Rozporządzenie 1687/98 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 dotyczące objęcia towarów i usług zharmonizowanym wskaźnikiem cen konsumpcyjnych

ROZPORZĄDZENIE RADY (WE) NR 1687/98
z dnia 20 lipca 1998 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 dotyczące objęcia towarów i usług zharmonizowanym wskaźnikiem cen konsumpcyjnych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen towarów konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 i art. 5 ust. 3,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

na mocy art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2494/95, każde Państwo Członkowskie jest zobowiązane do sporządzenia zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP), począwszy od wskaźnika dla stycznia 1997 r.; wymóg sporządzenia HICP w żaden sposób nie podważa prawa Państw Członkowskich do ogłaszania ich własnych, krajowych niezharmonizowanych wskaźników inflacyjnych, które mogą chcieć wykorzystywać do celów polityki krajowej;

rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wstępnych środków koniecznych do wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen towarów konsumpcyjnych(3) określa wstępny zakres obejmowany przez HICP, który był ograniczony do tych towarów i usług objętych przez wszystkie lub większość krajowych wskaźników cen konsumpcyjnych (CPI); ceny, które mają być objęte przez HICP, w szczególności traktowanie subsydiów, zniżek i zwrotów, wymagają zharmonizowanych definicji; zakresy geograficzne i populacyjne HICP muszą jeszcze zostać określone;

artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 wymaga, aby HICP oparty był na cenach towarów i usług oferowanych do sprzedaży na terytorium gospodarczym Państwa Członkowskiego, nabywanych w celu bezpośredniego zaspokajania potrzeb konsumenta; ceny, które nie są wrzeczywistości płacone przez konsumentów przy dokonywaniu takich zakupów lub koszty alternatywne, albo wypłacane odsetki, nie są właściwe dla dokonywania międzynarodowych porównań inflacji cen konsumpcyjnych;

uznaje się, iż zmiany w zwrotach kosztów mogą nie mieć wpływu na pomiar inflacji w szerszym kontekście, niemniej jednak stanowią one istotną część procesu inflacyjnego mającego wpływ na konsumentów i dlatego też muszą być odzwierciedlone w HICP;

Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC) nie wydał opinii w terminie określonym przez jego przewodniczącego; w takim przypadku zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 Komisja musi bezzwłocznie przedstawić Radzie wniosek dotyczącą kroków, jakie powinny być podjęte,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1749/96 wprowadza się następujące zmiany:

1. załącznik I zastępuje się załącznikami Ia i Ib do niniejszego rozporządzenia;

2. w art.1 tiret pierwsze skreśla się wyraz "początkowy";

3. w art. 2 lit. a) otrzymuje brzmienie:

"a1) Jako »objęte« przez HICP definiuje się te towary i usługi, które są ujęte w ostatecznych wydatkach pieniężnych gospodarstw domowych na konsumpcję, określonych w lit. a2). Objęcie klasyfikowane jest zgodnie z czterocyfrowymi kategoriami i podkategoriami przedstawionymi w załączniku Ia, które wywodzą się z międzynarodowej klasyfikacji COICOP i określane są jako COICOP/HICP (klasyfikacja konsumpcji indywidualnej według celu użycia, dopasowana do wymogów HICP).

a2) »Ostateczne wydatki pieniężne gospodarstw domowych na konsumpcję« są definiowane jako ta część ostatecznych wydatków na konsumpcję, która jest ponoszona przez gospodarstwa domowe w transakcjach pieniężnych w jednym lub obu okresach czasowych, które są porównywane, i wymienione w załączniku Ib. O ile nie ustalono inaczej, załącznik Ib korzysta z definicji ustanowionych w Europejskim Systemie Rachunków Krajowych (ESA) 1995 r. zawartym w rozporządzeniu (WE) nr 2223/96(*). »Ostateczne wydatki pieniężne gospodarstw domowych na konsumpcję« zawierają wydatki poniesione na towary i usługi, które są wykorzystywane dla bezpośredniego zaspokojenia indywidualnych potrzeb lub wymagań, przez:

a2a) gospodarstwa domowe będące rezydentami na terytorium kraju lub zagranicą; lub

a2b) gospodarstwa domowe będące lub nie będące rezydentami na terytorium kraju; lub

a2c) populacja gospodarstw domowych w zakresie krajowych badań nad budżetami gospodarstw domowych.

a3) Ceny używane w HICP są cenami kupna płaconymi przez gospodarstwa domowe przy nabywaniu poszczególnych towarów i usług w transakcjach pieniężnych. W przypadku gdy towary i usługi dostępne są dla konsumentów bezpłatnie, a następnie pobierana jest cena bieżąca, wówczas zmiana z ceny zerowej na cenę bieżącą i vice versa, powinna być uwzględniona w HICP.

a4) »Wagi« HICP to zagregowane wydatki gospodarstw domowych na jakikolwiek zestaw towarów i usług objęty przez HICP wyrażone jako proporcja całkowitych wydatków na wszystkie objęte towary i usługi.;

______

(*) Dz.U. L 310 z 13.11.1996, str. 1."

4. Artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Objęcie

1. HICP tworzone na podstawie zmian cen oraz wag dla każdej kategorii ostatecznych wydatków pieniężnych gospodarstw domowych na konsumpcję ujętych w załączniku Ia, stanowiących więcej niż jedną tysięczną łącznych wydatków objętych tymi wszystkimi kategoriami ujętych w ust. 2, uznaje się za porównywalne.

