Rozporządzenie 1727/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 1727/1999
z dnia 28 lipca 1999 r.
ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 2158/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 308/97(2), w szczególności jego art. 4 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (EWG) nr 2158/92 przewiduje udział finansowy Wspólnoty w środkach w celu ochrony lasów przed pożarami.

(2) Artykuł 4 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia stanowi, że finansowanie przez Wspólnotę ma być udzielane przede wszystkim na rzecz programów ochrony lasów przed pożarami zgłaszanych przez Państwa Członkowskie.

(3) Dla osiągnięcia skuteczności w działaniu oraz w celu uproszczenia i zracjonalizowania procedur na poziomie krajowym i wspólnotowym, w rocznym planie narodowym dla każdego Państwa Członkowskiego należy zebrać razem różne środki, dla których wnioskuje się o pomoc wspólnotową.

(4) Należy przyjąć szczegółowe zasady w sprawie sposobu, w jaki powinny być przedstawiane wnioski o pomoc w ramach programów narodowych, oraz jakie informacje wnioski te winny zawierać, aby możliwe było przeprowadzenie ich badania.

(5) Należy wprowadzić system wypłat zaliczkowych pomocy wspólnotowej, mający na celu wsparcie właściwego zarządzania finansowego przez Państwa Członkowskie ich narodowymi programami.

(6) Wnioski o wypłacenie zaliczek oraz pozostałych kwot pomocy w ramach programu narodowego przedstawione Komisji przez Państwa Członkowskie winny zawierać określone informacje pomocne w stwierdzeniu prawidłowości wydatków.

(7) Wymagane jest informowanie Komisji, że środki są realizowane zgodnie z warunkami i w terminie ustanowionym w decyzji o przyznaniu pomocy.

(8) Państwa Członkowskie są zobowiązane przyjąć przepisy konieczne dla zapewnienia efektywnej kontroli nad realizacją środków w ramach narodowego programu.

(9) Artykuł 8 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92 oraz rozporządzenie (WE, Euratom) nr 2988/95 z dnia 18 grudnia 1995 r. w sprawie ochrony interesów finansowych Wspólnot Europejskich(3) wymagają od Państw Członkowskich zapewnienia efektywnego i prawidłowego charakteru operacji finansowanych przez Wspólnotę oraz odzyskania sum utraconych w wyniku zaistniałych nieprawidłowości lub zaniedbań; takie sumy stanowią nieuzasadniony wydatek z budżetu Wspólnoty i w związku z tym muszą zostać zwrócone Wspólnocie.

(10) W przypadku gdy kontrole przeprowadzone przez Komisję na podstawie art. 8 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92 wykazują nieprawidłowości, Państwo Członkowskie powinno mieć sposobność wyrażenia swojej opinii na temat zaistniałej sytuacji; jeżeli potwierdzone zostaną nieprawidłowości i odnośne sumy będą stanowiły nieuzasadniony wydatek z budżetu Wspólnoty, wówczas muszą one zostać zwrócone Wspólnocie.

(11) Niniejszym traci moc rozporządzenie Komisji (EWG) nr 1170/93(4), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1460/98(5).

(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Leśnictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Programy przewidziane w art. 4 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92 są sporządzane corocznie na poziomie krajowym. Programy narodowe obejmują wnioski o pomoc złożone na mocy art. 4 niniejszego rozporządzenia. Zawierają one informacje oraz dokumenty uzupełniające wymienione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia i odnoszą się do informacji określonej w art. 2. Państwa Członkowskie przesyłają swoje programy do Komisji w dwóch egzemplarzach, w postaci określonej w załączniku I.
2.
Programy narodowe, określone w ust. 1, trwają przez okres nieprzekraczający trzech lat od daty podania do wiadomości decyzji Komisji przewidzianej w art. 6 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92. Czas ich trwania nie może zostać przedłużony.
Artykuł  2

