Rozporządzenie 963/98 ustanawiające normy handlowe dla kalafiorów i karczochów

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 963/98
z dnia 7 maja 1998 r.
ustanawiające normy handlowe dla kalafiorów 1

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2200/96 z dnia 28 października 1996 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(1), zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2520/97(2), w szczególności jego art. 2 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

kalafiory i karczochy wymienione są w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 2200/96 jako produkty, dla których muszą zostać przyjęte normy; załącznik II/1 do rozporządzenia Rady nr 23 z dnia 4 kwietnia 1962 r. w sprawie stopniowego ustanawiania wspólnej organizacji rynku owoców i warzyw(3), ostatnio zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 888/97(4), ustanawia wspólne normy jakości kalafiorów; załącznik I/6 do rozporządzenia Komisji nr 58(5), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) nr 888/97, ustanawiający wspólne normy jakości niektórych produktów wymienionych w załączniku I B do rozporządzenia nr 23, ustanawia normy dla karczochów; normy te nie odpowiadają już wymaganiom rynku;

należy opracować na nowo odpowiednie przepisy oraz uchylić rozporządzenie nr 23 oraz załącznik I/6 do rozporządzenia nr 58, uwzględniając, w celu zachowania przejrzystości w światowym obrocie, normy zalecane dla danych produktów przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ;

stosowanie norm powinno usunąć z rynku produkty o niskiej jakości, ukierunkować produkcję na zaspokajanie wymagań konsumenta oraz ułatwić handel oparty na uczciwej konkurencji, umożliwiając tym samym poprawę rentowności;

normy te mają zastosowanie na wszystkich etapach obrotu; transport na dalekie odległości, składowanie przez pewien okres oraz przeładunek mogą doprowadzić do pewnego pogorszenia stanu tych produktów w wyniku ich biologicznego rozwoju oraz podatności na psucie się; przy stosowaniu tych norm na etapach obrotu następujących po wysyłce należy uwzględniać takie pogorszenie stanu produktów; ponieważ produkty klasy "ekstra" należy sortować i pakować ze szczególną troską, należy dopuścić jedynie nieznaczną utratę świeżości oraz turgoru;

środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Świeżych Owoców i Warzyw,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 2
Normy handlowe dla kalafiorów objętych kodem CN 0704 10 są normami ustanowionymi w Załączniku.
2.
Normy te stosuje się na wszystkich etapach obrotu, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2200/96.

Jednakże na etapach następujących po wysyłce produkty te mogą, w porównaniu z normami, wykazywać:

– nieznaczną utratę świeżości i turgoru,

– nieznaczne pogorszenie stanu w przypadku produktów z klas innych niż "ekstra", z powodu ich biologicznego rozwoju i podatności na psucie się.

Artykuł  2

Rozporządzenie nr 23 niniejszym traci moc, a załącznik I/6 do rozporządzenia nr 58 skreśla się.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie w dniu 1 lipca 1998 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich Państwach Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 7 maja 1998 r.

W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, str. 1.

(2) Dz.U. L 346 z 17.12.1997, str. 41.

(3) Dz.U. 30 z 20.4.1962, str. 965/62.

(4) Dz.U. L 126 z 17.5.1997, str. 11.

(5) Dz.U. 56 z 7.7.1962, str. 1606/62.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK 3

NORMA DLA KALAFIORÓW

I. DEFINICJA PRODUKTU

Niniejszą normę stosuje się do kalafiorów o odmianach (uprawnych) Brassica oleracea L. convar. botrytis (L.) Alef. var. botrytis, dostarczanych konsumentowi w stanie świeżym, z wyłączeniem kalafiorów przeznaczonych do celów przetwórstwa przemysłowego.

II. PRZEPISY DOTYCZĄCE JAKOŚCI

Celem normy jest określenie wymagań jakości kalafiorów po ich przygotowaniu i opakowaniu.

A. Wymagania minimalne

Dla wszystkich klas, z zastrzeżeniem przepisów szczególnych dla każdej klasy i dopuszczalnych tolerancji, główki kalafiorów muszą być:

– nienaruszone,

– zdrowe; wyklucza się produkt zaczynający gnić lub psuć się w taki sposób, że nie nadaje się do spożycia,

– czyste, praktycznie wolne od jakichkolwiek widocznych ciał obcych,

– o świeżym wyglądzie,

– praktycznie wolne od szkodników,

– praktycznie wolne od uszkodzeń spowodowanych przez szkodniki,

– wolne od nieprawidłowego zawilgocenia zewnętrznego,

– wolne od jakiegokolwiek obcego zapachu i/lub smaku.

