Decyzja 1999/321/WPZiB dotycząca praktycznych uzgodnień w odniesieniu do uczestnictwa wszystkich Państw Członkowskich w zadaniach zgodnie z art. 17 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w odniesieniu do których Unia korzysta z Unii Zachodnioeuropejskiej (UZE)

DECYZJA RADY
z dnia 10 maja 1999 r.
dotycząca praktycznych uzgodnień w odniesieniu do uczestnictwa wszystkich Państw Członkowskich w zadaniach zgodnie z art. 17 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w odniesieniu do których Unia korzysta z Unii Zachodnioeuropejskiej (UZE)

(1999/321/WPZiB)

(Dz.U.UE L z dnia 13 maja 1999 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 17 ust. 3 akapit trzeci,

uwzględniając deklarację dotyczącą Unii Zachodnioeuropejskiej (UZE) zawartą w Akcie Końcowym podpisanym w momencie przyjęcia Traktatu z Amsterdamu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Artykuł 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej ustala prawo wszystkich Państw Członkowskich Unii Europejskiej do pełnego uczestniczenia w zadaniach określonych w art. 17 ust. 2, w przypadku gdy Unia korzysta z UZE w celu wypracowania i wprowadzenia w życie swoich decyzji dotyczących tych zadań.

(2) Zgodnie ze wspomnianym art. 17 ust. 3 Rada, w porozumieniu z instytucjami UZE, przyjmuje praktyczne ustalenia, niezbędne do umożliwienia wszystkim Państwom Członkowskim wnoszącym wkład w te misje uczestniczenia w pełnym i równoprawnym zakresie w planowaniu i podejmowaniu decyzji w UZE.

(3) W ust. 6 wcześniej wspomnianej deklaracji UZE potwierdziła, że wszystkie Państwa Członkowskie Unii Europejskiej są uprawnione do pełnego uczestnictwa w zadaniach określonych w art. 17 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w przypadku gdy Unia Europejska korzysta z UZE w planowaniu i podejmowaniu jego decyzji w tych zadaniach.

(4) W dniu 18 listopada 1997 r. Rada UZE przyjęła decyzję dotyczącą uczestniczenia państw obserwatorów UZE w działaniach przeprowadzanych zgodnie z art. 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej; decyzja ta oraz towarzyszące jej uzgodnione protokoły określają praktyczne uzgodnienia umożliwiające wszystkim Państwom Członkowskim Unii Europejskiej biorącym udział we wspomnianych zadaniach pełne uczestniczenie na równej stopie w planowaniu i podejmowaniu decyzji w ramach UZE; przyjmując wyżej wymienioną decyzję, instytucje UZE wyraziły zgodę na te uzgodnienia, jako praktyczne uzgodnienia określone w art. 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym zatwierdza się praktyczne uzgodnienia umożliwiające wszystkim Państwom Członkowskim biorącym udział w zadaniach określonych w art. 17 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej pełne uczestniczenie na równej stopie w planowaniu i podejmowaniu decyzji w ramach UZE.

Tekst praktycznych uzgodnień jest załączony do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie w dniu przyjęcia.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym.

Sporządzono w Brukseli, dnia 10 maja 1999 r.

W imieniu Rady
H. EICHEL
Przewodniczący

PRAKTYCZNE UZGODNIENIA

1. W przypadku gdy Unia Europejska korzysta z UZE zgodnie z art. 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, dyskusja dotycząca odpowiednich punktów porządku dziennego Rady UZE oraz jej odpowiednie grupy robocze i komisje są otwarte dla pełnego udziału Państw Obserwatorów. Z zastrzeżeniem przepisu zawartego w ust. 4 Deklaracji Rzymskiej w sprawie obserwatorów UZE, w przypadku gdy większość Państw Członkowskich lub połowa Państw Członkowskich włącznie z przewodniczącym tak zadecyduje, wyłączenie Państw Obserwatorów z zebrań Rady UZE nie ma zastosowania(1).

2. W przypadku gdy Unia Europejska korzysta z UZE zgodnie z art. 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej, przepis zawarty w ust. 4 dokumentu UZE C (96) 140, który przewiduje wyłączenie Państw Obserwatorów z udziału w działaniu, jeśli większość Państw Członkowskich lub połowa Państw Członkowskich włącznie z przewodniczącym tak zadecyduje, nie ma zastosowania.

3. Państwo Obserwator, które powiadomiło Stałą Radę UZE(2) o swoim zamiarze wzięcia udziału w działaniu podjętym przez UZE na wniosek Unii Europejskiej przez zaangażowanie sił wojskowych i/lub innych sił w zależności od charakteru danego działania(3), ma prawo uczestniczyć na takich samych prawach i obowiązkach, jak pełni członkowie w planowaniu i podejmowaniu decyzji w UZE dotyczących danego zadania. Dotyczy to również takiego samego prawa udziału, jak inne biorące udział kraje w strukturach dowodzenia danego działania.