Programy, określone w art. 1, obejmują:

a) wykaz dokumentów uzupełniających, do dostarczenia których zobowiązani są beneficjenci; "dokumenty uzupełniające" oznaczają każdy dokument sporządzony zgodnie z prawem i przepisami zainteresowanego Państwa Członkowskiego, albo ze środkami przyjętymi przez właściwe władze, co stanowi dowód, że spełnione zostały warunki określone dla każdego wniosku z osobna. Wykaz podaje okres zastosowany dla każdego dokumentu oraz przepisy lub środki, zgodnie z którymi dokument został sporządzony, a także krótki opis zawartości takich dokumentów;

b) wzory formularzy, na których beneficjenci mają składać swoje wnioski o wypłatę. Formularze te muszą zawierać co najmniej podsumowanie poniesionych wydatków oraz tabelę porównawczą podającą jakościowy i ilościowy opis środków przewidzianych oraz środków zrealizowanych;

c) opis metod kontroli i zarządzania ustalonych w celu zapewnienia efektywnej realizacji środków przewidzianych w programie, na podstawie art. 8 rozporządzenia (EWG) nr 2158/92.

Ponadto Państwa Członkowskie powiadamiają także o kolejnych aktualizacjach dokumentacji, określonej w akapicie pierwszym.

Artykuł  2a 1
1.
Właściwe organy wyznaczone przez Państwa Członkowskie zgodnie z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 2152/2003(6) Parlamentu Europejskiego i Rady w celu przeprowadzenia działań objętych zaakceptowanymi programami krajowymi przestrzegają zasad określonych w rozporządzeniu Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(7) i rozporządzeniu Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002(8) oraz przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu.
2.
W szczególności organy określone w ust. 1, dalej zwane »właściwymi organami«, spełniają przynajmniej poniższe kryteria:

a) są to krajowe organy sektora publicznego lub organy podlegające prawu prywatnemu, które mają misję służby publicznej, pod warunkiem że ich działania są regulowane prawem jednego z Państw Członkowskich;

b) oferują odpowiednie gwarancje finansowe, najlepiej wydane przez organ władzy publicznej, szczególnie w przypadku pełnego zwrotu kwot należnych Komisji;

c) działają zgodnie z wymogami należytego zarządzania finansami;

d) gwarantują przejrzystość działań wykonywanych zgodnie z art. 56 ust. 1 lit. a) do e) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.

3.
Poza spełnieniem kryteriów określonych w ust. 2, organy podlegające prawu prywatnemu, o których mowa w ust. 2 lit. a), zobowiązują się przedstawić następujące dowody potwierdzające:

a) możliwości techniczne i zawodowe, w oparciu o dokumenty potwierdzające wykształcenie i kwalifikacje zawodowe pracowników na stanowiskach kierowniczych;

b) możliwości ekonomiczne i finansowe, w oparciu o odpowiednie wyciągi bankowe lub właściwe ubezpieczenie od ryzyka zawodowego lub gwarancje rządowe, lub zestawienia bilansowe, lub wyciągi z zestawień bilansowych dotyczące co najmniej dwóch ostatnich lat, za które zamknięto rachunki, jeżeli publikacji zestawienia bilansowego wymaga prawo spółek kraju będącego siedzibą podmiotu;

c) kompetencje na mocy prawa krajowego do przeprowadzania zadań związanych z wykonaniem budżetu, potwierdzone np. dokumentami poświadczającymi wpisanie do rejestru zawodowego lub handlowego, lub potwierdzonym oświadczeniem lub zaświadczeniem, członkostwem specjalnej organizacji, wyraźnym upoważnieniem lub wpisaniem do rejestru VAT;

d) że nie znajdują się w żadnej z sytuacji, o których mowa w art. 93 i 94 rozporządzenia (WE) nr 1605/2002.