2. Objęcie HICP zostanie rozszerzone w sposób następujący:

a) począwszy od sporządzenia HICP dla stycznia 1997 r., Państwa Członkowskie dokonają przetworzenia zebranych danych obejmujących kategorie oznaczone jako »początkowe objęcie« jak zostało to określone w załączniku Ia;

b) w momencie sporządzania HICP dla grudnia 1999 r., lecz nie wcześniej, Państwa Członkowskie dokonają przetworzenia zebranych danych obejmujących również kategorie oznaczone jako »grudzień 1999 r.«, jak zostało to określone w załączniku Ia.";

5. W art. 4 wyraz "załącznik I" zastępuje się wyrazem "załącznik Ia".

Artykuł  2

Uwzględniając poglądy komitetu ustanowionego decyzją 89/382/EWG, Euratom (1), Komisja w okresie dwóch lat od daty wejścia w życie niniejszego rozporządzenia sporządzi sprawozdanie i przedłoży go Radzie. Sprawozdanie powinno oceniać funkcjonowanie przepisów niniejszego rozporządzenia, w szczególności koncepcji ostatecznych wydatków pieniężnych gospodarstw domowych na konsumpcję w odniesieniu do odpowiednich alternatywnych koncepcji. Po przedstawieniu tego sprawozdania Komisja może, gdy okaże się to konieczne, przedstawić Radzie odpowiednie inicjatywy w celu zmiany niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1998 r.

W imieniu Rady
W. MOLTERER
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, str. 1.

(2) Opinia wydana dnia 14 lipca 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(3) Dz.U. L 229 z 10.09.1996, str. 3.

(4) Dz.U. 181 z 28.6.1989, str. 47.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Ia

