uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 71 ust. 1 i art. 93,
uwzględniając wniosek Komisji 2 ,
uwzględniając opinię Komitetu Ekonomicznego-Społecznego 3 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 4 ,
działając zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu 5 ,
(1) Eliminacja zakłóceń konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami transportowymi w Państwach Członkowskich wywołuje konieczność dokonania harmonizacji systemów obciążeń oraz ustanowienia sprawiedliwych mechanizmów obciążania przewoźników kosztami infrastruktury.
(2) Cele te można osiągnąć tylko etapami.
(3) Osiągnięto już poziom harmonizacji systemów obciążeń poprzez przyjęcie dyrektywy Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych 6 oraz dyrektywy Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych 7 .
(4) Wyrokiem z dnia 5 lipca 1995 r. w sprawie C-21/94 Parlamentu Europejskiego przeciw Radzie 8 Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich anulował dyrektywę Rady 93/89/EWG z dnia 25 października 1993 r. w sprawie nakładania przez Państwa Członkowskie podatków na niektóre pojazdy wykorzystywane do drogowego przewozu towarów oraz opłat za przejazd i opłat za korzystanie z niektórych rodzajów infrastruktury 9 przy jednoczesnym zachowaniu skutków tej dyrektywy do czasu przyjęcia przez Radę nowej regulacji. Tym samym dyrektywa 93/89/EWG zostaje zastąpiona niniejszą dyrektywą.
(5) W obecnych okolicznościach dostosowanie krajowych systemów obciążeń powinno ograniczać się do pojazdów komercyjnych posiadających z ładunkiem wagę brutto powyżej określonej wartości.
(6) W tym celu należy ustanowić stawki minimalne dla podatków transportowych pobieranych przez Państwa Członkowskie lub jakichkolwiek innych podatków, które mogłyby je zastąpić.
(7) Należy zachęcać do użytkowania pojazdów nieniszczących dróg i emitujących mniejszą ilość zanieczyszczeń poprzez zróżnicowanie podatków lub opłat, pod warunkiem, że takie zróżnicowanie nie zakłóca funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(8) Stosowne jest, aby niektórym Państwom Członkowskim można było przyznać okres wyłączenia ze stosowania stawek minimalnych, tak aby umożliwić im dostosowanie się do poziomów wymaganych przez niniejszą dyrektywę.
(9) Niektóre krajowe przewozy o charakterze lokalnym posiadające niewielki wpływ na rynek transportowy Wspólnoty, podlegają obecnie ulgowym stawkom podatku transportowego; w celu zapewnienia płynnego dostosowania, upoważnia się Państwa Członkowskie do ustanawiania tymczasowych odstępstw od stawek minimalnych.
(10) Państwom Członkowskim zezwala się na stosowanie ulgowych stawek lub zwolnień z podatków transportowych w przypadku pojazdów, które nie wywierają wpływu na rynek transportowy Wspólnoty.
(11) Aby uwzględnić możliwość wystąpienia pewnych sytuacji specjalnych, należy ustanowić procedurę, na mocy której Państwom Członkowskim zezwala się na utrzymanie dalszych zwolnień i ulg.
(12) Istniejące zakłócenia konkurencji nie mogą zostać wyeliminowane jedynie poprzez harmonizację podatków lub akcyzy paliwowej. Jednakże do czasu ustanowienia bardziej odpowiednich pod względem technicznym i ekonomicznym form obciążeń, można łagodzić te zakłócenia poprzez możliwość utrzymywania lub wprowadzania opłat za przejazd i/lub obciążeń użytkowników z tytułu korzystania z autostrad. Oprócz tego Państwa Członkowskie powinny być uprawnione do pobierania opłat za korzystanie z mostów, tuneli oraz przełęczy górskich.
(13) Z uwagi na specyficzne warunki panujące na niektórych szlakach alpejskich może być stosowne, aby Państwo Członkowskie nie stosowało systemu opłat za korzystanie z infrastruktury na dokładnie określonym odcinku swojej sieci autostradowej w celu umożliwienia stosowania opłaty związanej z infrastrukturą.
(14) Opłaty za przejazd i opłaty za korzystanie z infrastruktury nie mogą być dyskryminujące ani powodować nadmiernych formalności bądź tworzyć przeszkód na granicach wewnętrznych. Należy więc przedsięwziąć odpowiednie kroki w celu umożliwienia uiszczania opłat za przejazd i opłat za korzystanie z infrastruktury w każdym momencie i za pomocą różnych środków płatniczych.
