Dyrektywa 1999/65/WE zmieniająca dyrektywy Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni oraz niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach

DYREKTYWA KOMISJI 1999/65/WE
z dnia 24 czerwca 1999 r.
zmieniająca dyrektywy Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni oraz niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 98/82/WE(2), w szczególności jej art. 7 ust. 4 lit. a),

uwzględniając dyrektywę Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach, oraz na ich powierzchni(3), ostatnio zmienioną dyrektywą 98/82/WE, w szczególności jej art. 4 ust. 4 lit a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 7 ust. 2 lit a) dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 ust. 2 lit a) dyrektywy 90/642/EWG wymaga od Państw Członkowskich przedstawienia Komisji, do 30 czerwca każdego roku, ich wcześniej ustalonych na następny rok krajowych programów monitorowania pozostałości pestycydów w owocach lub na ich powierzchni oraz w warzywach i zbożach; zdobyte przez Państwa Członkowskie doświadczenie w planowaniu, ustalaniu, wykonywaniu, szacowaniu i informowaniu o poprzednich rocznych programach monitorowania wskazuje, że termin ten jest niepraktyczny ze względu na fakt, iż podczas ich planowania na rok następny nie pozostawia on wystarczającego okresu czasu na rozpatrzenie wyników z roku poprzedniego; dodatkowy trzymiesięczny okres uważa się za wystarczający do odpowiedniej oceny dotychczasowych wyników i planowania dalszych krajowych programów monitorowania.

(2) Artykuł 7 ust. 2 lit. b) dyrektywy 86/362/EWG oraz art. 4 ust. 2 lit. b) dyrektywy 90/642/EWG nakłada na Komisję obowiązek przedstawienia Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia Roślin, do 30 września każdego roku, projektu zalecenia ustalającego włączenie do programu monitorowania programu identyfikacji pobierania specjalnych próbek; treść takiego projektu zalecenia zależna jest od informacji dostarczonych przez Państwa Członkowskie na temat ich przyszłych programów monitorujących; dodatkowy trzymiesięczny okres na przedstawienie Komisji planów krajowych przez Państwa Członkowskie spowodowałby trzymiesięczne opóźnienie w przedkładaniu projektu zalecenia przez Komisję Stałemu Komitetowi ds. Zdrowia Roślin.

(3) W praktyce Komisja i Państwa Członkowskie planują skoordynowane wspólnotowe programy monitorowania na podstawie wieloletniego doświadczenia.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

W art. 7 dyrektywy 86/362/EWG:

– w ust. 2 lit. a) datę "30 czerwca" zastępuje się datą "30 września",

– w ust. 2 lit. b) i ust. 3 datę "30 września" zastępuje się datą "31 grudnia".

Artykuł  2

W art. 4 dyrektywy 90/642/EWG:

– w ust. 2 lit a) datę "30 czerwca" zastępuje się datą "30 września",

– w ust. 2 lit. b) i 3 datę "30 września" zastępuje się datą "31 grudnia".

Artykuł  3
1.
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej opublikowania.
2.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy do dnia 31 grudnia 1999 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.
3.
Państwa Członkowskie stosują niniejsze przepisy od dnia 1 stycznia 2000 r. Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to powinno towarzyszyć ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 24 czerwca 1999 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, str. 37.

(2) Dz.U. L 290 z 29.10.1998, str. 25.

(3) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, str. 71.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.172.40

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/65/WE zmieniająca dyrektywy Rady 86/362/EWG i 90/642/EWG w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów, odpowiednio w zbożach i na ich powierzchni oraz niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym owocach i warzywach
Data aktu: 24/06/1999
Data ogłoszenia: 08/07/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 08/07/1999