a także mając na uwadze, co następuje:(1) Eliminacja zakłóceń konkurencji pomiędzy przedsiębiorstwami transportowymi w Państwach Członkowskich wywołuje konieczność dokonania harmonizacji systemów obciążeń oraz ustanowienia sprawiedliwych mechanizmów obciążania przewoźników kosztami infrastruktury.
(2) Cele te można osiągnąć tylko etapami.
(3) Osiągnięto już poziom harmonizacji systemów obciążeń poprzez przyjęcie dyrektywy Rady 92/81/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od olejów mineralnych 6 oraz dyrektywy Rady 92/82/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie zbliżenia stawek podatków akcyzowych od olejów mineralnych 7 .
(4) Wyrokiem z dnia 5 lipca 1995 r. w sprawie C-21/94 Parlamentu Europejskiego przeciw Radzie 8 Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich anulował dyrektywę Rady 93/89/EWG z dnia 25 października 1993 r. w sprawie nakładania przez Państwa Członkowskie podatków na niektóre pojazdy wykorzystywane do drogowego przewozu towarów oraz opłat za przejazd i opłat za korzystanie z niektórych rodzajów infrastruktury 9 przy jednoczesnym zachowaniu skutków tej dyrektywy do czasu przyjęcia przez Radę nowej regulacji. Tym samym dyrektywa 93/89/EWG zostaje zastąpiona niniejszą dyrektywą.
(5) W obecnych okolicznościach dostosowanie krajowych systemów obciążeń powinno ograniczać się do pojazdów komercyjnych posiadających z ładunkiem wagę brutto powyżej określonej wartości.
(6) W tym celu należy ustanowić stawki minimalne dla podatków transportowych pobieranych przez Państwa Członkowskie lub jakichkolwiek innych podatków, które mogłyby je zastąpić.
(7) Należy zachęcać do użytkowania pojazdów nieniszczących dróg i emitujących mniejszą ilość zanieczyszczeń poprzez zróżnicowanie podatków lub opłat, pod warunkiem, że takie zróżnicowanie nie zakłóca funkcjonowania rynku wewnętrznego.
(8) Stosowne jest, aby niektórym Państwom Członkowskim można było przyznać okres wyłączenia ze stosowania stawek minimalnych, tak aby umożliwić im dostosowanie się do poziomów wymaganych przez niniejszą dyrektywę.
(9) Niektóre krajowe przewozy o charakterze lokalnym posiadające niewielki wpływ na rynek transportowy Wspólnoty, podlegają obecnie ulgowym stawkom podatku transportowego; w celu zapewnienia płynnego dostosowania, upoważnia się Państwa Członkowskie do ustanawiania tymczasowych odstępstw od stawek minimalnych.
(10) Państwom Członkowskim zezwala się na stosowanie ulgowych stawek lub zwolnień z podatków transportowych w przypadku pojazdów, które nie wywierają wpływu na rynek transportowy Wspólnoty.
(11) Aby uwzględnić możliwość wystąpienia pewnych sytuacji specjalnych, należy ustanowić procedurę, na mocy której Państwom Członkowskim zezwala się na utrzymanie dalszych zwolnień i ulg.
(12) Istniejące zakłócenia konkurencji nie mogą zostać wyeliminowane jedynie poprzez harmonizację podatków lub akcyzy paliwowej. Jednakże do czasu ustanowienia bardziej odpowiednich pod względem technicznym i ekonomicznym form obciążeń, można łagodzić te zakłócenia poprzez możliwość utrzymywania lub wprowadzania opłat za przejazd i/lub obciążeń użytkowników z tytułu korzystania z autostrad. Oprócz tego Państwa Członkowskie powinny być uprawnione do pobierania opłat za korzystanie z mostów, tuneli oraz przełęczy górskich.
(13) Z uwagi na specyficzne warunki panujące na niektórych szlakach alpejskich może być stosowne, aby Państwo Członkowskie nie stosowało systemu opłat za korzystanie z infrastruktury na dokładnie określonym odcinku swojej sieci autostradowej w celu umożliwienia stosowania opłaty związanej z infrastrukturą.
(14) Opłaty za przejazd i opłaty za korzystanie z infrastruktury nie mogą być dyskryminujące ani powodować nadmiernych formalności bądź tworzyć przeszkód na granicach wewnętrznych. Należy więc przedsięwziąć odpowiednie kroki w celu umożliwienia uiszczania opłat za przejazd i opłat za korzystanie z infrastruktury w każdym momencie i za pomocą różnych środków płatniczych.
(15) Stawki opłat za korzystanie z infrastruktury muszą być wyliczane w oparciu o czas trwania użytkowania danej infrastruktury oraz muszą być zróżnicowane pod względem kosztów, jakie powodują pojazdy drogowe.
(16) Ulgowe stawki opłat za korzystanie z infrastruktury powinny być czasowo stosowane względem pojazdów zarejestrowanych w Grecji ze względu na trudności spowodowane sytuacją geopolityczną tego kraju.
