Decyzja 98/598/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie kruszyw

DECYZJA KOMISJI
z dnia 9 października 1998 r.
w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie kruszyw

(notyfikowana jako dokument nr C (1998) 2923)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(98/598/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 października 1998 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/106/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych Państw Członkowskich odnoszących się do wyrobów budowlanych (1), zmienioną dyrektywą 93/68/EWG (2), w szczególności jej art. 13 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

Komisja jest zobowiązana wybrać między dwiema procedurami zaświadczania zgodności wyrobu, przewidzianymi w art. 13 ust. 3 dyrektywy 89/106/EWG, "możliwie najmniej uciążliwą procedurę zgodną z wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa"; oznacza to, że niezbędne jest podjęcie decyzji dla danego wyrobu lub rodziny wyrobów, czy obecność systemu fabrycznej kontroli produkcji, za który odpowiedzialność ponosi producent, jest koniecznym i wystarczającym warunkiem do zaświadczania zgodności oraz czy, z przyczyn dotyczących zachowania zgodności z kryteriami wspomnianymi w art. 13 ust. 4, wymagana jest interwencja zatwierdzonej jednostki certyfikującej;

artykuł 13 ust. 4 wymaga, aby określona w ten sposób procedura, była wskazana w mandatach i w specyfikacjach technicznych; z tego powodu wymagane jest zdefiniowanie wyrobu lub rodziny wyrobów w sposób wykorzystywany w mandatach i specyfikacjach technicznych;

obie procedury przewidziane w art. 13 ust. 3 są opisane szczegółowo w załączniku III do dyrektywy 89/106/EWG; dlatego też niezbędne jest jasne zdefiniowanie metod, przy pomocy których te dwie procedury mają być wprowadzane w życie dla każdego wyrobu lub rodziny wyrobów, w odniesieniu do załącznika III, z uwagi na fakt, że załącznik III daje preferencje niektórym systemom;

procedura określona w art. 13 ust. 3 lit. a) odpowiada systemom przedstawionym w pierwszej możliwości, bez stałego nadzoru, oraz w możliwości drugiej i trzeciej przedstawionej w załączniku III sekcja 2 pkt ii), a procedura, określona w art. 13 ust. 3 lit. b) odpowiada systemom przedstawionym w załączniku III sekcja 2 pkt i) oraz w pierwszej możliwości, z nadzorem stałym, w załączniku III sekcja 2 pkt ii);

środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Budownictwa,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Zgodność wyrobu i rodziny wyrobów wymienionych w załączniku I zaświadcza się z zastosowaniem procedury, na mocy której producent, jako jedyna osoba odpowiedzialna za system fabrycznej kontroli produkcji, zapewnia, że wyrób jest zgodny z odpowiednimi specyfikacjami technicznymi.

Artykuł 2

Zgodność wyrobów wymienionych w załączniku II zaświadcza się z zastosowaniem procedury, zgodnie z którą, oprócz systemu fabrycznej kontroli produkcji przez producenta, w ocenę i nadzór nad kontrolą produkcji lub samym wyrobem zaangażowana jest zatwierdzona jednostka certyfikująca.

Artykuł  3

Procedurę zaświadczania zgodności określoną w załączniku III wskazuje się w mandatach dotyczących zharmonizowanych norm.

Artykuł 4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 9 października 1998 r.

W imieniu Komisji

Martin BANGEMANN

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. nr L 40 z 11.2.1989, str. 12.

(2) Dz.U. nr L 220 z 30.8.1993, str. 1.

ZAŁĄCZNIKI 

ZAŁĄCZNIK I

KRUSZYWA DO ZASTOSOWAŃ NIEWYMAGAJĄCYCH WYSOKIEGO BEZPIECZEŃSTWA

Kruszywa

Do betonu, zaprawy, zaczynu, mieszanek bitumicznych, utwardzania nawierzchni, mieszanek niezwiązanych i związanych hydraulicznie, stosowanych w drogownictwie i innych pracach inżynierii lądowej i wodnej.

Kamienie do robót inżynierskich i hydrotechnicznych

Do stosowania w konstrukcjach hydrotechnicznych i innych pracach inżynierii lądowej i wodnej.

Podsypka kolejowa

Do stosowania w robotach kolejowych.

Wypełniacze

Do betonu, zaprawy, zaczynu, mieszanek bitumicznych i utwardzania nawierzchni, stosowanych w drogownictwie i innych pracach inżynierii lądowej i wodnej.

ZAŁĄCZNIK  II

KRUSZYWA DO ZASTOSOWAŃ WYMAGAJĄCYCH WYSOKIEGO BEZPIECZEŃSTWA

Kruszywa

Do betonu, zaprawy, zaczynu, mieszanek bitumicznych, utwardzania nawierzchni, mieszanek niezwiązanych i związanych hydraulicznie, stosowanych w drogownictwie i innych pracach inżynierii lądowej i wodnej.