Rozwój i stan kalafiorów muszą być takie, aby umożliwiały one:

– transport i przeładunek, oraz

– dotarcie do miejsca przeznaczenia w stanie zadowalającym.

B. Klasyfikacja

Kalafiory klasyfikuje się w jednej z trzech klas określonych poniżej:

i) Klasa "ekstra"

Kalafiory tej klasy muszą być najwyższej jakości. Muszą charakteryzować się kształtem, stopniem rozwoju oraz zabarwieniem charakterystycznym dla odmiany.

Główki muszą:

– być dobrze uformowane, twarde, spoiste,

– mieć bardzo gęstą strukturę,

– być jednolicie białe lub jasnokremowe(1),

– być wolne od uszkodzeń, z wyjątkiem bardzo drobnych uszkodzeń powierzchniowych, pod warunkiem, że nie ma to wpływu na ich ogólny wygląd, jakość, zachowanie jakości oraz prezentację w opakowaniu.

Ponadto, w przypadku gdy kalafiory wystawione są na sprzedaż "z liśćmi" lub "przycięte", liście muszą mieć świeży wygląd.

ii) Klasa I

Kalafiory tej klasy muszą być dobrej jakości. Muszą być charakterystyczne dla odmiany.

Główki muszą:

– być twarde,

– mieć gęstą strukturę,

– być białe lub barwy kości słoniowej, albo kremowe(1),

– być wolne od uszkodzeń, takich jak skazy, wystające liście na główce, ślady mrozu, obicia.

Główki mogą mieć następujące nieznaczne wady, pod warunkiem, że nie mają one wpływu na ich ogólny wygląd, jakość, zachowanie jakości oraz prezentację w opakowaniu:

– nieznaczne wady kształtu lub rozwoju,

– nieznaczne wady zabarwienia,

– bardzo nieznaczne zdrewnienie.

Ponadto, w przypadku gdy kalafiory wystawiane są na sprzedaż "z liśćmi" lub "przycięte", liście muszą mieć świeży wygląd.

iii) Klasa II

Do tej klasy należą kalafiory, które nie odpowiadają wymaganiom wyższych klas, ale które spełniają określone powyżej minimalne wymagania.

Główki mogą:

– być nieznacznie zniekształcone,

– mieć nieznacznie luźną strukturę,

– mieć barwę żółtawą(1).

Mogą mieć:

– nieznaczne ślady spalenia słońcem,

– nie więcej niż pięć bladozielonych liści,

– nieznaczne zdrewnienia (ale nie mogą być mokre lub tłuste w dotyku).

Mogą również mieć dwie z następujących wad, o ile główki zachowują swoje cechy charakterystyczne w odniesieniu do jakości, zachowania jakości oraz prezentacji:

– nieznaczne ślady uszkodzeń przez szkodniki lub chorobę,

– nieznaczne powierzchniowe uszkodzenia spowodowane przez mróz,

– nieznaczne obicie.

III. PRZEPISY DOTYCZĄCE WIELKOŚCI

Wielkość określona jest maksymalną średnicą przekroju poprzecznego. Średnica minimalna ustalona jest na 11 cm; różnica wielkości między najmniejszą a największą główką w każdym opakowaniu nie może przekraczać 4 cm.

Wymagań dotyczących wielkości nie stosuje się do produktów miniaturowych(2).

IV. PRZEPISY DOTYCZĄCE TOLERANCJI

Tolerancja w odniesieniu do jakości i wielkości jest dopuszczalna dla produktu niespełniającego wymogów klasy oznakowanej na każdym opakowaniu.