HICP obejmuje następujące kategorie COICOP/HICP:
Kod Pozycja COICOP/HICP Początkowe objęcie styczeń 1997 r. Uzupełnienie grudzień 1999 r. Wyłączenie
01. ŚRODKI SPOŻYWCZE I NAPOJE BEZALKOHOLOWE
01.1. Środki spożywcze
01.1.1. Chleb i produkty zbożowe pełne
01.1.2. Mięso pełne
01.1.3. Ryby pełne
01.1.4. Produkty mleczne, sery, jaja pełne
01.1.5. Oleje i tłuszcze pełne
01.1.6. Owoce pełne
01.1.7. Warzywa, łącznie z ziemniakami i roślinami bulwiastymi pełne
01.1.8. Cukier, konfitury, miód, syropy, czekolada, słodycze pełne
01.1.9. Produkty spożywcze, gdzie indziej nie wymienione pełne
01.2. Napoje bezalkoholowe
01.2.1. Kawa, herbata, kakao pełne
01.2.2. Woda mineralna, napoje orzeźwiające, soki pełne
02. NAPOJE ALKOHOLOWE I WYROBY TYTONIOWE
02.1. Napoje alkoholowe
02.1.1. Wódki pełne
02.1.2. Wina pełne
02.1.3. Piwo pełne
02.2. Wyroby tytoniowe
02.2.1. Wyroby tytoniowe pełne
02.3. Narkotyki
02.3.1. Narkotyki wyłączone
03. ODZIEŻ I OBUWIE
03.1. Odzież
03.1.1. Materiały odzieżowe pełne
03.1.2. Części garderoby pełne
03.1.3. Pozostałe artykuły odzieżowe i dodatki pełne
03.1.4. Czyszczenie chemiczne, poprawki i wypożyczanie odzieży pełne
03.2. Obuwie
03.2.1. Buty i inne obuwie pełne
03.2.2. Naprawa i wypożyczanie obuwia pełne
04. MIESZKANIA, WODA, ELEKTRYCZNOŚĆ, GAZ I INNE PALIWA
04.1. Rzeczywiste czynsze za mieszkanie
04.1.1. Rzeczywiste czynsze płacone przez lokatorów częściowe(10) pełne(11)
04.1.2. Pozostałe rzeczywiste czynsze częściowe(10) pełne(11)
04.2. Przypisane czynsze wynajmu mieszkań
04.2.1. Przypisane czynsze właścicieli mieszkań wyłączone(12)
04.2.2. Pozostałe przypisane czynsze wyłączone(12)
04.3. Systematyczne utrzymywanie mieszkania i jego remonty
04.3.1. Wyroby do systematycznego utrzymywania mieszkania i jego remontów pełne(13)
04.3.2. Usługi mające na celu utrzymywanie mieszkania i jego remonty pełne(13)
04.4. Pozostałe usługi na rzecz mieszkania
04.4.1. Usuwanie odpadów częściowe(14) pełne(15)
04.4.2. Usługi związane z odprowadzaniem ścieków częściowe(14) pełne(15)
04.4.3. Zaopatrzenie w wodę częściowe(14) pełne(15)
04.4.4. Pozostałe usługi na rzecz mieszkania, gdzie indziej niewymienione pełne
04.5. Elektryczność, gaz i inne paliwa
04.5.1. Elektryczność pełne
04.5.2. Gaz pełne
04.5.3. Paliwa płynne pełne
04.5.4. Paliwa w postaci stałej pełne
04.5.5. Ciepła woda, para i lód pełne
05. WYPOSAŻENIE, SPRZĘTY GOSPODARSTWA DOMOWEGO I BIEŻĄCE UTRZYMYWANIE BUDYNKU
05.1. Meble, wyposażenie i dekoracje, dywany i inne pokrycia podłogi, remonty
05.1.1. Meble i wyposażenie pełne
05.1.2. Dywany i inne włókiennicze pokrycia podłogowe pełne
05.1.3. Naprawa mebli, wyposażenia i pokryć podłogowych pełne
05.2. Domowe materiały włókiennicze
05.2.1. Domowe materiały włókiennicze pełne
05.3. Sprzęty do grzania i gotowania, lodówki, pralki i podobny sprzęt gospodarstwa domowego, łącznie z instalacją i naprawą
05.3.1. Duży sprzęt gospodarstwa domowego, elektryczny i nieelektryczny pełne
05.3.2. Mały elektryczny sprzęt gospodarstwa domowego pełne
05.3.3. Naprawa sprzętu gospodarstwa domowego pełne
05.4. Artykuły szklane, naczynia, sprzęty gospodarstwa domowego
05.4.1. Artykuły szklane, naczynia, sprzęty gospodarstwa domowego pełne
05.5. Narzędzia i wyposażenie do domu i ogrodu
05.5.1. Duże narzędzia i sprzęty pełne
05.5.2. Małe narzędzia i różne akcesoria pełne
05.6. Towary i usługi do bieżącego prowadzenia gospodarstwa domowego
05.6.1. Krótkotrwałe towary gospodarstwa domowego pełne
05.6.2. Usługi domowe i usługi mające na celu utrzymywanie domu pełne
06. OPIEKA ZDROWOTNA
06.1. Artykuły medyczne, urządzenia i wyposażenie
06.1.1. Artykuły medyczne, urządzenia i wyposażenie częściowe(16) pełne(17)
06.2. Usługi świadczone w ośrodku zdrowia
06.2.1. Usługi medyczne pełne(17)
06.2.2. Usługi stomatologiczne pełne(17)
06.2.3. Usługi paramedyczne pełne(17)
06.3. Usługi szpitalne
06.3.1. Usługi szpitalne(18)
07. TRANSPORT
07.1. Zakup samochodów
07.1.1.A. Nowe samochody pełne
07.1.1.B. Używane samochody pełne
07.1.2. Motocykle pełne
07.1.3. Rowery pełne
07.2. Używanie indywidualnych środków komunikacji
07.2.1. Części zamienne i akcesoria pełne
07.2.2. Paliwa i smary pełne
07.2.3. Konserwacja i naprawy pełne
07.2.4. Pozostałe usługi dotyczące pojazdów transportu indywidualnego pełne(19)
07.3. Usługi transportowe
07.3.1. Przewóz osób transportem kolejowym pełne
07.3.2. Przewóz osób transportem drogowym pełne
07.3.3. Przewóz osób transportem powietrznym pełne
07.3.4. Przewóz osób transportem morskim i śródlądowym pełne
07.3.5. Pozostałe usługi transportowe pełne
07.3.6. Bilety łączone pełne(20)
08. TELEKOMUNIKACJA
08.1. Telekomunikacja
08.1.1. Usługi pocztowe pełne
08.1.2. Telefony i telefaksy pełne
08.1.3. Usługi telefoniczne, telegraficzne i telefaksowe pełne
09. REKREACJA I KULTURA
09.1. Sprzęt audiowizualny, fotograficzny oraz urządzenia do przetwarzania danych i akcesoria, łącznie z naprawami
09.1.1. Sprzęt do odbierania, zapisywania i odtwarzania dźwięku i obrazu pełne
09.1.2. Aparaty fotograficzne i kinematograficzne, sprzęty optyczne pełne
09.1.3. Sprzęty do przetwarzania danych pełne
09.1.4. Sprzęt do zapisywania dźwięku i obrazu pełne
09.1.5. Naprawa sprzętu audiowizualnego, fotograficznego oraz urządzeń do przetwarzania danych i akcesoriów pełne
09.2. Pozostałe istotne dobra użytkowe dla rekreacji i kultury
09.2.1. Pozostałe istotne dobra użytkowe dla rekreacji i kultury pełne
09.2.2. Naprawa istotnych dóbr użytkowych dla rekreacji i kultury pełne
09.3. Pozostałe przedmioty i urządzenia rekreacyjne; kwiaty, ogrody i zwierzęta domowe
09.3.1. Gry, zabawki, rzeczy związane z hobby, sprzęt sportowy, wyposażenie campingowe i wyposażenie do wypoczywania na powietrzu pełne
09.3.2. Ogrodnictwo pełne
09.3.3. Zwierzęta domowe pełne
09.4. Usługi w zakresie rekreacji i kultury
09.4.1. Usługi w zakresie sportu i rekreacji pełne(21)
09.4.2. Usługi kulturalne pełne(22)
09.4.3. Gry losowe wyłączone
09.5. Gazety, książki, przybory piśmiennicze
09.5.1. Książki częściowe(23) pełne(24)
09.5.2. Gazety i czasopisma pełne
09.5.3. Pozostałe wyroby drukowane pełne
09.5.4. Przybory piśmiennicze i służące do rysunku częściowe(23) pełne(24)
09.6. Zorganizowane wyjazdy wakacyjne
09.6.1. Zorganizowane wyjazdy wakacyjne pełne
10. EDUKACJA
10.1. Usługi edukacyjne
10.1.1. Kształcenie przedszkolne i podstawowe pełne(24)
10.1.2. Szkolnictwo ponadpodstawowe pełne(24)
10.1.3. Szkolnictwo wyższe ) pełne(24
10.1.4. Kształcenie na innych poziomach częściowe(25) pełne(24)
11. HOTELE, KAWIARNIE I RESTAURACJE
11.1. Usługi zaopatrzeniowe
11.1.1. Restauracje i kawiarnie pełne
11.1.2. Kantyny częściowe(23) pełne(24)
11.2. Zakwaterowanie
11.2.1. Zakwaterowanie częściowe(23) pełne(24)
12. POZOSTAŁE TOWARY I USŁUGI
12.1. Pielęgnacja ciała
12.1.1. Salony fryzjerskie i kosmetyczne pełne
12.1.2. Sprzęty, artykuły i produkty do pielęgnacji ciała pełne
12.1.3. Usługi pielęgnacyjne gdzie indziej niewymienione wyłączone
12.2. Przedmioty osobistego użytku, gdzie indziej niewymienione
12.2.1. Biżuteria, zegary i zegarki pełne
12.2.2. Pozostałe przedmioty osobistego użytku pełne
12.3. Ochrona socjalna
12.3.1. Usługi związane z ochroną socjalną częściowe(26)
12.4. Ubezpieczenia
12.4.1. Ubezpieczenia na życie wyłączone
12.4.2. Ubezpieczenia lokalu mieszkalnego częściowe(27) pełne(28)
12.4.3. Ubezpieczenia zdrowotne pełne(29),(30)
12.4.4. Ubezpieczenia komunikacyjne częściowe(31) pełne(32),(30)
12.4.5. Pozostałe ubezpieczenia pełne(33),(30)
12.5. Usługi finansowe, gdzie indziej niewymienione
12.5.1. Usługi finansowe, gdzie indziej niewymienione częściowe(34) pełne(35)
12.5.2. Usługi pośrednictwa finansowego mierzone pośrednio (FISIM) wyłączone
12.6. Pozostałe usługi, gdzie indziej niewymienione
12.6.1. Pozostałe usługi, gdzie indziej niewymienionej pełne(36)
(10) Dotyczy praktyki stosowanej dla krajowych wskaźników cen konsumpcyjnych.
(11) Dotyczy wszystkich czynszów rzeczywiście zapłaconych przez lokatorów, tzn. czynszów, które lokator płaci

