Decyzja 1999/303/WE w sprawie wspólnej regulacji technicznej dotyczącej podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN) urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej, w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 12 kwietnia 1999 r.
w sprawie wspólnej regulacji technicznej dotyczącej podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN) urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej, w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)

(notyfikowana jako dokument nr C(1999) 874)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(1999/303/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 maja 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 98/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 lutego 1998 r. odnoszącą się do telekomunikacyjnych urządzeń końcowych oraz urządzeń naziemnych stacji satelitarnych, w tym wzajemnego uznawania ich zgodności(1), w szczególności jej art. 7 ust. 2 tiret drugie,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzja Rady 98/482/WE z dnia 20 lipca 1998 r. w sprawie wspólnej regulacji technicznej dotyczącej wymagań przyłączeniowych dla podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych urządzeń końcowych (z wyłączeniem urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej), w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)(2), nie obejmuje urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach telefonię głosową.

(2) Komisja stwierdziła, że urządzenia końcowe wspomagające w określonych przypadkach telefonię głosową powinny zostać objęte wspólną regulacją techniczną; i określiła związaną z nim deklarację w sprawie zakresu.

(3) Techniczny rozwój odpowiedniej zharmonizowanej normy jest tak zaawansowany, że jej zawartość niewiele różni się od zharmonizowanej normy określonej w decyzji Rady 98/482/WE; korzystnie jest przyjąć obowiązującą zharmonizowaną normę, z niewielkimi wyjątkami, jako podstawę dla wymagań przyłączeniowych dla urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej; można to osiągnąć poprzez niniejszą decyzję Komisji, która uzupełnia decyzję 98/482/WE; wynikiem tego będzie stosowanie jednolitej zharmonizowanej normy dla wymagań przyłączeniowych dla wszystkich urządzeń końcowych przyłączonych do publicznej komutowanej sieci telefonicznej; w preambule do dyrektywy 98/13/WE przewiduje się zróżnicowane zastosowanie takich zasadniczych wymagań, z uwzględnieniem korzyści gospodarczych i stopnia zaawansowania techniki.

(4) W XX wieku nastąpił stały postęp techniczny w krajowych publicznych sieciach telefonicznych, a rozwiązania techniczne w nich stosowane będą się nadal znacząco różnić z powodu braku koordynacji w początkowych etapach.

(5) Istnieją różnice techniczne między publicznymi komutowanymi sieciami telefonicznymi, z których najważniejsze są opisane w przewodniku EG 201 121 wydanym przez Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI).

(6) Przewodnik ten może zawierać informacje użyteczne dla producenta.

(7) Notyfikowane organy powinny dlatego zapewnić, że producenci są świadomi tych różnic.

(8) W okresie przejściowym powinna być możliwa homologacja urządzeń końcowych zgodnie z przepisami krajowymi.

(9) Producenci powinni załączać odpowiedni komunikat do wszystkich urządzeń homologowanych na mocy niniejszej decyzji; producenci powinni zamieszczać deklaracje zgodności sieciowej; notyfikowane organy powinny zapewniać, że producenci są świadomi tego obowiązku; notyfikowane organy powinny powiadamiać inne notyfikowane organy o deklaracjach zgodności sieciowej przy każdym udzieleniu homologacji na mocy niniejszej decyzji.

(10) Urządzenia wchodzące w zakres niniejszej decyzją, którym udzielono homologacji na mocy przepisów krajowych przed końcem okresu przejściowego, mogą dalej być wprowadzane do obrotu i do użytku.

(11) Wspólna regulacja techniczna, określona w niniejszej decyzji, jest zgodna z opinią ACTE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

1. Niniejsza decyzja stosuje się do urządzeń końcowych przeznaczonych do przyłączania do analogowej publicznej komutowanej sieci telefonicznej i wchodzących w zakres zharmonizowanej normy określonej w art. 2 ust. 1 decyzji Komisji 98/576/WE(3).

2. Niniejsza decyzja ustanawia wspólną regulację techniczną dla wymagań przyłączeniowych dla urządzeń końcowych dla analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych określonych w ust. 1, w których adresowanie sieci, jeżeli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe DTMF. Niniejsza decyzja nie obejmuje wymagań dotyczących współpracy między urządzeniami końcowymi poprzez publiczną sieć telekomunikacyjną określoną w art. 5 lit. g) dyrektywy 98/13/WE.