A. Tolerancje dotyczące jakości

i) Klasa "ekstra"

Pięć procent liczby kalafiorów niespełniających wymogów tej klasy, ale spełniających wymogi klasy I lub, wyjątkowo, mieszczących się w przedziale tolerancji tej klasy.

ii) Klasa I

Dziesięć procent liczby kalafiorów niespełniających wymogów tej klasy, ale spełniających wymogi klasy II lub, wyjątkowo, mieszczących się w przedziale tolerancji tej klasy.

iii) Klasa II

Dziesięć procent liczby kalafiorów niespełniających wymogów tej klasy ani wymogów minimalnych, z wyjątkiem produktu zaczynającego gnić, z obiciami lub innym uszkodzeniem powodującym, że nie nadaje się on do spożycia.

B. Tolerancje dotyczące wielkości

Dla wszystkich klas: 10 % liczby kalafiorów niespełniających wymogów dotyczących skali wielkości oraz wielkości wykazywanej, ale odpowiadających wielkości z klasy bezpośrednio niższej i/lub wielkości wykazanej na opakowaniu, przy minimalnej średnicy główek w najniższej klasie wielkości wynoszącej 10 cm.

V. PRZEPISY DOTYCZĄCE PREZENTACJI

A. Jednorodność

Zawartość każdego opakowania musi być jednorodna. Opakowanie musi zawierać kalafiory tego samego pochodzenia, rodzaju handlowego, jakości i wielkości. Ponadto każde opakowanie kalafiorów klasy "ekstra" musi zawierać kalafiory dobrane pod względem barwy.

Miniaturowe kalafiory muszą w uzasadniony sposób być jednorodne pod względem wielkości. Mogą być zmieszane z innymi miniaturowymi produktami o odmiennym rodzaju i pochodzeniu.

Widoczna część zawartości opakowania musi być reprezentatywna dla całej zawartości.

Bez naruszania dotychczasowych przepisów w tym zakresie produkty objęte niniejszym rozporządzeniem mogą być mieszane, w opakowaniach przeznaczonych do sprzedaży o wadze netto równej trzem kilogramom lub mniejszej, z różnymi rodzajami świeżych owoców i warzyw na warunkach przewidzianych w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 48/2003(3).

B. Opakowanie

Kalafiory muszą być pakowane w taki sposób, aby produkt był odpowiednio chroniony.

Materiały użyte wewnątrz opakowania muszą być nowe, czyste i takiej jakości, aby zapobiegały jakimkolwiek uszkodzeniom zewnętrznym lub wewnętrznym produktu. Stosowanie materiałów, w szczególności papieru lub pieczęci ze specyfikacją handlową, jest dozwolone pod warunkiem, że nadruk lub etykieta zostały wykonane nietoksycznym tuszem lub klejem.

Opakowania muszą być wolne od jakichkolwiek ciał obcych.

Naklejki umieszczane indywidualnie na produktach nie mogą, po usunięciu, pozostawiać widocznych śladów kleju ani prowadzić do uszkodzeń skórki.

C. Prezentacja

Kalafiory mogą być prezentowane:

i) z liśćmi: kalafiory pokryte zdrowymi, zielonymi liśćmi o liczbie i długości wystarczającej na całkowite zakrycie i ochronę główki. Łodyga musi być odcięta nieco poniżej chroniących główkę liści;

ii) bez liści: kalafiory z usuniętymi wszystkimi liśćmi oraz niejadalną częścią łodygi. Można zachować najwyżej pięć małych i delikatnych, bladozielonych liści, nieprzyciętych, blisko główki;

iii) przycięte: kalafiory z wystarczającą liczbą pozostawionych liści chroniących główkę. Liście te muszą być zdrowe i zielone oraz przycięte nie dalej niż 3 cm od szczytu główki. Łodyga musi być odcięta nieco poniżej chroniących główkę liści.

VI. PRZEPISY DOTYCZĄCE ZNAKOWANIA

Na każdym opakowaniu muszą znaleźć się następujące informacje, zgrupowane po tej samej stronie, naniesione w sposób czytelny i trwały oraz widoczne z zewnątrz:

A. Identyfikacja

Nazwa i adres podmiotu pakującego i/lub wysyłającegoWzmiankę tę można zastąpić:

– dla wszystkich opakowań z wyjątkiem opakowań indywidualnych, oficjalnie wydanym lub zaaprobowanym oznaczeniem kodu określającego podmiot pakujący i/lub wysyłający, umieszczonym w bliskim sąsiedztwie określenia "Podmiot pakujący i/lub wysyłający" (lub odpowiednich skrótów);

– dla wyłącznie opakowań indywidualnych, nazwą i adresem sprzedawcy mającego swoją siedzibę w ramach Wspólnoty, umieszczonymi w bliskim sąsiedztwie określenia "Pakowane dla:" lub określenia równoważnego. W tym przypadku etykieta powinna zawierać kod określający podmiot pakujący i/lub wysyłający. Sprzedawca powinien podać wszelkie informacje potrzebne jednostce kontrolującej co do znaczenia tego kodu.

