Dyrektywa 98/22/WE ustanawiająca minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich

DYREKTYWA KOMISJI 98/22/WE
z dnia 15 kwietnia 1998 r.
ustanawiająca minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 77/93/EWG z dnia 21 grudnia 1976 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), ostatnio zmienioną dyrektywą Komisji 98/2/WE(2), w szczególności jej art. 12 ust. 6 akapit przedostatni,

a także mając na uwadze, co następuje:

jeżeli uzgodnienia dotyczące kontroli zdrowia roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów wymienionych w załączniku V część B do dyrektywy 77/93/EWG przywożonych z państw trzecich mają być wykonywane w sposób skuteczny, powinny zostać ustanowione zharmonizowane minimalne warunki przeprowadzania tych kontroli w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia;

minimalne warunki ustanowione dla przeprowadzania takich kontroli zdrowia roślin muszą uwzględniać wymagania techniczne stosowane w odniesieniu do odpowiedzialnych urzędowych organów określonych w art. 2 ust. 1 lit. g) dyrektywy 77/93/EWG, odpowiedzialnych za dane punkty kontroli, jak również przepisy stosowane w odniesieniu do pomieszczeń, narzędzi i sprzętu umożliwiających danym odpowiedzialnym urzędowym organom przeprowadzanie wymaganych kontroli zdrowia roślin;

środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:

Artykuł  1

Państwa Członkowskie stanowią, że kontrole zdrowia roślin określone w art. 12 ust. 6 akapit czwarty dyrektywy 77/93/EWG, w odniesieniu do roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów wymienionych w załączniku V część B danej dyrektywy i przywożonych z państw trzecich oraz przeprowadzane w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, spełniają co najmniej minimalne warunki określone w Załączniku do niniejszej dyrektywy.

Artykuł  2
1.
Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy dnia 1 października 1998 r. Niezwłocznie powiadomią o tym Komisję.

Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji. Metody dokonywania takiego odniesienia określane są przez Państwa Członkowskie.

2.
Państwa Członkowskie niezwłocznie przekażą Komisji wszystkie przepisy prawa krajowego przyjęte w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą. Komisja poinformuje o tym pozostałe Państwa Członkowskie.
Artykuł  3

Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie następnego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  4

Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 kwietnia 1998 r.
W imieniu Komisji
Franz FISCHLER
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 26 z 31.1.1977, str. 20.

(2) Dz.U. L 15 z 21.1.1998, str. 34.

ZAŁĄCZNIK 

Minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich

1. Odpowiedzialne urzędowe organy, jak określono w art. 2 ust. 1 lit. g) dyrektywy 77/93/EWG, ponoszące odpowiedzialność za punkty kontroli określone w art. 1 niniejszej dyrektywy:

– są uprawnione do wykonywania swoich obowiązków,

– posiadają techniczne kompetencje, szczególnie w zakresie wykrywania i diagnozowania szkodliwych organizmów,

– posiadają doświadczenie w identyfikacji szkodliwych organizmów lub mają dostęp do takiej wiedzy,

– mają dostęp do właściwych pomieszczeń, narzędzi, sprzętu i infrastruktury administracyjnej, do prowadzenia kontroli i badań określonych w ust. 3,

– mają dostęp do pomieszczeń umożliwiających prawidłowe składowanie i przeprowadzanie kwarantanny w odniesieniu do przesyłek, a w razie potrzeby do zniszczenia (lub innego odpowiedniego przetworzenia) całości lub części przejętej przesyłki,