Artykuł  2
1.
Wspólna regulacja techniczna obejmuje zharmonizowaną normę opracowaną przez właściwy organ normalizacyjny i wdrażającą w odpowiednim zakresie zasadnicze wymagania określone w art. 5 lit. d) i f) dyrektywy 98/13/WE. Odniesienie do normy przedstawione jest w załączniku I.
2.
Wspólna regulacja techniczna pozwala na:

a) badanie urządzeń końcowych w mniejszym zakresie warunków zasilania przewidzianym w pkt 1 załącznika IV;

b) badanie urządzeń końcowych, które nie są przeznaczone do przyłączania do publicznej komutowanej sieci telefonicznej z prądem pętli mniejszym niż 18 mA, w mniejszym zakresie warunków zasilania, przewidzianym w pkt 2 załącznika IV.

3.
Urządzenia końcowe objęte art. 1 ust. 2 niniejszej decyzji są zgodne ze wspólną regulacją techniczną, określonym w ust. 1 i 2 spełniają zasadnicze wymagania określone w art. 5 lit. a) i lit. b) dyrektywy 98/13/WE oraz spełniają wymagania wszystkich innych mających zastosowanie dyrektyw, w szczególności dyrektyw Rady 73/23/EWG(4) i 89/336/EWG(5).
Artykuł  3
1.
Notyfikowane organy wyznaczone do realizacji procedur określonych w art. 10 dyrektywy 98/13/WE w odniesieniu do urządzeń końcowych objętych art. 1 ust. 2 niniejszej decyzji stosują lub zapewniają stosowanie mających zastosowanie części zharmonizowanej normy określonej w art. 2 ust. 1.
2.
Notyfikowane organy zapewniają, żeby:

a) producenci lub inne podmioty wnioskujące o udzielenie homologacji znali uwagi wyjaśniające zawarte w przewodniku EG 201 121 wydanym przez ETSI, wraz z ich zmianami; oraz

b) producenci byli świadomi obowiązku załączenia komunikatu zgodnego ze wzorem podanym w załączniku II do wszystkich produktów homologowanych na mocy niniejszej decyzji; oraz

c) producenci zamieszczali deklaracje zgodności sieciowej zgodne ze wzorem podanym w załączniku III.

3.
Notyfikowane organy powiadamiają inne notyfikowane organy o deklaracjach zgodności sieciowej przy udzielaniu homologacji na mocy niniejszej decyzji.
Artykuł  4
1.
Krajowe przepisy w zakresie homologacji obejmujące urządzenia wchodzące w zakres zharmonizowanej normy określonej w art. 2 ust. 1 nie mają zastosowania po piętnastu miesiącach od notyfikacji niniejszej decyzji.
2.
Urządzenia końcowe homologowane na mocy takich przepisów krajowych mogą dalej być wprowadzane do obrotu i wprowadzane do użytku.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 12 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 74 z 12.3.1998, str. 1.

(2) Dz.U. L 216 z 4.8.1998, str. 8.

(4) Dz.U. L 278 z 15.10.1998, str. 40.

(5) Dz.U. L 77 z 26.3.1973, str. 29.

(6) Dz.U. L 139 z 23.5.1989, str. 19.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Odniesienie do mającej zastosowanie zharmonizowanej normy

Zharmonizowaną normą określoną w art. 2 niniejszej decyzji jest:

Wymagania przyłączeniowe dla ogólnoeuropejskiej homologacji w przypadku przyłączania urządzeń końcowych do analogowej publicznej komutowanej sieci telefonicznej (z wyjątkiem urządzeń końcowych wspomagających usługi telefonii głosowej), w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF).

ETSI

Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych

Sekretariat ETSI

TBR 21 - styczeń 1998 r.

(oprócz wstępu i ograniczenia zakresu do urządzeń końcowych niewspomagających w określonych przypadkach usług telefonii głosowej)

Dodatkowe informacje

Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych jest organem uznanym zgodnie z dyrektywą Rady 98/34/WE(1).