wynajmującemu, niezależnie od jakichkolwiek świadczeń socjalnych, które lokator otrzymuje od władz

publicznych (w tym płatności, które zgodnie z decyzją lokatora są bezpośrednio przekazywane

wynajmującemu); patrz także załącznik Ib nr 12b.

(12) Nie przesądza to o uwzględnieniu, w ujęciu ogólnym, lokali mieszkalnych zajmowanych przez właścicieli

mieszkań.

(13) Dotyczy wydatków, które lokatorzy lub właściciele mieszkań ponoszą z tytułu materiałów i usług na potrzeby

drobnych napraw i utrzymywania; zgodnie z decyzją dotyczącą traktowania lokali mieszkalnych zajmowanych

przez właścicieli mieszkań, zakres tej kategorii może wymagać rozszerzenia, aby objąć wydatki na

poważniejsze naprawy, utrzymywanie i odnawianie lokalu mieszkalnego oraz przebudowę i rozbudowę lokalu

mieszkalnego, które zazwyczaj nie są pokrywane przez lokatorów; patrz także załącznik Ib nr 4 i 15.

(14) Dotyczy wydatków związanych ze zużyciem.
(15) Dotyczy odrębnie określonych opłat za konkretne usługi związane z lokalem mieszkalnym, niezależnie

od tego, czy konsumenci dokonują płatności według zużycia, to znaczy wyłączając płatności za usługi

finansowane z podatków powszechnych; patrz także załącznik Ib nr 9 i 29.

(16) Dotyczy artykułów medycznych nabywanych poza systemem zabezpieczenia społecznego.
(17) Pełne objęcie dotyczy tej części wydatków na artykuły i usługi zdrowotne (inne niż usługi świadczone przez

szpitale), która jest płacona przez konsumenta, a nie jest zwracana przez rząd, zabezpieczenie społeczne

lub NPISH [instytucje non-profit świadczące usługi na rzecz gospodarstw domowych]; patrz: załącznik Ib nr

12a oraz metodologiczne szczegóły dotyczące ujmowania kategorii, jak zostało to wyszczególnione zgodnie

z procedurą ustanowioną w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95.

(18) Metodologiczne szczegóły i harmonogram ich ujęcia określone są zgodnie z procedurą zamieszczoną

w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95.

(19) W tym: prawa jazdy, badania rejestracyjne, składki na rzecz związku motorowego, opłaty za przejazd mostem,

tunelem, przeprawę promową i autostrady; nie obejmuje pozwoleń na użytkowanie lub posiadanie pojazdów;

patrz także załącznik Ib nr 9, 18 i 19b.

(20) Dotyczy biletów obejmujących dwa lub więcej rodzajów środków transportu, których koszty nie mogą być

pomiędzy nie podzielone.

(21) Obejmuje składki członkowskie i opłaty wpisowe na rzecz klubów sportowych i ośrodków rekreacji; obejmuje

również płatności z tytułu pozwoleń łowieckich i na połowy, jeżeli władze wydają te pozwolenia i karty w

celu właściwego regulowania takiej działalności; patrz także załącznik Ib nr 9 i 19b.

(22) Obejmuje opłaty wstępu do muzeów, opłaty za korzystanie z bibliotek oraz opłaty abonamentowe

za korzystanie z odbiorników radiowych i telewizyjnych; patrz również załącznik Ib nr 9 i 10.