– mają do dyspozycji:

a) pisemne, uaktualnione krajowe wytyczne przeprowadzania kontroli oparte na ustawodawstwie krajowym Państwa Członkowskiego, jak ustanowiono w ramach ustawodawstwa wspólnotowego;

b) uaktualniony zestaw wytycznych wspólnotowych dla ekspertów i dla inspektorów krajowych określonych w art. 19a ust. 6 dyrektywy 77/93/EWG;

c) uaktualnione ustawodawstwo wspólnotowe dotyczące zdrowia roślin;

d) uaktualniony wykaz zawierający adresy i numery telefonów laboratoriów specjalistycznych, które zostały urzędowo zatwierdzone do przeprowadzania testów na obecność szkodliwych organizmów lub identyfikacji szkodliwych organizmów. Wprowadzić należy odpowiednią procedurę w celu zapewnienia integralności i bezpieczeństwa próbki(-ek) podczas przenoszenia ich do laboratorium i podczas procesu badania;

e) uaktualnione informacje o przesyłkach roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich, które przeszły:

– urzędowe przejęcie,

– urzędowe testy w specjalistycznych laboratoriach łącznie z ich wynikami,

co najmniej pod warunkiem że informacje te są istotne dla kontroli zdrowia roślin w odniesieniu do miejsca, w którym są one przeprowadzane,

– dostosowują ustanowiony program kontroli zdrowia roślin najszybciej, jak to możliwe w sposób umożliwiający zaspokojenie aktualnych potrzeb, w świetle nowych zagrożeń dla zdrowia roślin lub wszelkich zmian w ilości/wielkości roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przedstawionych do wprowadzenia w punktach kontroli określonych w art. 1.

2. Wykwalifikowani urzędnicy i pracownicy określeni w art. 2 ust. 1 lit. i) akapit drugi dyrektywy 77/93/EWG rzeczywiście odpowiedzialni za przeprowadzanie kontroli w punktach kontroli określonych w art. 1 niniejszej dyrektywy:

– posiadają techniczne kompetencje, szczególnie w zakresie wykrywania i diagnozowania szkodliwych organizmów,

– posiadają doświadczenie w identyfikacji szkodliwych organizmów lub mają dostęp do takiej wiedzy,

jako część ich kwalifikacji wymaganych na podstawie danego art. 2 ust. 1 lit. i) akapit drugi i mają bezpośredni dostęp do informacji określonych w ust. 1 tiret szóste.

3. Pomieszczenia, narzędzia i sprzęt określony w ust. 1 mają, co najmniej:

a) w odniesieniu do pomieszczeń administracyjnych:

– szybki system komunikacji z:

– organem określonym w art. 1 ust. 6 dyrektywy 77/93/EWG,

– specjalistycznymi laboratoriami określonymi w ust. 1,

– organami celnymi,

– Komisją,

– innymi Państwami Członkowskimi,

– system powielania dokumentów;

b) w odniesieniu do pomieszczeń do przeprowadzania kontroli:

– odpowiednie tereny do przeprowadzania kontroli, gdzie to jest właściwe,

– stosowne oświetlenie,

– stół(-oły) do przeprowadzania kontroli,

– sprzęt odpowiedni do:

– kontroli wzrokowych,

– dezynfekcji pomieszczeń i sprzętu używanego do kontroli zdrowia roślin,

– przygotowywania próbek do ewentualnych dalszych testów w specjalistycznych laboratoriach określonych w ust. 1;

c) w odniesieniu do pomieszczeń do pobierania próbek z przesyłek:

– właściwy materiał do indywidualnej identyfikacji i pakowania każdej próbki,

– stosowny materiał do pakowania w celu wysłania próbek do specjalistycznych laboratoriów określonych w ust. 1,

– plomby,

– pieczęcie urzędowe,

– odpowiednie oświetlenie.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.1998.126.26

Rodzaj: Dyrektywa
Tytuł: Dyrektywa 98/22/WE ustanawiająca minimalne warunki przeprowadzania kontroli zdrowia roślin we Wspólnocie w punktach kontroli innych niż te w miejscu przeznaczenia, dotyczące roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów przywożonych z państw trzecich
Data aktu: 15/04/1998
Data ogłoszenia: 28/04/1998
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 29/04/1998