Dyrektywa 98/22/WE ustanawiająca minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich

DYREKTYWA KOMISJI 98/22/WE
z dnia 15 kwietnia 1998 r.
ustanawiająca minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 98/2/WE(2), w szczególności jej art. 12 ust. 6 akapit przedostatni,

a także mając na uwadze, co następuje:

jeżeli uzgodnienia dotyczące kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów wymienionych w załączniku V część B do dyrektywy 77/93/EWG przywożonych z państw trzecich mają być wykonywane w sposób skuteczny, powinny zostać ustanowione zharmonizowane minimalne warunki przeprowadzania tych kontroli w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia;

minimalne warunki ustanowione dla przeprowadzania takich kontroli zdrowia roślin muszą uwzględniać wymagania techniczne stosowane w odniesieniu do odpowiedzialnych urzędowych organów określonych w art. 2 ust. 1 lit. g) dyrektywy 77/93/EWG, odpowiedzialnych za dane punkty kontroli, jak również przepisy stosowane w odniesieniu do pomieszczeń, narzędzi i sprzętu umożliwiających danym odpowiedzialnym urzędowym organom przeprowadzanie wymaganych kontroli zdrowia roślin;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie stanowią, że kontrole zdrowia roślin określone w art. 12 ust. 6 akapit czwarty dyrektywy 77/93/EWG, w odniesieniu do roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów wymienionych w załączniku V część B danej dyrektywy i przywożonych z państw trzecich oraz przeprowadzane w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, spełniają co najmniej minimalne warunki określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy dnia 1 października 1998 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji wszystkie przepisy prawa krajowego przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą. Komisja poinformuje o tym pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 kwietnia 1998 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 15 z 21.1.1998, str. 34.

ZAŁĄCZNIK 

Minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich

1. Odpowiedzialne urzędowe organy, jak określono w art. 2 ust. 1 lit. g) dyrektywy 77/93/EWG, ponoszące odpowiedzialność za punkty kontroli określone w art. 1 niniejszej dyrektywy:

– są uprawnione do wykonywania swoich obowiązków,

– posiadają techniczne kompetencje, szczególnie w zakresie wykrywania i diagnozowania szkodliwych organizmów,

– posiadają doświadczenie w identyfikacji szkodliwych organizmów lub mają dostęp do takiej wiedzy,

– mają dostęp do właściwych pomieszczeń, narzędzi, sprzętu i infrastruktury administracyjnej, do prowadzenia kontroli i badań określonych w ust. 3,

– mają dostęp do pomieszczeń umożliwiających prawidłowe składowanie i przeprowadzanie kwarantanny w odniesieniu do przesyłek, a w razie potrzeby do zniszczenia (lub innego odpowiedniego przetworzenia) całości lub części przejętej przesyłki,

– mają do dyspozycji:

a) pisemne, uaktualnione krajowe wytyczne przeprowadzania kontroli oparte na ustawodawstwie krajowym Państwa Członkowskiego, jak ustanowiono w ramach ustawodawstwa wspólnotowego;

b) uaktualniony zestaw wytycznych wspólnotowych dla ekspertów i dla inspektorów krajowych określonych w art. 19a ust. 6 dyrektywy 77/93/EWG;

c) uaktualnione ustawodawstwo wspólnotowe dotyczące zdrowia roślin;

d) uaktualniony wykaz zawierający adresy i numery telefonów laboratoriów specjalistycznych, które zostały urzędowo zatwierdzone do przeprowadzania testów na obecność szkodliwych organizmów lub identyfikacji szkodliwych organizmów. Wprowadzić należy odpowiednią procedurę w celu zapewnienia integralności i bezpieczeństwa próbki(-ek) podczas przenoszenia ich do laboratorium i podczas procesu badania;

e) uaktualnione informacje o przesyłkach roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich, które przeszły:

– urzędowe przejęcie,

– urzędowe testy w specjalistycznych laboratoriach łącznie z ich wynikami,

co najmniej pod warunkiem że informacje te są istotne dla kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do miejsca, w którym są one przeprowadzane,

– dostosowują ustanowiony program kontroli zdrowia roślin najszybciej, jak to możliwe w sposób umożliwiający zaspokojenie aktualnych potrzeb, w świetle nowych zagrożeń dla zdrowia roślin lub wszelkich zmian w ilości/wielkości roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przedstawionych do wprowadzenia w punktach kontroli określonych w art. 1.

2. Wykwalifikowani urzędnicy i pracownicy określeni w art. 2 ust. 1 lit. i) akapit drugi dyrektywy 77/93/EWG rzeczywiście odpowiedzialni za przeprowadzanie kontroli w punktach kontroli określonych w art. 1 niniejszej dyrektywy:

– posiadają techniczne kompetencje, szczególnie w zakresie wykrywania i diagnozowania szkodliwych organizmów,

– posiadają doświadczenie w identyfikacji szkodliwych organizmów lub mają dostęp do takiej wiedzy,

jako część ich kwalifikacji wymaganych na podstawie danego art. 2 ust. 1 lit. i) akapit drugi i mają bezpośredni dostęp do informacji określonych w ust. 1 tiret szóste.

3. Pomieszczenia, narzędzia i sprzęt określony w ust. 1 mają, co najmniej:

a) w odniesieniu do pomieszczeń administracyjnych:

– szybki system komunikacji z:

– organem określonym w art. 1 ust. 6 dyrektywy 77/93/EWG,

– specjalistycznymi laboratoriami określonymi w ust. 1,

– organami celnymi,

– Komisją,

– innymi Państwami Członkowskimi,

– system powielania dokumentów;

b) w odniesieniu do pomieszczeń do przeprowadzania kontroli:

– odpowiednie tereny do przeprowadzania kontroli, gdzie to jest właściwe,

– stosowne oświetlenie,

– stół(-oły) do przeprowadzania kontroli,

– sprzęt odpowiedni do:

– kontroli wzrokowych,

– dezynfekcji pomieszczeń i sprzętu używanego do kontroli zdrowia roślin,

– przygotowywania próbek do ewentualnych dalszych testów w specjalistycznych laboratoriach określonych w ust. 1;

c) w odniesieniu do pomieszczeń do pobierania próbek z przesyłek:

– właściwy materiał do indywidualnej identyfikacji i pakowania każdej próbki,

– stosowny materiał do pakowania w celu wysłania próbek do specjalistycznych laboratoriów określonych w ust. 1,

– plomby,

– pieczęcie urzędowe,

– odpowiednie oświetlenie.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.126.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 98/22/WE ustanawiająca minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich
Data aktu: 15/04/1998
Data ogłoszenia: 28/04/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/04/1998