4.
Komisja zawiera umowę z właściwymi organami zgodnie z art. 56 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz art. 35 i 41 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.
5.
Właściwe organy prowadzą regularne kontrole w celu zapewnienia właściwego wykonania działań, które mają być finansowane zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2152/2003. Organy te podejmują właściwe środki zapobiegające nieprawidłowościom i nadużyciom finansowym oraz, w razie konieczności, wnoszą oskarżenia w celu odzyskania straconych, niewłaściwie wypłaconych lub nieodpowiednio wykorzystanych środków.
6.
Właściwe organy udostępniają Komisji wszelkie żądane informacje. Eksperci Komisji mogą przeprowadzać kontrole dokumentów oraz kontrole na miejscu sprawdzające istnienie, użyteczność i właściwe działanie organów zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami.
7.
Właściwe organy pełnią funkcję pośrednika, któremu wypłacane są środki wspólnotowe i u którego znajduje się księgowość oraz wszelkie dokumenty potwierdzające otrzymanie i wypłatę omawianych środków przeznaczonych na realizację programu krajowego, włącznie ze wszystkimi fakturami i innymi dokumentami o podobnej mocy dowodowej służącymi jako potwierdzenie bezpośrednich i pośrednich kosztów programu.
Artykuł  3
1.
Właściwe władze mogą składać wniosek o wypłatę zaliczki w wysokości do 30 % pomocy wspólnotowej dla programu narodowego nie wcześniej niż dnia 1 stycznia roku następującego po tym, w którym ogłoszono decyzję Komisji.
2.
Państwa Członkowskie mogą składać wniosek o drugą zaliczkę w wysokości nieprzekraczającej 30 % po przedstawieniu dowodu, że 60 % pierwszej zaliczki dla tego samego programu zostało wykorzystane. Wielkość drugiej zaliczki może zostać zwiększona do 50 %, jeżeli wydane zostało 90% kwoty pierwszej zaliczki.
3.
Pozostała kwota pomocy jest wypłacana po otrzymaniu i zatwierdzeniu przez Komisję sprawozdania końcowego, ostatecznego sprawozdania finansowego oraz wniosku o przekazanie wypłaty końcowej pomocy dla programu narodowego.
Artykuł  4
1.
Od dnia 1 lipca roku następującego po tym, w którym ogłoszono decyzję Komisji zatwierdzającą program, właściwe władze przesyłają sześciomiesięczne sprawozdania dotyczące wypłat dokonanych na rzecz beneficjentów zgodnie z załącznikiem II, wraz z załączonym sprawozdaniem opisującym stan zaawansowania prac.
2.
Właściwe władze muszą złożyć do Komisji w dwóch egzemplarzach wnioski o wypłatę zaliczek oraz pozostałych kwot dla programu narodowego, zgodnie z załącznikiem III.
Artykuł  5
1.
W przypadku odzyskania przez Państwo Członkowskie kwot straconych ze względu na nieprawidłowości lub zaniedbania, ma ono obowiązek zwrócenia ich Wspólnocie.
2.
Jeżeli Komisja w ciągu czterech lat od wypłacenia pozostałej kwoty pomocy stwierdzi nieprawidłowości w przeprowadzeniu jakiejkolwiek operacji finansowanej przez Wspólnotę, oraz że odnośna kwota nie została zwrócona Wspólnocie na mocy ust. 1, wówczas informuje ona Państwo Członkowskie o zaistniałej sytuacji, dając mu sposobność do złożenia wyjaśnień w tej sprawie.
3.
Jeżeli po zbadaniu sytuacji i rozpatrzeniu wyjaśnień Państwa Członkowskiego Komisja potwierdza zaistniałe nieprawidłowości, wówczas Państwo Członkowskie zwraca dane kwoty.
Artykuł  6

Rozporządzenie (EWG) nr 1170/93 niniejszym traci moc.

Jednakże stosuje się je nadal w odniesieniu do wniosków o przyznanie pomocy złożonych przed dniem 1 listopada 1998 r.

Artykuł  7

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 28 lipca 1999 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 217 z 31.7.1992, str. 3.

(2) Dz.U. L 51 z 21.2.1997, str. 11.

(3) Dz.U. L 312 z 23.12.1995, str. 1.

(4) Dz.U. L 118 z 14.5.1993, str. 23.

(5) Dz.U. L 193 z 9.7.1998, str. 20.

(6) Dz.U. L 324 z 11.12.2003, str. 1.

(7) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

(8) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

Przedstawienie programów

ZAŁĄCZNIK  II

Uwagi wstępne

ZAŁĄCZNIK  III

1 Art. 2a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 2121/2004 z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.367.17) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.203.41

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1727/1999 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2158/92 w sprawie ochrony lasów wspólnotowych przed pożarami
Data aktu: 28/07/1999
Data ogłoszenia: 03/08/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 06/08/1999