Kamienie do robót inżynierskich i hydrotechnicznych

Do stosowania w konstrukcjach hydrotechnicznych i innych pracach inżynierii lądowej i wodnej.

Podsypka kolejowa

Do stosowania w robotach kolejowych.

Wypełniacze

Do betonu, zaprawy, zaczynu, mieszanek bitumicznych i utwardzania nawierzchni, stosowanych w drogownictwie i innych pracach inżynierii lądowej i wodnej.

ZAŁĄCZNIK  III 1

RODZINA WYROBÓW

KRUSZYWA DO ZASTOSOWAŃ NIEWYMAGAJĄCYCH WYSOKIEGO BEZPIECZEŃSTWA (1/2)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego(ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób Cel zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

zaświadczania

zgodności

Kruszywa do:

- (skreślone)

- mieszanek bitumicznych i

utwardzania nawierzchni

- mieszanek niezwiązanych i

związanych hydraulicznie

Do dróg i innych prac inżynierii lądowej i wodnej - 4
Kamień do robót inżynierskich i hydrotechnicznych Do budowli hydrotechnicznych i innych prac inżynierii lądowej i wodnej - 4
Podsypka kolejowa Do robót kolejowych - 4
Wypełniacze do:

- (skreślone)

- mieszanek bitumicznych i

utwardzania nawierzchni

Do dróg i innych prac inżynierii lądowej i wodnej - 4
Kruszywa i wypełniacze do zaprawy betonowej i do zaczynu cementowego Do budynków, dróg i innych prac z zakresu inżynierii lądowej i wodnej 4
System 4: patrz DWB, załącznik III sekcja 2 pkt ii) trzecia możliwość.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, klauzula 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

RODZINA WYROBÓW

KRUSZYWA DO ZASTOSOWAŃ WYMAGAJĄCYCH WYSOKIEGO BEZPIECZEŃSTWA (2/2)

1. Systemy zaświadczania zgodności

Dla wyrobu(-ów) i jego(ich) zamierzonego(-ych) zastosowania(-ań) wnosi się do Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego/Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego Elektrotechniki (CEN/CENELEC) o wyszczególnienie następujących systemów zaświadczania zgodności w stosownych normach zharmonizowanych:

Wyrób (wyroby) Cel zastosowania Poziom(-y) lub

klasa(-y)

System(-y)

zaświadczania

zgodności

Kruszywa do:

- (skreślnony)

- mieszanek bitumicznych i

utwardzania nawierzchni

- mieszanek niezwiązanych i

związanych hydraulicznie

Do dróg i innych prac inżynierii lądowej i wodnej - 2 +
Kamień do robót inżynierskich i hydrotechnicznych Do budowli hydrotechnicznych i innych prac inżynierii lądowej i wodnej - 2 +
Podsypka kolejowa Do robót kolejowych - 2 +
Wypełniacze do:

- (skreślony)

- mieszanek bitumicznych i

utwardzania nawierzchni

Do dróg i innych prac inżynierii lądowej i wodnej - 2 +
Kruszywa i wypełniacze do zaprawy betonowej i do zaczynu cementowego Do budynków, dróg i innych prac z zakresu inżynierii lądowej i wodnej 2 +
System 2+: patrz DWB załącznik III sekcja 2 pkt ii) pierwsza możliwość, włącznie z

certyfikacją fabrycznej kontroli produkcji przez uprawniony organ, na podstawie

kontroli wstępnej zakładu oraz fabrycznej kontroli produkcji jak również

ciągłego nadzoru, oceny i akceptacji fabrycznej kontroli produkcji.

Specyfikacja systemu zaświadczania zgodności powinna być tak dobrana, aby system ten mógł być wprowadzany w życie nawet wówczas, gdy ustalenie niektórych właściwości użytkowych wyrobu nie jest konieczne, z uwagi na fakt, że co najmniej jedno Państwo Członkowskie w ogóle nie posiada wymogów prawnych dotyczących właściwości wyrobu (patrz art. 2 ust. 1 dyrektywy 89/106/EWG oraz, gdy to właściwe, klauzula 1.2.3 dokumentów interpretacyjnych). W tych przypadkach nie wolno nakładać na producenta obowiązku sprawdzenia charakterystyki wyrobu, jeśli nie życzy on sobie przedkładać deklaracji dotyczących właściwości produktu w tym zakresie.

1 Załącznik III zmieniony przez art. 4 decyzji nr 2002/592/WE z dnia 15 lipca 2002 r. (Dz.U.UE.L.02.192.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.287.25

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 98/598/WE w sprawie procedury zaświadczania zgodności wyrobów budowlanych na podstawie art. 20 ust. 2 dyrektywy Rady 89/106/EWG w zakresie kruszyw
Data aktu: 09/10/1998
Data ogłoszenia: 24/10/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 12/10/1998