Decyzja 98/704/Euratom dotycząca przedłużenia obowiązywania Umowy między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy w działaniach projektowania technicznego (EDA) międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER)

DECYZJA RADY
z dnia 22 czerwca 1998 r.
dotycząca przedłużenia obowiązywania Umowy między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy w działaniach projektowania technicznego (EDA) międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER)

(98/704/Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 10 grudnia 1998 r.)

RADA WSPÓLNOT EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 101 akapit drugi,

uwzględniając projekt decyzji przedłożony przez Komisję,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja, zgodnie z dyrektywami Rady z dnia 8 kwietnia 1998 r., przeprowadziła negocjacje w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy w działaniach projektowania technicznego (EDA) międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER) (zwanej dalej "Umową ITER EDA");

przedłużenie obowiązywania Umowy ITER EDA powinno być zatwierdzone,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł

Niniejszym Komisja zatwierdza na rzecz i w imieniu Wspólnoty przedłużenie obowiązywania Umowy między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy w działaniach projektowania technicznego międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego.

Tekst zmiany przedłużającej Umowę ITER EDA jest załączony do niniejszej decyzji wraz z tekstem ustaleń w sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy ITER EDA.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 22 czerwca 1998 r.

W imieniu Rady
J. BATTLE
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK

ZMIANA PRZEDŁUŻAJĄCA UMOWĘ ITER EDA

Zmiana przedłużająca obowiązywanie Umowy ITER EDA między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy w działaniach projektowania technicznego międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego

EUROPEJSKA WSPÓLNOTA ENERGII ATOMOWEJ, RZĄD JAPONII, RZĄD FEDERACJI ROSYJSKIEJ ORAZ RZĄD STANÓW ZJEDNOCZONYCH AMERYKI ("Strony"),

WZGLĘDNIAJĄC Umowę między Stronami o współpracy w działaniach projektowania technicznego (EDA) międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER), zawartą w dniu 21 lipca 1992 r. (zwaną dalej "Umową") oraz protokół 2 do Umowy zawarty w dniu 21 marca 1994 r.,

ZAUWAŻAJĄC osiągnięte postępy i wniesione propozycje w sprawie działań na rzecz dalszej wspólnej realizacji, której dotyczy Umowa,

PRAGNĄC kontynuować wspólne prace w ramach Umowy, aby umożliwić podejmowanie przyszłych decyzji w sprawie budowy i funkcjonowania ITER zgodnie z artykułem 1 Umowy oraz

DZIAŁAJĄC zgodnie z artykułami 22 i 25 ustęp 2 Umowy,

UZGODNIŁY następujące zmiany w Umowie:

w artykule 25 ustęp 1 wyrazy "sześć lat" zastępuje się wyrazami "dziewięć lat".

Niniejsza zmiana wchodzi w życie z chwilą podpisania przez Strony.

Data

W imieniu Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej dnia 30 czerwca 1998 r.

(podpis pominięto)

W imieniu Rządu Japoni dnia 14 lipca 1998 r.

(podpis pominięto)

W imieniu Rządu Federacji Rosyjskiej dnia 16 czerwca 1998 r.

(podpis pominięto)

W imieniu Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki(1)

______

(1) Warunki zatwierdzenia przez Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki są wyrażone w załączonym oświadczeniu:

Umowa o kontynuacji uczestniczenia Stanów Zjednoczonych w procesie ustanowionym na mocy Umowy między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy w działaniach projektowania technicznego międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego

Rząd Stanów Zjednoczonych Ameryki,

Uznając pragnienie Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, Rządu Japonii oraz Rządu Federacji Rosyjskiej kontynuacji współpracy w działaniach projektowania technicznego międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego,

Pragnąc zakończyć trwające prace oraz wynegocjować nową umowę o międzynarodowej współpracy w zakresie badań syntezy jądrowej,

Wyraził zgodę na dalsze uczestniczenie w trwającym procesie ustanowionym na mocy Umowy na okres jednego roku od dnia 22 lipca 1998 r.

Uczestniczenie w tym procesie będzie uzależnione od dostępności odpowiednich funduszów i nie jest zobowiązaniem do zbudowania określonego urządzenia.

Sporządzono w Wiedniu, dnia 22 września 1998 r.

W imieniu Stanów Zjednoczonych Ameryki

(podpis pominięto)

Ustalenia w Sprawie przedłużenia obowiązywania Umowy ITER EDA

I. ZAKRES WSPÓLNYCH DZIAŁAŃ TECHNICZNYCH

1) Działania dotyczące określonej lokalizacji:

– adaptacje projektowe w zakresie określonej lokalizacji i ocena ich kosztów,

– analiza bezpieczeństwa i wsparcie techniczne w celu przygotowania wniosków licencyjnych.

2) Projektowanie, w tym dalszych opcji i ocena ich kosztów, testowanie prototypów oraz badania i rozwój obejmujące badania fizyczne.

3) Przygotowanie dokumentacji pod przyszłe zamówienia obejmującej wyniki uzyskane w ramach pozycji 1 i 2.