4. Państwa Obserwatorzy biorący udział w działaniach, dla których Unia Europejska korzysta z UZE, powinny pokrywać część wspólnych kosztów oraz wszelkie inne dodatkowe koszty wobec budżetu UZE jako bezpośredni rezultat danego działania, zgodnie z zasadami podziału kosztów zawartymi w dokumencie UZE CM (95) 5, załącznik 1 dodatek 1 ust. 3 lub jakimkolwiek innym późniejszym rozporządzeniu UZE(4).

5. Aby ułatwić pełny udział Państw Obserwatorów w tych działaniach:

– zaprasza się Państwa Obserwatorów do mianowania sił odpowiadających wobec UZE (FAWEU),

– Państwom Obserwatorom oferuje się dostęp do sieci komunikacyjnej UZE w przypadku wszelkich komunikatów dotyczących spotkań i działań, w których biorą udział obserwatorzy, tak szybko, jak jest to możliwe technicznie, pod warunkiem że spełnione zostały odpowiednie wymagania bezpieczeństwa oraz że będą one uczestniczyć w kosztach tej sieci. Kwota składki zostanie ustalona przez Radę UZE na podstawie propozycji sekretarza generalnego, po konsultacji z Państwami Obserwatorami oraz po dyskusjach w odpowiednich zespołach,

– łączność między Państwami Obserwatorami a personelem wojskowym UZE będzie zapewniona za pośrednictwem wojskowych delegatów obserwatora. Dodatkowy personel wojskowy dołączony do wojskowych delegatów Państw Obserwatorów może pełnić rolę punktów kontaktowych dla określonego kryzysu od momentu, gdy Rada zdecyduje o zajęciu się kryzysem w UZE,

– Państwa Obserwatorzy, które powiadomiły Stałą Radę UZE o swoim zamiarze wzięcia udziału w działaniu przez zaangażowanie sił militarnych i/lub innych odpowiednich sił w zależności od charakteru tego działania(1), zostają zaproszone, przy uwzględnieniu określonych wymagań wojskowych, do udziału w planowanych spotkaniach, konferencjach oraz wszelkich planowanych pracach komórki planowania związanych z danym działaniem. Do celów planowania niniejszego działania Państwa Obserwatorzy zostaną zaproszone odpowiednio do wzmocnienia wyspecjalizowanej jednostki komórki planowania, w której odbędzie się wszelkie planowanie danego działania, z personelem na podstawie zakresu zadań i obowiązków, który zostanie wypracowany zgodnie z odpowiednimi wymogami bezpieczeństwa. Zakres zadań i obowiązków zapewni udział we wszelkich pracach planowania i przygotowania do działania, włącznie ze spotkaniami ad hoc i formalnymi spotkaniami planistycznymi i konferencjami, zespołami zadaniowymi i codziennymi grupami roboczymi,

– Państwa Obserwatorzy będą miały prawo brać udział w ćwiczeniach UZE związanych z działaniami, które mogą wyniknąć z art. 17 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej na podstawie ust. 2, 3 i 4.

______

(1) Ustęp ten stosuje się podczas wszystkich faz zarządzania kryzysami, włącznie z wzajemnym oddziaływaniem UE/UZE w ocenianiu i monitorowaniu powstającego kryzysu.

(2) Zawiadomienie przez Państwo Obserwatora o swoim zamiarze zaangażowania sił do działania, określonego w ust. 3, które może być złożone w trakcie każdej fazy kryzysu, przesyła się do Stałej Rady UZE za pośrednictwem sekretarza generalnego UZE. Zawiadomienie nie musi określać dokładne jednostek przyszłego wsparcia i nie zmienia ono procedur dotyczących tworzenia sił obowiązujących w UZE, tzn. formalne zaangażowanie sił jest zgodne z przyjęciem OPLAN tego działania.

(3) Zobowiązanie to może obejmować dostarczanie urządzeń logistycznych i innych urządzeń o znaczącym charakterze.

(4) Jakiekolwiek zmiany zasady dotyczącej dzielenia kosztów wymagają zgody Państw Obserwatorów, jeśli dotyczą udziału Państw Obserwatorów w kosztach działań podjętych przez UZE na wniosek UE.

(5) Zobowiązanie to może uwzględniać dostarczanie urządzeń logistycznych i innych urządzeń o znaczącym charakterze.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.123.14

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/321/WPZiB dotycząca praktycznych uzgodnień w odniesieniu do uczestnictwa wszystkich Państw Członkowskich w zadaniach zgodnie z art. 17 ust. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w odniesieniu do których Unia korzysta z Unii Zachodnioeuropejskiej (UZE)
Data aktu: 10/05/1999
Data ogłoszenia: 13/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 10/05/1999