uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 70/373/EWG z dnia 20 lipca 1970 r. w sprawie wprowadzenia wspólnotowych metod pobierania próbek i analizy do celów urzędowej kontroli pasz(1), ostatnio zmienioną Aktem Przystąpienia Austrii, Finlandii i Szwecji, w szczególności jej art. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
dyrektywa Rady 70/373/EWG przewiduje, że urzędowe kontrole pasz, do celów sprawdzenia zgodności z wymogami wynikającymi z przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych regulujących ich jakość oraz skład, muszą być przeprowadzane przy użyciu wspólnotowych metod pobierania próbek i analizy;
pierwsza dyrektywa Komisji 71/250/EWG z dnia 15 czerwca 1971 r. ustanawiająca wspólnotowe metody analizy do celów urzędowej kontroli pasz(2), ostatnio zmieniona dyrektywą 81/680/EWG(3) ustanawia metody analizy między innymi w celu oznaczania alkaloidów w łubinie; dyrektywa Rady 74/63/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie ustalenia najwyższych dopuszczalnych poziomów substancji i produktów niepożądanych w paszach(4), ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 97/8/WE(5), nie wymaga aby pasze były urzędowo kontrolowane w odniesieniu do obecność alkaloidów w łubinie; z tego względu wspólnotowa metoda analizy do celów urzędowej kontroli alkaloidów w łubinie nie jest konieczna oraz właściwe jest skreślenie tej metody;
trzecia dyrektywa Komisji 72/199/EWG z dnia 27 kwietnia 1972 r. ustalająca wspólnotowe metody analiz do celów urzędowej kontroli pasz(6), ostatnio zmieniona dyrektywą 93/28/WE(7) ustanawia metody analizy między innymi w celu wykrywania i identyfikacji antybiotyków z grupy tetracyklin, oznaczania chlorotetracykliny, oksytetracykliny i tetracykliny oraz oznaczania oleandomycyny; metody te nie są już wymagane do celów dyrektywy Rady 70/524/EWG z dnia 23 listopada 1970 r. dotyczącej dodatków paszowych(8), ostatnio zmienionej dyrektywą Komisji 98/19/WE(9); opisane metody nie są już obowiązujące w świetle postępów w dziedzinie wiedzy naukowej i technicznej, z tego względu właściwe jest skreślenie tych metod;
czwarta dyrektywa Komisji 73/46/EWG z dnia 5 grudnia 1972 r. ustanawiająca wspólnotowe metody analizy do celów urzędowej kontroli pasz(10), ostatnio zmieniona dyrektywą 92/89/WE(11) ustala metody analizy między innymi do celów oznaczania tiaminy (witaminy B1, aneuryny) oraz oznaczania kwasu askorbinowego i dehydroaskorbinowego (witamina C); metody te nie są już obowiązujące w odniesieniu do ich zamierzonego celu i zostały zastąpione przez rozwój w dziedzinie wiedzy naukowej i technicznej; z tego względu właściwe jest skreślenie tych metod;
szósta dyrektywa Komisji 75/84/EWG z dnia 20 grudnia 1974 r. ustanawiająca wspólnotowe metody analizy do celów urzędowej kontroli pasz(12), ostatnio zmieniona dyrektywą 81/680/WE, ustala metody analizy między innymi w odniesieniu do oznaczania bukinoliny, sulfakinoksaliny, furazolidonu; metody te nie są już obowiązujące w odniesieniu do celu dyrektywy 70/524/EWG; istnieją podstawy do twierdzenia iż metody te dają niewłaściwe wyniki; lepiej nie posiadać żadnych metod, niż metody, które dają niewłaściwe wyniki; z tego względu właściwe jest skreślenie tych metod;
zgodnie z dyrektywą Rady 95/53/WE z dnia 25 października 1995 r. ustalającą zasady dotyczące organizacji urzędowych inspekcji w zakresie żywienia zwierząt(13), w szczególności jej art. 18, Państwa Członkowskie w przypadku braku wspólnotowych metod pobierania próbek i analiz, zapewniają że wykorzystywane są metody analizy zgodne z normami uznanymi prze organy międzynarodowe lub, w przypadku braku takich norm, metody zgodne z naukowo uznanymi zasadami;
środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
| W imieniu Komisji | |
| Franz FISCHLER | |
| Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 170 z 3.8.1970, str. 2.
(2) Dz.U. L 155 z 12.7.1971, str. 13.
(3) Dz.U. L 246 z 29.8.1981, str. 32.
(4) Dz.U. L 38 z 11.2.1974, str. 31.
(5) Dz.U. L 48 z 19.2.1997, str. 22.
(6) Dz.U. L 123 z 29.5.1972, str. 6.
(7) Dz.U. L 179 z 22.7.1993, str. 8.
(8) Dz.U. L 270 z 14.12.1970, str. 1.
(9) Dz.U. L 96 z 28.3.1998, str. 39.
(10) Dz.U. L 83 z 30.3.1973, str. 21.
(11) Dz.U. L 344 z 26.11.1992, str. 35.
(12) Dz.U. L 32 z 5.2.1975, str. 27.
(13) Dz.U. L 265 z 8.11.1995, str. 17.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.1998.208.49 |
| Rodzaj: | Dyrektywa |
| Tytuł: | Dyrektywa 98/54/WE |
| Data aktu: | 16/07/1998 |
| Data ogłoszenia: | 24/07/1998 |
| Data wejścia w życie: | 01/05/2004, 13/08/1998 |