

1.
Badania przeprowadzają właściwe władze krajowe, które opracowują odpowiednie metody zbierania informacji, mając na uwadze obciążenie respondentów, w szczególności MŚP.
2.
Pracodawcy i inne osoby zobowiązane do przekazywania informacji udzielają w wyznaczonym terminie wyczerpujących odpowiedzi na zadane pytania. Państwa Członkowskie podejmują odpowiednie środki, aby nie dopuścić do naruszenia obowiązku przekazywania informacji określonego w art. 6.
3.
Aby zmniejszyć obciążenie przedsiębiorstw, w szczególności MŚP, przeprowadzanie badań nie jest konieczne, jeżeli władze krajowe posiadają informacje z innych odpowiednich źródeł lub jeżeli są w stanie dokonać szacunku niezbędnych danych przy wykorzystaniu procedur szacunków statystycznych w razie, gdy we wszystkich jednostkach, dla których mają być opracowane statystyki, nie występują niektóre lub wszystkie dane.
Artykuł  8

Przetwarzanie wyników

Władze krajowe przetwarzają odpowiedzi na pytania, o których mowa w art. 7 ust. 2, lub informacje z innych źródeł, o których mowa w art. 7 ust. 3, w celu uzyskania porównywalnych wyników.

Artykuł  9

Przesyłanie wyników

Wyniki przesyłane są do Eurostatu w terminie 18 miesięcy od zakończenia roku odniesienia.

Artykuł  10

Jakość

1.
Władze krajowe zapewniają, by wyniki odzwierciedlały faktyczną sytuację całej populacji jednostek przy zachowaniu odpowiedniego poziomu reprezentatywności.
2.
Na wniosek Eurostatu po każdym okresie odniesienia władze krajowe przesyłają do Eurostatu raport zawierający wszystkie stosowne informacje dotyczące wprowadzenia w życie niniejszego rozporządzenia w danym Państwie Członkowskim, aby umożliwić ocenę jakości statystyk.
Artykuł  11 5

Środki wykonawcze

Dla każdego okresu odniesienia Komisja przyjmuje co najmniej 9 miesięcy przed początkiem okresu odniesienia następujące środki wykonawcze do niniejszego rozporządzenia, w tym środki mające na celu uwzględnienie zachodzących zmian gospodarczych i technicznych:

(i) definicja i podział informacji, które mają być dostarczone (art. 6);

(ii) właściwy format techniczny przesyłania wyników (art. 9);

(iii) kryteria oceny jakości (art. 10);

(iv) odstępstwa, w należycie uzasadnionych przypadkach, odpowiednio dla lat 2004 i 2006 (art. 13 ust. 2).

Środki, o których mowa w ppkt (ii) oraz (iv) ustanawia się zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 12 ust. 2.

Środki, o których mowa w ppkt (i) oraz (iii), mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą przewidzianą w art. 12 ust. 3.

Artykuł  12 6

Procedura komitetowa

1.
Komisja jest wspierana przez Komitet Programu Statystycznego, ustanowiony na mocy decyzji Rady 89/382/EWG, Euratom(8).
2.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE(9), z uwzględnieniem jej art. 8.

Termin określony w art. 5 ust. 6 decyzji 1999/468/WE wynosi trzy miesiące.

3.
W przypadku odesłania do niniejszego ustępu, stosuje się art. 5a ust. 1-4 oraz art. 7 decyzji 1999/468/WE, z uwzględnieniem jej art. 8.
Artykuł  13

Odstępstwa

1.
Odstępstwa od przepisów art. 2, 3 i 6 dla lat odniesienia 2000 i 2002 są określone w Załączniku.
2. 7
W stosunku do roku 2004 i odpowiednio 2006 mogą zostać podjęte decyzje w sprawie odstępstwa od art. 3 i 6 w takim zakresie, w jakim krajowy system statystyczny wymaga znaczących dostosowań, zgodnie z procedurą regulacyjną określoną w art. 12 ust. 2.
Artykuł  14

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 marca 1999 r.

W imieniu Rady
W. RIESTER
Przewodniczący

_______

(1) Dz.U. L 6 z 10.1.1997, str. 1.

(2) Dz.U. L 287 z 30.11.1995, str. 3.

(3) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 448/98 (Dz.U. L 58 z 27.2.1998, str. 1).

(4) Dz.U. L 52 z 22.2.1997, str. 1.

(5) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, str. 47.

(6) Dz.U. L 76 z 30.3.1993, str. 1.

(7) Dz.U. L 195 z 29.7.1980, str. 35. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 93/84/EWG (Dz.U. L 254 z 12.10.1993, str. 16).

(8) Dz.U. L 181 z 28.6.1989, s. 47.

(9) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.

ZAŁĄCZNIK 8

ODSTĘPSTWA

I. Odstępstwa od art. 2

1. Niemcy: pierwsze statystyki dotyczące struktury i rozdziału zarobków zgodnie z niniejszym rozporządzeniem będą tworzone dla roku odniesienia 2001, a nie dla roku 2002. Kolejne statystyki dotyczące struktury i rozdziału zarobków będą tworzone dla roku odniesienia 2006, a następnie co cztery lata.

2. Francja, Niemcy, Irlandia, Szwecja i Zjednoczone Królestwo: statystyki dla lat odniesienia 2000 i 2002 mogą odnosić się do roku finansowego najbardziej odpowiadającego tym latom kalendarzowym, ale nie wpływa to na terminy przesyłania danych, o których mowa w art. 9.

II. Odstępstwa od art. 3

1. Niemcy: działy gospodarki określone w działach NACE Rev. 2 jako H (hotele i restauracje), I (transport, magazynowanie i łączność) oraz K (nieruchomości, wynajem i prowadzenie działalności gospodarczej) są opcjonalne dla lat referencyjnych 2000 i 2001.

2. Irlandia: działy gospodarki określone w dziale H (Hotele i restauracje) są opcjonalne dla roku referencyjnego 2000.

3. Irlandia: działy gospodarki określone w dziale I (Transport, magazynowanie i komunikacja), część 67 działu J i dział K (Nieruchomości, wynajem i prowadzenie działalności gospodarczej) NACE Rev. 2 są opcjonalne dla roku referencyjnego 2002.

III. Derogacje od art. 6

1. Austria, Belgia, Włochy i Niderlandy: dla lat referencyjnych 2000 i 2002 charakterystyka określona w art. 6 może się odnosić do przedsiębiorstwa zamiast do jednostki lokalnej.

2. Włochy: dla roku referencyjnego 2000 charakterystyka określona w art. 6 ust. l lit. b): płatności na poczet pracowniczych systemów oszczędnościowych, inne wydatki i podatki, jak również subsydia otrzymane przez pracodawcę są opcjonalne.

1 Art. 3 ust. 1 zmieniony przez art. 14 pkt 2 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.
2 Art. 3 ust. 2 skreślony przez art. 14 pkt 2 lit. b) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.
3 Art. 6 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 14 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.
4 Art. 6 ust. 2 lit. a) zmieniona przez art. 14 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.
5 Art. 11 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
6 Art. 12:

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1882/2003 z dnia 29 września 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.284.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 listopada 2003 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.

7 Art. 13 ust. 2 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 596/2009 z dnia 18 czerwca 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.188.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 sierpnia 2009 r.
8 Załącznik zmieniony przez art. 14 pkt 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1893/2006 z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniającegorozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U.UE.L.06.393.1) z dniem 1 stycznia 2008 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024