II. INNE DZIAŁANIA WSPIERAJĄCE

Strony będą również:

1) opracowywać projekty i wszelkie konieczne informacje uzupełniające w celu pełnej realizacji ITER, w tym projekty porozumienia w sprawie budowy i funkcjonowania oraz związane z tym projekty porozumień wykonawczych, jak również informacje dotyczące możliwych konsekwencji dalszych koncepcji w sprawie rozwoju prowadzącego do uzyskania energii termojądrowej;

2) dostosowywać struktury i sposoby działania wspólnego zespołu centralnego (JCT) lub zespołów krajowych (HT) w celu sprawnego rozpoczęcia przyszłej konstrukcji, jeżeli zostanie podjęta decyzja w tej sprawie;

3) pod koniec drugiego roku - wspólnie dokonywać przeglądu wspólnych działań technicznych, określonych w pkt I, np. przygotowywania zezwoleń, szacunków kosztów, zmian organizacyjnych, przygotowań konstrukcyjnych i rozwiązań krajowych, a na ich podstawie przygotowywać wspólne oceny do wykorzystania przez każdą ze Stron.

III. WSPARCIE STRON DLA WSPÓLNYCH DZIAŁAŃ

1) Działania dotyczące określonej lokalizacji

Każda Strona jest zainteresowana i włącza się w prace, które są oparte na wszystkich przekazanych warunkach technicznych lokalizacji. A zatem prace będą podejmowane wspólnie oraz odpowiednio zarządzane zgodnie z zakresem odpowiedzialności dyrektora ITER w ramach EDA, z wyjątkiem przygotowywania dokumentów w języku rodzimym, które są potrzebne w języku i układzie goszczącej Strony/kraju.

Zainteresowane Strony:

– przekażą do chwili rozpoczęcia 14 spotkania Rady ITER (IC-14, lipiec 1998 r.) warunki techniczne lokalizacji zgodnie z wymogami dla lokalizacji i dokumentem założeń projektu lokalizacji,

– umożliwią terminową nieformalną wymianę opinii z organami decyzyjnymi w celu przygotowania wniosków o pozwolenie na budowę i działanie ITER.

Dyrektor i właściwi kierownicy zespołów krajowych (HT) rozpoczną nieformalne konsultacje, tak aby w odniesieniu do warunków technicznych lokalizacji przekazanych przez zainteresowane Strony zadania wymienione w punkcie I.1 mogły pojawić się w programie pracy, który ma być przedłożony na spotkaniu IC-14 za pośrednictwem Doradczego Komitetu Zarządzającego (MAC).

Dostosowania projektowe będą przeprowadzane z należytym uwzględnieniem kontroli szacunków kosztów projektu.

2) Wsparcie ogólne

Strony będą:

– utrzymywać wspólny zespół centralny (JCT) i podejmować wyznaczone działania,

– dobrowolnie przekazywać wsparcie w różnych dziedzinach, włączając konsolidowanie bazy naukowej na rzecz działań określonych w punkcie I.2, na przykład poprzez wykorzystywanie istniejących porozumień o charakterze dobrowolnym,

– w dalszym ciągu udostępniać wspólne robocze lokalizacje (JWS) oraz wspierać lepszą współpracę.

3) Szacowane zasoby

Propozycje dyrektora, które zostały poparte przez Radę ITER (IC-12 zapis decyzji 6.1.1, dodatek 9), dotyczące szacowanych zasobów w odniesieniu do planowanego zakresu prac, określonych w pkt I (poza pracami już uzgodnionymi za pośrednictwem umów roboczych), przestawiają się w następujący sposób:

– kadry JCT ok. 396 osób/rok

– prace projektowe HT ok. 370 osób/rok

– wsparcie CAO 1 dla każdego z 4 projektantów

– fundusz wspólny ok. 2,5 mln USD/rok

– technologia badawczo-rozwojowa ok. 175 kIUA (jednostki

obrachunkowe ITER)

Każda Strona dołoży wszelkich starań, aby przekazać swoje wsparcie (art. 12 i 14 Umowy) w zakresie realizacji zobowiązań zgodnie z art. 17 ust. 1 Umowy.

IV. OBOWIĄZUJĄCE POSTANOWIENIA

1) Niniejsze postanowienia będą obowiązywać w wydłużonym okresie wraz z poprzednimi postanowieniami, które zostały osiągnięte w czasie podpisywania Umowy i Protokołu, chyba że Strony pisemnie ustalą inaczej.

2) Nadal będą obowiązywać obecne uregulowania, które dotyczą innych krajów zgodnie z art. 19 Umowy.

3) Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej nadal będzie świadczyć usługi i dostarczać pomoc zgodnie z art. 20 Umowy.

V. POROZUMIENIE KOŃCOWES

trony podejmą wspólne działania, których ogólnym zamiarem jest umożliwienie skutecznego rozpoczęcia budowy przyszłego ITER oraz uznają w tym kontekście znaczenie trwających prac przygotowawczych we wszystkich odpowiednich dziedzinach.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.335.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/704/Euratom dotycząca przedłużenia obowiązywania Umowy między Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, Rządem Japonii, Rządem Federacji Rosyjskiej i Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o współpracy w działaniach projektowania technicznego (EDA) międzynarodowego eksperymentalnego reaktora termojądrowego (ITER)
Data aktu: 22/06/1998
Data ogłoszenia: 10/12/1998
Data wejścia w życie: 22/06/1998