Decyzja Parcom 96/1 w sprawie wycofywania stosowania heksachloroetanu w przemyśle metali nieżelaznych

KONWENCJE O ZAPOBIEGANIU ZANIECZYSZCZENIA MÓRZ

ZAWARTE W OSLO I PARYŻU WSPÓLNE ZEBRANIE KOMISJI PARYSKIEJ I KOMISJI Z OSLO

Oslo: 17 - 21 lipca 1996.

DECYZJA PARCOM 96/1

w sprawie wycofywania stosowania heksachloroetanu w przemyśle metali nieżelaznych

(Dz.U.UE L z dnia 28 marca 1998 r.)

POWOŁUJĄC SIĘ NA decyzję PARCOM 92/4 w sprawie wycofywania stosowania heksachloroetanu (HCE) w hutnictwie oraz przetwórstwie aluminium ze zintegrowanymi odlewniami;

POWOŁUJĄC SIĘ NA decyzję PARCOM 93/1 w sprawie wycofywania stosowania heksachloroetanu (HCE) w przemyśle metali nieżelaznych;

ZWAŻYWSZY, ŻE związki fluorowcoorganiczne, które są toksyczne, trwałe i podatne na bioakumulację są przyczyną zanieczyszczenia mórz wymagającego pilnych środków;

ZWAŻYWSZY, ŻE substancje te znajdują się w priorytetowym wykazie Konwencji paryskiej;

ZWAŻYWSZY, ŻE heksachloroetan do tej pory stosowany jest w przemyśle metali nieżelaznych, głównie jako odgazowywacz w odlewniach magnezu i miedzi;

ZWAŻYWSZY, ŻE istnieją już inne systemy oraz substancje alternatywne, pozwalające osiągnąć podobną, lub nawet wyższą, wydajność techniczną i działanie oraz, że niektóre alternatywne techniki stanowią mniejsze zagrożenie ekologiczne;

ZWAŻYWSZY, ŻE ograniczone odstępstwa są niezbędne dla niektórych zastosowań w produkcji magnezu i stopów aluminium w celu zapewnienia małym i średnim odlewniom rozsądnego czasu na dostosowanie,

UMAWIAJĄCE SIĘ STRONY KONWENCJI O ZAPOBIEGANIU ZANIECZYSZCZENIA MÓRZ ZE ŹRÓDEŁ LĄDOWYCH DECYDUJĄ, ŻE:

1. Programy i środki

1.1. Wszelkie zastosowania HCE w przemyśle aluminiowym (łącznie ze zintegrowanymi i niezintegrowanymi odlewniami aluminium) wycofuje się w stopniu, w jakim to możliwe, do dnia 31 grudnia 1996 roku a najpóźniej do dnia 31 grudnia 1997 roku.

1.2. Wszelkie zastosowania HCE w innych branżach przemysłu metali nieżelaznych wycofuje się do dnia 31 grudnia 1997 roku.

1.3. Jako odstępstwa od niniejszej decyzji, heksachloroetan może być stosowany:

a) do rozdrabiania ziarna w produkcji stopów magnezu AZ81, AZ91 i AZ92;

b) w niezintegrowanych odlewniach aluminium produkujących odlewy do zastosowań wymagających norm wysokiej jakości i wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz w przypadku gdy zużycie jest mniejsze niż średnio 1,5 kg heksachloroetanu na dzień.

Potrzeba tych odstępstw zostanie ponownie przeanalizowana w 1998 roku.

1.4. Potencjalne technologie alternatywne powinny zostać ocenione przez właściwe organy pod względem ich zagrożeń i korzyści.

2. Wejście w życie

2.1. Niniejsza decyzja zastępuje decyzje PARCOM 92/4 oraz 93/1 z mocą od daty otrzymania przez sekretariat potwierdzenia od Umawiających się Stron posiadających co najmniej trzy czwarte całkowitej liczby głosów w Komisji paryskiej, że są w stanie wykonać niniejszą decyzję.

2.2. Zastąpienie to skutkuje dla każdej z Umawiających się Stron od:

a) daty wymienionej w ppkt 2.1, lub

b) daty dostarczenia takiego powiadomienia do sekretariatu,

w zależności od tego, który termin jest późniejszy.

3. Sprawozdania w sprawie wykonania

3.1. Sprawozdania w sprawie wykonania niniejszej decyzji powinny być przekazane posiedzeniu właściwej grupy roboczej OSPAR poprzedzającemu posiedzenie OSPAR w 1999 roku. W sprawozdaniu powinien być stosowany w możliwie szerokim zakresie formularz wymieniony w Dodatku.

DODATEK

Formularz sprawozdania w sprawie wykonania decyzji PARCOM 96/1 w sprawie wycofywania stosowania heksachloroetanu w przemyśle metali nieżelaznych

Umawiająca się Strona Zastrzeżenia Nie ma zastosowania(4) Środki wykonania(1)(2)(3)
Prawne Działanie administracyjne Porozumienie dobrowolne
Belgia
Dania
Finlandia(5)
Francja
Niemcy
Islandia
Irlandia
Niderlandy
Norwegia
Protugalia
Hiszpania
Szwecja
Zjednoczone Królestwo
WE
Luksemburg(6)
Szwajcaria(5)
(1) Podać informacje w sprawie szczególnych środków podjętych w celu nadania

niniejszej mocy prawnej.

(2) Udzielić informacji w sprawie wyjątkowych trudności, takich jak problemy

praktyczne lub prawne, napotykanych przy wykonywaniu niniejszej decyzji.

(3) Przyczyny niewykonania w pełni niniejszej decyzji należy jasno określić oraz

przedstawić plany pełnego wykonania.

(4) Określić czy niniejsza decyzja nie ma zastosowania.

(5) Umawiające się Państwo Konwencji OSPAR.

(6) Sygnatariusz Konwencji paryskiej oraz Konwencji OSPAR.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.96.42

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Decyzja Parcom 96/1 w sprawie wycofywania stosowania heksachloroetanu w przemyśle metali nieżelaznych
Data aktu: 21/07/1996
Data ogłoszenia: 28/03/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 23/03/1998