Zharmonizowana norma określona wyżej została opracowana na podstawie zalecenia wydanego zgodnie z odpowiednim procedurami dyrektywy 98/34/WE.

Pełny tekst normy zharmonizowanej, do której odniesienie nastąpiło powyżej można otrzymać od:

Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych lub Komisja Europejska

650, route des Lucioles DG XIII/A/2 - (BU 31, 1/7)

F-06921 Sophia Antipolis Cedex Rue de la Loi/Wetstraat 200

B-1049 Bruksela

lub od innych organizacji odpowiedzialnych za udostępnianie norm ETSI. Wykaz tych organizacji i instytucji znajduje się na stronie internetowej (www.ispo.cec.be).

______

(1) Dz.U. L 204, 21.7.1998, str. 37.

ZAŁĄCZNIK  II

Tekst komunikatu, który producenci załączają do urządzeń homologowanych na mocy niniejszej decyzji

"Niniejszemu urządzeniu udzielono homologacji na mocy decyzji Komisji 1999/303/WE dla ogólnoeuropejskiego przyłączenia do publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN). Jednakże z powodu różnic między publicznymi komutowanymi sieciami telefonicznymi w różnych krajach, sama homologacja nie gwarantuje właściwego działania urządzenia w każdym urządzeniu końcowym sieci PSTN.

W razie wystąpienia problemów należy skontaktować się przede wszystkim z dostawcą urządzeń."

Uwaga: Producent powinien upewnić się, że sprzedawca i użytkownik sprzętu zostali właściwie o tym poinformowani poprzez zamieszczenie informacji na opakowaniu lub w instrukcji obsługi (lub w innych instrukcjach użytkownika).

ZAŁĄCZNIK  III

Deklaracja zgodności sieciowej udzielona przez producenta organowi notyfikowanemu i sprzedawcy

Niniejsza deklaracja określa sieci, z którymi urządzenia współdziałają zgodnie ze swoim przeznaczeniem, oraz sieci notyfikowane, we współpracy, z którymi urządzenia mogą mieć problemy.

Deklaracja zgodności sieciowej udzielona przez producenta użytkownikowi

Niniejsza deklaracja określa sieci, z którymi urządzenia współpracują zgodnie ze swoim przeznaczeniem, oraz sieci notyfikowane, we współpracy, z którymi urządzenia mogą mieć problemy. Producent załącza także oświadczenie wyjaśniające zależność zgodności sieciowej od ustawień sprzętowych i programowych. Powiadamia użytkownika, że właściwe jest skontaktowanie się ze sprzedawcą, jeśli urządzenia mają być używane w innej sieci.

ZAŁĄCZNIK  IV

1. Zakres warunków zasilania

Poniższe złagodzenie warunków ma zastosowanie do wymagań normy określonej w ppkt 4.6.2, 4.7 załącznika I (włącznie ze wszystkimi właściwymi podpunktami) oraz 4.8 (włącznie ze wszystkimi właściwymi podpunktami).

Opornik 3 200 Ω zastępuje się opornikiem 2 800 Ω.

2. Zakres warunków zasilania dla urządzeń końcowych nie przeznaczonych do przyłączenia do żadnej publicznej komutowanej sieci telefonicznej zapewniającej prąd pętli mniejszy niż 18 mA

Poniższe złagodzenie warunków ma zastosowanie do wymagań normy określonej w ppkt 4.6.2, 4.7 załącznika I (włącznie ze wszystkimi właściwymi podpunktami) oraz 4.8 (włącznie ze wszystkimi właściwymi podpunktami).

W przypadku urządzeń końcowych przeznaczonych przez producenta do użytku jedynie z liniami z prądem pętli 18 mA lub większym, opornik 2 800 Ω zastępuje się opornikiem 2 300 Ω.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.118.55

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 1999/303/WE w sprawie wspólnej regulacji technicznej dotyczącej podłączania do analogowych publicznych komutowanych sieci telefonicznych (PSTN) urządzeń końcowych wspomagających w określonych przypadkach usługi telefonii głosowej, w których adresowanie sieci, jeśli jest zapewnione, wykorzystuje wybieranie dwutonowe wieloczęstotliwościowe (DTMF)
Data aktu: 12/04/1999
Data ogłoszenia: 06/05/1999
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 26/04/1999