(23) Obejmuje artykuły edukacyjne i usługi, jedynie, gdy są w pełni pokrywane przez konsumentów.
(24) Pełne objęcie dotyczy tej części wydatków na artykuły i usługi edukacyjne, która jest płacona przez

konsumenta, a nie jest zwracana przez instytucje państwowe, zabezpieczenie społeczne lub NPISH; patrz

załącznik Ib nr 12a oraz metodologiczne szczegóły dotyczące ujmowania kategorii, jak zostało to

wyszczególnione zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95.

(25) Dotyczy kursów komputerowych, kursów językowych, kursów maszynopisania oraz innych kursów tego typu,

które są w pełni opłacane przez konsumenta.

(26) Dotyczy żłobków, świetlic, przedszkoli, które nie są obowiązkowe w ramach systemu kształcenia;

pokrywane są jedynie te wydatki, które są ponoszone przez konsumenta, a nie są zwracane przez instytucje

państwowe, zabezpieczenie społeczne lub NPISH; patrz także załącznik Ib nr 12a; pozostałe pozycje

oznaczone kodem 12.3.1, takie jak domy dla rencistów i emerytów, szkoły dla niepełnosprawnych, sprzątanie

lokali mieszkalnych oraz programy dożywiania, podlegają tym samym przepisom jak zostało to przedstawione

w przypisie 18.

(27) Dotyczy opłat za ubezpieczenie ruchomości domowych.
(28) Dotyczy wszelkich opłat ponoszonych przez właścicieli mieszkań i lokatorów z tytułu ubezpieczenia

zazwyczaj wykupywanego przez lokatorów od ognia, kradzieży, zalania itp.; patrz także załącznik

Ib nr 7, 8 i 24. Zgodnie z decyzją dotyczącą traktowania lokali mieszkalnych zajmowanych przez właścicieli

mieszkań zakres tej kategorii może wymagać rozszerzenia, aby objąć opłaty ponoszone przez właścicieli

mieszkań z tytułu ubezpieczenia lokalu mieszkalnego zazwyczaj wykupywanego przez wynajmujących.

(29) Dotyczy opłat z tytułu prywatnych ubezpieczeń chorobowych i wypadkowych; patrz także załącznik Ib nr 7,

8 i 24 oraz metodologiczne szczegóły ujęcia kategorii "06. Zdrowie" jak zostało to wyszczególnione zgodnie

z procedurą ustanowioną w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95.

(30) Metodologiczne szczegóły i harmonogram ujęcia zostaną określone zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 14

rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95. Wprowadzenie w życie może zostać wyznaczone na termin wcześniejszy.

(31) Dotyczy opłat z tytułu ubezpieczenia związanego z użytkowaniem pojazdów transportu indywidualnego.
(32) Dotyczy opłat za usługi z tytułu ubezpieczenia związanego z pojazdami transportu indywidualnego,

ubezpieczenia podróży i bagażu; patrz także załącznik Ib nr 7, 8 i 24.

(33) Dotyczy opłat za usługi z tytułu ubezpieczenia takiego jak odpowiedzialność cywilna za obrażenia ciała

lub szkody wyrządzone osobom trzecim lub ich rzeczom, które nie wynikają z tytułu korzystania z pojazdów

transportu indywidualnego; patrz także załącznik Ib nr 7, 8 i 24.

(34) Dotyczy opłat za usługi bankowe, które nie są wyrażone jako proporcja wartości transakcyjnej.
(35) Dotyczy usług finansowych, w tym usług bankowych; nie są pokrywane opłaty z tytułu prywatnych lub

państwowych funduszy emerytalnych, które są rodzajem ubezpieczenia na życie, lecz są ograniczone do

określonych grup osób, jak również wypłaty odsetek; patrz także załącznik Ib nr 21 i 23.

(36) Obejmuje opłaty za wydanie paszportów, świadectw urodzenia, świadectw ślubu lub zgonu oraz składki

członkowskieztytułuprzynależnościdostowarzyszeńzawodowych, jeżeli mogą być uznane za płatności z tytułu

świadczonych usług; patrz załącznik Ib nr 9 i 19.

ZAŁĄCZNIK  Ib

A. DEFINICJA OSTATECZNYCH WYDATKÓW PIENIĘŻNYCH GOSPODARSTW DOMOWYCH NA KONSUMPCJĘ

1. Sektor gospodarstw domowych obejmuje osoby fizyczne lub grupy osób fizycznych (jak zdefiniowane w ESA 2.76.a i 2.76.b) i może, ale nie musi obejmować gospodarstwa instytucjonalne (jak zdefiniowane w ESA 2.76.b).

2. Gospodarstwo domowe będące rezydentem posiada centrum swoich interesów gospodarczych na terytorium gospodarczym Państwa Członkowskiego, które może, ale nie musi obejmować terytorialnych lub eksterytorialnych enklaw (jak zdefiniowane w ESA 2.04-2.07).

3. Transakcja pieniężna jest przepływem gospodarczym, który stanowi interakcję pomiędzy jednostkami instytucjonalnymi na podstawie wzajemnych porozumień, gdzie uczestniczące jednostki dokonują lub otrzymują płatności lub zaciągają zobowiązania albo otrzymują wartości majątkowe denominowane w jednostkach waluty. Umownie, wywóz śmieci z gospodarstwa domowego uznaje się za interakcję na podstawie wzajemnych porozumień. Transakcje, które nie obejmują wymiany gotówki czy należności lub zobowiązań denominowanych w jednostkach waluty są transakcjami niepieniężnymi. Transakcje dokonywane w ramach jednostek są zazwyczaj transakcjami niepieniężnymi. Transakcje niepieniężne, dotyczące więcej niż jednej jednostki instytucjonalnej obejmują transakcje dotyczące produktów (zamianę produktów), transakcje dystrybucyjne (wynagrodzenie w naturze, świadczenia w naturze itd.) oraz inne transakcje (zamiana niewytworzonych składników majątku rzeczowego).