(17) W celu zapewnienia jednolitego stosowania opłat za korzystanie z infrastruktury oraz opłat za przejazd należy ustanowić pewne przepisy określające sposób ich stosowania, takie jak cechy charakterystyczne infrastruktury, do której się je stosuje, maksymalne poziomy niektórych stawek oraz inne ogólne warunki, które muszą zostać spełnione. Opłaty za przejazd wyliczane na podstawie średniej ważonej powinny być związane z kosztami budowy, eksploatacji oraz rozwoju danej sieci infrastruktury.
(18) Państwa Członkowskie powinny być zdolne do przeznaczania na ochronę środowiska oraz na zrównoważony rozwój sieci transportowych pewnego procentu od wpływów uzyskanych z opłat za korzystanie z infrastruktury lub z opłat za przejazd, pod warunkiem, że wartości tych opłat są wyliczane zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy.
(19) Zawarte w niniejszej dyrektywie wartości wyrażone w jednostkach waluty krajowej Państw Członkowskich, które przyjęły euro zostały ustalone 1 stycznia 1999 r., kiedy wartość euro została określona zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 2866/98 z dnia 31 grudnia 1998 r. w sprawie zamiany kursów walutowych pomiędzy euro i walutami Państw Członkowskich, które przyjęły euro 10 . Stosowne jest, aby Państwa Członkowskie, które nie przyjęły euro, dokonywały corocznej kontroli kwot zawartych w niniejszej dyrektywie w walutach krajowych i odpowiednio dostosowywały je w celu uwzględnienia zmian w kursach wymiany. Coroczne dostosowania kwot w walutach krajowych mogą nie być wymagane, jeżeli zmiana wynikająca z zastosowania nowych kursów wymiany jest poniżej pewnego poziomu procentowego.
(20) Należy stosować zasadę terytorialną. Dwa lub więcej Państw Członkowskich mogą współpracować dla wprowadzenia wspólnego systemu opłat za korzystanie z infrastruktury z zastrzeżeniem spełnienia pewnych warunków dodatkowych.
(21) Zgodnie z zasadą proporcjonalności niniejsza dyrektywa ogranicza się do minimum wymaganego dla osiągnięcia celów określonych w art. 5 ust. 3 Traktatu.
(22) Należy ustalić szczegółowy harmonogram kontroli przepisów niniejszej dyrektywy oraz, w razie konieczności, rozważenia dla nich środków dostosowawczych w celu wypracowania bardziej terytorialnego systemu obciążeń,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Tytuł aktu zmieniony przez art. 1 pkt 1 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
2 Dz.U. C 59 z 26.2.1997, str. 9.
3 Dz.U. C 206 z 7.7.1997, str. 17.
4 Opinia dostarczona dnia 3 czerwca 1999 r. (dotychczas nie publikowana w Dzienniku Urzędowym).
5 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 17 lipca 1997 r. (Dz.U. C 286 z 22.9.1997, str. 217), wspólne stanowisko Rady z dnia 18 stycznia 1999 r. (Dz.U. C 58 z 1.3.1999, str. 1) i decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 maja 1999 r. (dotychczas nie publikowana w Dzienniku Urzędowym).
6 Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 12. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/74/WE (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, str. 46).
7 Dz.U. L 316 z 31.10.1992, str. 19. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 94/74/WE. ECR 1995, I-1827.
8 Dz.U. L 36 z 9.2.1988, str. 33. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 96/1/WE (Dz.U. L 40 z 17.2.1996, str. 1).
9 Dz.U. L 279 z 12.11.1993, str. 32.
10 Dz.U. L 359 z 31.12.1998, str. 1.
11 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
12 Art. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE (Dz.U. L 127 z 29.4.2014, s. 51).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE (Dz.U. L 151 z 14.6.2018, s. 1).
16 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/2400 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 w odniesieniu do określania emisji CO2 i zużycia paliwa przez pojazdy ciężkie i zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 582/2011 (Dz.U. L 349 z 29.12.2017, s. 1).
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1242 z dnia 20 czerwca 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 595/2009 i (UE) 2018/956 oraz dyrektywę Rady 96/53/WE (Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 202).
18 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy (Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1).
19 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 1).
20 Art. 3 ust. 1:- zmieniony przez art. 20 Aktu dotyczącego warunków przystąpienia Republiki Czeskiej, Republiki Estońskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Węgierskiej, Republiki Malty, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Słowenii i Republiki Słowackiej oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej (Dz.U.UE.L.03.236.33) z dniem 1 maja 2004 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2006/103/WE z dnia 20 listopada 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.363.344) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 stycznia 2007 r.
- zmieniony przez art. 1 dyrektywy Rady nr 2013/22/UE z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.356) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 1 lipca 2013 r.