(15) Stawki opłat za korzystanie z infrastruktury muszą być wyliczane w oparciu o czas trwania użytkowania danej infrastruktury oraz muszą być zróżnicowane pod względem kosztów, jakie powodują pojazdy drogowe.
(16) Ulgowe stawki opłat za korzystanie z infrastruktury powinny być czasowo stosowane względem pojazdów zarejestrowanych w Grecji ze względu na trudności spowodowane sytuacją geopolityczną tego kraju.
(17) W celu zapewnienia jednolitego stosowania opłat za korzystanie z infrastruktury oraz opłat za przejazd należy ustanowić pewne przepisy określające sposób ich stosowania, takie jak cechy charakterystyczne infrastruktury, do której się je stosuje, maksymalne poziomy niektórych stawek oraz inne ogólne warunki, które muszą zostać spełnione. Opłaty za przejazd wyliczane na podstawie średniej ważonej powinny być związane z kosztami budowy, eksploatacji oraz rozwoju danej sieci infrastruktury.
(18) Państwa Członkowskie powinny być zdolne do przeznaczania na ochronę środowiska oraz na zrównoważony rozwój sieci transportowych pewnego procentu od wpływów uzyskanych z opłat za korzystanie z infrastruktury lub z opłat za przejazd, pod warunkiem, że wartości tych opłat są wyliczane zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy.
(19) Zawarte w niniejszej dyrektywie wartości wyrażone w jednostkach waluty krajowej Państw Członkowskich, które przyjęły euro zostały ustalone 1 stycznia 1999 r., kiedy wartość euro została określona zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2866/98 z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zamiany kursów walutowych pomiędzy euro i walutami Państw Członkowskich, które przyjęły euro 10 . Stosowne jest, aby Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro, dokonywały corocznej kontroli kwot zawartych w niniejszej dyrektywie w walutach krajowych i odpowiednio dostosowywały je w celu uwzględnienia zmian w kursach wymiany. Coroczne dostosowania kwot w walutach krajowych mogą nie być wymagane, jeżeli zmiana wynikająca z zastosowania nowych kursów wymiany jest poniżej pewnego poziomu procentowego.
(20) Należy stosować zasadę terytorialną. Dwa lub więcej Państw Członkowskich mogą współpracować dla wprowadzenia wspólnego systemu opłat za korzystanie z infrastruktury z zastrzeżeniem spełnienia pewnych warunków dodatkowych.
(21) Zgodnie z zasadą proporcjonalności niniejsza dyrektywa ogranicza się do minimum wymaganego dla osiągnięcia celów określonych w art. 5 ust. 3 Traktatu.
(22) Należy ustalić szczegółowy harmonogram kontroli przepisów niniejszej dyrektywy oraz, w razie konieczności, rozważenia dla nich środków dostosowawczych w celu wypracowania bardziej terytorialnego systemu obciążeń,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/103/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.344) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2013/22/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.356) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 7 lit. a) dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b) dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 i 11 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 18 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.46.3) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 marca 2014 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 17 marca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.101.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 kwietnia 2016 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 14 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.205.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 14 czerwca 2018 r.
- zmieniony przez informację z dnia 7 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.223.1) zmieniającą nin. dyrektywę z dniem 7 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniony przez informację z dnia 24 marca 2025 r. (Dz.U.UE.C.2025.1824) zmieniającą nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2025 r.
- dodany przez art. 1 pkt 13 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- dodany przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 18 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.46.3) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 marca 2014 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 17 marca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.101.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 kwietnia 2016 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 14 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.205.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 14 czerwca 2018 r.
- zmieniony przez informację z dnia 7 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.223.1) zmieniającą nin. dyrektywę z dniem 7 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniony przez informację z dnia 24 marca 2025 r. (Dz.U.UE.C.2025.1824) zmieniającą nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2025 r.
- dodany przez art. 1 pkt 22 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
- zmieniony przez informację z dnia 24 marca 2025 r. (Dz.U.UE.C.2025.1824) zmieniającą nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2025 r.
- dodany przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.
25.11.2025Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.
19.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.187.42 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie infrastruktury drogowej przez pojazdy |
| Data aktu: | 17/06/1999 |
| Data ogłoszenia: | 20/07/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/07/1999 |