uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 98/82/WE(2), w szczególności jej art. 7 ust. 4 lit. a),
uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 98/82/WE, w szczególności jej art. 4 ust. 4 lit a),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 7 ust. 2 lit a) dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 ust. 2 lit a) dyrektywy 90/642/EWG wymaga od Państw Członkowskich przedstawienia Komisji, do 30 czerwca każdego roku, ich wcześniej ustalonych na następny rok krajowych programów monitorowania pozostałości pestycydów w owocach lub na ich powierzchni oraz w warzywach i zbożach; zdobyte przez Państwa Członkowskie doświadczenie w planowaniu, ustalaniu, wykonywaniu, szacowaniu i informowaniu o poprzednich rocznych programach monitorowania wskazuje, że termin ten jest niepraktyczny ze względu na fakt, iż podczas ich planowania na rok następny nie pozostawia on wystarczającego okresu czasu na rozpatrzenie wyników z roku poprzedniego; dodatkowy trzymiesięczny okres uważa się za wystarczający do odpowiedniej oceny dotychczasowych wyników i planowania dalszych krajowych programów monitorowania.
(2) Artykuł 7 ust. 2 lit. b) dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 ust. 2 lit. b) dyrektywy 90/642/EWG nakłada na Komisję obowiązek przedstawienia Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia Roślin, do 30 września każdego roku, projektu zalecenia ustalającego włączenie do programu monitorowania programu identyfikacji pobierania specjalnych próbek; treść takiego projektu zalecenia zależna jest od informacji dostarczonych przez Państwa Członkowskie na temat ich przyszłych programów monitorujących; dodatkowy trzymiesięczny okres na przedstawienie Komisji planów krajowych przez Państwa Członkowskie spowodowałby trzymiesięczne opóźnienie w przedkładaniu projektu zalecenia przez Komisję Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia Roślin.
(3) W praktyce Komisja i Państwa Członkowskie planują skoordynowane wspólnotowe programy monitorowania na podstawie wieloletniego doświadczenia.
(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.
(2) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.
(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1999.172.40 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 1999/65/WE zmieniająca dyrektywy Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni oraz niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach |
| Data aktu: | 24/06/1999 |
| Data ogłoszenia: | 08/07/1999 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 08/07/1999 |