21 Dz.U. L 368 z 17.12.1992, str. 38.
22 Art. 7:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz.U. L 60 z 28.2.2014, s. 1).
24 Art. 7a:- dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
25 Art. 7aa dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
26 Art. 7b:- dodany przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
27 Art. 7c:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
28 Art. 7ca dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
29 Art. 7cb dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
30 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
31 Dyrektywa Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.U. L 283 z 31.10.2003, s. 51).
32 Art. 7d:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
33 Art. 7da dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
34 Art. 7e:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
35 Art. 7f:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
36 Art. 7g:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
37 Art. 7ga dodany przez art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
38 Art. 7gb dodany przez art. 1 pkt 11 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
39 Rozporządzenie Komisji (UE) 2017/1151 z dnia 1 czerwca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie homologacji typu pojazdów silnikowych w odniesieniu do emisji zanieczyszczeń pochodzących z lekkich pojazdów pasażerskich i użytkowych (Euro 5 i Euro 6) oraz w sprawie dostępu do informacji dotyczących naprawy i utrzymania pojazdów, zmieniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2007/46/WE, rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 i rozporządzenie Komisji (UE) nr 1230/2012 oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 692/2008 (Dz.U. L 175 z 7.7.2017, s. 1).
40 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/631 z dnia 17 kwietnia 2019 r. określające normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dla nowych lekkich pojazdów użytkowych oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 443/2009 i (UE) nr 510/2011 (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 13).
41 Art. 7h:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
42 Dz.U. L 134 z 30.4.2004, s. 114.
43 Art. 7i:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 13 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
44 Art. 7j:- dodany przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
45 Dz.U. L 166 z 30.4.2004, s. 124.
46 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/520 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych i ułatwiania transgranicznej wymiany informacji na temat przypadków nieuiszczenia opłat drogowych w Unii (Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 45).
47 Art. 7k:- zmieniony przez art. 1 pkt 2 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 15 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
48 Art. 8 ust. 2 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 16 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
49 Art. 8 ust. 2 lit. b):- zmieniona przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 16 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
50 Art. 8 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 16 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
51 Art. 8a dodany przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
52 Art. 8b dodany przez art. 1 pkt 3 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
53 Art. 9 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a) dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
54 Art. 9 ust. 1a:- dodany przez art. 1 pkt 7 lit. a) dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
55 Art. 9 ust. 2:- zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b) dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 17 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
56 Art. 9a dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
57 Art. 9b:- dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
58 Art. 9c:- dodany przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
59 Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13.
60 Art. 9c ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 18 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
61 Art. 9d:- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
62 Art. 9e:- dodany przez art. 1 pkt 5 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 19 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
63 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
64 Art. 9f uchylony przez art. 1 pkt 20 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
65 Art. 9g uchylony przez art. 1 pkt 20 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
66 Art. 10 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
67 Art. 10a:- dodany przez art. 1 pkt 7 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
68 Art. 11:- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 21 dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
69 Załącznik 0:- dodany przez art. 1 pkt 12 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
70 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 pkt 10 i 11 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 18 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.46.3) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 marca 2014 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 17 marca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.101.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 kwietnia 2016 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 14 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.205.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 14 czerwca 2018 r.
- zmieniony przez informację z dnia 7 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.223.1) zmieniającą nin. dyrektywę z dniem 7 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
71 Załącznik III:- dodany przez art. 1 pkt 13 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
72 Stosowanie współczynników równoważności przez państwa członkowskie może uwzględniać etapową budowę drogi lub opierać się na długookresowej eksploatacji.
73 Załącznik IIIa:- dodany przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
74 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2284 z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie redukcji krajowych emisji niektórych rodzajów zanieczyszczeń atmosferycznych, zmiany dyrektywy 2003/35/WE oraz uchylenia dyrektywy 2001/81/WE (Dz.U. L 344 z 17.12.2016, s. 1).
76 Dyrektywa 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnosząca się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz.U. L 189 z 18.7.2002, s. 12).
77 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 540/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie poziomu dźwięku pojazdów silnikowych i zamiennych układów tłumiących oraz zmieniające dyrektywę 2007/46/WE i uchylające dyrektywę 70/157/EWG (Dz.U. L 158 z 27.5.2014, s. 131).
78 Załącznik IIIb:- dodany przez art. 1 pkt 10 dyrektywy nr 2011/76/UE z dnia 27 września 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.269.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 15 października 2011 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 18 lutego 2014 r. (Dz.U.UE.C.2014.46.3) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 marca 2014 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 17 marca 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.101.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 1 kwietnia 2016 r.
- zmieniony przez komunikat z dnia 14 czerwca 2018 r. (Dz.U.UE.C.2018.205.1) zmieniający nin. dyrektywę z dniem 14 czerwca 2018 r.
- zmieniony przez informację z dnia 7 lipca 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.223.1) zmieniającą nin. dyrektywę z dniem 7 lipca 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
79 Załącznik 3c dodany przez art. 1 pkt 22 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
80 Załącznik IV:- dodany przez art. 1 pkt 14 dyrektywy nr 2006/38/WE z dnia 17 maja 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.157.8) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 10 czerwca 2006 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 22 lit. a dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
81 Załącznik V dodany przez art. 1 pkt 22 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
82 Załącznik VI dodany przez art. 1 pkt 22 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.
83 Załącznik VII dodany przez art. 1 pkt 22 lit. b dyrektywy nr 2022/362 z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.69.1) zmieniającej nin. dyrektywę z dniem 24 marca 2022 r.