Dyrektywa 1999/23/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem

DYREKTYWA KOMISJI 1999/23/WE
z dnia 9 kwietnia 1999 r.
dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem

(Dz.U.UE L z dnia 21 kwietnia 1999 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 92/61/EWG z dnia 30 czerwca 1992 r., odnoszącą się do homologacji typu dwu- lub trzykołowych pojazdów silnikowych(1), zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 16,

uwzględniając dyrektywę Rady 93/33/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem(2), w szczególności jej art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 93/33/EWG jest jedną z oddzielnych dyrektyw, na podstawie której prowadzi się postępowanie w sprawie wspólnotowej homologacji typu, wprowadzone dyrektywą 92/61/EWG; do dyrektywy tej stosuje się przepisy dyrektywy 92/61/EWG dotyczące systemów, części składowych oraz odrębnych urządzeń technicznych pojazdów.

(2) Rozwój technologiczny pozwala obecnie dostosować dyrektywę 93/33/EWG do postępu technicznego; w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania systemu homologacji części, konieczne jest dlatego wyjaśnienie oraz uzupełnienie niektórych przepisów danej dyrektywy.

(3) W tym celu konieczne jest przyjęcie przepisów dotyczących kąta, pod którym następuje blokada kierownicy motocykli czterokołowych oraz przepisów dotyczących wyjmowania kluczyka z urządzeń typu 3, przeznaczonych do montowania w trójkołowych i czterokołowych pojazdach; ponadto uważa się za odpowiednie dopuszczenie wyposażania dwu i trójkołowych pojazdów silnikowych w urządzenia zabezpieczające przed ich bezprawnym użyciem, jakie są zatwierdzone do stosowania w czterokołowych pojazdach silnikowych.

(4) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Komitetu ds. Dostosowania do Postępu Technicznego powołanego na podstawie art. 13 dyrektywy Rady 70/156/EWG(3), ostatnio zmienionej dyrektywą 98/91/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4),

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Załącznik I dyrektywy 93/33/EWG otrzymuje brzmienie zgodnie z Załącznikiem do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Z mocą od dnia 1 stycznia 2000 r. Państwa Członkowskie nie mogą, z przyczyn odnoszących się do urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem:

– odmawiać, w odniesieniu do typu pojazdu dwu- lub trójkołowego albo typu urządzenia zabezpieczającego przed bezprawnym użyciem, udzielenia homologacji typu WE,

– zabronić rejestracji, sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania dwu- lub trójkołowych pojazdów silnikowych albo zabronić sprzedaży lub rozpoczęcia użytkowania urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem,

jeżeli urządzenia zabezpieczające przed bezprawnym użyciem odpowiadają wymaganiom dyrektywy 93/33/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.

2.
Z mocą od dnia 1 lipca 2000 r. Państwa Członkowskie odmówią udzielenia homologacji typu WE dla wszelkich typów dwu- lub trójkołowych pojazdów silnikowych z przyczyn dotyczących urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem bądź dla wszelkich typów urządzeń zabezpieczających przed bezprawnym użyciem, jeżeli nie są spełnione wymagania dyrektywy Rady 93/33/EWG, zmienionej niniejszą dyrektywą.
Artykuł  3
1.
Państwa Członkowskie przyjmą i opublikują, najpóźniej do dnia 31 grudnia 1999 r., przepisy niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy i niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Stosują one te przepisy od dnia 1 stycznia 2000 r.

Kiedy Państwa Członkowskie przyjmują te przepisy, zawierają one odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie to towarzyszy ich urzędowej publikacji. Państwa Członkowskie określają sposób dokonania takiego odniesienia.

2.
Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą.
Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  5

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 kwietnia 1999 r.

W imieniu Komisji
Martin BANGEMANN
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 225 z 10.8.1992, str. 72.

(2) Dz.U. L 188 z 29.7.1993, str. 32.

(3) Dz.U. L 42 z 23.2.1970, str. 1.

(4) Dz.U. L 11 z 16.1.1999, str. 25.

ZAŁĄCZNIK 

1. W pkt. 3.1. dodaje się tekst w brzmieniu:

"Urządzenia zabezpieczające przed bezprawnym użyciem zatwierdzone dla pojazdów silnikowych kategorii M1 i N1 zgodnie z dyrektywą 74/61/EWG mogą być montowane w dwu- i trójkołowych pojazdach silnikowych."

2. Punkt 3.11 otrzymuje brzmienie:

"3.11. Urządzenie zabezpieczające typu 1, 2 lub 3 musi być zaprojektowane w taki sposób, że układ kierowniczy może być zablokowany przy kącie, co najmniej 20o w prawą i/lub lewą stronę w stosunku do położenia przy jeździe do przodu, z wyjątkiem urządzeń przeznaczonych do montowania w trójkołowych i czterokołowych pojazdach."

3. Punkt 4.1.2 otrzymuje brzmienie:

"4.1.2. Przy urządzeniach zabezpieczających typu 3 wstępne obciążenie zapadki powinno być możliwe wyłącznie wskutek działania użytkownika, które jest powiązane z przekręceniem kluczyka albo mu towarzyszy. Jedynie w warunkach określonych w punkcie 3.2.3 oraz w trójkołowych i czterokołowych pojazdach mechanicznych dopuszcza się istnienie możliwości wyjęcia kluczyka po wstępnym obciążeniu zapadki.".

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1999.104.13

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 1999/23/WE dostosowująca do postępu technicznego dyrektywę Rady 93/33/EWG w sprawie urządzeń zabezpieczających dwu- lub trzykołowe pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem
Data aktu: 09/04/1999
Data ogłoszenia: 21/04/1999
Data wejścia w życie: 11/05/1999, 01/05/2004