B. Rodzaj produktu

– "kalafiory", jeśli zawartość nie jest widoczna z zewnątrz,

– nazwa rodzaju handlowego lub odmiany kalafiora o innym wybarwieniu, wymienionego w przypisie(1) część B tytułu II.

C. Pochodzenie produktu

– kraj pochodzenia i, nieobowiązkowo, region, gdzie były uprawiane, albo krajowa, regionalna lub lokalna nazwa miejsca.

D. Specyfikacje handlowe

– klasa,

– wielkość podana jako średnica minimalna i maksymalna lub liczba jednostek,

– "kalafiory mini", "kalafiorki" lub inny stosowny termin na produkt miniaturowy, jeżeli to właściwe. Jeżeli kilka rodzajów produktów miniaturowych jest wymieszane w tym samym opakowaniu, to muszą być wymienione wszystkie produkty i ich odpowiednie pochodzenie.

E. Znak kontroli urzędowej (nieobowiązkowo)

Na opakowaniach zbiorczych nie muszą być umieszczone szczegóły wymienione w pierwszym akapicie, jeżeli opakowania te zawierają opakowania detaliczne, wyraźnie widoczne z zewnątrz, a na każdym z opakowań detalicznych umieszczone są te szczegóły. Na opakowaniach takich nie mogą być umieszczone żadne wskazówki wprowadzające w błąd. Jeżeli opakowania te umieszczone są na paletach, szczegóły te podaje się na informacji umieszczonej w oczywistym miejscu na co najmniej dwóch stronach palety

______

(1) Jednakże, zezwala się na sprzedaż kalafiorów o innym wybarwieniu, pod warunkiem że ich cechy odpowiadają wybranej klasie, a ich wybarwienie jest charakterystyczne dla danej odmiany.

(2) Produkt miniaturowy oznacza rodzaj lub odmianę oberżyny, uzyskaną w hodowli roślin i/lub za pomocą specjalnych technik upraw, wyłączając oberżyny odmian nieminiaturowych, nie w pełni rozwinięte lub które nie osiągnęły odpowiednich wielkości. Muszą być spełnione wszystkie inne wymagania norm.

(3) Dz.U. L 7 z 11.1.2003, str. 65.

1 Tytuł zmieniony przez art. 3 pkt 1 rozporządzenia nr 1466/2003 z dnia 19 sierpnia 2003 r. ustanawiającego normę handlową dla karczochów oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 963/98 (Dz.U.UE.L.03.210.6) z dniem 9 września 2003 r.
2 Art. 1 ust. 1 zmieniony przez art. 3 pkt 2 rozporządzenia nr 1466/2003 z dnia 19 sierpnia 2003 r. ustanawiającego normę handlową dla karczochów oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 963/98 (Dz.U.UE.L.03.210.6) z dniem 9 września 2003 r.
3 Załącznik:

-zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2551/1999 z dnia 2 grudnia 1999 r. (Dz.U.UE.L.99.308.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2000 r.

- zmieniony przez art. 3 rozporządzenia nr 1135/2001 z dnia 8 czerwca 2001 r. (Dz.U.UE.L.01.154.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 czerwca 2001 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 stycznia 2003 r.

- według numeracji ustalonej przez art. 3 pkt 4 rozporządzenia nr 1466/2003 z dnia 19 sierpnia 2003 r. ustanawiającegonormę handlową dla karczochów orazzmieniającego rozporządzenie (WE) nr 963/98(Dz.U.UE.L.03.210.6) z dniem 9 września 2003 r.

- zmieniony przez art. 1-3 rozporządzenia nr 907/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. (Dz.U.UE.L.04.163.50) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 maja 2004 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 46/2003 z dnia 10 stycznia 2003 r. (Dz.U.UE.L.03.7.61) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 stycznia 2005 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024