Ostateczne wydatki pieniężne gospodarstwa domowego na konsumpcję obejmują następujące przypadki graniczne:

4. Obejmują pozycje, które nie są traktowane jako konsumpcja pośrednia, takie jak materiały związane z drobnymi naprawami lub odnawianiem lokali mieszkalnych, które są zazwyczaj dokonywane przez lokatorów jak również właścicieli, oraz materiały związane z naprawami i konserwacją trwałych dóbr konsumpcyjnych, w tym pojazdów.

5. Obejmują pozycje, które nie są traktowane jako akumulacja kapitału, w szczególności trwałe dobra konsumpcyjne, które ciągle spełniają swoje funkcje w ciągu wielu okresów obrachunkowych; obejmuje to przeniesienie własności niektórych środków trwałych z przedsiębiorstwa na gospodarstwo domowe.

6. Obejmują bezpośrednie koszty usług finansowych.

7. Obejmują usługi ubezpieczenia majątkowe i osobowe w kwocie zakładanego kosztu usługi.

8. Obejmują wszystkie wydatki finansowane z roszczeń dotyczących ubezpieczeń majątkowych i osobowych, w tym wypłaty dokonywane bezpośrednio przez firmy ubezpieczeniowe na rzecz warsztatów samochodowych, szpitali, lekarzy itd. Oznacza to, że pełna cena płacona przez gospodarstwa domowe lub przez firmy ubezpieczeniowe na rzecz warsztatów samochodowych, szpitali, lekarzy itd. jest ujęta w HICP.

Roszczenia z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych stanowią kwoty, które firmy ubezpieczeniowe są zobowiązane wypłacić jako pokrycie obrażeń lub szkód poniesionych przez osoby lub towary. Stanowią one bieżące przelewy od firm ubezpieczeniowych na rzecz uprawnionych gospodarstw domowych, i dlatego też ujęte są w dostępnych dochodach gospodarstw domowych. Wszelkie wydatki, ponoszone na przykład w wyniku płatności na rzecz warsztatów samochodowych, szpitali czy lekarzy, są traktowane jako ponoszone przez gospodarstwa domowe, a nie przez firmy ubezpieczeniowe. Nie ma znaczenia, czy gospodarstwa domowe rzeczywiście ponoszą te wydatki przed wypłaceniem roszczeń z tytułu ubezpieczenia, które wyglądają wówczas jak zwroty z zabezpieczenia społecznego, czy też wypłaty są dokonywane bezpośrednio przez firmy ubezpieczeniowe na rzecz warsztatów samochodowych, szpitali itd. W drugim przypadku, firmy są traktowane jako agenci działający w imieniu gospodarstw domowych, które są nadal traktowane jako ponoszące wydatki.

9. Obejmują płatności dokonywane przez gospodarstwa domowe z tytułu licencji, zezwoleń itd., które są uznawane za nabycie usług. Jeżeli administracja rządowa wydaje te licencje w celu właściwego regulowania działalności, takiej jak sprawdzenie kompetencji czy kwalifikacji danej osoby, dokonywane płatności powinny być traktowane jako nabycie usług od administracji rządowej, a ceny powinny być ujęte w HICP, lecz jeżeli licencje są przyznawane automatycznie w chwili dokonania należnej płatności, płatności powinny być traktowane jako podatki bezpośrednie, a nie jako ceny. Prawo jazdy lub licencja pilota, abonament radiowy lub telewizyjny, pozwolenia na broń, karty wstępu do muzeów czy bibliotek, opłaty za wywóz śmieci itd. są w większości przypadków traktowane jako nabycie usług świadczonych przez administrację rządową, podczas gdy pozwolenia na korzystanie z pojazdów, łodzi czy samolotów są w większości przypadków traktowane jako podatki.

10. Obejmują nabycie produktu końcowego, po cenach, które nie mają znaczenia ekonomicznego, np. opłaty za wejście do muzeum.

Ostateczne wydatki pieniężne gospodarstwa domowego na konsumpcję nie obejmują następujących przypadków granicznych:

11. Nie obejmują dochodów w naturze, ponieważ nie jest to transakcja pieniężna (mimo tego, że zgodnie z ESA 3.76.b, są one ujęte w ostatecznych wydatkach konsumpcyjnych).

