uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2494/95 z dnia 23 października 1995 r. dotyczące zharmonizowanych wskaźników cen towarów konsumpcyjnych(1), w szczególności jego art. 4 i art. 5 ust. 3,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Banku Centralnego(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
na mocy art. 5 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 2494/95, każde Państwo Członkowskie jest zobowiązane do sporządzenia zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP), począwszy od wskaźnika dla stycznia 1997 r.; wymóg sporządzenia HICP w żaden sposób nie podważa prawa Państw Członkowskich do ogłaszania ich własnych, krajowych niezharmonizowanych wskaźników inflacyjnych, które mogą chcieć wykorzystywać do celów polityki krajowej;
rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 z dnia 9 września 1996 r. w sprawie wstępnych środków koniecznych do wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2494/95 dotyczącego zharmonizowanych wskaźników cen towarów konsumpcyjnych(3) określa wstępny zakres obejmowany przez HICP, który był ograniczony do tych towarów i usług objętych przez wszystkie lub większość krajowych wskaźników cen konsumpcyjnych (CPI); ceny, które mają być objęte przez HICP, w szczególności traktowanie subsydiów, zniżek i zwrotów, wymagają zharmonizowanych definicji; zakresy geograficzne i populacyjne HICP muszą jeszcze zostać określone;
artykuł 3 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 wymaga, aby HICP oparty był na cenach towarów i usług oferowanych do sprzedaży na terytorium gospodarczym Państwa Członkowskiego, nabywanych w celu bezpośredniego zaspokajania potrzeb konsumenta; ceny, które nie są wrzeczywistości płacone przez konsumentów przy dokonywaniu takich zakupów lub koszty alternatywne, albo wypłacane odsetki, nie są właściwe dla dokonywania międzynarodowych porównań inflacji cen konsumpcyjnych;
uznaje się, iż zmiany w zwrotach kosztów mogą nie mieć wpływu na pomiar inflacji w szerszym kontekście, niemniej jednak stanowią one istotną część procesu inflacyjnego mającego wpływ na konsumentów i dlatego też muszą być odzwierciedlone w HICP;
Komitet ds. Programu Statystycznego (SPC) nie wydał opinii w terminie określonym przez jego przewodniczącego; w takim przypadku zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 2494/95 Komisja musi bezzwłocznie przedstawić Radzie wniosek dotyczącą kroków, jakie powinny być podjęte,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 20 lipca 1998 r.
| W imieniu Rady | |
| W. MOLTERER | |
| Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 257 z 27.10.1995, str. 1.
(2) Opinia wydana dnia 14 lipca 1998 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Dz.U. L 229 z 10.09.1996, str. 3.
(4) Dz.U. 181 z 28.6.1989, str. 47.
ZAŁĄCZNIKI
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.214.12 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 1687/98 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 1749/96 dotyczące objęcia towarów i usług zharmonizowanym wskaźnikiem cen konsumpcyjnych |
| Data aktu: | 20/07/1998 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 20/08/1998 |