Decyzja 1999/314/WE dotycząca kwestionariusza odnoszącego się do dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 kwietnia 1999 r.
dotycząca kwestionariusza odnoszącego się do dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 856)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/314/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 maja 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 96/82/WE z dnia 9 grudnia 1996 r. w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi(1), w szczególności jej art. 19 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/692/EWG z dnia 23 grudnia 1991 r. normalizującą i racjonalizującą sprawozdania dotyczące wykonywania niektórych dyrektyw odnoszących się do środowiska(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

artykuł 19 ust. 4 dyrektywy 96/82/WE wymaga, aby Państwa Członkowskie składały sprawozdanie z realizacji niniejszej dyrektywy w cyklu trzyletnim; sprawozdanie takie powinno być ustalane na podstawie kwestionariusza lub projektu przygotowanego przez Komisję zgodnie z procedurą określoną w art. 6 dyrektywy 91/692/EWG;

trzyletni okres powinien obejmować lata 2000-2002 włącznie;

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią wydaną przez komitet ustanowiony w art. 6 dyrektywy 91/692/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się kwestionariusz stanowiący Załącznik do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Państwa Członkowskie opracowują sprawozdanie obejmujące lata 2000-2002 włącznie zgodnie z kwestionariuszem w Załączniku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Ritt BJERREGAARD
Członek Komisji

_______

(1) Dz.U. L 10 z 14.1.1997, str. 13.

(2) Dz.U. L 377 z 31.12.1991, str. 48.

ZAŁĄCZNIK 

Kwestionariusz do dyrektywy 96/32/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi (Seveso II)

Uwagi wstępne

Kwestionariusz ten został przygotowany w celu udzielania wsparcia Państwom Członkowskim i Komisji przy wymianie informacji zgodnie z wymogami art. 19 dyrektywy Seveso II. W szczególności, zgodnie z art. 19 ust. 4 tej dyrektywy Państwa Członkowskie dostarczą Komisji trzyletnie sprawozdanie dla zakładów objętych art. 6 i 9 (tak zwane zakłady podwyższonego progu).

Państwa Członkowskie przedkładają jedno sprawozdanie obejmujące każdy trzyletni okres, najpóźniej dziewięć miesięcy po zakończeniu okresu sprawozdawczego. Sprawozdanie zawiera oddzielne informacje dla każdego roku okresu sprawozdawczego. Przed końcem września 2000 r. musi zostać złożone sprawozdanie obejmujące okres 1997-1999.

1) Informacje ogólne

Całkowita liczba zakładów objętych art. 6 i 9 dyrektywy (tak zwane "zakłady podwyższonego progu)

2) Sprawozdanie bezpieczeństwa

a) Całkowita liczba zakładów, które przedstawiły sprawozdanie bezpieczeństwa na mocy art. 9 dyrektywy.

b) Całkowita liczba zakładów, dla których sprawozdania bezpieczeństwa zostały poddane badaniu przez właściwe władze, a wnioski zostały przekazane do wiadomości podmiotu gospodarczego, by spełnić zobowiązania określone w art. 9 ust. 4.

3) Plany operacyjno-ratownicze

a) Ile zakładów ma wewnętrzne plany operacyjno-ratownicze, wymagane na mocy art. 11 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy?

b) Ile podmiotów gospodarczych przedstawiło właściwym władzom niezbędne informacje, by mogły przygotować zewnętrzny plan operacyjno-ratowniczy określony w art. 11 ust. l lit. b) tej dyrektywy?

c) Dla ilu zakładów wyznaczone władze przygotowały zewnętrzne plany operacyjno-ratownicze zgodnie z art. 11 ust. 1 lit. c) tej dyrektywy?

d) W ilu przypadkach właściwe władze zadecydowały w świetle informacji zawartych w sprawozdaniu bezpieczeństwa, że nie ma zastosowania wymóg przygotowania zewnętrznego planu operacyjno-ratowniczego, zgodnie z art. 11 ust. 6?

4) Efekt domina

a) Ile zostało określonych zakładów i grup zakładów, w których prawdopodobieństwo i możliwość poważnych awarii lub ich skutków może wzrosnąć wskutek lokalizacji i sąsiedztwa takich zakładów, jak określono w art. 8 ust. 1 dyrektywy w sprawie efektu domina?

b) W ilu przypadkach podanych w lit. a) dokonano odpowiedniej wymiany informacji, określonej w art. 8 ust. 2 lit. a) tej dyrektywy?

c) W ilu przypadkach podanych w lit. a) przewidziano współpracę w informowaniu opinii publicznej i dostarczaniu informacji właściwym władzom, jak określono w art. 8 ust. 2 lit. b) tej dyrektywy?

5) Plany zagospodarowania terenu

Ile zakładów podwyższonego progu zostało uwzględnionych w zakresie polityki rozwoju planów zagospodarowania terenu określonej w art. 12 ust. 1?

6) Informacje dotyczące środków bezpieczeństwa

a) Ilu zakładów dotyczyły informacje przekazane opinii publicznej zgodnie z art. 13 ust. 1?

b) W ilu przypadkach właściwe władze przekazały innym Państwom Członkowskim informacje wystarczające, by mogły one przygotować plany operacyjno-ratownicze zgodnie z art. 13 ust. 2?

c) W ilu przypadkach właściwe władze dostarczyły innemu Państwu Członkowskiemu informacje dotyczące zakładów niemogących stwarzać niebezpieczeństwa poważnej awarii poza swoją strefą, zgodnie z art. 13 ust. 3?

d) Ile sprawozdań bezpieczeństwa udostępniono opinii publicznej zgodnie z art. 13 ust. 4 tej dyrektywy?

7) Zakaz dalszego prowadzenia

W ilu przypadkach właściwe władze zakazały dalszego prowadzenia lub oddania do użytku, jak opisano w art. 17 ust. 1, jakiegokolwiek zakładu, instalacji lub miejsca składowania objętych art. 9?

8) Kontrola

a) Ile zakładów podwyższonego progu podlega inspekcji, jak określono w art. 18 ust. 1?

b) Ile zakładów podwyższonego progu podlega:

– programowi kontroli opartemu na systematycznej ocenie?

– programowi kontroli opartemu na co najmniej jednej kontroli co 12 miesięcy?

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.120.43

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/314/WE dotycząca kwestionariusza odnoszącego się do dyrektywy Rady 96/82/WE w sprawie kontroli niebezpieczeństwa poważnych awarii związanych z substancjami niebezpiecznymi
Data aktu: 09/04/1999
Data ogłoszenia: 08/05/1999
Data wejścia w życie: 12/04/1999, 01/05/2004