Decyzja dotycząca publicznego dostępu do dokumentów Komitetu Regionów

DECYZJA KOMITETU REGIONÓW
z dnia 17 września 1997 r.
dotycząca publicznego dostępu do dokumentów Komitetu Regionów

BIURO KOMITETU REGIONÓW,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności deklarację 17 załączoną do Aktu Końcowego,

a także mając na uwadze, co następuje:

należy przyjąć przepisy regulujące publiczny dostęp do dokumentów Komitetu Regionów (zwanego dalej "Komitetem");

przepisy te powinny być zgodne z kodeksem postępowania uzgodnionym i przyjętym w tym zakresie przez Komisję i Radę w dniu 6 grudnia 1993 r., w celu zapewnienia spójności i ciągłości działań powyższych instytucji, zgodnie z art. C Traktatu o Unii Europejskiej;

przepisy te mają zastosowanie do każdego dokumentu znajdującego się w posiadaniu Komitetu, bez względu na postać, wyłączając dokumenty napisane przez osobę, organ lub instytucję znajdującą się poza Komitetem;

zasady umożliwiające społeczeństwom szeroki dostęp do dokumentów Komitetu, jako część zasady przejrzystości prac Komitetu, powinny jednak zawierać zastrzeżenia w postaci wyjątków, w szczególności w zakresie ochrony interesu publicznego, jednostki i prywatności;

niniejszą decyzję należy stosować z poszanowaniem przepisów regulujących ochronę informacji niejawnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1.
Społeczeństwo posiada dostęp do dokumentów Komitetu na warunkach ustanowionych w niniejszej decyzji.
2.
"Dokument Komitetu" oznacza każdy sporządzony tekst, bez względu na postać, zawierający obowiązujące dane posiadane przez Komitet, z zastrzeżeniem art. 2 ust. 2.
Artykuł  2
1.
Wniosek o umożliwienie dostępu do dokumentów Komitetu przesyła się na piśmie do sekretarza generalnego Komitetu (1). Powinien on zostać sformułowany w sposób wystarczająco ścisły oraz powinien zawierać informacje umożliwiające identyfikację wymaganego dokumentu albo dokumentów. Tam, gdzie to konieczne, wnioskodawca proszony jest o podanie dodatkowych danych.
2.
W przypadku gdy żądany dokument został sporządzony przez osobę fizyczną albo prawną, Państwo Członkowskie, inną instytucję lub organ wspólnotowy albo inny organ krajowy lub międzynarodowy, wniosek powinien zostać złożony nie do Komitetu, lecz do autora dokumentu.
Artykuł  3
1.
Wnioskodawca ma dostęp do dokumentu Komitetu poprzez zapoznanie się z nim na miejscu lub poprzez wysłanie mu kopii na jego koszt. Sekretariat Generalny Komitetu może pobierać za kopie dokumentu drukowanego przekraczającego 30 stron opłatę w wysokości 10 ECU oraz dodatkowo 0,036 ECU za kartkę papieru. Opłaty za informacje udzielone w innej postać określa się w zależności od sprawy, nie przekraczając jednak rozsądnego poziomu.
2.
Właściwe departamenty Sekretariatu Generalnego starają się o znalezienie odnoszących się do dokumentów większych rozmiarów.
3.
Nikt, kto uzyskał dostęp do dokumentów Komitetu, nie może bez zezwolenia sekretarza generalnego powielać ich ani obracać nimi w celach komercyjnych w drodze bezpośredniej sprzedaży.
Artykuł  4
1.
Nie udziela się zezwolenia na dostęp do dokumentów Komitetu, w przypadku gdy ich ujawnienie mogłoby zagrozić:

– ochronie interesu publicznego (bezpieczeństwa publicznego, stosunków międzynarodowych, stabilności walutowej, postępowań sądowych, inspekcji i dochodzeń),

– ochronie jednostki i prywatności,

– ochronie tajemnicy handlowej i przemysłowej,

– ochronie interesów finansowych Wspólnoty,

– ochronie poufności, jaka jest wymagana przez osoby fizyczne i prawne, które dostarczyły informacji zawartych w dokumentach lub wymagana jest przez ustawodawstwo Państw Członkowskich, które dostarczyły takich informacji.

2.
Można odmówić dostępu do dokumentów Komitetu w celu ochrony poufności działań Komitetu.
Artykuł  5

Każdy wniosek o udostępnienie dokumentu Komitetu badany jest przez właściwe wydziały Sekretariatu Generalnego, które sugerują, jakie należy podjąć w danej sprawie działania.

Artykuł  6
1.
Właściwy dyrektor lub szef departamentu lub osoba działająca w jego imieniu informuje wnioskodawcę na piśmie, w ciągu jednego miesiąca, czy wniosek został przyjęty albo czy zamierza się go odrzucić. W tym drugim wypadku wnioskodawca zostaje zawiadomiony o przyczynach tego zamiaru i o tym, że w ciągu jednego miesiąca może on złożyć do sekretarza generalnego wniosek potwierdzający o ponowne rozważenie jego stanowiska. W przypadku odrzucenia uważa się, że wnioskodawca wycofał swój pierwszy wniosek.
2.
Brak odpowiedzi na wniosek o udostępnienie dokumentu w terminie jednego miesiąca od jego złożenia jest jednoznaczny z zamiarem odrzucenia.
3.
Przewodniczący jest uprawniony do decydowania w sprawach wniosków potwierdzających. Może przekazać tę kompetencję sekretarzowi generalnemu.
4.
Każda decyzja o odrzuceniu wniosku potwierdzającego, powzięta w terminie jednego miesiąca od złożenia wniosku zawiera powody, na których została oparta. Wnioskodawca zostanie niezwłocznie poinformowany o decyzji na piśmie, łącznie z podaniem mu do wiadomości brzmienia art. 138e i 173 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, odnoszących się odpowiednio do warunków zwracania się do rzecznika praw obywatelskich przez osoby fizyczne i do badania przez Trybunał Sprawiedliwości podstawy prawnej aktów Komitetu.
5.
Brak odpowiedzi na wniosek potwierdzający w terminie jednego miesiąca od jego złożenia jest jednoznaczny z jego odrzuceniem.
6.
W wyjątkowych przypadkach sekretarz generalny, po wcześniejszym zawiadomieniu wnioskodawcy, może przedłużyć o jeden miesiąc termin ustanowiony w ust. 1 zdanie pierwsze i w ust. 4.
Artykuł  7

Niniejszą decyzję stosuje się w poszanowaniu przepisów regulujących ochronę informacji niejawnych.

Artykuł  8

Co dwa lata sekretarz generalny składa w biurze sprawozdanie z wykonywania niniejszej decyzji.

Artykuł  9

Niniejsza decyzja staje się skuteczna od dnia jej podpisania.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 września 1997 r.
W imieniu Biura
Pasqual MARAGALL i MIRA
Przewodniczący

______

(1) Sekretarz generalny Komitetu Regionów Unii Europejskiej, 79 Rue Belliard, 1040 Bruksela, Belgia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024