12. a) Nie obejmują świadczeń socjalnych w naturze otrzymanych przez gospodarstwa domowe, w tym tych części wydatków wstępnie dokonanych przez gospodarstwa domowe, które są im następnie zwracane przez zabezpieczenie społeczne, jednostki rządowe lub NPISH, np. koszty usług medycznych lub edukacji. W przypadku gdy gospodarstwo domowe nabywa towar lub usługę, której koszt jest im następnie zwracany w części lub całości, gospodarstwo domowe jest traktowane jako agent działający w imieniu funduszu zabezpieczenia społecznego, jednostki rządowej lub NPISH. Kwoty zwracane gospodarstwom domowym są traktowane jako świadczenia socjalne w naturze dokonywane przez zabezpieczenie społeczne, jednostki rządowe lub NPISH. Nie są one rejestrowane jako przekazy gotówkowe na rzecz gospodarstw domowych i nie stanowią części dostępnych dochodów gospodarstw domowych. Takie ujęcie księgowe prowadzi do tego samego rezultatu jak wówczas, gdy fundusz zabezpieczenia społecznego nabywa towary i usługi od producentów na rynku, a następnie odsprzedaje je gospodarstwom domowym po niskich, nierynkowych cenach. Oznacza to, że w HICP ujęta jest pełna cena towaru lub usługi pomniejszona o zniżkę.

b) Wszelkie inne zniżki stosowane przez władze publiczne, w szczególności dotyczące opłat mieszkaniowych ponoszonych przez lokatorów, w celu zmniejszenia ich czynszów (w tym płatności, które według uznania lokatora bezpośrednio przekazywane są wynajmującemu) są uznawane za świadczenia socjalne w gotówce, i dlatego też wchodzą w skład dostępnych dochodów gospodarstwa domowego. Oznacza to, że pełna cena towaru lub usługi przed zniżką jest ujęta w HICP.

13. Nie obejmują również usług związanych z lokalami mieszkalnymi zamieszkanymi przez właścicieli mieszkań, ponieważ nie są one transakcjami pieniężnymi (jakkolwiek, zgodnie z ESA 3.76.a, są one ujęte w ostatecznych wydatkach konsumpcyjnych).

14. Nie obejmują nabycia lokali mieszkalnych i przedmiotów traktowanych jako niewytworzone składniki majątku rzeczowego, w szczególności kupno ziemi.

15. Nie obejmują również wydatków, które właściciel mieszkania ponosi w związku z odnawianiem, utrzymywaniem i naprawami lokalu mieszkalnego, które zazwyczaj nie są ponoszone przez lokatorów.

16. Nie obejmują wydatków na kosztowności.

17. Nie obejmują wydatków ponoszonych przez gospodarstwa domowe będące właścicielami przedsiębiorstw niemających osobowości prawnej, gdy dotyczą przedmiotu przedsiębiorstwa.

18. Nie obejmują bieżących podatków od dochodów i majątku, które są obowiązkowymi, niewzajemnymi płatnościami, w gotówce lub w naturze, ściąganymi okresowo przez administrację centralną lub inne kraje od dochodów i majątku jednostek instytucjonalnych oraz niektórych okresowych podatków, które nie są nakładane ani na dochody osobiste ani też na majątek. Inne bieżące podatki obejmują wszystkie te płatności dokonywane przez gospodarstwa domowe z tytułu licencji, które mają być uznawane za podatki, takie jak pozwolenie na posiadanie lub korzystanie z pojazdów, łodzi czy samolotów itd.

19. a) Nie obejmują subskrypcji, składek i należności płaconych przez gospodarstwa domowe na rzecz NPISH, takich jak związki zawodowe, stowarzyszenia zawodowe, stowarzyszenia konsumenckie, kościoły, kluby społeczne, kulturalne, rekreacyjne i sportowe.

b) Jednakże jeżeli klub, związek, stowarzyszenie lub towarzystwo może być uznane za producenta sprzedającego na rynku swoje usługi po cenie mającej znaczenie ekonomiczne, co zazwyczaj ma miejsce nawet wtedy, gdy organizacja ta ma status prawny non - profit, wówczas subskrypcja, składki i należności płacone przez gospodarstwa domowe są uznawane za płatności z tytułu świadczonych usług, a nie jako świadczenie, a tym samym ujęte są w HICP.

20. Nie obejmują dobrowolnych świadczeń w gotówce lub naturze dokonywanych przez gospodarstwa domowe na rzecz organizacji charytatywnych, społecznych i niosących pomoc.

21. Nie obejmują płatności z tytułu dochodu czerpanego z majątku, w tym odsetek. Dochód z majątku jest dochodem otrzymywanym przez właściciela aktywa finansowego lub niewytworzonego środka trwałego w zamian za udostępnienie funduszy dla, lub udostępnienie niewytworzonego środka trwałego na rzecz innej jednostki instytucjonalnej. Zgodnie z warunkami umowy finansowej zawartej między nimi, odsetki stanowią kwotę, którą dłużnik zobowiązuje się zapłacić na rzecz wierzyciela za dany okres, bez zmniejszania kwoty kapitału pozostającego do spłaty.

22. Nie obejmują obowiązkowych czy dobrowolnych składek socjalnych takich jak rzeczywiste składki socjalne wpłacane przez pracodawców na rzecz funduszy zabezpieczeń społecznych, firm ubezpieczeniowych lub niezależnych bądź zależnych funduszy emerytalnych prowadzących programy ubezpieczeń społecznych w celu zabezpieczenia korzyści socjalnych dla ich pracowników, bądź składek socjalnych pracowników płatnych na rzecz zabezpieczenia społecznego, prywatnych finansowanych lub niefinansowanych programów ubezpieczeniowych.

23. Nie obejmują ubezpieczenia na życie oraz usług związanych z funduszami emerytalnymi (jakkolwiek zgodnie z ESA 3.76.f i g, takie usługi są ujęte w ostatecznych wydatkach konsumpcyjnych w kwocie zakładanego obciążenia z tytułu takich usług).

