Decyzja 1999/314/WE dotycząca kwestionariusza odnoszącego się do dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 kwietnia 1999 r.
dotycząca kwestionariusza odnoszącego się do dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 856)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/314/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi(1), w szczególności jej art. 19 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/692/EWG z dnia 23 grudnia 1991 r. normalizującą i racjonalizującą sprawozdania dotyczące wykonywania niektórych dyrektyw odnoszących się do środowiska(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 19 ust. 4 dyrektywy 96/82/WE wymaga, aby Państwa Członkowskie składały sprawozdanie z realizacji niniejszej dyrektywy w cyklu trzyletnim; sprawozdanie takie powinno być ustalane na podstawie kwestionariusza lub projektu przygotowanego przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w art. 6 dyrektywy 91/692/EWG;

trzyletni okres powinien obejmować lata 2000-2002 włącznie;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wydaną przez komitet ustanowiony w art. 6 dyrektywy 91/692/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się kwestionariusz stanowiący Załącznik do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie opracowują sprawozdanie obejmujące lata 2000-2002 włącznie zgodnie z kwestionariuszem w Załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Ritt BJERREGAARD
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 10 z 14.1.1997, str. 13.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

ZAŁĄCZNIK 

Kwestionariusz do dyrektywy 96/32/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (Seveso II)

Uwagi wstępne

Kwestionariusz ten został przygotowany w celu udzielania wsparcia Państwom Członkowskim i Komisji przy wymianie informacji zgodnie z wymogami art. 19 dyrektywy Seveso II. W szczególności, zgodnie z art. 19 ust. 4 tej dyrektywy Państwa Członkowskie dostarczą Komisji trzyletnie sprawozdanie dla zakładów objętych art. 6 i 9 (tak zwane zakłady podwyższonego progu).

Państwa Członkowskie przedkładają jedno sprawozdanie obejmujące każdy trzyletni okres, najpóźniej dziewięć miesięcy po zakończeniu okresu sprawozdawczego. Sprawozdanie zawiera oddzielne informacje dla każdego roku okresu sprawozdawczego. Przed końcem września 2000 r. musi zostać złożone sprawozdanie obejmujące okres 1997-1999.

1) Informacje ogólne

Całkowita liczba zakładów objętych art. 6 i 9 dyrektywy (tak zwane "zakłady podwyższonego progu)

2) Sprawozdanie bezpieczeństwa

a) Całkowita liczba zakładów, które przedstawiły sprawozdanie bezpieczeństwa na mocy art. 9 dyrektywy.

b) Całkowita liczba zakładów, dla których sprawozdania bezpieczeństwa zostały poddane badaniu przez właściwe władze, a wnioski zostały przekazane do wiadomości podmiotu gospodarczego, by spełnić zobowiązania określone w art. 9 ust. 4.

3) Plany operacyjno-ratownicze

a) Ile zakładów ma wewnętrzne plany operacyjno-ratownicze, wymagane na mocy art. 11 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy?

b) Ile podmiotów gospodarczych przedstawiło właściwym władzom niezbędne informacje, by mogły przygotować zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy określony w art. 11 ust. l lit. b) tej dyrektywy?

c) Dla ilu zakładów wyznaczone władze przygotowały zewnętrzne plany operacyjno-ratownicze zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy?

d) W ilu przypadkach właściwe władze zadecydowały w świetle informacji zawartych w sprawozdaniu bezpieczeństwa, że nie ma zastosowania wymóg przygotowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, zgodnie z art. 11 ust. 6?

4) Efekt domina

a) Ile zostało określonych zakładów i grup zakładów, w których prawdopodobieństwo i możliwość poważnych awarii lub ich skutków może wzrosnąć wskutek lokalizacji i sąsiedztwa takich zakładów, jak określono w art. 8 ust. 1 dyrektywy w sprawie efektu domina?

b) W ilu przypadkach podanych w lit. a) dokonano odpowiedniej wymiany informacji, określonej w art. 8 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy?

c) W ilu przypadkach podanych w lit. a) przewidziano współpracę w informowaniu opinii publicznej i dostarczaniu informacji właściwym władzom, jak określono w art. 8 ust. 2 lit. b) tej dyrektywy?

5) Plany zagospodarowania terenu

Ile zakładów podwyższonego progu zostało uwzględnionych w zakresie polityki rozwoju planów zagospodarowania terenu określonej w art. 12 ust. 1?

6) Informacje dotyczące środków bezpieczeństwa

a) Ilu zakładów dotyczyły informacje przekazane opinii publicznej zgodnie z art. 13 ust. 1?

b) W ilu przypadkach właściwe władze przekazały innym Państwom Członkowskim informacje wystarczające, by mogły one przygotować plany operacyjno-ratownicze zgodnie z art. 13 ust. 2?

c) W ilu przypadkach właściwe władze dostarczyły innemu Państwu Członkowskiemu informacje dotyczące zakładów niemogących stwarzać niebezpieczeństwa poważnej awarii poza swoją strefą, zgodnie z art. 13 ust. 3?

d) Ile sprawozdań bezpieczeństwa udostępniono opinii publicznej zgodnie z art. 13 ust. 4 tej dyrektywy?

7) Zakaz dalszego prowadzenia

W ilu przypadkach właściwe władze zakazały dalszego prowadzenia lub oddania do użytku, jak opisano w art. 17 ust. 1, jakiegokolwiek zakładu, instalacji lub miejsca składowania objętych art. 9?

8) Kontrola

a) Ile zakładów podwyższonego progu podlega inspekcji, jak określono w art. 18 ust. 1?

b) Ile zakładów podwyższonego progu podlega:

– programowi kontroli opartemu na systematycznej ocenie?

– programowi kontroli opartemu na co najmniej jednej kontroli co 12 miesięcy?

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.120.43

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/314/WE dotycząca kwestionariusza odnoszącego się do dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi
Data aktu: 09/04/1999
Data ogłoszenia: 08/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/04/1999