uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków przetworów owocowych i warzywnych(1), zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2199/97(2), w szczególności jego art. 4 ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Tytuł I rozporządzenia (WE) nr 2201/96 wprowadził system pomocy produkcyjnej dla niektórych przetworów owocowych i warzywnych; rozporządzenie Komisji (WE) nr 504/97 z dnia 19 marca 1997 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie systemu pomocy produkcyjnej w sektorze przetworów owocowych i warzywnych(3), ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 702/1999(4), ustanowiło ogólne zasady stosowane do tego systemu pomocy; bez uszczerbku dla innych przepisów rozporządzenia (WE) nr 504/97 muszą być ustanowione niektóre szczególne zasady odnośnie do cech charakterystycznych wymaganych dla suszonych fig, aby zakwalifikowano je do pomocy produkcyjnej.
(2) Jakość suszonych fig przed przetworzeniem oraz po nim jest zmienna; cena minimalna i pomoc produkcyjna powinna być ustalana dla szczególnego rodzaju produktu; produkcja wspólnotowa charakteryzuje się dwoma rodzajami suszonych fig, małymi owocami oraz innymi; zasadniczą cechą charakterystyczną, która różnicuje cenę rynkową dwóch rodzajów, jest ich wielkość; cena minimalna oraz pomoc powinny dlatego być ustalane dla najbardziej reprezentatywnej klasy wielkości dla każdego z dwóch rodzajów suszonych fig przeznaczonych do bezpośredniej konsumpcji, a cena i pomoc mająca zastosowanie do innej wielkości powinna być pochodną tych cen oraz stawek pomocy.
(3) Celem minimalnych wymogów jakości ustanowionych w art. 4 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2201/96 jest uniknięcie produkcji produktów, na które nie ma popytu lub które spowodowałyby zakłócenia rynku; wymogi te muszą być oparte na tradycyjnych procedurach uczciwej produkcji; w celu zapewnienia zgodności z tymi przepisami należy zdefiniować minimalne cechy charakterystyczne nieprzetworzonych suszonych fig nabywanych przez przetwórców oraz suszonych fig kwalifikujących się do pomocy.
(4) W celu zapewnienia jednolitego stosowania należy ustanowić zasady przeprowadzania kontroli dotyczących cech charakterystycznych suszonych fig przed przetworzeniem oraz po nim.
(5) Niektóre wymogi niniejszego rozporządzenia wymagają daleko idących dostosowań produkcji oraz sektora przetwórczego; wymogi te muszą dlatego być wprowadzane stopniowo przez okres pięciu lat gospodarczych po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia.
(6) Niniejsze rozporządzenie wprowadza przepisy właściwe dla fig do art. 1 i 2 rozporządzenia Komisji (EWG) nr 1709/84 z dnia 19 czerwca 1984 r. w sprawie cen minimalnych płaconych producentom i kwot pomocy produkcyjnej w odniesieniu do niektórych przetworów owocowych i warzywnych kwalifikujących się do objęcia pomocą produkcyjną(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 1591/98(6), zaktualizowanego zgodnie z rozwojem prawnym, technicznym oraz ekonomicznym; dlatego art. 1 i 2 oraz załączniki I, II i III do tego rozporządzenia powinny zostać uchylone.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Przetworów Owocowych i Warzywnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 19 lipca 1999 r.
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 29.
(2) Dz.U. L 303 z 6.11.1997, str. 1.
(3) Dz.U. L 78 z 20.3.1997, str. 14.
(4) Dz.U. L 89 z 1.4.1999, str. 26.
(5) Dz.U. L 162 z 20.6.1984, str. 8.
(6) Dz.U. L 208 z 24.7.1998, str. 14.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.187.27 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1573/1999 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 2201/96 w zakresie cech charakterystycznych suszonych fig kwalifikujących się do pomocy w ramach systemu pomocy produkcyjnej |
| Data aktu: | 19/07/1999 |
| Data ogłoszenia: | 20/07/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 27/07/1999, 01/07/1999 |