24. Nie obejmują składek netto na ubezpieczenia majątkowe i osobowe. Składki te przypadają do zapłaty z tytułu polis wykupionych przez jednostki instytucjonalne. Polisy wykupione przez indywidualne gospodarstwa domowe są polisami wykupionymi z ich własnej inicjatywy i na ich własną rzecz, niezależnie od polis wykupionych przez ich pracodawców lub agendy rządowe i poza programami ubezpieczeń społecznych. Składki netto na ubezpieczenia inne niż ubezpieczenie na życie obejmują zarówno rzeczywiste składki przypadające do zapłaty przez posiadaczy polisy w celu uzyskania ochrony ubezpieczeniowej obejmującej okres sprawozdawczy (składka przypisana) oraz dodatkowe składki przypadające do zapłaty od dochodu nieruchomościom majątku przynależnego posiadaczowi polisy ubezpieczeniowej, po odjęciu opłat za usługi firm ubezpieczeniowych organizujących takie ubezpieczenie. (NB: ta opłata za usługi jest ujęta w ostatecznych wydatkach pieniężnych gospodarstw domowych na konsumpcję). Składki netto na ubezpieczenia majątkowe i osobowe stanowią kwoty dostępne na uzyskanie ochrony ubezpieczeniowej od różnych zdarzeń czy wypadków powodujących powstanie uszkodzenia towarów lub szkody majątkowej, bądź też obrażeń osób powstałych z przyczyn naturalnych lub spowodowanych przez człowieka, na przykład ognia, powodzi, katastrof, kolizji, zatonięć, kradzieży, przemocy, wypadków, choroby lub strat finansowych wynikających z takich zdarzeń jak choroba, bezrobocie, wypadki itd.

25. Nie obejmują bieżących świadczeń pomiędzy gospodarstwami domowymi, które obejmują wszystkie bieżące świadczenia w gotówce lub naturze dokonane lub otrzymane przez gospodarstwa domowe rezydentów na rzecz lub od innych gospodarstw domowych rezydentów lub nierezydentów.

26. Nie obejmują grzywien i kar. Są one nakładane na jednostki instytucjonalne przez sądy lub organa niesądowe i są traktowane jako obowiązkowe świadczenia bieżące. Nie obejmują również grzywien i kar nakładanych przez władze podatkowe za unikanie lub opóźnione płatności podatków, które zazwyczaj nie mogą być odróżnione od samych podatków.

27. Nie obejmują loterii i hazardu; ani też płatności z tytułu usługi na rzecz jednostki organizującej loterię lub hazard, ani też końcowej bieżącej kwoty, która jest wypłacana zwycięzcom (jakkolwiek zgodnie z ESA 4 135 opłata za usługę jest ujęte w ostatecznych wydatkach na konsumpcję).

B. DEFINICJA CENY

28. W chwili dokonywania zakupu, cena nabywcy jest ceną za produkty, którą nabywca rzeczywiście płaci, w tym jakiekolwiek podatki pomniejszone o subsydia do produktów, po odjęciu zniżek z tytułu dużych ilości lub zakupów posezonowych od standardowych cen lub opłat, wyjąwszy odsetki lub opłaty za usługi dodane w ramach umów kredytowych, wyjąwszy wszelkie dodatkowe opłaty ponoszone w wyniku niedokonania płatności w terminie podanym w chwili dokonywania zakupów.

29. Towary i usługi do indywidualnej konsumpcji ("indywidualne towary i usługi") są nabyte prze gospodarstwo domowe i wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb i wymagań członków takiego gospodarstwa domowego. Indywidualne towary i usługi mają następującą charakterystykę:

a) musi być możliwe zaobserwowanie i zarejestrowanie nabycia towaru lub usług przez indywidualne gospodarstwo domowe lub jego członka wraz z czasem, kiedy miało ono miejsce;

b) gospodarstwo domowe musiało się zgodzić na nabycie towaru lub usługi i podjąć wszelkie działania, które są niezbędne do jego realizacji, na przykład pójście do szkoły lub kliniki;

c) towar lub usługa musi być tego rodzaju, iż jej nabycie przez jedno gospodarstwo domowe lub osobę, bądź też małą ograniczoną grupę osób, wyklucza jej nabycie przez inne gospodarstwa domowe czy osoby.

Wszystkie ostateczne wydatki ponoszone przez gospodarstwo domowe na konsumpcję są indywidualne. Umownie, wszystkie towary i usługi świadczone przez NPISH są traktowane jako indywidualne.

Umownie, wszystkie ostateczne konsumpcyjne wydatki rządowe na kształcenie, zdrowie, zabezpieczenia społeczne i opiekę społeczną, sport i rekreację oraz kulturę powinny być traktowane jako wydatki na usługi związane z konsumpcją indywidualną, z wyjątkiem wydatków na ogólne cele administracyjne, organizacyjne, prace badawcze itd. Ponadto, wydatki na zapewnienie lokali mieszkalnych, wywóz śmieci z gospodarstwa domowego oraz funkcjonowanie usług transportowych powinny być również traktowane jako indywidualne. Wydatki na konsumpcję zbiorową są pozostałością ostatecznych wydatków rządowych na konsumpcję. W szczególności obejmują one administrowanie i organizowanie społeczeństwa, zapewnianie bezpieczeństwa i ochrony, utrzymanie porządku publicznego, działania legislacyjne i regulujące, utrzymanie zdrowia publicznego, ochronę środowiska naturalnego, badania i rozwój oraz rozwój infrastruktury i gospodarki.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.214.12

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 1687/98 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 dotyczące objęcia towarów i usług zharmonizowanym wskaźnikiem cen konsumpcyjnych
Data aktu: 20/07/1998
Data ogłoszenia: 31/07/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/08/1998